نکات طلایی در انتخاب دکتر زنان و زایمان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نکات طلایی در انتخاب دکتر زنان و زایمان

اگر به‌عنوان یک زن در قبال انتخاب‌های خود در زندگی احساس مسئولیت می‌کنید، باید برای حفظ سلامتی خود تلاش کرده و به‌خوبی از خودتان مراقبت کنید. یکی از بهترین قدم‌هایی که می‌توانید برای مراقبت از خود بردارید، انتخاب یک متخصص زنان و زایمان خوب و مراجعه به اوست. شما در تمام طول عمر خود به دکتر زنان به‌عنوان یک دوست و مشاور نیاز خواهید داشت، چه در هنگام پریودهای نامنظم و چه در دوران یائسگی.

 

دلیل اهمیت متخصص زنان و زایمان

زنان برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات مانند سرطان پستان، سرطان رحم و یا درمان مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار، درد و اختلالات کف لگن و موارد دیگر به پزشک زنان مراجعه می‌کنند. برای هرکدام از مشکلات زنان درمانی وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار و نتایج بررسی خود راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد.

 

از سوی دیگر اتاق معاینه متخصص زنان مکانی است که به خصوصی‌ترین مسائل شما می‌پردازد و اگر طبق مشاهدات وی مشکلی وجود داشته باشد، آن را یافته و در صدد حل مشکل برمی‌آید. درواقع شما مشکلات خصوصی خود را، از مسائل مربوط به رابطهٔ جنسی گرفته تا خارش واژن، پریودهای نامنظم، تصمیم به بارداری، خونریزی‌های غیرعادی و بسیاری از موضوعات دیگر، معمولاً با کسی در میان نمی‌گذارید، اما در حضور او آن‌ها را مطرح می‌کنید.

 

همین موارد نشان می‌دهد که شما باید برای دریافت بهترین درمان ممکن، در انتخاب متخصص زنان و زایمان نهایت وسواس را به کار ببرید و به‌صورت هوشمندانه عمل کنید.

 

ویژگی‌های متخصص زنان و زایمان خوب

اجازه دهید تا ما به شما درمورد تعدادی از بهترین ویژگی‌های یک متخصص زنان و زایمان کمک کنیم. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

 

دارای مدرک معتبر پزشکی باشد

بهتر است متخصص زنانی که وقت ویزیت با او تعیین می‌کنید، عضو هیئت‌مدیره در یک دانشگاه پزشکی معتبر باشد. این موضوع به شما این اطمینان را می‌دهد که وی پزشکی است کاملاً آموزش‌دیده و فعال درزمینهٔ علم پزشکی. پزشکانی که استاد دانشگاه هستند و مدارج خوبی در دانشگاه دارند، مطالعات به‌روزتر، عمیق‌تر و علمی‌تری داشته و مجوز پزشکی آن‌ها اعتبار بیشتری دارد.

 

نکات طلایی در انتخاب دکتر زنان و زایمان

دسترسی به او آسان باشد

یک متخصص مشهور ممکن است همیشه مشغول ویزیت در کل روز باشد، اما این موضوع دلیل بر این نیست که نتوانید به او دسترسی داشته باشید. بسیاری از پزشکان خوب با تخصص زنان و زایمان توجه و زمان کافی را به بیماران خود اختصاص می‌دهند و راهی را برای تماس‌های ضروری به بیمار در نظر می‌گیرند. این متخصصان زنان قابل اعتماد بوده و در زمان‌هایی که موارد اورژانسی و فوری وجود داشته باشد در دسترس هستند.

 

دلسوز و مهربان باشد

یک متخصص زنان واقعی همیشه ویژگی‌های ذاتی مراقبت و شفقت خود را بروز می‌دهد. اگر پزشکی دارای طبیعت دلسوز باشد، می‌تواند رابطهٔ بهتر و عمیق‌تری با بیماران برقرار کند. این طبیعی است که پزشک متخصص زنان از گوش‌دادن به صحبت صدها زن درمورد علائم خود خسته شود، اما با این حال اگر به اندازهٔ کافی دلسوز باشد، با صبر و حوصله با بیماران خود برخورد می‌کند.

 

دارای اعتمادبه‌نفس بالا و روابط عمومی قوی باشد

دکتر متخصص زنان با مهارت‌های ارتباطی خوب، می‌تواند به ایجاد احساس راحتی در شما کمک کند. با وجود چنین پزشکی، شما در حین معاینه، درمورد مسائل و مشکلات خود بدون احساس خجالت و هیچ‌گونه تردیدی صحبت خواهید کرد. این موضوع نشانهٔ این است که پزشک به اندازهٔ کافی تجربه و آگاهی دارد و می‌تواند به بهترین شکل ممکن شما را درمان کند.

نکات طلایی در انتخاب دکتر زنان و زایمان

پرسشگر باشد

برخی از زنان ممکن است خجالت بکشند درمورد مسائل مربوط به رابطهٔ جنسی خود با پزشک صحبت کنند، بنابراین پزشک باید صریح و پرسشگر باشد تا از بیماران سؤالات لازم را بپرسد و به ماهیت مشکل پی ببرد. در چنین مواردی، کنجکاوی یک فضیلت خوب به حساب می‌آید.

 

دارای حس احترام نسبت‌به همهٔ بیماران خود باشد

متخصص زنان و زایمان باتجربه باید به این موضوع توجه کند که هیچ دونفری شبیه هم نیستند و هر بیمار منحصربه‌فرد است. برخی از بیماران ممکن است درمورد مسائل مربوط به زنان خود راحت صحبت کنند و برخی دیگر مردد و خجالتی باشند.

 

یک متخصص زنان و زایمان و نازایی حرفه‌ای به همهٔ بیماران خود، به‌طور یکسان حس احترام و شفقت خواهد داشت. تنها در این صورت است که یک زن می‌تواند به پزشک خود اعتماد کرده و تمام مسائل خصوصی خود را در نزد او فاش کند.

 

صمیمی و در عین حال قاطع باشد

متخصصان زنان خوب رفتار نسبتاً دوستانه‌ای دارند تا بیمارانشان احساس راحتی کرده و به آن‌ها اعتماد کنند، با این حال طبیعت دوستانهٔ آن‌ها در معاینات و روند درمان مداخله نمی‌کند.

نکات طلایی در انتخاب دکتر زنان و زایمان

رفتار آرام داشته باشد

یک پزشک باید رفتاری آرام داشته باشد تا بیمارانش آشفته یا دچار تنش نشوند. حتی اگر نتایج آزمایشات جدی باشد و یا مشکل پیچیده‌ای وجود داشته باشد، متخصص زنان باید با رفتاری آرام و مسالمت‌آمیز با بیماران و نزدیکان آ‌ن‌ها روبه‌رو شود.

 

دارای عدم سوء‌پیشینه باشد

پزشکان متخصص زنان و زایمان باید تمامی ابهامات موجود در سوابق انضباطی خود را در فضای مجازی و در بین مردم برطرف کرده و سابقهٔ هیچ‌‌گونه تخلفی را نداشته باشند.

 

محقق و اهل یادگیری تفصیلی باشد

زنان و زایمان یک رشتهٔ تخصصی است که تمام مشکلات سلامتی یک زن را پوشش می‌دهد. متخصص زنان باید به مشکلات بیمار توجهٔ کامل داشته باشد و حتی کوچک‌ترین جزئیات را نیز مورد بررسی قرار دهد. اشتیاق برای تحقیق کامل و مفصل درمورد مسائل بیماران یکی از بهترین ویژگی‌های متخصص زنان حاذق است، همچنین این ویژگی باعث جلب احترام و افزایش شهرت او در جامعهٔ پزشکی می‌شود.

 

با شما در مسائل زنان، هم ‌عقیده و هم‌سو باشد

به رفتار پزشک خود دقت کنید و مطمئن شوید که شما و پزشکتان ارزش‌های مشابهی دارید به‌عنوان مثال، اگر برای پیشگیری از بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کردید و پس از صحبت درمورد آن متوجه شدید که پزشک شما به پیشگیری از بارداری اعتقاد ندارد، بدانید که او مناسب شما نیست.

 

شنوندهٔ خوبی باشد

یک پزشک دارای تخصص زنان و زایمان باید در کنار تخت معاینه به‌خوبی به صحبت‌های شما گوش کند و اگر سؤالی از او داشتید، آن را با دقت شنیده و پاسخ دهد. پزشکانی که حال‌وحوصلهٔ شنیدن صحبت‌های بیمار را ندارند و یا سؤال‌های آنان را به‌خوبی متوجه نمی‌شوند، مناسب درمان نبوده و مراقبان خوبی به‌شمار نمی‌روند. گوش‌دادن هنر است و کسانی که این هنر را بلدند، در عمل‌کردن نیز موفق‌تر هستند.

 

نکات مربوط به انتخاب متخصص زنان و زایمان خوب

برای یافتن یک متخصص زنان، شما باید دو اقدام مهم و ضروری را که در زیر به آن‌ها اشاره شده‌است انجام دهید:

 

نیازهای خود را مشخص کنید و از افراد دیگر سؤال کنید

ابتدا مشکلات خود را شناسایی کرده و دربارهٔ آن‌ها از کارشناسان بهداشت، پرستاران یا پزشکان عمومی سؤال کنید و ببینید که چه کسی هست که می‌تواند بهترین کمک را به شما در رابطه با مشکلتان ارائه دهد، مثلا شاید شما قصد بارداری داشته باشید؛ برای این منظور باید چند سال قبل از بارداری اقدام به یافتن پزشک و مشاوره با او کنید. این فرد کسی است که باید در تمام طول زندگی شما و نه فقط در حین بارداری کنارتان باشد.

 

اگر برای مشکلی به پزشک زنان مراجعه کردید، با انجام یک سری پرسش او را محک بزنید به‌عنوان مثال، اگر به شما پیشنهاد جراحی برای رفع بی‌اختیاری ادراری دارد، دربارهٔ تعداد عمل‌هایی که تاکنون انجام داده، تعداد افراد مشابه با شما و یا عوارض عمل از او سؤال کنید.

 

درواقع سؤال‌کردن حق شماست و شما برای این‌که بهترین فرد را برای مراقبت از خود و رسیدگی به نگرانی‌هایتان بیابید، نباید از پرسیدن بترسید. همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که مهم‌ترین فرد خود شما هستید و باید در جستجوی یک مراقب خوب وسواس لازم را به خرج دهید.

 

دربارهٔ پزشک تحقیق کنید

پس از این‌که دکتر زنان موردنظر خود را مشخص کردید، دربارهٔ او تحقیقات کافی را به‌عمل آورید. ببینید که میزان محبوبیت این فرد در بین اعضای فامیل، دوستان و آشنایان چقدر است؟ در وب‌سایت‌های معتبر مربوطه، به‌دنبال سوابق کاری، مدارک و تخصص‌ها، مقالات، سابقهٔ تدریس در کدام دانشگاه‌ها و … باشید. با یک تحقیق ساده متوجه خواهید شد که آیا پزشک شما سوابق تخلف و تحریمی دارد یا خیر.

نکات طلایی در انتخاب دکتر زنان و زایمان

جمع‌بندی

برای یافتن متخصص زنان و زایمان خوب، توجه به یک‌سری ویژگی‌های مهم ضروری به‌نظر می‌رسد. در مقالهٔ حاضر این ویژگی‌ها را یک‌به‌یک برشمردیم و دربارهٔ آن‌ها توضیحاتی ارائه دادیم. اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه بگوییم، پزشک زنان باید مدرک معتبر، دسترسی آسان، دلسوزی، پرسشگری، روابط عمومی قوی و اعتمادبه‌نفس بالا، رفتار آرام و محترمانه، صمیمی و قاطع، دارای عدم سوء‌پیشینه، شنوندگی خوب و پرسشگری داشته باشد و در عقاید مربوط به زنان با شما همسو باشد.

 

لازم است خود شما دربارهٔ پزشک از اطرافیان و یا افراد آگاه سؤالاتی را برای یافتن بهترین متخصص زنان بپرسید و البته بعد از شناسایی، تحقیقات لازم را دربارهٔ او انجام دهید تا نسبت‌به سوابق علمی و یا تخلفات احتمالی او آگاه شوید.

جدیدترین مطالب سایت