روند رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری چند ماه زمان میبرد ؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
روند رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری چند ماه زمان میبرد ؟

در آغاز رسیدگی پرونده در دیوان عدالت اداری طبق ماده 29 قانون تشکیلات و آئین و اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری ، پس از ارجاع دادخواست به شعبه و تکمیل پرونده، آن را بلافاصله در اختیار رئیس شعبه یا همان قاضی قرار می دهند و قاضی در صورتی که صلاحیت موضوع پرونده در دیوان عدالت اداری محرز شود، دستور ارسال را به همراه یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن به طرف شکایت، می دهد تا پس از اینکه دادخواست به وی ابلاغ شد، طرف شکایت در جریان رسیدگی قرار بگیرد.

 

در ادامه ، طرف شکایت می بایست ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام نماید و البته پاسخ ندادن طرف شکایت، مانع از رسیدگی نخواهد بود و شعبه با توجه به مدارک موجود، رسیدگی خود را ادامه می دهد و رأی مقتضی را صادر خواهد کرد.  در ماده 58 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ذکر شده است که  شعبه رسیدگی کننده، پس از رسیدگی و تکمیل تحقیقات، متن رسیدگی را اعلام و ظرف مدت یک هفته، اقدام به نگارش رأی خود می نماید.

 

پس از اتمام رسیدگی به پرونده و صادر شدن حکم یک مسئله بسیار مهم وجود دارد و آن اجرای حکم صادر ‏شده می باشد که از دیرباز مورد توجه افراد حقوقی در سراسر کشور قرار گرفته و سوال اصلی که ایجاد می شود ‏آن است که آیا صرفاً صدور حکم دلیل بر برنده شدن شاکی است یا خیر؟ اما بهتر است بدانید که در حقیقت ‏مهم ترین مسئله در این زمینه اجرای احکام است که در طی زمان موجب می ‌شود مردم به سمت دستگاه های ‏قضا و قانون می گردد.‏

 

روند اجرای حکم صادر شده در دیوان عدالت اداری

پس از اتمام رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری و صادر شدن حکم، یک مسئله بسیار مهم وجود دارد و آن اجرای حکم صادر ‏شده می باشد که از دیرباز مورد توجه افراد حقوقی در سراسر کشور قرار گرفته است.

 

بهتر است بدانید که در حقیقت ‏مهم ترین بخش در این زمینه اجرای احکام است که در طی زمان موجب می ‌شود مردم به سمت دستگاه های ‏قضا و قانون روی آورند. به همین سبب مطابق ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری، طرفین شکایت موظف به اجرای احکام ابلاغ شده هستند.

 

بر خلاف آیین دادرسی مدنی دادگاه ‏های عمومی و انقلابی که مهلت یک ماهه برای اجرای احکام را به متشاکی عنه یا خوانده می دهند، اجرای احکام ‏در دیوان عدالت اداری فوری بوده و هیچ گونه مهلتی برای اجرای آن وجود ندارد‏.

 

در قانون دیوان عدالت اداری به طور دقیق و کاملی به موضوع اجرای احکام پرداخته شده است. به همین علت ‏هنگامی که حکمی از سمت دیوان عدالت اداری صادر شود باید به سرعت به سازمان و ارگان مربوطه ابلاغ شده و ‏سازمان مربوطه موظف است که احکام مربوطه را اجرا نماید.‏

 

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

برای انجام امور حقوقی نیاز به دانش حقوقی بوده و از افراد عادی جامعه انتظار نمی رود که به طور کامل به ‏قوانین حاکم بر دیوان عدالت اداری و سایر دادگاه های مربوطه آگاه باشند. با توجه به آن که دیوان عدالت اداری ‏به عنوان عالی ترین مرجع قضایی مشغول رسیدگی به پرونده های مردم که به عنوان تظلم خواهی در مقابل ‏مامورین و ارگان های دولتی می باشند رسیدگی می کند دارای پیچ و خم های مخصوص به خود است.‏

 

بدون شک حضور وکیل متخصص دیوان عدالت اداری که دارای تسلط کافی و آگاهی کامل بر پرونده های این ‏مرجع قضایی است می تواند موجب تسریع روند پرونده شما شده و از کوچک ترین جزئیاتی که ممکن است به ‏نظر شما بی اهمیت به نظر برسد پرونده را به نفع شما به اتمام برساند. ‏پیشنهاد ما به شما هموطنان این است که در خصوص پرونده های حساس مانند پرونده های دیوان عدالت اداری حتما از مشاوره و راهنمایی های وکیل متخصص و با تجربه بهره مند شوید.

 

رسیدگی به پرونده های دیوان به صورت غیر حضوری می باشد و تنها وکلا می توانند با قاضی پرونده به صورت حضوری ملاقات داشته باشند ، فلذا حضور وکیل با تجربه دیوان عدالت اداری در پرونده های سنگین این امکان را فراهم می آورد تا به جهت ارائه توضیحات لازم در خصوص پرونده با قاضی پرونده با رعایت تشریفات قانونی ، احتمال موفقیت در پرونده را بالا ببرند. اینگونه ملاقات با قاضی با توجه به تخصصی بودن موضوعات در صلاحیت دیوان ، مستلزم دانش و تجربه و مهارت وکیل است.

 

وکیل دیوان عدالت اداری در این موارد بعد از ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری و ارجاع به شعبه مربوطه، اقدامات خود را مورد پیگیری پرونده ، آغاز خواهد کرد. چه بسیار پرونده ها که بعد از مطرح شدن و ثبت اعتراض توسط وکیل در دیوان ، موجب شکسته شدن رای در دیوان شده و سرنوشت پرونده ‏به نفع موکل تغییر پیدا کرده است.

جدیدترین مطالب سایت