راهنمای انتخاب مت یوگا

مجموعه : رپورتاژ آگهی
راهنمای انتخاب مت یوگا

مت یوگا یا زیرانداز ورزشی یکی از وسابل ورزشی مورد نیاز برای بسیاری از فعالیتهای ورزشی می باشد. اگرچه مت یوگا همانطور که از نام آن بر می آید در ابتدا برای یوگا مورد استفاده قرار می گرفت, اما امروزه در فعالیتهای ورزشی بسیاری نظیر ایروبیک و پیلاتس نیز از مت یوگا بعنوان یک زیرانداز ورزشی استفاده می کنند.

 

حال اگر قصد خرید مت یوگا را دارید شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کدامیک از مدلهای مختلف مت یوگا برای شما مناسب می باشد. از اینرو در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع مختلف مت یوگا و کاربرد آنها برای فعالیتهای مختلف اشاره کنیم.

 

ابتدا باید بدانید که مت یوگا عمدتا به سه دلیل مورد استفاده قرار می گیرد. یکی اینکه یک محدوه مشخصی را جهت انجام فعالیتهای مختلف ورزشی برای شما معین می کند تا شما بدانید باید حرکات خود را در آن محدوده انجام دهید. این مسئله باعث می شود تا تمرکز بیشتری بروی انجام حرکات مختلف یوگا و یا ورزشهای دیگر داشته باشید.

 

دومین دلیل استفاده از مت یوگا اینست که مانع از تماس مستقیم بدن شما با سطح زمین می شود. این مسئله مخصوصا پس از بروز بیماریهای همه گیر مخصوصا کرونا بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهد. نهایتا اینکه مت یوگا بواسطه نرمی سطح آن باعث می شود تا شما حرکات ورزشی مختلف را به راحتی انجام دهید.

 

با توجه به مطالب ذکر شده تا به اینجا بهتر است بدانید که امروزه انواع مختلفی از مت یوگا از جنس های مختلف از جمله مت های رولی در ضخامتهای مختلف و مت های حوله ای موجود می باشند, که هر کدام از این مت ها برای مقاصد مختلفی مناسب می باشند.

 

راهنمای انتخاب مت یوگا

مت های رولی عمدتا در ضخامتهای مختلفی از 4 میلیمتر  تا 10 و شاید 12 میلی متر موجود می باشند. بطور طبیعی با افزایش ضخامت میزان راحتی مت یوگا افزایش میابد ولی در مقابل وزن آن نیز به طبع, با افزایش ضخامت, افزایش میابد که این مسئله را در زمان جابجایی مت یوگا بهتر است در نظر داشته باشید. اینگونه از مت های یوگا معمولا از مواد طبیعی مانند کائچو و مواد مصنوعی مانند EVA یا TPE ساخته می شوند.

 

یک عیب کوچک اینگونه از مت یوگا اینست که در کلاسهای شلوغ و یا زمانیکه میزان فعالیت شما زیاد است, که در نتیجه آن میزان حرارت کلاس و تعریق بالا می رود, اینگونه از مت ها در جذب آب خوب عمل نمی کنند و ممکن است که در سطح زمین دچار لغزش شوند. همچنین, مت های یوگا با ضخامت 4 میلیمتر بصورت تاشو نیز تولید می شوند, که مزیت اینگونه از مت ها در این است که به راحتی در ساک ورزشی جا می شوند اما در مقابل راحتی مت با ضخامت بیشتر را ندارد.

 

راهنمای انتخاب مت یوگا

مت حوله ای نوع جدیدی از مت یوگا می باشد که از یک حوله نرم ساخته شده و سطح زیر آن بمنظور پیشگیری از لغزش بروی زمین دارای یک سری برجستگی های کوچکی می باشد که باعث چسبندگی خوب مت بروی زمین می شود. مت حوله ای برعکس مت رولی در زمان تعریق و افزایش حرارت کلاس ورزش, آب بدن را به خود جذب می کند و مانند مت رولی در زمان مرطوب شدن زمین دچار لغزش نمی شود.

 

یکی دیگر از مزیتهای مت حوله ای حمل و نقل آسان آن می باشد بطوریکه می توانید آنرا در کنار سایر وسایل ورزشی, مانند کش پیلاتس, در داخل ساک ورزشی خود قرار دهید. در مقابل, مت حوله ای با توجه به ساختار حوله ای و ضخامت کم آن راحتی مت های رولی را ندارد و ممکن است در بعضی حرکات باعث رنجش زانو و یا آرنج دستان شما شود.

 

 با توجه به مطالب ذکر شده در بالا حال اگر شما قصد خرید مت یوگا را دارید باید ببینید که راحتی بیشتر برای شما اهمیت دارد یا حابجایی آسانتر. در نظر داشتن موارد ذکر شده در بالا تا حد زیادی می تواند شما در انتخاب یک مت یوگا راهنمایی کند بطوریکه بتوانید با توجه به ورزش مورد نظر و وزن خودتان یکی از مت های ذکر شده در بالا را برای خود انتخاب نمائید. در پایان از شما دعوت می نمائیم که جهت مشاهده انواع مختلف مت یوگا از برندهای مختلف ایرانی و خارجی به فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت مراجعه نمائید.

جدیدترین مطالب سایت