راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد نوجوان و یکنفره

مجموعه : رپورتاژ آگهی
راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد نوجوان و یکنفره

بیشتر افراد به طور متوسط یک سوم عمر خود را در خواب می‌گذرانند، بنابراین داشتن یک تخت خواب استاندارد و بستر مناسب زمینه لازم برای یک خواب راحت و با کیفیت را فراهم می‌کند. وقتی صحبت از انتخاب تخت کودک و نوجوان می‌شود این مساله بیشتر حائز اهمیت می‌شود، یکی از مسائل مهمی که والدین، هنگام خرید و انتخاب تخت خواب کودک باید به آن توجه ‌کنند سایز و اندازه استاندارد تخت خواب است. در این مقاله شما را با ابعاد استاندارد انواع تخت خواب نوزاد، نوجوان و یک‌نفره آشنا می‌کنیم.

 

ابعاد استاندارد تخت نوزاد

 یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خرید سیسمونی نوزاد، انتخاب سرویس خواب نوزاد است. هنگام خرید مبلمان اتاق نوزاد نکات زیادی مانند طرح، رنگ، مواد اولیه، کیفیت تولید و … حائز اهمیت است. اما امروزه با توجه به فضای محدود آپارتمان‌ها و کوچکتر شدن فضای اتاق خواب‌ها توجه به ابعاد استاندارد تخت خواب بسیار مهم است. تخت نوزاد جایی است که کودک زمان زیادی را به خصوص در ماه‌های اولیه در آن سپری می‌کند، بنابراین خرید تخت نوازد ایمن و راحت در سایز مناسب بسیار مهم است. ابعاد استاندارد تخت خواب کودک بسته به مدل و طرح تخت متفاوت است . امروزه رایج ترین مدل‌های تخت خواب نوزاد، گهواره و تخت خواب نوزاد نوجوان است که در ادامه به بررسی ابعاد استاندارد هرکدام می‌پردازیم.

 

گهواره نوزاد

گهواره‌های نوزاد استاندارد معمولا دارای 95 سانتی متر طول، 48 تا 56 سانتی متر عرض و 77 سانتی متر ارتفاع می باشند. ارتفاع بعضی از گهواره‌های دارای سایه بان ممکن است تا 145 سانتی‌متر هم برسد. گهواره نوزاد باید بتواند حداقل وزن 13.5 کیلوگرم را تحمل کند و  وزنی که این تخت می‌تواند تحمل کند نهایتا 25 کیلوگرم است. گهواره معمولا برای کودکان یک روزه تا 4ساله مناسب است.

گهواره نوزاد باید نه آنقدر بزرگ باشد که نوزاد به راحتی در آن حرکت کند، و نه آنقدر کوچک که کودک دلبند شما هیچ جایی برای حرکت نداشته باشد.

 

اندازه مناسب ارتفاع حفاظ تخت نوزاد

ارتفاع حفاظ  تخت نوزاد بیش از هر چیز دیگری از جنبه ایمنی اهمیت دارد. اگر ارتفاع حفاظ تخت کودک کوتاه باشد، در استفاده از آن دچار مشکل خواهید شد. همچنین اگر ارتفاع تخت بسیار بلند باشد، علاوه بر دشواری استفاده از آن، ممکن است برای نوزادان از لحاظ ایمنی مناسب نباشد،  زیرا با پیشرفت حرکتی نوزاد، او می‌توانند  به راحتی  و با کمک لبه‌های تخت خواب، در داخل آن بر روی پاهای خود بایستد و یا سعی در بالا رفتن از آن بکند. فراموش نکنید که این المان برای حداقل دو سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فاصله‎ی بین حفاظ‌ها نیز نباید به اندازه‎ای باشد که سر کودک از بین آنها رد شود. فاصله نرده‌های محافظ استاندارد بین 5 تا 10 سانتی‌متر است.

 

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد نوجوان و یکنفره

تخت کودک

سایز استاندارد تخت خواب نوزادان بستگی به سن و قد آن‌ها دارد. اندازه استاندارد تخت خواب کودک معمولا بین 140 سانتی‌متر طول و 60 سانتی‌متر عرض و 35 سانتی‌متر ارتفاع از زمین می‌باشد.

 

تخت نوزاد نوجوان

برخی از تخت‌خواب‌های نوزاد، قابل تبدیل به تخت‌خواب نوجوان نیز می‌باشند که به آن‌ها تخت نوزاد نوجوان گفته می‌شود. ابعاد استاندارد تخت خواب نوزاد نوجوان دارای 130 سانتی‌متر طول و 70 سانتی‌متر عرض و 35 سانتی‌متر ارتفاع از زمین می‌باشد. این تخت خواب‌ها از تولد نوزاد و بعدها با تغییر و برداشتن بعضی قسمت‌های تخت قابل تبدیل به تخت نوجوان هستند که معمولا تا سن 13 سالگی فرزند شما قابل استفاده است. تخت نوزاد نوجوان بهترین گزینه‌ی اقتصادی آینده‌نگرانه برای صرفه جویی در بودجه و خرید تخت خواب مجدد برای فرزندتان است.

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد نوجوان و یکنفره

ابعاد استاندارد تخت یکنفره

تخت خواب‌های یک نفره دارای سایز‌های متفاوتی‌اند که طول همگی آن‌ها 200 سانتی‌متر و عرض‌های 90، 100، 120 و140 می‌باشند. نکته مهمی که درباره ابعاد تخت یک‌نفره باید مد نظر قرار دهید، سن و جثه افراد و فضای اتاق خواب می‌باشد.

 

تخت خواب استاندارد یک نفره: سایز استاندارد رایج در تخت خواب‌های یک نفره، طول 2 متر عرض 90 سانتی‌متر است که مناسب افرادی با اندام متوسط است.

 

 تخت خواب دوقلو: به تخت خواب‌هایی با طول 200 و عرض120 سانتی‌متر تخت‌خواب‌های یک و نیم نفره یا دوقلو گفته می‌شود که برای کودکان و نوجوانان با جثه‌ی بزرگ مناسب هستند.

 

تخت خواب فول سایز: مانند تخت خواب دوقلو برای کودکانی با جثه بزرگتر و یا کودکانی که زیاد در خواب جابه‌جا می‌شوند مناسب است. این تخت خواب‌ها با طول 2 متر و عرض 140 متر هستند، تخت فول سایز برای اتاق‌‌ خواب‌های بزرگ که فضای کافی دارند مناسب‌تر است. برای این تخت، یک تشک فول سایز نیاز دارید.

 

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد نوجوان و یکنفره

نکات مهم در انتخاب تخت‌خواب

1- قبل از خرید تخت‌خواب کودک فضای اتاق را در نظر بگیرید. برای اتاق خواب نوزاد تختی را انتخاب کنید که پس از قرار دادن تخت، فضای کافی برای اختصاص دادن کمد، میز تعویض را داشته باشید و با رشد کودک فضای کافی برای بازی کودک فراهم باشد. برای اتاق کودکان بزرگتر سعی کنید تختی را انتخاب کنید که پس از قرار دادن تخت، فضای کافی برای اختصاص دادن به مطالعه و فعالیت‌های دیگر و قرار دادن وسایلی مانند پاتختی، پاف سرویس خواب، میز آرایش و… داشته باشید.

 

2- برای اتاق خواب‌های کوچک و یا اتاق‌خواب مشترک کودکان تخت‌های دوطبقه انتخاب‌های مناسب‌تری هستند. در حالت عمومی ابعاد تخت دو طبقه استاندارد با طول190 سانتی متر در عرض 100 سانتی متر و با ارتفاع 165 سانتی‌متر است. اما علاوه بر این، ابعاد استاندارد دیگری برای سایر مدل ها نیز در نظر گرفته می‌شود.  به عنوان مثال در تخت خواب های دو طبقه بزرگتر طول و ارتفاع ثابت است و عرض آن 137 متر است.

 

3- اگر به دنبال طرح‌‌های فانتزی مثل تخت خواب اسپرت مدل ماشین و قایق و … می‌گردید که گاهی فقط به صورت سفارشی ساخته می‌‌شوند، حتما به مرحله‌ی بعدی آن یعنی خرید تشک با ابعاد مناسب آن تخت فکر کنید.

 

4- ارتفاع استاندارد 35 سانتی‌متر در مدل های مختلف تخت باعث می‌شود هوا در زیر تشک جریان یابد و از رشد باکتری، قارچ و یا موارد آلرژی‌‌زای دیگر جلوگیری کند، به علاوه شما می‌توانید به راحتی زیر تخت را با جاروبرقی و یا تی تمیز نمایید. این فاصله از لحاظ زیباشناسی و فنگ‌شویی نیز حائز اهمیت است.

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد نوجوان و یکنفره

بهترین جنس سرویس خواب نوزاد و کودک چیست؟

امیدواریم با در نظر گرفتن ابعاد استاندارد و سایر نکات ارائه شده در این مقاله، توانسته باشیم شما را در انتخاب تخت خوابی ایده آل و زیبا برای کودک و نوجوان خود کمک کرده باشیم.

جدیدترین مطالب سایت