روف گاردن ویلا چیست و شرایط اجرای آن چگونه است؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
روف گاردن ویلا چیست و شرایط اجرای آن چگونه است؟

شلوغی و آشفتگی زندگی شهری باعث شده زندگی در شهرهای کوچک‌تر و ویلاسازی در این شهرها رواج پیدا کند. کافیست به کوهپایه‌های تهران و شهرهای شمالی نگاهی بیندازید تا اهمیت زندگی در دل طبیعت و فاصله گرفتن از شلوغی شهرها را درک کنید. در این میان، طراحی و اجرای روف گاردن ویلا هم توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله، شرایط و نکات لازم برای اجرای روف گاردن ویلا را بررسی کنیم؛ با ما همراه شوید.

 

اجرای بام سبز در بام خانه‌ها و ویلاها مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به بهبود کیفیت زندگی، زیبایی بیشتر و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. طراحی روف گاردن ویلا به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید به کمک تیم‌های حرفه‌ای و کارشناس، بهترین نوع روف گاردن را طراحی و در بام خانه و ویلاهای خود اجرا کنید.

 

برای اجرای روف گاردن ویلا باید نکات و استانداردهایی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. همچنین می‌توانید از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید تا در مراحل ابتدایی طراحی روف گاردن تا مراحل نهایی اجرای بام سبز همراه شما باشند. ساخت روف گاردن، یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها برای زیباتر کردن ویلاهاست. در این مقاله در مورد روف گاردن ویلا با شما صحبت خواهیم کرد.

 

از طراحی تا اجرای روف گاردن ویلا

در مفهوم کلی، به خانه‌هایی که نمای آنها از چهار طرف باز باشد و یا سقف شیبدار داشته باشند، ویلا گفته می‌شود. یکی از مناطق جذاب و خوش آب و هوا که خانه‌های ویلایی بیشتری در آن ساخته می‌شود، شمال ایران است و بر همین اساس، طراحی روف گاردن ویلا در شمال و اجرای آن در سال‌های اخیر، رواج بیشتری پیدا کرده است. اما با توجه به نوع آب‌وهوا و سازه ساختمان‌ها در شمال، باید هنگام طراحی روف گاردن ویلا در شمال مواردی مثل حجم بارش برف و باران و نوع سقف را در نظر گرفت.

روف گاردن ویلا چیست و شرایط اجرای آن چگونه است؟

ویلا‌ها انواع مختلفی دارند؛ مثل ویلای مدرن، کلاسیک و … که انتخاب هر یک از آنها به شما بستگی دارد. بام سبز در سال‌های اخیر، در ویلاهای خارج از شهر، مخصوصا شمال ایران، بیشتر به چشم می‌خورد. اجرای بامس سبز باعث سرسبزی و زیبایی هر چه بیشتر ویلا‌ها شده است. این تکنیک علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری، منجر به کاهش مصرف انرژی و کاهش جذب حرارت در ویلاها می‌شود، بنابراین فقط از جنبه زیبایی نمی‌توان به روف گاردن ویلا نگاه کرد.

 

شرایط کلی اجرای روف گاردن ویلا

قبل از شروع اجرای روف گاردن ویلا ، باید در مورد آب و هوای منطقه، اطلاعات بسیار دقیقی به دست آورید، زیرا برخی از گیاهان به شرایط آب و هوایی خاصی برای رشد نیاز دارند، بنابراین باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که در شرایط آب و هوایی منطقه شما، چه گیاهانی توانایی رشد بهتری دارند.

 

از ایده‌های زیباتر کردن روف گاردن، می‌توان به استفاده از آلاچیق، مبلمان زیبا، گیاهان، درختان و …. اشاره کرد. انتخاب هر یک از این موارد، در وهله اول به شناسایی اقلیم بستگی دارد. مثلاً جنس انتخابی برای مبلمان روف گاردن در شهرهای بزرگ با آب و هوای معتدل مثل تهران و شهرهای بسیار مرطوب و بارانی مثل شمال، تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت. قبل از شروع اجرای روف گاردن ویلا در شمال و یا دیگر شهرها، در مورد اقلیم خود اطلاعاتی را به دست آورید، سپس به انتخاب هر یک از آیتم‌های روف گاردن، بپردازید.

 

انتخاب و کاشت درختان و گیاهان مختلف، جزو الزامات روف گاردن ویلا است. هر چقدر آیتم‌های انتخابی شما بیشتر باشد، میزان سرسبزی و در نتیجه انرژی و حس مثبت روف گاردن شما در ویلا افزایش خواهد داشت. همچنین برای استراحت در روف گاردن ویلا ، نیاز به محلی برای نشستن خواهید داشت، به این منظور می‌توانید از مبلمان زیبا و یا آلاچیقی که در داخل آن صندلی‌های مختلف قرار دارد، استفاده کنید.

روف گاردن ویلا چیست و شرایط اجرای آن چگونه است؟

استفاده از فلاور باکس‌ها، انواع نورپردازی‌ها و … جزو الزمات روف گاردن ویلا ها نیستند ولی استفاده از این ایده‌ها، باعث زیباتر و دلچسب‌تر شدن محیط خواهد شد. اگر روف گاردن شما بزرگ است، می‌توانید یک آشپزخانه کوچک هم برای دسترسی سریع به مواد غذایی و آماده کردن یک عصرانه خوشمزه، بسازید. در حالت کلی ایده‌های جذاب و متنوعی برای زیباتر کردن روف گاردن‌ها وجود دارد که شما باید نسبت به بودجه و سلیقه خود، آن‌ها را انتخاب نمایید. سنجش تحمل وزن ویلا برای اجرای روف گاردن، یک نکته بسیار مهم است که قبل از اجرای روف گاردن باید آن را به خاطر بسپارید.

 

مزایا و معایب روف گاردن ویلا

در حالت کلی از مزایای استفاده از تکنیک روف گاردن در ویلا می‌توان به افزایش زیبایی ظاهری، کنترل دما، کاهش آلاینده‌ها، پاکسازی هوای اطراف، کاهش جذب حرارت در ساختمان، کاهش مصرف انرژی، ارتقای معماری ویلا و …. اشاره کرد.

 

یکی از از معایب اجرای روف گاردن ویلا ، این است که احتمال ریشه دواندن گیاه درون سقف وجود دارد که این موضوع، با اجرای تخصصی روف گاردن برطرف خواهد شد. همچنین هر نوع پوشش گیاهی که شما به آن علاقمند هستید، در همه مناطق جغرافیایی قابل اجرا نیست.

 

این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که برخی از سازه‌ها، توانایی تحمل وزن خاک و پوشش گیاهی را به صورت کامل ندارند و احتمال این که شما در این ویلاها نتوانید روف گاردن را اجرا کنید، بسیار بالاست. بر همین اساس، قبل از آغاز مراحل اولیه برای طراحی روف گاردن باید با کارشناسان این حوزه کمک بگیرید تا با محاسبات دقیق، شرایط اجرای روف گاردن در خانه و ویلای شما را بررسی کنند.

 

نکات مهم در مورد روف گاردن ویلا شمال

در مناطقی از کشور که برف یخبندان زیادی وجود دارد و اکثر ماه‌های سال برف زیادی می‌بارد، باید وزن برف و انتخاب گیاهان دقت داشته باشید، زیرا در صورت انتخاب گیاهان نامناسب، باعث نابودی آن‌ها خواهید شد، بنابراین باید گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر یخبندان نیز مقاومت داشته باشند.

روف گاردن ویلا چیست و شرایط اجرای آن چگونه است؟

در ناحیه‌های معتدل مانند شهر تهران که سقف صاف دارند، بهترین محل برای اجرای روف گاردن همان پشت بام‌هاست، اما برخی از ویلا‌ها دارای سقف شیبدار هستند. اگر ویلای مد نظر شما سقف شیبدار دارد، باید ناحیه دیگری از ویلا را به عنوان روف گاردن در نظر بگیرید، زیرا در سقف شیبدار امکان پیاده سازی روف گاردن وجود ندارد.

 

در برخی از مناطق بسیار پرباران مانند شمال کشور، روف گاردن ساخته شده باید اندازه کوچکی داشته باشد و تخلیه آب آن به صورت قدرتمند طراحی شود تا بر روی سقف، آب‌ جمع نشود.

 

استفاده بهینه از فضای ویلاهای کوچک

اگر ویلای شما مساحت کمی ‌دارد و نمی‌توانید در حیاط آن آلاچیق و یا استخر درست کنید، نیازی به نگرانی نیست. شما می‌توانید از پشت بام آن به عنوان فضایی برای سرسبزی و ساختن استخر آلاچیق و غیر استفاده کنید. کافیست تکنیک روف گاردن را در سقف این ویلاها، پیاده سازی کنید، به این ترتیب سطح سبز ویلا را افزایش دهید.

 

طراحی و اجرای بام سبز

در این مقاله با روف گاردن ویلا آشنا شدیم و نکات مربوط به طراحی روف گاردن ویلا در شمال و دیگر شهرها را مطالعه کردیم و دانستیم که در نظر گرفتن اقلیم در شهرهای مختلف کشور، جزو نکات مهم و اساسی است. اگر به‌دنبال ایده برای اجرای بام سبز ویلا هستید یا اینکه قصد دارید سازه‌ای استاندارد و بی‌نقص را اجرا کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره و خدمات مجموعه اسپینگر کمک بگیرید.

 

تیم مهندسی و کارشناس این مجموعه از مراحل ابتدایی طراحی تا اجرای نهایی در کنار شما هستند و با محاسبات دقیق، از بروز خسارات احتمالی جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توانید از ایده‌های طراحی و خدمات اجرای حرفه‌ای آنها نیز بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های 86091394 – 021 و 0956541 – 0912 با کارشناسان مجموعه اسپینگر تماس بگیرید.

جدیدترین مطالب سایت