شکایت از فروشگاه اینترنتی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
شکایت از فروشگاه اینترنتی

آیا می‌دانستید که شکایت از فروشگاه اینترنتی به سه روش امکان‌پذیر است و آن نیز عبارت است از:

۱- شکایت به واسطه‌ی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

۲- شکایت به واسطه‌ی پلیس فتا

۳- شکایت به واسطه‌ی مراجع قضایی. 

شیوه و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش برای هر یک از شکایت‌های نام‌برده، تابع ترتیبات مخصوص به خود است و لازم می‌باشد مورد توجه واقع شود. 

زندگی روزانه آدمی، با ورود به دنیای اینترنت، با دگرگونی‌های وسیعی روبه‌رو شده است. 

 

یکی از حائز اهمیت‌ترین نمونه این دگرگونی‌ها، امکان فروش اینترنتی می‌باشد که با گسترش بی‌حد و مرز بیماری کرونا در کلیه‌ جهان، مِن جمله کشور ما بسیار متداول شده است و البته مشکلات مخصوص به خود را نیز به همراه آورده است. 

 

در شرایط کنونی، فروشگاه‌های اینترنتی با اختصاص دادن حجم بسیاری از مبادلات و امور تجاری، موقعیت بسیار مهمی را در اقتصاد کشور و زندگی روزانه بسیاری از اشخاص جامعه ما داشته است، به شکلی که اختلال در شیوه کار این فروشگاه‌ها منجر به اختلال در روند زندگی روزانه شهروندان و نظم عمومی جامعه می‌شود. 

 

از این جهت به دور از عقل نمی‌باشد که شیوه‌های شکایت از این قبیل فروشگاه‌ها لااقل در برخی از اقسام، متفاوت از فروشگاه‌های ایجاد شده در عالم واقع باشد. 

به همین علت است که ما در این متن از خود، به بیان شیوه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی مبادرت ورزیده‌ایم. 

 

از سویی شکایت به واسطه‌ سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت به واسطه‌ پلیس فتا، شکایت به واسطه‌ مراجع قضایی و شیوه‌ و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش را در هر کدام از شیوه‌ها وارسی و تحلیل حقوقی نموده‌ایم. 

 

شکایت به واسطه‌ی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

ورود اینترنت به زندگی روزانه آدمی، بر کلیه‌ جوانب زندگی او اثر گذاشته است و آن را با دگرگونی‌های بسیاری روبه‌رو نموده است. 

 

یکی از حائز اهمیت‌ترین نمونه این تغییرات، امکان برخورداری از قابلیت فروش اینترنتی بوده است که با شیوع ویروس کرونا در جای، جای جهان، از جمله کشور ما (ایران) بسیار متداول گردیده است. 

هم‌ اکنون، فروشگاه‌های اینترنتی با اختصاص دادن مقدار زیادی از مبادلات تجاری، موقعیت حائز اهمیتی ضمن اقتصاد کشور و زندگی روزانه بسیاری از اشخاص جامعه بر جای گذاشته است، به گونه‌ای که اختلال در شیوه‌ کار این فروشگاه‌ها منجر به بروز اختلال در زندگی روزانه شهروندان و نظم، امنیت جامعه می‌شود. 

 

از این جهت طبیعی می‌باشد که شیوه‌ها و روش شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و از این قبیل فروشگاه‌ها لااقل در بعضی از موارد، متفاوت از فروشگاه‌های ایجاد شده در عالم حقیقی باشد. 

زمانیکه که حرف از این قبیل شکایت به میان می‌آید، به جرات می‌توان چنین بیان نمود که ابتدایی‌ترین نحوه شکایت که به ذهن آدمی رهسپار می‌شود، سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی enamad.ir است که به صورت تخصصی به جهت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی تشکیل شده است. 

 

عاملی که باید و بی هیچ چون و چرا بدان دقت نمایید این می‌باشد که برای آن‌ که بتوان به واسطه‌ سامانه‌ نماد اعتماد الکترونیکی از یک فروشگاه اینترنتی شکایت به عمل آورد، لازم است که آن فروشگاه اینترنتی، حاوی نماد اعتماد الکترونیکی باشد که این قبیل نماد، از جانب مرکزی تحت عنوان توسعه تجارت به سایت‌های حاوی صلاحیت بخشیده می‌شود. 

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی

اگر فروشگاهی که از آن خرید خود را انجام داده‌اید، کالا و محصول خریداری گردیده به واسطه‌ی شما را تسلیم ننماید یا از ارائه داشتن سایر خدمات قانونی چون پذیرش تقاضا مرجوعی محصول خودداری به عمل آورد و آن فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد، شیوه و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی بدین حالت بوده که می‌بایست در ابتدا به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی enamad.ir مراجعه فرمایید. 

پس از آن با بهره‌گیری از گزینه ورود به سامانه ثبت شکایت، به منظور ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر به طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی اقدامات لازمه را در پیش گیرید. 

 

شکایت به واسطه‌ی پلیس فتا

در قسمت پیش، شیوه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ سامانه نماد اعتماد الکترونیکی را تعریف نموده و تفکیک کردیم. 

با این حال، نکته‌ای که می‌بایست بدان توجه به عمل آورید که چنانچه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ این شیوه انجام گردد، در مواردی همانند پیشگیری از ارسال نمودن کالا، طویل گردیدن مدت زمان ارسال کالا و محصولات و یا عدم پذیرش تقاضای مرجوعی محصول به واسطه سازش و میانجیگری میان دو طرف است و در غیر از این حالات، شاکی به شکایت در مراجع قضایی هدایت خواهد شد.

یکی دیگر از شیوه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، شکایت به واسطه‌ی پلیس فتا است. 

پلیس فتا به حالت تخصصی، تحقیقات مقدماتی و اولیه جرایم رایانه‌ای را با ارجاع دادسرای جرایم رایانه‌ای به انجام رسانیده و نتیجه حاصل آمده را به مرجع صالح ارسال خواهد نمود. 

شیوه و روند شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی بدین صورت بوده که شاکی با گام گذاشتن به صفحه پلیس فتا و کلیک نمودن بر روی آیکون ثبت گزارش عامه، شکایت اینترنتی خویش مِن جمله شکایت از جرم سرقت‌های اینترنتی و شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را ثبت نموده و نهایتا پیگیری خواهد شد.

نکته‌ای که می‌بایست بدان توجه کرده و از آن چَشم پوشی ننمود این می‌باشد که شیوه شکایت از فروشگاه اینترنتی به واسطه‌ پلیس فتا‌ به مواردی اختصاص دارد که عمل فروشگاه اینترنتی جرم بوده است و حاوی یک موضوع مجرمانه همانند کلاهبرداری اینترنتی باشد. 

 

شکایت به واسطه‌ی مراجع قضایی

مازاد بر دو شیوه نام‌برده شده جهت شکایت از فروشگاه اینترنتی که در قسم‌های پیش جهت توضیح آن‌ها مبادرت نمودیم،‌ شیوه دیگری به جهت شکایت از فروشگاه اینترنتی نیز وجود دارد که گرچه در مقابل شیوه‌های پیشین، طی مراحل طولانی‌تری می‌طلبد، ولیکن به علت آن‌ که امکان دریافت یک حکم قضایی را داشته که از ضمانت اجرای بسیار قوی ((اجرای حکم به واسطه‌ اجرای احکام دادگستری)) برخوردار است، در مقابل دو شیوه‌ پیش بسیار کارآمدتر و بهتر می‌باشد.

 

شیوه و روند شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی به واسطه‌ مراجع قضایی، بر اساس مراحل ذیل صورت می‌پذیرد

ابتدا فرد شاکی می‌بایست با در اختیار داشتن اسناد و مدارک مِن جمله کارت ملی و فیش واریز وجه و غیره به یکی از دفاتر خدمات قضایی رجوع نموده تا بعد از به ثبت رساندن شکوائیه، این شکایت نامه به واسطه‌ دفاتر مزبور برای دادسرای جرایم رایانه‌ای فرستاده گردد. 

بعد از وصل شکایت به دادسرا و نیز ارجاع آن به شعبه مربوطه، شعبه دادسرا دستور تحقیقات اولیه را صادر کرده و برای پلیس فتا می‌فرستد. 

 

پس از تمام شدن تحقیقات صورت گرفته، چنانچه که نظر دادسرا بر عدم شکل‌گیری جرم باشد، قرار منع تعقیب شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را صادر خواهد نمود. 

 

ولیکن در صورتیکه نظر دادسرا بر اتفاق جرم باشد، با صادر نمودن قرار جلب به دادرسی، پرونده را به سوی دادگاه کیفری دو ارسال خواهد نمود. 

 

دادگاه کیفری بعد از احضار دو طرف و ایجاد جلسه دادرسی، دوباره به ادله وقوع جرم رسیدگی نموده و به هنگامی که نظر بر اتفاق جرم داشته باشد، رای خود را بر محکومیت کیفری صادر می نماید. 

رای صادر شده بیست روز از ابلاغ از قابلیت تجدیدنظر خواهی ضمن دادگاه تجدیدنظر استان برخوردار خواهد بود. 

 

حال بهتر است در لحظات پایانی متن نکته‌ای را ذکر کنیم آن هم، این است که شیوه‌ شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ دادسرا اختصاص به برخی موارد داشته که عمل و کار فروشگاه اینترنتی، جرم تلقی شده و حاوی یک عنوان و موضوع مجرمانه همانند کلاهبرداری اینترنتی باشد. 

 

از این جهت به هنگامی که عمل و کار فروشگاه اینترنتی جرم تلقی نشود، تنها می‌توانید به واسطه‌ رجوع به شورای حل اختلاف و یا دادگاه‌های حقوقی، جهت طرح دعوای حقوقی اقدام نمایید.

جدیدترین مطالب سایت