صفحه اول گوگل |‌ یادگیری مهمترین رازهای انواع سئو با نبض مارکتینگ

مجموعه : رپورتاژ آگهی
صفحه اول گوگل |‌ یادگیری مهمترین رازهای انواع سئو با نبض مارکتینگ

به تعداد سایت‌های سراسر وب، راه برای رسیدن به صفحه اول گوگل وجود دارد! اگر برای شما هم سؤال شده چطور برخی از سایت‌ها در ۲ ماه به صفحه اول میرسند و یا رقیبانتان چه کرده‌اند که سایتشان بازدید زیادی دارد، این مقاله برای شماست! در این مقاله با هم انواع سئو سایت را بررسی می کنیم و به شما خواهیم گفت چطور هر بخش را می‌توانید خودتان در خانه یاد بگیرید! نبض مارکتینگ همواره در کنار شماست! پس بیایید شروع کنیم!

 

سئو، ناشناخته‌ای پر از تغییرات | انواع سئو را بشناسیم!

حتماً رازی در موفقیت رتبه های برتر گوگل نهفته ست! این راز همان خدمات سئو ست که توانسته کسب و کار ها را دگرگون کند. اما سئو چیست؟ چطور از آن می‌توان بهره مند شد؟ آیا هزینه ای در بر دارد یا رایگان ست؟ روش بهتری هم وجود دارد؟

 

سئو چیست؟ یک سؤال معروف

در یک تعریف ساده، می‌توان گفت سئو یعنی بهینه سازی و بهبود محتوا، طراحی، تجربه کاربری و ساختار کلی سایت به منظور افزایش رضایت مخاطب و کسب رتبه های بالاتر در گوگل. همانطور که احتمالاً شنیده اید، بیش از ۷۰٪ از  مخاطبین وارد سایت‌های اول تا سوم صفحه اول گوگل می شوند! پس این جایگاهی ست که ارزش رقابت دارد. سئو کاری میکند که به شکل اصولی(!!) به این جایگاه برسید. اما مگر سئو غیر اصولی نیز داریم؟

صفحه اول گوگل |‌ یادگیری مهمترین رازهای انواع سئو با نبض مارکتینگ

آشنایی با انواع سئو | گوگل چه میخواهد؟

سئو را به دو حالت میتوان تقسیم کرد: روش‌های سئو و حوزه های سئو ؛ هرکدام از این موارد گروه‌های متفاوتی دارند که در نهایت برای یادگیری سئو ، مسیر تسلط به هرکدام را به شما خواهیم گفت.

 

روش‌های سئو | کلاه‌های رنگی و معانی آن

به نظر شما، چاقو ابزار مفیدی ست؟ اگر در دستان یک جانی یا قاتل باشد چه؟ حتماً شنیده‌اید که هر ابزاری، در صورت استفاده درست مفید ست و غیر آن مضر؛ در سئو نیز چنین شرایطی را با کمی تفاوت داریم. گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها بیش از ۲۰۰ پارامتر را بررسی کرده و تأکید کرده ست که رضایت کاربر در اولویت ست! گرچه شاید در ابتدا مشخص نباشد!

 

سئو کلاه سفید

بهترین روش در انواع سئو، حالتی ست که تمامی مواردی که باعث افزایش رضایت کاربر می‌شود را رعایت کنیم و بدون تقلب سعی در رتبه گیری داشته باشیم، گوگل نیز به ما رتبه پایداری داده و از همکاری خرسند خواهد بود! به این روش از انواع سئو، سئو کلاه سفید گفته میشود؛ یعنی فعالیت‌هایی که تماماً بر اساس اصول و چهارچوب هاست و نارضایتی برای مخاطب ایجاد نمیکند.

 

سئو کلاه سیاه

در نقطه مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه را داریم که به معنای واقعی کلمه باعث رنجش و آزار مخاطب ست و تنها در کوتاه مدت جواب خواهد داشت … تکرار کلمات کلیدی بیشمار، لینک دهی به سایت به صورت کنترل نشده و در حجم زیاد، مخفی سازی کلیدواژه در کدهای سایت و … که در کوتاه مدت باعث رشد سریع سایت می‌شود اما گوگل بالافاصله این موارد را شناسایی کرده و سایت را جریمه (پنالتی) میکند! تقریباً امیدی برای سایت‌های پنالتی شده برای بازگشت به نتایج نیست و روند بسیار سختی برای جلب اعتماد گوگل دارند. البته ما در نبض مارکتینگ تکنیک هایی بلد هستیم که نجات دهنده خواهند بود، اما یادگیری سئو آن بخش باشد برای بعد !

 

سئو کلاه خاکستری | اصول با کمی شیطنت!

همیشه میانبر هایی برای رسیدن به هدف هست! میانبر هایی که خطر چندانی نداشته باشد. در انواع سئو، سئو کلاه خاکستری به مجموعه فعالیت‌های کلاه سفیدی گفته می‌شود که کمی چاشنی کلاه سیاه داشته باشد! برای مثال، خرید بک لینک یک سئو کلاه سیاه ست؛ ولی رپورتاژ آگهی یکی از شیوه‌های دریافت بک لینک به شیوه تقریباً اصولی ست.

 

کارشناس سئو | متعادل کننده ی سفید و سیاه

اما یک کارشناس سئو چه کار می‌کند و کدام یک از انواع سئو را پیش میگیرد؟ اگر شما هم قصد دارید با سئو دست و پنجه نرم کنید و در آینده‌ای نه چندان دور یک کارشناس خبره سئو شوید، باید بدنید مهارت و هنر سئوکار، در برقراری تعادل میان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه ست. گرچه بهتر ست کاملاً اصولی و سفید کار شود، اما گاهی به دلایلی مانند برنامه‌ریزی های کسب و کار و  اهداف مهمتر نیاز به بهره گیری از برخی تکنیک های سیاه با غلظت کم(!!) داریم.

صفحه اول گوگل |‌ یادگیری مهمترین رازهای انواع سئو با نبض مارکتینگ

انواع سئو در عمل | ۳ حوزه اصلی بهینه سازی

برای سئو سایت لازم ست در ۳ حوزه فنی، داخلی و خارجی سایت بهینه سازی انجام شود؛ به سئو این بخش‌ها به ترتیب سئو تکنیکال، سئو درون صفحه (On-Page) و سئو خارج صفحه (Off-Page) گفته می‌شود. از مزایای بهینه سازی بخش‌های گفته شده، کمترین موارد افزایش رضایت کاربر و افزایش ترافیک سایت خواهد بود. اما در هر بخش دقیقاً چه کاری انجام می شود؟

 

سئو داخلی (درون صفحه یا On-Page) | ارزش سازی برای مخاطب

قبول دارید مخاطب نیاز دارد محتوای با کیفیت که نیاز و سؤالش را رفع کند، به درستی به دستش برسد؟ این جمله را دوباره بخوانید! محتوای باکیفیت، نیاز و نحوه صحیح رسیدن به دست مخاطب! این‌ها مواردی ست که سئو داخلی به آن می پردازیم. این بخش از انواع سئو بیشترین ارتباط را با محتوا و کیفیت آن دارد. البته یکی از مهمترین مفاهیم در سئو داخلی، مبحث لینک سازی و انکر تکست ست که کلید اصلی دریافت و انتقال اعتبار در میان صفحات سایت ست.

 

اول. یادگیری سئو محتوا | بدانیم چه باید بگوییم

برای تسلط بر این بخش لازم ست بدانیم مخاطب چه نیازی دارد، چه پاسخی برای آن نیاز مناسب ست و چطور این پاسخ برای مخاطب بیان شود؛ در بلاگ نبض مارکتینگ قدم به قدم آموزش‌ها تولید محتوای اصولی و با کیفیت را توضیح داده ایم؛ برخی از مهمترین سرفصل ها برای یادگیری عبارتند از: تحقیق کلیدواژه، تشخیص پرسونا مخاطب، انتخاب عنوان مناسب، خوانایی و جذابیت متن و …

برای یادگیری کامل‌تر به طور بین المللی(!) میتوانید از دوره های آموزشی رایگان و با کیفیت HubSpot استفاده کنید و قدم به قدم در این راستا حرکت کنید.

 

دوم. معماری اطلاعات | بدانیم چطور باید بگوییم

معماری اطلاعات در یک بیان کلی یعنی سلسله مراتب ارائه محتوا به مخاطب. یکی از مهمترین بخش‌های سئو محتوا و بهبود تجربه کاربری (UX)، رعایت معماری اطلاعات و سلسله مراتب بصری ست. این مبحث کمی تخصصی ست و گاهی اوقات نیازمند دوره یا منتور و راهنما برای فهم آن ست؛ اما برای شروع میتوانید با مطالب کلی در مورد تجربه کاربری، سلسله مراتب بصری و معماری اطلاعات شروع کرده و زمانی که آمادگی اش را کسب کردید، در دوره های تخصصی شرکت کنید. یکی از این دوره ها که میتوان به صورت رایگان شرکت کرد دوره UX Foundations: Information Architecture در سایت لینکدین و یا Professional UX Design  از گوگل ست. به زودی آموزش سئو نبض مارکتینگ برای تمامی این سر فصل ها منتشر خواهد شد.

 

سوم. لینک سازی داخلی |‌ اعتبار را در سایت به کار بگیریم

لینک سازی داخلی یعنی از یک صفحه در سایت خودتان، به صفحه‌ای دیگر در سایت لینک بدهید. چه فایده‌ای دارد؟ فرض کنیم کاربر وارد یک صفحه سایت شما می‌شود (ورود اعتبار به سایت)، با دیدن لینک ها در صورتی که جذاب باشند، وارد آن لینک ها نیز خواهد شد (انتقال اعتبار به صفحات دیگر) و بدین ترتیب اعتبار در این راکد نمانده و تمام سایت از آن بهره مند می شود. اما تعداد زیادی لینک از یک صفحه به صفحات دیگر نیز مضر ست چرا که اعتبار صفحه تقسیم بر تعداد لینک های داخل آن شده و به هر لینک تنها بخشی از کل اعتبار میرسد؛ یعنی هرچه لینک بیشتری در یک صفحه باشد، اعتبار منتقل شده به هر لینک کمتر می‌شود (برای اطلاعات بیشتر جویس لینک را سرچ کنید). پس تعداد لینک ها در هر صفحه نیز استراتژی خودش را دارد که یادگیری سئو این بخش را به طور کامل در بلاگ ما میتوانید داشته باشید.

 

سئو خارجی (خارج صفحه یا Off-Page) |‌ کسب اعتماد گوگل و جذب مخاطب

یک کنسرت را تصور کنید که هیچ تبلیغات و اطلاع رسانی نداشته باشد؛ کسی شرکت خواهد کرد؟ قطعاً آن میزانی که مدنظر بوده شرکت کننده نخواهد داشت. یا مقاله‌ای علمی را تصور کنید که هیچ‌کس به عنوان رفرنس از آن استفاده نکرده و تأیید هم نکرده ست؛ آیا نتایجش قابل اعتماد خواهد بود؟ آیا اعتبار زیادی خواهد داشت؟ طبعا خیر …

در این بخش از انواع سئو، به یادگیری سئو خارجی میپردازیم چرا که هم باعث دیده شدن مطالب شما توسط مخاطب و هم باعث افزایش اعتبار شما پیش گوگل خواهد شد؛ دیگر نگران کنسرت و مقاله خود نباشید!

 

اول. سوشیال سیگنال | مخاطبین در موردتان چه میگویند؟

اگر تا کنون سوشیال سیگنال به گوشتان نخورده، باید بگویم که مبحث بسیار مهمی در حوزه سئو خارجی محسوب می شود؛ سوشیال سیگنال به تعاملات کاربران با برند و کسب و کار شما در شبکه‌های اجتماعی و گاهی اوقات سایر سایت‌ها می شود؛ یعنی چه؟ یعنی سایر مخاطبین برند شما را چگونه ارزیابی میکنند؟ اما چطور گوگل آن را تشخیص می دهد؟

 

گوگل و ذره‌بین آن بر سوشیال مدیا

اگر کسب و کار شما صفحه‌ای در هر شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکداین و … داشته باشد، و شما برای آن نیز تولی محتوا انجام می دهید، کاربر ها به دو شیوه با شما تعامل خواهند داشت؛ تعامل مستقیم و غیر مستقیم که مستقیم شامل لایک کردن، کامنت گذاری، منشن کردن صفحه شما که به نوعی سایر مخاطبین را مستقیماً به صفحه شما می‌رساند و غیر مستقیم شامل نام بردن از برند شما بدون اینکه لینکی یا چیزی برای هدایت سایر کاربران به سمت شما وجود داشته باشد.

در هر دو حالت این تعامل به عنوان سوشیال سیگنال شناخته شده و گوگل فرض میکند که کاربران در جامعه زیادی شما را می شناسند. وقت آن ست که شبکه‌های اجتماعی را جدی‌تر بگیریم!

 

دوم. بک لینک و دیگر هیچ! یادگیری سئو فراتر از صحبت

بک لینک چیست؟ شاید این از سؤالات اولیه هرکسی که وارد حوزه سئو شده، باشد. همانطور که از نام آن پیداست، بک لینک به لینک هایی از خارج از سایت گفته می‌شود که به سایت ما اشاره کرده‌اند و به طور خاص میتوان گفت به دو نوع Dofollow و Nofollow تقسیم می‌شود. تفاوت آن‌ها در انتقال اعتبار ست؛ لینک های فالو به دلیل اینکه توسط ربات های گوگل خوانده شده و ربات ها وارد لینک می شوند، اعتبار را نیز با خود منتقل میکنند و لینک های نو فالو برعکس، ربات های گوگل وارد این لینک ها نمی‌شوند و خبری از اعتبار نیز نخواهد بود! اما چطور بک لینک داشته باشیم؟

 

لینک سازی خارجی | ترفند هایی در یادگیری سئو

استاندارد گوگل که می‌گوید مطلب شما آنقدر با کیفیت باشد، که سایر افراد خودخواسته به آن ارجاع دهند و به عنوان منبع استفاده کنند. اما در کشور عزیزمان ایران متأسفانه فرهنگ چنین کاری شکل نگرفته و اکثر سئوکاران و تولید کنندگان محتوا سعی بر فعالیت خود محور دارند و اعتباری به دیگران نمی‌دهند؛ پس چه کنیم؟

شما به سه شکل می‌توانید برای سایت خود بک لینک تهیه کنید: روش اول خرید بک لینک ست که در حجم زیادی بر روی صفحه شما لینک اضافه شده و توصیه نمی‌شود (این یک روش کلاه سیاه ست)؛ روش دوم خرید رپورتاژ آگهی و دریافت لینک از سایت‌های معتبر، به تعداد محدود ست که روش مناسبی ست و به دلیل تولید محتوایی که برای آن انجام می شود، سیاه محسوب نمی شود؛ و روش آخر استفاده از فروم ها، وبلاگ ها و سایت‌های میزبان (برای پست گذاری به صورت مهمان) ست که به صورت رایگان میتوانید با تولید محتوا و انتشار آن، در میان محتوا به سایت خودتان لینک دهید.

 

آنالیز انواع سئو رقیب | از «چه کردند؟» تا «چه کنیم؟»

تا این بخش از انواع سئو، به یادگیری سئو داخلی و خارجی پرداختیم اما قبل از هرچیز باید بدانیم سئو یک فعالیت رقابتی ست و حداقل فعالیت را رقیبان ما مشخص میکنند؛ یعنی برای کسب رتبه های بالاتر، باید از رقیبان خود بیشتر و بهتر فعالیت کنیم. پس لازم ست بدانیم رقبا چه میکنند؟ پس از آن با فهمیدن این مسأله میتوانیم مشخص کنیم که ما باید چه کنیم.

 

رقبا چه میکنند؟

لازم ست در انواع سئو رقیب خود را بررسی کنیم (سئو فنی اهمیت کمتری در این موقعیت دارد)؛ برای بررسی سئو داخلی باید حجم محتوا متنی تولید شده (تعداد کلمات) و کیفیت آن (وجود پادکست، تصویر و ویدئو) را بیابیم و لینک سازی داخلی سایت را بررسی کنیم که آیا به خوبی انجام شده یا خیر. سپس به بررسی سئو خارجی میرسیم که با ابزار هایی مانند MOZ ، Ahref و SEMRush ترافیک ورودی سایت ها، تعداد بک لینک های دریافت شده و … را بررسی میکنیم و حال وقت آن ست که استراتژی خود را بر اساس این داده‌ها تکمیل کنیم.

 

ما چه کنیم؟ مرحله نهایی یادگیری سئو

کافیست با توجه به اطلاعاتی که از رقبا به دست آورده‌ایم و میانگین آن ها، از رقبا بهتر باشیم! اگر محتوای رقیب ۱۰۰۰ کلمه ست، ما با لحن بهتری و ۱۵۰۰ کلمه مینویسیم و از پادکست و ویدئو نیز استفاده میکنیم؛ اگر تعداد بک لینک های حریف ۳ عدد و فالو ست، ما از ۴ بک لینک فالو و ۲ بک لینک نو فالو استفاده میکنیم و با انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی و لینک دادن به رپورتاژ هایمان، بک لینک ها را تقویت می‌کنیم (لینک سازی چند لایه). اما خب تمامی این فعالیت‌ها نیازمند تخصص و تمرین و گاها صرف هزینه ست؛ آیا خودمان این مراحل را به دست بگیریم یا وقت راهنمایی گرفتن ست؟

 

خدمات انواع سئو در نبض مارکتینگ

شرکت هایی هستند که به جای شما و برای سایت شما خدمات سئو ارائه می‌دهند و خیالتان بابت صفحه اول گوگل، می‌تواند راحت باشد! اما هر شرکتی مناسب همکاری نیست! برای خدمات سئو در تهران یا سایر شهر ها، باید به دنبال بهترین شرکت ها باشیم. ما در نبض مارکتینگ همیشه برای خدمت رسانی به شما دوستان عزیز آماده هستیم. خبر خوب! اگر از افرادی هستید که این مقاله را می خواند، به مدت محدود امکان مشاوره رایگان را برایتان فراهم کرده ایم؛ کافیست با شماره های ۰۲۱۸۸۸۱۵۹۴۳ یا 09222041625 تماس گرفته و مشاورین ما به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهند داد و شما را راهنمایی خواهند کرد. وقت طلاست! همین الآن اقدام کنید!

 

سؤالات متداول کاربران در مورد انواع سئو و یادگیری سئو

چطور بر انواع سئو مسلط شویم؟

سئو به سه بخش داخلی، خارجی و تکنیکال تقسیم می شود؛ برای یادگیری سئو، لازم ست بر انواع سئو مسلط شده و هرکدام را در عمل تجربه کنید و یادگیری سئو خود را مرحله به مرحله بیازمایید. از منابع یادگیری سئو نیز می‌شود به وبلاگ نبض مارکتینگ، دوره های آموزشی و حتی کارآموزی ها (در نبض مارکتینگ هر دو بخش موجود ست) و یا استفاده از دوره هایی مانند دوره های سایت HubSpot ست که قدم به قدم به همراه گواهینامه معتبر آموزشی به شما سئو را آموزش خواهد داد.

 

مسیر یادگیری سئو چیست؟ آیا ترتیب خاصی دارد؟

برای یادگیری سئو توصیه می‌شود ابتدا در مورد کلیات سئو مطالعه کنید، سپس به سراغ تسلط بر تولید محتوا جذاب طبق اصول سئو رفته و پس از آن کار خود را با یادگیری سئو داخلی تکمیل کنید؛ مرحله بعدی یادگیری آنالیز رقیب و لینک سازی خارجی و به طور کلی سئو Off-Page خواهد بود و در نهایت می‌توانید به سراغ یادگیری HTML، CSS و جاوااسکریپت (درحد نیاز) رفته و سئو تکنیکال را شروع کنید. همچنین دانستن اصول پایه بازاریابی دیجیتال، سوشیال مدیا مارکتینگ، تجربه کاربری و تسلط بر راه اندازی کمپین های تبلیغاتی مانند Google Ads شما را از سایر کارشناسان متمایز خواهد کرد.

 

آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ | ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ | انواع سئو سایت | طراحی سایت | مدیریت شبکه‌های اجتماعی و آموزش منابع انسانی

جدیدترین مطالب سایت