ظروف پارس اپال هنر ایرانی با کیفیت جهانی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ظروف پارس اپال هنر ایرانی با کیفیت جهانی

ظروف اپال طی دو دهه اخیر تبدیل به کالایی پرمصرف در کشورمان شده است که با توجه به خواص ویژه این محصول انتخابی ایده آل برای پذیرایی‌های روزانه و سرو غذاست.

 

در این نوشته ما به سراغ شناخت کامل‌تر ظروف اپال و دلیل ارجحیت این ظروف خواهیم رفت و در پایان به این سؤال مهم پاسخ خواهیم داد که با توجه به قابلیت‌های موجود به منظور تولید ظروف اپال در ایران، آیا به‌راستی با در نظر گرفتن تمامی جوانب موجود، خرید آرکوپال ایرانی در مقایسه با موارد مشابه خارجی ارجحیت دارد یا خیر؟

 

تاریخچه ظروف اپال در جهان و ایران

خواستگاه این ظروف با توجه به اسناد تاریخی موجود، به شهر ونیز واقع در کشور ایتالیا منسوب شده است که به قرن ۱۶ میلادی باز می‌گردد؛ اما اوج این هنر و ایجاد شهرت جهانی آن، به شرکت آرک در فرانسه بازمی‌گردد که با استفاده از تکنولوژی ریخته‌گری گریز از مرکز تولید ‌شده است. جالب است بدانید که دلیل شناخته شدن ظروف اپال در ایران با نام آرکوپال نیز همان شرکت معروف آرک است. در واقع آرکوپال نام تجاری محصولات اپال تولید شده توسط شرکت آرک فرانسه است.

 

اما به‌مرورزمان ضمن آشنایی ایرانیان با ظروف اپال و اقبال آن در ایران و نیز با توجه به وجود بستر مناسب از جهت معادن مواد اولیه مورد نیاز، اولین شرکت ساخت ظروف آرکوپال در ایران در اوایل دهه هشتاد شمسی شکل گرفت و خرید آرکوپال ایرانی را ممکن ساخت.

 

چرا ظروف آرکوپال؟

ظروف آرکوپال را می‌توان دارای خواصی بینابینی، بین ظروف چینی و ظروف شیشه‌ای دانست. این ظروف دارای وزنی سبک‌تر از ظروف چینی و شیشه‌ای بوده و درعین‌حال بسیار ظریف‌تر هستند. این ظروف دارای طرح و نقش‌های متعددی بوده و در مقایسه با ظروف شیشه‌ای از ظاهری کدرتر برخوردارند. تکنولوژی ساخت ظروف اپال نزدیک به تکنولوژی ساخت ظروف شیشه‌ای است با این تفاوت که به‌واسطه مواد اولیه متفاوت، فاز‌های تشکیل شده متفاوت بوده و همین موضوع منجر به ایجاد خواص متفاوت شده است.

 

مورد مهم دیگر خواص مکانیکی برتر ظروف اپال در مقایسه با ظروف چینی و شیشه‌ای است. این ظروف دارای مقاومت به ضربه بیشتری در مقایسه با ظروف شیشه‌ای هستند که ترکیب آن با وزن سبک و ظرافت در ساخت، آن را به محصولی محبوب تبدیل نموده است. از دیگر خواص این ظروف که آن را به محصولی بسیار کاربردی و مناسب برای مصارف به اصطلاح دم دستی تبدیل نموده است، قابلیت استفاده از آن در ماکروویو است.

 

علاوه بر این‌ها ظروف اپال به خوبی رنگ و جلا خود را حتی در اثر شست‌و‌شو با ماشین ظرف شویی حفظ نموده و از مقاومت به خط و خش بالایی برخوردارند. تمامی موارد ذکر شده پیرامون ویژگی‌های ظروف اپال را می‌توان تا حد ایده‌آل خود در ظروف اپال تولید ایران نیز مشاهده نمود که این موضوع خود توجیهی اساسی به منظور خرید آرکوپال ایرانی است.

 

ظروف اپال ایرانی یا خارجی؟

فرایند تولید، مواد اولیه و در یک کلام کیفیت ظروف اپال ایرانی را می‌توان قابل رقابت با نمونه‌های خارجی آن دانست؛ چه بسا که ظروف اپال ایرانی خود به اقصی نقاط جهان صادر می‌شوند. تفاوت ظروف اپال ایرانی و خارجی را می‌توان در تنوع رنگ و طرح و ابعاد آن‌ها دانست.

 اما مهم‌ترین نکته در بازار ظروف اپال، هزینه خرید آن‌هاست که بازار این محصول را رقابتی کرده است. حال اینکه با افزایش نرخ ارز و هزینه‌های ناشی از گمرک و حمل و نقل هزینه تمام شده ظروف آرکوپال خارجی در مقایسه با نمونه‌های تولید داخل بالاتر است که در نتیجه خرید آرکوپال ایرانی را به‌صرفه نموده است.

 

مزایای استفاده از ظروف اپال در سرو غذا

ظروف اپال همانند ظروف شیشه‌ای ساختار سطحی غیر متخلخل دارند؛ این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که غیر متخلخل بودن ساختار سطحی منجر می‌شود تا ظرف پس از هر بار شست و شو به خوبی تمیز شده و از باقی ماندن و رشد باکتری‌ها و مواد آلوده جلوگیری شود. ظروف اپال مقاومت بالایی در برابر محیط‌های اسیدی داشته و این موضوع منجر می‌شود که مواد شیمیایی مورد استفاده در تهیه ظرف حل نشده و با مواد غذایی مخلوط نشوند.

 

از دیگر مزایای این ظروف مقاومت بالای آن‌ها در برابر شوک حرارتی است که این امکان را فراهم می‌سازد تا از آن‌ها در دماهای بالا استفاده شود. شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد که برخی از ظروف غذاخوری، علی‌رغم نقش و رنگ زیبایی که دارند به دلیل آنکه در رنگ لعاب آن‌ها سرب به کار رفته است سلامت مصرف کننده را تهدید می‌کنند. پس باید توجه داشت که از ظروف اپال با لعاب فاقد سرب استفاده شود. لازم به ذکر است که شما ضمن خرید آرکوپال ایرانی هم از تمامی این مزایا برخوردار خواهید بود.

 

کلام آخر

اختلاف قیمت موجود بین ظروف اپال ایرانی و نمونه‌های مشابه خارجی را نباید به دلیل وجود اختلاف بین کیفیت این محصولات دانست، بلکه همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، هزینه‌های بالای ناشی از نرخ ارز، حمل و نقل و گمرک است که منجر به پدید آمدن این اختلاف قیمت شده است؛ اما شاید این سؤال را داشته باشید که اگر خرید آرکوپال ایرانی به‌صرفه‌تر از نمونه‌های خارجی است؛ چه برندی در داخل کشور قادر به ارائه محصولی با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است؟

 

در این راستا شرکت پارس اپال https://www.pars-opal.com/ از پیش‌گامان تولید ظروف اپال در ایران است که تحت لیسانس الکترو گلس انگلستان فعالیت نموده و محصولاتی باکیفیت جهانی را تولید می‌نماید.

 

گروه صنعتی پارس اپال علاوه بر در دست داشتن بازار‌های داخلی محصولات خود را به اقصی نقاط جهان و حتی کشور‌های اروپایی صادر می‌کند. ازاین‌رو اگر قصد خرید آرکوپال ایرانی را دارید، برند پارس اپال از بهترین گزینه‌های موجود در داخل کشور است.

جدیدترین مطالب سایت