مهم‌ ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
مهم‌ ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان

نگرانی از داشتن یک بیماری، امری طبیعی است؛ هر چند که تومور مغزی بیماری نادری است امّا باید در صورت مشاهده علائم به جراح تومور مغزی مراجعه نمایید. مراجعه به موقع می‌تواند در روند تشخیص و جراحی تومور مغزی تسریع ایجاد کند؛ پس با شناخت مهم‌ ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان، از تشدید آن جلوگیری نمایید. علائم تومور مغزی از بیماری به بیمار دیگر، متفاوت جلوه می‌کند. مسئله آن است که این علائم را حتی می‌توان در افرادی که تومور مغزی ندارند نیز مشاهده کرد. بنابراین تنها راه برای تشخیص صحیح و قاطعانه از وجود تومور مغزی، مراجعه به پزشک و انجام سی تی اسکن مغز است. امّا مهمترین علائمی که در صورت بروز آن‌ها باید به پزشک برویم کدامند؟ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

 

تومور مغزی چیست؟

به صورت کلی تومورهای مغزی بسیار نادر شکل‌ می‌گیرند؛ این تومور از رشد سلول‌ها به طور غیر طبیعی در مغز ایجاد می‌گردد و در آناتومی بسیار پیچیده مغز، بیشتر در بخش‌هایی که مسئول عملکردهای مختلف سیستم عصبی هستند، ظاهر می‌شود. تومورهای مغزی می‌توانند در هر قسمت از مغز یا جمجمعه، از جمله پوشش محافظ، قسمت زیرین مغز (پایه جمجمه) ، ساقه مغز (brainstem) ، سینوس‌ها، حفره بینی و بسیاری از نواحی دیگر ایجاد شوند. تاکنون بیش از 120 نوع مختلف تومور شناخته شده است که نسبت به بافت‌هایی که از آن منشاء‌ می‌گیرند، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته‌اند.

 

شکل گیری تومور در مغز

پیش از آنکه به مهم‌ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان بپردازیم، اجازه دهید انواع تومورهای مغزی را شناسایی کنیم.

سرطانی (بدخیم)

غیر سرطانی (خوش خیم)

نوع بدخیم در دو حالت شکل‌ می‌گیرد. در حالت اول، شکل گیری تومور در مغز شروع می‌شود؛ به همین سبب به عنوان سرطان اولیه مغز شناخته‌ می‌شود. در حالت دوم، سرطان بدخیم از قسمت دیگری به مغز سرایت می‌کند و تومور مغزی ثانویه ایجاد می‌گردد. علائم شامل موارد زیادی می‌شود امّا بعید است که یک فرد به همه آن‌ها دچار باشد. همچنین، وابسته به محل رشد تومور و بزرگی آن، علائمی متفاوت مشاهده گردد. در ادامه به مهم‌ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان خواهیم پرداخت.

 

مهم‌ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان

عملکردهای مختلف بدن توسط بخش‌های مختلف مغز کنترل می‌شود، بنابراین علائم تومور مغزی نسبت به محل تومور می‌تواند متفاوت ظاهر گردد. برای مثال، اگر تومور مغزی واقع در مخچه در پشت سر باشد می‌تواند در حرکت، راه رفتن، تعادل و هماهنگی مشکل ایجاد کند. اگر تومور در نزدیکی عصب‌های بینایی شکل گرفته باشد، تغییراتی در بینایی رخ می‌دهد. اندازه و سرعت رشد تومور مغزی در افراد، متغیر است و بر علائمی که ظاهر‌ می‌شوند، تاثیر‌ می‌گذارد. مهم‌ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان شامل موارد زیر می‌شود:

سردرد

تشنج

مشکل در فکر کردن، صحبت کردن یا یافتن کلمات

تغییر در شخصیت و رفتار

احساس ضعف، بی حسی یا حتی فلج شدن در یک قسمت یا یک طرف بدن

از دست دادن تعادل، سرگیجه و بی ثباتی

کم شدن شنوایی و از دست دادن آن

تغییرات در بینایی

احساس سردرگمی و از دست دادن حافظه

 

بررسی تومورهای خوش خیم مغزی

در حالی که مسائل بسیاری هنوز ناشناخته هستند، حقایق زیادی در مورد تومورهای خوش خیم مغز نیز جمع آوری شده است:

زنان بیش از دو برابر مردان در معرض ابتلا به مننژیوم هستند.

ابتلا به آدنوم هیپوفیز نیز در زنان به نسبت بیشتر است؛ امّا تفاوت آنچنان چشمگیر نیست.

سبک زندگی بر خطر ابتلا به هر دو نوع تومور در زنان تاثیر بالایی ندارد.

به نظر نمی‌رسد اکثر تومورهای خوش خیم مغزی، ژنتیکی باشند.

هر نوع تومور مغزی نیازمند مراقبت پزشکی است و عدم توجه به آن، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

جزئیات مهم‌ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان

در بالا لیستی از علائمی که ممکن است پدیدار شود ارائه دادیم. امّا هر کدام از آن‌ها شامل شرایط خاصی هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سردرد

یکی از علائم شایع در بیماران، سردرد است. اگر تنها علائم شما سردرد باشد، بعید خواهد بود که تومور مغزی داشته باشید؛ امّا اگر با موارد زیر همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید:

سردردهایی که شما را شب بیدار می‌کند.

مشکلات چشمی مانند دیدن چراغ‌های چشمک زن

زمانی که سردردها به یک باره، بدون سابقه قبلی ظاهر‌ می‌شوند.

تداوم سردرد به مدت یک هفته یا حتی یک ماه

 

تشنج

در هر 10 نفر مبتلا به تومور مغزی، برای 8 نفر از آن‌ها تشنج رخ می‌دهد. این حالت با تکان خوردن دست‌ها، بازوها و پاها و یا کل بدن مشاهده شده است. تشنج می‌تواند باعث ترس فرد نیز بشود و همین مسئله به تشدید وضعیت بیمار بینجامد. این مورد، یکی از مهم‌ترین علائم تومور مغزی در مردان و زنان شناخته می‌شود و در صورت وقوع، فورا باید به پزشک مراجعه کنید.

 

خواب الودگی یا از دست دادن هوشیاری

فرد ممکن است در طول روز احساس خواب آلودگی کند یا حتی هوشیاری خود را از دست بدهد. البته، دقت داشته باشید که این مسئله می‌تواند ناشی از عوامل مختلف باشد و تنها زمانی که با دیگر علائم همراه شود، نشانه‌ای از تومور مغزی خواهد بود. دلیل این حالت، افزایش فشار داخل جمجمه است که باعث می‌شود تا جریان خون به مغز کاهش یابد. نداشتن هوشیاری در طول روز به خصوص اگر در محیطی باز باشید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

مشکلات بینایی

شاید متوجه شوید که بینایی شما بدتر شده است امّا عینک، کمکی به بهبود آن نمی‌کند؛ یا دید شما تار می‌گردد و تصاویر واضح نیستند. امکان دارد توانایی دیدن از گوشه چشم خود را از دست بدهید و باعث شود در سمت چپ یا راست خود به اتومبیل یا اشیاء برخورد کنید. علاوه بر موارد گفته شده ممکن است این نشانه‌ها نیز ظاهر شود:

دیدن اشکال شناور

دیدن تونل

تصاویر ناواضح

 

تغییر شخصیت و رفتار

در این حالت ممکن است متوجه بشوید که بیشتر از قبل دچار فراموش کاری شده اید، حالت گیجی پیدا کرده اید یا شخصیت شما تغییر کرده است که خود و اطرافیان آن را حس خواهید کرد. این احتمال نیز وجود دارد که برای شما مشکل شود که به طور عادی و معمول، فکر کنید.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

در صورتی که علائم گفته شده برای شما رخ داده است حتما با ما در تماس باشید. یک تشخیص غلط و خوددرمانی، می‌تواند به دیگر اعضای بدن آسیب برساند؛ در نتیجه از این کار پرهیز کرده و به پزشکی متخصص مراجعه نمایید. تمامی نکات و وضعیت خود را با دقت و به خوبی برای پزشک بیان کنید.

جدیدترین مطالب سایت