بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی که باید پیش از خرید، بدانید!

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی که باید پیش از خرید، بدانید!

یکی از قطعات فلزی به‌کار رفته در صنعت ساختمان‌سازی که کمتر کسی است نام آن را نشنیده باشد، نبشی است. انواع نبشی و کاربردهای آن بسیار متنوع هستند؛ اما این قطعه در کنار قطعاتی همچون ناودانی، سپری و غیره جزو پرکاربردترین قطعات فلزی در ساخت ساختمان‌ها هستند.

 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در هر صنعتی مطرح می‌شود، قیمت نهایی پروژه است که قیمت محصولاتی که خریداری می‌شود یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه نهایی هر پروژه‌ای، ازجمله ساختمان‌سازی است.

 

از آنجایی که نبشی یکی از قطعات فلزی است، عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن و فولاد نیز تاثیر زیادی بر روی آن دارند؛ به همین دلیل در این مطلب از پیوان به بررسی عوامل موثر بر قیمت نبشی پرداخته‌ایم تا بتواند به شما برای پیش‌بینی و اطلاع از قیمت این قطعه کمک کند.

 

قطعه نبشی

نبشی یک پروفیل ریز و بسیار کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی است ‌و از این قطعه فلزی، در سازه‌ها استفاده می‌شود. به کمک نبشی می‌توان دو قسمت فلزی را به یکدیگر متصل نموده و به عبارت دیگر پلها و صفحات را به ستون‌ها متصل کرد. یکی دیگر از کاربردهای نبشی در ساخت خرپا است.

سطح مقطع نبشی دو ضلع عمود برهم است که به شکل‌های مرکب و منفرد تولید می‌شوند. این قطعه از نظر شکل ظاهری و نحوه تولید، انواع متفاوتی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

انواع نبشی از نظر شکل ظاهری

همانطور که گفته شد، نبشی‌ها را می‌توان بر اساس نوع ظاهر و همچنین نحوه تولید آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم کرد که لازم است پیش از آشنایی با عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی، با آن‌ها آشنا شویم. انواع نبشی از نظر ظاهری به دو شکل بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند.

 

نبشی بال مساوی

نبشی‌ها دو ضلع عمود برهم هستند که در نوع نقشه بال مساوی این اضلاع یا بال‌ها با یکدیگر هم‌اندازه بوده از نظر شکل ظاهری شبیه به V انگلیسی هستند. اندازه نبشی‌ها را با سه عدد نشان می‌دهند که دو عدد اول آن، اندازه بال‌های نبشی و عدد سوم، نشان‌دهنده ضخامت نبشی است؛ برای مثال در نبشی ۲۰۲۰۲ اندازه بال آن‌ها ۲۰ و ضخامت آن ۲ است. این نبشی را می‌توان به شکل L20 نیز نشان داد که بر روی محصول نوشته می‌شود.

یکی از انواع رایج نبشی بال مساوی را اسپیرال می‌نامند که بال‌های آن برابر بوده و به یکی از روش‌های فابریک یا پرسی تولید می‌شوند. نبشی اسپیرال سبک و انعطاف‌پذیر است و ابعاد آن از ۲۰۲۰۲ تا ۵۰۵۰*۵ وجود دارد.

 

نبشی بال نامساوی

در این قطعه برخلاف نوع قبلی، اندازه بال‌ها مساوی نیست و یکی از آن‌ها طول بیشتری نسبت به دیگری دارد و شکل آن به‌صورت L انگلیسی است. برای نشان دادن ابعاد نبشی بال نامساوی نیز از سه عدد استفاده می‌کنند؛ برای مثال ۱۲۰۸۰۱۰ نشان‌دهنده یک نبشی با اندازه بال بزرگ ۱۲۰، بال کوچک ۸۰ و ضخامت ۱۰ است. استانداردهای این نبشی ST37، ST44 و ST52 هستند.

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی که باید پیش از خرید، بدانید!

انواع نبشی از نظر تولید

تفاوت ظاهری یکی از روش‌های افتراق انواع نبشی است. با این‌حال طریقه ساخت نبشی نیز اهمیت دارد و آن‌ها را در دو دسته پرسی و فابریک قرار می‌دهد. پیش از آن‌که به بخش اصلی عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی برسیم؛ باید با این دو نوع نیز آشنا شویم.

 

نبشی فابریک

این قطعه به شکل نبشی از خط تولید خارج می‌شود. برای تولید نبشی فابریک از شمش‌های فلزی استفاده می‌کنند که پس از ورود به کوره حرارتی، از قفسه‌های مخصوص عبور کرده و در نهایت سطح مقطع آن‌ها به شکل نبشی درآمده از خط تولید خارج می‌شوند.

 

نبشی پرسی

برای تولید این نوع نبشی از ورق استفاده می‌کنند. دستگاه رول فرمینگ، ورق‌های فولادی برش خورده را پرس کرده و این نوع نبشی تولید می‌شود. این دستگاه سرعت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی می‌توان تعداد زیادی از این قطعه را تولید کرد.

 

براساس ویژگی‌ها و کاربرد، انواع نبشی را به نام‌های دیگری نیز تقسیم‌بندی می‌کنند که از آن میان می‌توان به نبشی کرنربید و نبشی آلومینیومی اشاره کرد. برای مثال نبشی کرنربید در ساخت کناف ساختمان، ستون، سقف کاذب، دیوارها و… استفاده می‌شود. نبشی آلومینیومی نیز همانطور که از نام آن پیدا است از جنس آلومینیوم بوده و نسبت به سایر فلزها، وزن کمتر و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و پوسیدگی دارد.

 

آشنایی با کاربرد انواع نبشی

برای اینکه پس از آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید بهتر است با انواع کاربرد نقاشی آشنا شوید همانطور که گفته شد این قطعه فلزی در ساختمان سازی استفاده بسیاری می شود و از آن برای اتصالات بخش های مختلف استفاده می کنند البته تنها کاربرد نبشی در ساختمان سازی نیست و از این قطعه همچون سایر پروفیل ها در صنایع مختلف استفاده می کنند.

 

از انواع کاربرد نبشی می‌توان به ساختن خرپا، متصل کردن پل به ستون، ساختن سقف کرمیت برای بالای تیرچه، اتصال تیر آهن به بیم‌های باربر، ساخت ستون و غیره اشاره کرد. نوع دیگری از نبشی که به نوع خرد شده وجود دارد و به آن نبشی لقمه‌ نیز می‌گویند؛ برای سازه‌های مرتبط با آسانسور استفاده می‌شود.

 

عوامل موثر بر قیمت نبشی

ویژگی‌هایی که گفته شد، تنها بخش بسیار کوچکی از عوامل موثر بر قیمت نبشی را تشکیل می‌دهند؛ زیرا قیمت این قطعه براساس نوعی که دارد، تفاوت زیادی نمی‌کند. دو عامل بسیار مهم وجود دارند که قیمت نبشی را تعیین می‌کنند که یکی از آن ها وزن این قطعه و دیگری جنس آن است. برای مثال، برای قطعاتی که از جنس آهن یا فولاد هستند، عوامل موثر بر قیمت آهن یا عوامل موثر بر قیمت فولاد، بر قیمت این قطعات نیز تاثیرگذار هستند.

 

وزن نبشی

وزن نبشی یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی است؛ زیرا هرچه وزن آن بیشتر باشد، یعنی میزان آلومینیوم، آهن و فولاد به‌کار رفته در آن نیز بیشتر بوده و در نتیجه، قیمت بیشتری دارد. برای محاسبه وزن نبشی می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

 

ضخامت نبشی به متر × طول نبشی به متر ×  اندازه بال‌ها به متر ×  ۷۸۵۰ × ۲وزن نبشی به کیلوگرم

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی که باید پیش از خرید، بدانید!

عوامل موثر بر قیمت آهن و فولاد و سایر فلزات

همان‌طور که گفته شد، براساس جنس نبشی نیز قیمت آن تغییر می‌کند. با توجه به تغییر قیمت در بازار آهن و فولاد، قیمت قطعاتی همچون انواع پروفیل و سایر قطعاتی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و از این جنس هستند نیز تغییر می‌کند؛ به همین دلیل، باید از طریق کارخانه‌های تولیدکننده این قطعه، قیمت روز آن‌ها را در اختیار داشته باشید. مهم‌ترین کارخانه‌هایی که فروش نبشی را انجام می‌دهند، شامل موارد زیر است:

 

کارخانه آونگان

آریان فولاد

شکفته

صبا فولاد منظومه اصفهان

فولاد زنجان

فولاد ظهوریان

فولاد ناب تبریز

فولاد یزد

 

برای اطلاع از قیمت روز نبشی در هریک از این کارخانه‌ها، می‌توانید به‌جای مراجعه به سایت هرکدام از آن‌ها، تنها با کلیک بر روی قیمت روز نبشی، هزینه این قطعات را بدانید. پیوان  قیمت روز خرید نبشی را از هریک از این کارخانه‌ها، به آسانی یک کلیک در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد، پروفیل‌هایی همچون نبشی، کاربرد بسیاری در صنایع دارند و بسیاری از افراد خرید روزانه آن‌ها را انجام می‌دهند و به همین دلیل نیاز دارند به سرعت از قیمت روز آن‌ها مطلع شوند. با این‌حال نیازی نیست تا ذهن خود را با عوامل تاثیر گذار بر قیمت نبشی مشغول کنید. چنانچه برای ساختمان‌سازی یا برای هرصنعتی، از صنایع کوچک تا بزرگ، نیازمند اطلاع از قیمت نبشی هستید؛ تنها کافیست، با یک کلیک بر روی https://pivan.co/product-category/angel/ ، قیمت کارخانه‌های مختلف را بررسی کنید و با مقایسه آن‌ها، بهترین اندازه و بهترین قیمت را متناسب با فعالیت و نیاز خود، انتخاب و خریداری کنید.

جدیدترین مطالب سایت