قانون خسارت تصادف خودروی نامتعارف و متعارف در سال 1401 چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
قانون خسارت تصادف خودروی نامتعارف و متعارف در سال 1401 چیست؟

خرید بیمه بدنه برای خودرو نامتعارف

خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف با توجه به تعهدات شرکت‌های بیمه و میزان دیه اعلام شده در ابتدای هر سال مشخص می‌شود. همانطور که می‌دانید دو نوع بیمه ثالث و بیمه بدنه برای جبران خسارت‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی طراحی شده‌اند. اما بیمه نامه بدنه به صورت اختیاری بوده و با توجه به درخواست بیمه‌گزار قابل خریداری است.

 

این بیمه نامه را می‌توانید با پوشش‌های اصلی و اضافی که دارد تهیه کنید تا نگرانی برای جبران هزینه‌ها نداشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم که با توجه تعهدات مختلف در شرکت‌های بیمه، بیمه بدنه را با شرایط استعلام و مقایسه تهیه کنید. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت پوشش‌های بیمه نامه و چگونگی پرداخت خسارت توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

 

خودروی متعارف و غیرمتعارف

قبل از اینکه با شرایط و پوشش‌های بیمه نامه بدنه آشنا شوید، بهتر است که میزان تعهدات مشخص شده در خودروها را بدانید. با توجه به قانون شرکت‌های بیمه‌ای هنگام پرداخت خسارت، خودرو‌ها را به دو دسته متعارف و غیرمتعارف تقسیم خواهند کرد. اما منظور از خودروی متعارف یا غیرمتعارف چیست؟

 

اگر شما هم به خیابان‌ها و تردد خودروها توجه داشته باشید، متوجه می‌شوید که روز به روز خودروهای لوکس و خارجی بیشتری در سطح خیابان‌ها تردد دارند. اما میزان تعهدات شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی محدود و مشخص است. بدین صورت که قوه قضاییه در ابتدای هر سال مبلغ مشخصی را برای دیه مشخص می‌کند. از طرفی هم شرکت‌های بیمه باید با توجه به این موضوع سقف تعهدات را مشخص کنند.

 

خب حال فرض کنید که یک خودروی لوکس دچار حادثه شود، آیا تمام خسارت‌ها جبران می‌شوند؟

به طور کلی اگر ارزش و قیمت روز خودرویی کمتر یا برابر با نصف دیه اعلام شده باشد، آن خودرو را متعارف و در صورتی که ارزش خودرویی بالاتر از نصف دیه اعلام شده باشد، آن خودرو غیرمتعارف است.

 

چگونه خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف را دریافت کرد؟

قانون خسارت تصادف خودروی نامتعارف و متعارف در سال 1402 چیست؟

دریافت خسارت بیمه بدنه برای خودرو نامتعارف

بیمه بدنه یکی از جبران کننده‌های خسارت‌های مالی در رانندگی است که تا سقف تعهدات، هزینه‌های رخ داده در تصادف‌ها را جبران خواهد کرد. در این بیمه نامه می‌توان خسارت‌های مالی مازاد که برای اشخاص ثالث یا راننده مقصر رخ داده را جبران کرد. دقت کنید که خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف با توجه به تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای جبران خواهد شد. کافی است که برای دریافت خسارت به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه‌گر خود مراجعه کرده و اعلام خسارت داشت.

 

 خسارت خودروی نامتعارف چگونه پرداخت می‌شود؟

طبق قانون قبلی خسارت بیمه مرکزی، میزان خسارت تصادف خودرو غیر متعارف به صورت زیر پرداخت می‌شد:

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیاندیده

 

طبق این فرمول اگر به عنوان مثال دارنده خودروی پراید با خودروی نامتعارف یا خودروی گران‌قیمت نظیر لکسوز با ارزش بیش از یک میلیارد تومان تصادف می‌کرد و کارشناس ارزیاب بیمه، میزان خسارت را به عنوان مثال ۱۰ میلیون تعیین می‌کرد، حداکثر خسارت که با بیمه شخص ثالث راننده پراید پرداخت می‌شد، ۳ میلیون و دویست هزار تومان بود و مابقی خسارت یعنی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عهده مالک لکسوز بود.

این امر برای این رانندگان مشکلات مالی ایجاد می‌کرد؛ لذا با اعتراض‌ها و شکایت‌‌های پرویز فرج تبار، کارشناس رسمی دادگستری به دیوان عدالت اداری،  اصلاحاتی در این قانون صورت گرفت.

 

شرایط دریافت خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف

به طور حتم هر بیمه نامه‌ای قبل از اینکه تعهدات خود را جبران کند، یکسری قوانین و شرایط هم برای بیمه‌گزار در نظر خواهد گرفت. برای جبران خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف در بیمه بدنه هم باید یکسری شرایط مهیا باشند تا پرداخت خسارت انجام شود. این شرایط و قوانین عبارتند از:

راننده خودروی بیمه‌گزار مقصر باشد.

اگر خودرو نامتعارف باشد و راننده مقصر تنها بخشی از خسارت را پرداخت کند.

راننده خودرو بیمه‌گزار مقصر نباشد، اما راننده مقصر، توانایی پرداخت خسارت را نداشته باشد.

راننده مقصر فرار کند.

 

مراحل دریافت خسارت از بیمه بدنه

اگر خودروی متعارف یا غیرمتعارفی در حادثه رانندگی دچار حادثه و خسارت شود، می‌تواند تا سقف تعهدات از شرکت بیمه دریافت خسارت کند. روند اعلام خسارت در بیمه بدنه به شرح زیر است:

بیمه‌گزار برای دریافت خسارت حداکثر تا 5 روز کاری بعد از تاریخ حادثه باید اعلام خسارت کند و تشکیل پرونده دهد.

فرد زیان دیده باید به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

بیمه‌گزار باید به مراکز نیروی انتظامی ‌یا پلیس راهور برای دریافت کروکی مراجعه کند.

خودرو بیمه‌گزار باید به یکی از تعمیرگاه‌های مجاز یا یکی از پارکینگ‌های مخصوص به شرکت بیمه منتقل شود.

پس از اینکه خودرو به تعمیرگاه یا پارکینگ منتقل شد، کارشناس بیمه ارزیابی میزان خسارت را انجام می‌دهد.

بعد از ارزیابی خسارت، بازسازی و تعمیر کامل خودرو انجام می‌شود.

پس از انجام تعمیرات، کارشناس بیمه برای بار دوم از خودرو بازدید می‌کند.

در آخر با بررسی‌های لازم، چک خسارت به وسیله شرکت بیمه به مالک خودرو پرداخت می‌شود.

 

بیمه بدنه چه پوشش‌هایی را جبران خسارت می‌کند؟

قانون خسارت تصادف خودروی نامتعارف و متعارف در سال 1402 چیست؟

پوشش‌‌های بیمه بدنه خودرو نامتعارف

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد که با توجه به درخواست بیمه‌گزار انتخاب خواهند شد. البته پوشش‌های اصلی جزو موارد لاینکف بیمه نامه هستند و برای خرید پوشش‌های اضافی باید حق بیمه بیشتر پرداخت کرد.

 

پوشش‌های اصلی عبارتند از:

در صورتی که خودرو به دلیل واژگونی، آتش سوزی، سقوط یا انفجار دچار حادثه شود و خسارت ببیند، خسارت‌های وارد شده تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خواهد بود و شرکت بیمه‌ موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.

 

اگر پس از حادثه و هنگام انتقال خودرو به تعمیرگاه یا پارکینگ، خسارتی به بدنه خودرو وارد شود، تحت پوشش اصلی بیمه خواهید بود.

 

در صورتی که خودروی مورد نظر با جسمی‌‌ ثابت یا متحرک برخورد کرده باشد و دچار خسارت شود، تحت پوشش اصلی بیمه نامه بدنه خواهد بود.

 

در صورت سرقت کلی خودرو یا سرقت تجهیزات جانبی، خسارت وارد شده به خودرو، تحت پوشش اصلی بیمه بدنه قرار می‌گیرد.

 

پرداخت خسارت نجات خودرو در حین انتقال تا 50 درصد جبران خسارت می‌شود.

 

خسارت وارد شده به لاستیک‌ها و باتری تا میزان 50 درصد قیمت نو است.

 

هزینه‌های متعارف برای نجات یا انتقال خودرو به تعمیرگاه تا میزان 20 درصد خواهد بود.

 

پوشش‌های اضافی عبارتند از:

سرقت لوازم یدکی

سرقت قطعات خودرو بدون سرقت کلی

هزینه رفت و آمد

بلایای طبیعی خارج از قصد و اراده انسان

پاشیدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی بر خودرو

شکست شیشه خودرو در اثر تراکم هوای داخل خودرو

نوسانات خودرو

 

خرید بیمه بدنه با استعلام و مقایسه

برای اینکه بتوان بهترین بیمه نامه را با قیمت مناسب تهیه کرد، نیاز است که قبل از خرید بیمه نامه، خدمات و پوشش‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین استعلام قیمت بیمه نامه باعث می‌شود که پوشش‌های مختلف را با قیمت مناسب تهیه کرد.

 

بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین بیمه است که شرایط خرید غیر حضوری را فراهم کرده تا تمام افراد بتوانند بدون اتلاف وقت و انرژی بهترین بیمه نامه را تهیه کنند. کافی است برای خرید پوشش‌های بیمه بدنه به وب سایت بیمه دات کام وارد شده و در صفحه اصلی و بخش لیست محصولات، شرکت بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

با انتخاب شرکت بیمه می‌توان بهترین خدمات را دریافت کرد و پرداخت خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف را دریافت کنید.

 

به طور حتم دریافت مشاوره و خرید آنلاین بیمه از مزیت‌های کارگزاری آنلاین بیمه دات کام است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به جای بررسی و ارزیابی جداگانه سایت‌های فروش بیمه بدنه، مقایسه‌ای کلی و اصولی در سایت بیمه دات کام داشته باشید تا بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی بیمه نامه برای شما صادر شود.

 

وظایف بیمه‌گزار در بیمه بدنه

تا اینجای متن بیشتر درباره قوانین و پوشش‌های بیمه بدنه توضیحاتی را ارائه کردیم. اما اگر می‌خواهید به عنوان بیمه‌گزار خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف را دریافت کنید، نیاز است که با قوانین و مفاد قرارداد بیمه آشنا باشید. وظایف بیمه‌گزار در قرارداد بیمه بدنه عبارتند از:

 

اعلام تشدید خطر

خودداری از جابه‌جایی خودرو

عدم اظهارات غیر واقعی

اعلام نمودن خسارت

پرداخت حق بیمه بدنه

عدم تعمیر خودرو بدون هماهنگی با بیمه‌گر

اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت

رعایت اصل حد اعلای حسن نیت

 

به طور کلی با توجه به افزایش قیمت خودروهای مختلف، توصیه می‌کنیم که بیمه بدنه را با سقف تعهدات و پوشش‌های اضافی خریداری کنید تا نگرانی برای جبران خسارت‌ها وجود نداشته باشد.

 

چرا استعلام بیمه بدنه، قبل از خرید بیمه آنلاین مفید است؟

شرکت بیمه تمام پوشش‌های مذکور را در قبال دریافت حق بیمه اضافی ارائه می‌کند. باید دقت نمود که تنوع سبد پوشش بیمه‌ای شرکت‌های بیمه‌گر متفاوت است. همین نکته سبب می‌شود، بیمه‌گزار قبل از خرید بیمه‌نامه، در سایت بیمه دات کام به استعلام بیمه بدنه و مقایسه پوشش‌های مختلف شرکت های بیمه‌گر بپردازد. بیمه‌گزار بعد از محاسبه بیمه بدنه، بهترین بیمه آنلاین خودرو را از اینجا خریداری می‌کند.

جدیدترین مطالب سایت