قلعه بابک، دژی بر فراز قله کوهستانی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
قلعه بابک، دژی بر فراز قله کوهستانی

اگر اهل کوهنوردی و تاریخ هستید و علاقه مند به گردشگری، سفر به مقصد تبریز و جنگل‌های ارسباران و بازدید از قلعه بابک را از دست ندهید. قلعه بابک به نام‌های دژ بابک، بذ و قلعه جمهور معروف است. این قلعه دژی بر فراز قله کوهستانی در جنگل های ارسباران در حدود ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است و اطراف آن را از هر طرف دره‌های عمیقی با ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر عمق فراگرفته است و تنها از یک سو راهی باریک  صعب العبور برای دسترسی به این قلعه وجود دارد. مسیر رسیدن به قلعه بابک، پیاده‌روی و کوه‌پیمایی طولانی دارد.

قلعه بابک، دژی بر فراز قله کوهستانی

قلعه بابک در طبیعتی زیبا واقع است که بازدید از آن را می‌تواند هم برای دوستداران طبیعت و ورزش و هم علاقه‌مند به تاریخ، جذاب و دیدنی کند. این بنا احتمالاً یک قلعه دفاعی است که در دوران اشکانی یا به ‌احتمال قوی‌تر در زمان حکومت پادشاهان ساسانی ساخته‌ شده و شباهت زیادی به سبک معماری مجموعه  تخت سلیمان مربوط به دوران ساسانی دارد. 

 

قلعه بابک، دژی بر فراز قله کوهستانی

این قلعه مقر سردار ایرانی، بابک خرمدین بوده و گفته می‌شود که در زمان قیام بر علیه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده است. برخی هم آن را به گذشته‌های دورتر و به هخامنشیان نسبت می‌دهند.

 

قلعه بابک، دژی بر فراز قله کوهستانی

قلعه بابک در سال ۱۳۴۵ در لیست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شد و مرمت آن از سال ۱۳۷۶ توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آغاز شد. البته قسمت‌های زیادی از دیواره‌های قلعه فرو ریخته‌اند و ظاهر کنونی قلعه با چیزی که بابک خرمدین در آن پا می‌گذاشته است، فرق بسیار دارد.

 

بهترین زمان بازدید از این منطقه، فصل بهار است.چراکه می توانید در مسیر بالا رفتن از کوه و بازدید از قلعه بابک، از مناظر خیره‌کننده اطراف آن هم لذت ببرید. اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد این منطقه گردشگری بدست آورید، سری بزنید به نابرو، وب‌سایت راهنمای گردشگری در ایران تا با دیدن مطالب و تصاویر منتشر شده از قلعه بابک، با این منطقه گردشگری در شمال غربی ایران بیشتر آشنا شوید.

جدیدترین مطالب سایت