انواع روش های برشکاری لوله و پروفیل مبلی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
انواع روش های برشکاری لوله و پروفیل مبلی

مقاطع فولادی به طور کلی به شکل شاخه های 6 متری تولید می شوند اما در اکثر مواقع با این طول مورد مصرف قرار نمی گیرند. برای تولید لوله و پروفیل مبلی یا سبک با طول مورد نظر نیاز هست این شاخه های 6 متری برش داده شوند. کیفیت برش بسیار حائز اهمیت است زیرا می تواند بر کیفیت تمامی فرآیند های بعدی تاثیر گذار باشد.

 

چندین روش گوناگون برای ایجاد برش در مقاطع فولادی و به طور خاص لوله و پروفیل سبک وجود دارد ولی انتخاب بهترین گزینه به محصول نهایی بستگی دارد. هر کدام ازاین روش ها محاسن و معایب خاص خود را دارد و مصرف کننده با توجه به ویژگی های مد نظر خود می تواند بهترین گزینه را انتخاب کند. برشکاری با اره نواری، دیسکی و آتشی جزء پرمصرف ترین روش های برشکاری هستند. برشکاری نیز مثل تمامی فرآیند های دیگر باعث افزایش قیمت پروفیل مبلی و لوله مبلی می شود. 

 

دستگاه های برش اره نواری از تنوع بالایی برخوردار هستند و قابلیت های گوناگونی دارند. انواع مختلف این دستگاه ها می تواند به صورت کامل اتومات باشد و یا نیمه اتومات با دستگاه های cnc کنترل بشود. گاهی این دستگاه ها مجهز به شاتل های کنترل طول هستند.

 

شاتل ها کمک می کند طول قطعات برش خرده به دقت قابل کنترل باشد. اره نواری با نصب بر روی دستگاه به کمک زائده های دندانی که دارد می تواند به صورت عمودی یا افقی مقاطع فولادی را برش دهد و برای برش لوله و پروفیل مبلی در حجم بالا گزینه ی مناسبی هستند. گر چه این اره ها در ناحیه برش پلیسه ایجاد نمی کنند اما کیفیت سطح برش آن ها خیلی هم مناسب نیست. 

 

انواع روش های برشکاری لوله و پروفیل مبلی

کار کردن با دستگاه های اره آتشی به نسبت بسیار ساده است. به دلیل آن که توسط اپراتور و به صورت دستی انجام می شود، برای برش در حجم بالا گزینه ی مناسبی نیست و به دلیل دستی بودن طول قطعات برش خرده را با دقت بالایی نمی توان کنترل کرد. همچنین این روش رد حرارتی بر مقطع فولادی ایجاد می کند، سطح برشی ناصاف و با پلیسه دارد. 

 

برشکاری با اره دیسکی یا اره کاری سرد توسط اره ای دیسکی انجام می شود که در جای خود ثابت قرار دارد و حول یک محور دوران می کند به همین خاطر فقط می تواند مقاطع فولادی یا به طور خاص پروفیل و لوله مبلی را به صورت عمودی برش دهد و این  تنها ایرادی است که می توان برای این روش برشکاری ذکر کرد چرا که این روش یکی از بهترین و بی ایراد ترین انواع روش های برشکاری است.

 

اره های دیسکی در منطقه برش حرارت زیادی تولید نمی کنند به همین خاطر در این روش اثری از حرارت بر مقطع فولادی باقی نمی ماند و مناسب مقاطع فولادی با حساسیت بالا است. طول قطعات برش خرده با دستگاه اره دیسکی مثل دستگاه اره نواری از دقت خوبی برخوردار است. پلیسه ندارد و سطح برش با کیفیتی تولید می کند. 

 

با توجه به ویژگی ها، محاسن و معایب انواع برشکاری ها تا حدودی می توان پیش بینی کرد هر کدام از آن ها مناسب کدام نوع مقطع فولادی است. دستگاه برشکاری با اره نواری به دلیل نوع فرآیند برش گزینه ی مناسبی برای برش لوله و پروفیل مبلی نمی باشد.

 

برخی از انواع این دستگاه ها بندل بر هستند و برای برش لوله و پروفیل مبلی در تعداد کم مناسب نیستند. برشکاری با اره دیسکی گزینه ی مناسبی برای لوله و پروفیل سنگین نیست. همان طور که پیش تر گفتیم اره آتشی حرارت زیادی در ناحیه برش ایجاد می کند. برش لوله و پروفیل سنگین به خاطر مقاومت و ضخامت بالایی که دارد حرارت زیاد و در پی آن اثر حرارتی ایجاد می کند. 

جدیدترین مطالب سایت