یک مدرس زبان برای کاریابی با چه چالش هایی رو به روست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
یک مدرس زبان برای کاریابی با چه چالش هایی رو به روست؟

یک مدرس زبان برای کاریابی با چه چالش هایی رو به روست؟

در سال‌های اخیر مخصوصاً بعد از شیوع ویروس کرونا، بازار کار تدریس زبان رونق زیادی پیدا کرد و دلیل آن هم آنلاین و ساده‌تر شدن تدریس زبان به شکل خصوصی و گروهی بود. همچنین بسیاری از آموزشگاه‌ها کلاس‌های حضوری خود را تبدیل به کلاس آنلاین کردند که همین امر باعث شد زمان بیشتری برای تشکیل کلاس‌ها داشته باشند و آگهی‌های استخدام بیشتری برای مدرس زبان منتشر کنند.

 

باوجود تمامی این موارد، فرایند کاریابی و استخدام اغلب فرایندی چالش‌برانگیز و سخت است که مدرسین زبان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از‌این‌رو، در این مطلب قصد داریم چالش‌های پیش روی یک مدرس زبان را برای فرایند کاریابی به‌طور کامل شرح دهیم و راه‌حل‌های غلبه بر این چالش‌ها را نیز معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

چالش‌های کاریابی برای مدرسین زبان

چالش‌ها و مشکلات کاریابی برای مدرسین زبان به چندین مورد مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را نام برده و توضیح می‌دهیم.

 

حقوق پیشنهادی کم از سمت کارفرمایان

اولین و مهم‌ترین مشکلی که اغلب مدرسین زبان با آموزشگاه‌ها و کارفرمایان مختلف دارند، حقوق پیشنهادی کم از سوی آن‌ها است. در حقیقت حقوق شغل معلمی در ایران اصلاً خوب نیست و مدرسین زبان نیز به‌اندازه وقت و انرژی‌ای که برای تدریس یک زبان خارجی به دانش‌آموزان می‌گذارند، درآمد خوبی دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل بسیاری از معلمین زبان ترجیح می‌دهند به تدریس خصوصی زبان مشغول شوند و برای این آموزشگاه‌ها کار نکنند.

 

به‌روز بودن با جدیدترین تکنولوژی‌های تدریس

بسیاری از آموزشگاه‌ها و کارفرمایان مختلف هنگام مصاحبه با معلم زبان از او انتظار دارند تا با تمامی تکنولوژی‌های به‌روز دنیا در حوزه تدریس زبان آشنا باشد. این انتظار دور از ذهن نیست و بدون شک به آموزش بهتر دانش‌آموزان کمک خواهد کرد؛ اما آشنا بودن و تسلط بر تمامی آن‌ها شاید معقولانه نباشد. در حقیقت پذیرش این موضوع از سوی کارفرما که ممکن است مدرس زبان با برخی از روش‌های تدریس جدید آشنا نباشد؛ اما می‌تواند آن را یاد بگیرد، این چالش را از سر راه مدرسین زبان برمی‌دارد.

 

داشتن گپ کاری در رزومه

یکی دیگر از چالش‌های کاریابی که برخی از مدرسین زبان با آن روبرو هستند، گپ کاری در رزومه است. در حقیقت بسیاری از مدرسین زبان ممکن است به دلایل مختلف (بیماری، سفر و…) برای مدت‌زمانی نامعلوم شغل تدریس را کنار بگذارند. مشکل از جایی شروع می‌شود که این افراد بخواهند دوباره وارد بازار کار شوند؛ زیرا بسیاری از کارفرمایان برای استخدام مدرس زبان به این گپ‌های کاری توجه زیادی می‌کنند. با‌این‌حال اگر در طول این مدت روی تقویت مهارت‌هایتان کار کرده باشید، می‌توانید با شرکت در جلسات مصاحبه شغلی و نشان دادن توانایی‌های خود به کارفرما، با اعتماد به نفس دوباره وارد مسیر شغلی تدریس زبان شوید.

 

رقابت بالا و فرصت‌های شغلی محدود

همان‌طور که در مقدمه گفتیم تدریس زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها در سال‌های اخیر به دلیل آنلاین شدن آن، تقاضای زیادی هم پیدا کرده است؛ اما رقابت بر سر فرصت‌های شغلی تدریس زبان بسیار زیاد است و تعداد زیادی معلم زبان (مخصوصاً زبان انگلیسی) وجود دارند که نیازمند شغلی با حقوق خوب هستند. به همین دلیل برای تغییر شغل یا ورود به بازار کار تدریس زبان باید برای فرصت‌های شغلی مختلف رزومه ارسال کنید و در جلسات مصاحبه زیادی شرکت کنید تا درنهایت بتوانید تا حدی به فرصت شغلی ایده‌آلتان نزدیک شوید. البته این رقابت بسته به نوع زبان (زبان چینی، زبان ایتالیایی، زبان فرانسه، زبان عربی، زبان ترکی استانبولی و…) معمولاً متفاوت است.

 

البته توجه داشته باشید که هرچه قدر مهارت‌ها و دوره‌های گذرانده شما بیشتر باشد، بدون شک فرصت‌های بهتری نیز سمت شما خواهند آمد. پس تقویت مهارت‌هایتان را در این شغل از یاد نبرید. برای مشاهده فرصت‌های شغلی مدرس زبان در ایران روی لینک زیر کلیک کنید:

 

(مشاهده وبسایت)

در ادامه این مقاله مهارت‌های موردنیاز برای یک معلم زبان را به‌طور کامل شرح می‌دهیم تا با تقویت آن‌ها بتوانید موقعیت شغلی بهتری برای خود پیدا کنید.

 

مهارت‌های موردنیاز برای معلم زبان

همان‌طور که گفتیم تقویت مهارت‌ها به مدرسین زبان کمک می‌کند تا فرصت‌های شغلی بهتری پیدا کرده و زودتر بتوانند در شغلی خوب با درآمد بالا استخدام شوند. این مهارت‌های ضروری را در ادامه شرح خواهیم داد.

 

مهارت‌های ارتباطی

معلمین زبان می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی مانند کلام، نوشتار یا زبان بدن خود با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند. ارتباط کلامی قوی به این معنی است که معلمین مطالب درسی را به‌طور مؤثری به دانش‌آموزان انتقال داده و انتظارات خود را برای آن‌ها روشن کنند. همچنین یک مدرس زبان با مهارت‌های ارتباطی باید مطالب را به‌گونه‌ای که دانش آموزان بتوانند درک کنند، به آن‌ها ارائه داده و بازخوردی مؤثر درباره تکالیف و فعالیت‌های کلاسی به آن‌ها بدهد.

 

در کلاس درس، زبان بدن نیز مهم است. وقتی معلم زبان در کلاس درس لبخند می‌زند و با دانش آموزان خود ارتباط چشمی برقرار می‌کند، دانش‌آموزان نیز مشارکت بیشتری در کلاس درس خواهند داشت. اهمیت مهارت‌های ارتباطی هنگام آموزش آنلاین زبان نیز افزایش می‌یابد؛ به‌طوری‌که در این کلاس‌ها باید بتوانید ارتباط کلامی خود را افزایش دهید و بیشتر با دانش‌آموزان صحبت کنید.

 

صبر

مدرسین زبان در تمام سطوح باید بدانند که در یک کلاس درس دانش‌آموزان با ویژگی‌های شخصیتی، نقاط ضعف و سبک‌های یادگیری متفاوتی حضور دارند. به همین دلیل باید برای رویارویی با هر چالشی آماده باشند و صبر را در خود تقویت کنند. یک مدرس زبان باید صبور باشد و بین انتظارات خود و توانایی‌های دانش‌آموزان برای یادگیری زبان تعادل ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک دانش‌آموز با یادگیری گرامر زبان مشکل دارد، یک معلم صبور می‌تواند بعد از کلاس با دانش‌آموز کار کند یا موعد تکالیف را برای او تمدید کند.

 

نظم و سازماندهی

اغلب مدرسین زبان های مختلف که در آموزشگاه‌ها یا مدارس مشغول به کار هستند، باید تعداد زیادی دانش‌آموز را مدیریت کرده و به همین دلیل نیاز به نظم و سازماندهی مؤثر آن‌‌ها دارند. در یک کلاس درس منظم، حواس دانش‌آموزان به‌راحتی پرت نمی‌شود و بازده یادگیری آن‌ها نیز پایین نخواهد آمد.

 

انعطاف‌پذیری

در دنیای امروزه که شیوه‌های تدریس روز‌به‌روز در حال تغییر است، انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای مدرسین زبان است. انعطاف‌پذیری به مدرسین زبان کمک می‌کند تا در صورت نیاز برای یادگیری بیشتر دانش‌آموزان روش تدریس خود را تغییر دهند. همچنین انعطاف‌پذیری برای ارتباط بهتر با دانش‌آموزان موردنیاز است و مدرس زبان با این ویژگی می‌تواند با تیپ‌های شخصیتی متفاوت دانش‌آموزان خود کنار بیاید.

 

علاوه بر تمامی مهارت‌های نرمی که تا اینجا برای مدرس زبان نام بردیم، گذراندن برخی از دوره های آموزشی نیز برای این افراد ضروری است که عبارت‌اند از:

دوره TTC (Teacher Training Course): این دوره آموزشی به دو بخش کودکان و بزرگسالان تقسیم می‌شود و هرکسی که بخواهد برای استخدام مدرس زبان اقدام کند، باید این دوره آموزشی را گذرانده باشد. همچنین قبل از گذراندن این دوره باید دانش زبان شما در حد پیشرفته (Advanced) باشد.

دوره بین‌المللی CELTA (Certificate in English Language Teaching to Adults): این مدرک زبان یک مدرک بین‌المللی مخصوص افرادی است که زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم تدریس می‌کنند و دانش زبان بسیار بالایی دارند. با داشتن این مدرک قادر خواهید بود در هرکجای جهان به تدریس بپردازید.

TESOL، TEFL و TESL: تمامی این دوره‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و فقط به شرایط کشور و آموزشگاهی که قصد استخدام در آن را دارید مرتبط است.

توجه داشته باشید که به‌جز دوره TTC، بقیه دوره‌ها در کشور ایران برگزار نمی‌شوند و برای استخدام به‌عنوان مدرس زبان در ایران داشتن مدرک TCC کافیست.

 

جمع‌بندی

فرایند کاریابی و استخدام همراه با چالش‌هایی است که مدرسین زبان نیز با این چالش‌ها و مشکلات غریبه نیستند. درآمد پیشنهادی کم از سمت کارفرمایان، رقابت بالا بر سر فرصت‌های شغلی، آگهی‌های استخدامی محدود، انتظارات بالای کارفرمایان و… برخی از چالش‌هایی هستند که مدرسین زبان در فرایند کاریابی با آن‌ها روبرو می‌شوند. برای غلبه بر این چالش‌ها در این مقاله راهکارهایی را معرفی کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

جدیدترین مطالب سایت