میکر: راهکاری برای حل مشکلات سیستم مالی سنتی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
میکر: راهکاری برای حل مشکلات سیستم مالی سنتی

یکی از پروژه‌های جذاب در حوزه ارز‌های دیجیتال، میکر است. ارز میکر یکی از ارز‌های دیجیتال پیشرفته و پیچیده است و اگر قصد خریداری ارز دیجیتال میکر را دارید، حتماً باید به اندازه کافی پیرامون آن اطلاعات کسب کنید. makerDAO می‌تواند قرارداد‌های هوشمند برای شرکت‌ها را تنظیم کند و ترکیبی از سیستم غیر متمرکز و خودکار است.

 

همان‌طور که احتمالاً از این موضوع آگاهی داشته باشید سیستم مالی سنتی در ارز‌های دیجیتالی مثل اتریوم با یک سری مشکلات مواجه بود. ارز makerDAO برای مقابله با آن مشکلات پدید آمده است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که میکر چیست و چطور به مشکلات سیستم مالی سنتی کمک می‌کند؟

 

میکر از کجا آمد و چیست؟

در سال 2015 کارآفرین به نام رون کریستنسن (Rune Christensen) توانست اولین پلتفرم ارز دیجیتال میکر یا makerDAO را ایجاد کند. ارز میکر با جمع‌آوری دوازده میلیون دلار سرمایه کار خود را آغاز کرد و در آن زمان با عرضه یک میلیون توکن راه‌اندازی شد. نکته‌ای که درباره میکر باید بدانیم این است که حاکمیت غیرمتمرکز یا DAO دارد. پلتفرم ارز makerDAO مبتنی بر بلاک چین‌های اتریوم است.

 

هدف از ایجاد میکر این بود که بتوان سیستمی را ساخت که وام و تراکنش‌های همتا به همتا در آن صورت دهند و همچنین به گونه‌ای باشد که بتوان در آن پایداری و دوام در قیمت را نیز داشت. ارز میکر در حقیقت از مدلی با دو توکن استفاده می‌کند که یکی استیبل کوین دای (dai) است و دیگری ارز میکر است.

 

طریقه عملکرد ارز میکر چیست؟

پروتکل میکر توکن دای جدید را از طریق قرارداد‌های هوشمند که به عنوان کیف پول‌های میکر شناخته می‌شوند ایجاد می‌کند. این قرارداد‌ها را می‌توان به انواع گوناگون در شبکه وب ایجاد کرد و در واقع به عنوان مسیر‌های عبوری برای دسترسی به شبکه از طریق آن‌ها هستند. همچنین از توکن makerDAO می‌توان به عنوان وسیله‌ای برای اجرای پروتکل میکر استفاده کرد. پیشنهاد‌ها به رأی گذاشته می‌شوند و صورت یک قرارداد هوشمند را می‌گیرند و می‌توانند در هر آدرس اتریومی ایجاد شوند. جامعه دارندگان ارز دیجیتال میکر می‌توانند رأی دهند که کدام مورد از پیشنهاد‌های دریافت شده برای پروتکل‌های شبکه را بپذیرند و آدرس‌های اتریومی که بیشترین تأیید را در رأی‌ها گرفته باشند، دسترسی مدیریتی پیدا می‌کنند تا تغییرات پیشنهادی را تبدیل به بخشی از پروتکل makerDAO کنند.

 

 

چرا میکر منحصر به فرد است و اهمیت دارد؟

ارز دیجیتال میکر به جامعه سهام‌دارانش این فرصت منحصر به فرد را می‌دهد تا مستقیماً در حاکمیت دای که یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار است، مشارکت داشته باشند. آن‌ها می‌توانند از توکن‌های ارز میکر استفاده کنند تا پیشنهاد‌هایی که به ترتیب در زیر می‌آیند عملی شوند:

 

چه رمزارزی را به دارایی‌های اصلی شبکه اضافه کرد تا توکن‌های دای بیشتری به دست آورد.

پارامتر‌های ریسک آن رمزارز‌ها چه باید باشد.

میزان ذخیره دای‌ها را تغییر می‌دهند.

به روز‌رسانی شبکه می‌کنند.

 

به طور کلی و با توجه به اهدافی که خالقین و توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال میکر در نظر دارند می‌توان گفت این ارز تلاش می‌کند تا مسائل متعددی که بخش مالی سنتی با آن مواجه است را اصلاح کند. این پلتفرم مجموعه‌ای منحصر به فرد از فناوری‌های اختصاصی را برای انجام این کار ترکیب کرده است.

 

میکر: راهکاری برای حل مشکلات سیستم مالی سنتیمیکر: راهکاری برای حل مشکلات سیستم مالی سنتی

چطور از میکر برای افزایش سرمایه استفاده می‌شود؟

به نقل از Wallex در شرایط به خصوصی کارمزد ترازنامه و ضرر‌های ممکنی که احتمالاً از کم شدن ارزش دارایی‌ها باشد به وجود می‌آید. مثلاً اگر اتریوم یا دیگر ارز‌های دیجیتال به دلیل این‌که به عنوان وثیقه قرار گرفته‌اند ارزششان کم شود، پروتکل با افزایش سرمایه در وضعیتی که دارد دچار مشکل می‌شود. در اینجاست که ارز میکر وارد عمل می‌شود و به بازار اضافه می‌گردد تا بودجه به اندازه کافی برای شکافی که در قیمت به وجود آمده پر شود. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که دارندگان ارز دیجیتال میکر باید تصمیم بگیرند که آیا حاضرند چنین کاری را با makerDAO انجام دهند. اگر تصمیمشان مثبت باشد ارز میکر می‌تواند بازار را پایدار کند.

 

از کجا می‌توانیم میکر بخریم؟

یکی از سؤالاتی که اکنون ممکن است داشته باشید این است که خرید میکر از کجا می‌تواند انجام شود. ارز makerDAO مانند دیگر ارز‌های دیجیتال به صورت جهانی معامله می‌شود و از طریق هر حساب اتریوم یا قرارداد‌های هوشمند می‌توان خرید و فروش کرد. طبق گفته صرافی ارز دیجیتال والکس تا به حال 400 صرافی از توکن DAI استفاده می‌کنند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که میکر را نیز می‌توان به راحتی از صرافی‌های دیجیتال خریداری کرد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ارز دیجیتال میکر آشنا کنیم. این ارز برای پوشش مشکلاتی که ممکن است در سیستم مالی سنتی وجود داشته باشد به میان آمده است و تاکنون طرفداران زیادی را نیز داشته است. ارز makerDai از توکن دای نیز استفاده می‌کند که یکی از استیبل کوین‌های بسیار معروف است.

منبع

https://wallex.ir/blog/what-is-maker/

جدیدترین مطالب سایت