معرفی تتر (USTD)، محبوب ترین استیبل کوین ارزهای دیجیتال

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی تتر (USTD)، محبوب ترین استیبل کوین ارزهای دیجیتال

تتر، سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است که برخی از اقتصاددانان دنیا را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است. این افراد بر این باور هستند که تتر زنگ خطری را برای ثبات مالی در بسیاری از کشورها روشن کرده است. در این شرایط برخی از سرمایه‌گذاران هم بر این باور هستند که از دست دادن اعتماد به تتر می‌تواند اتفاق بدی برای بازار کریپتوکارنسی باشد، یعنی رویدادی غیرقابل پیش‌بینی که به شدت بر بازار تأثیر می‌گذارد. در ادامه این گزارش ضمن معرفی رمز ارز تتر (USTD) به اهمیت و تاثیر حضور آن در دنیای ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی فعال می‌پردازیم.

 

تتر چیست؟

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال کم و بیش آشنا باشید، بدون شک نام بیت کوین را شنیده‌اید، اما تتر چطور؟ در این راهنما قصد داریم شما را با محبوب ترین استیبل کوین حال حاضر بازار رمزارزها آشنا کنیم. همانند بیت کوین، تتر هم یک ارز دیجیتال می‌باشد که در بستر بلاک چین قرار گرفته و به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار شناخته می‌شود که ساختاری متفاوت با سایر رمزارزها دارد.

 

تاریخچه تتر با پروژه Realcoin آغاز می‌شود که وایت پیپر آن در ژوئیه ۲۰۱۴ معرفی شد؛ به چند دلیل این وایت پیپر سر و صدای زیادی در جامعه رمزارزی ایجاد کرد؛ ناشران این وایت پیپر، جدا از جنبه‌ های فنی انقلابی آن، از معتبرترین نام‌ها در بازار رمزارزها هستند. بنیان‌‌ گذاران Realcoin بروک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارس (Craig Sellars) می‌باشند.

 

ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین، به آن دسته از رمزارزهایی گفته می‌شود که معمولا ارزش ثابتی داشته و خیلی کم دچار نوسان می‌شوند، همچنین استیبل کوین‌ها معمولا پشتوانه‌ی فیات داشته و ارزش آنها وابسته به دلار آمریکا و یورو می‌باشد. از آنجایی که قانونی رسمی مشخصی برای استفاده از رمزارزها وجود ندارد و بسیاری از بانک‌ها به دلیل ریسک‌های موجود از خرید و فروش و ارائه خدمات برپایه رمز ارزها اجتناب می‌کنند، در این شرایط نقش استیبل کوین‌ها بسیار پررنگ تر می‌شود.

معرفی تتر (USTD)، محبوب ترین استیبل کوین ارزهای دیجیتال

برای درک بهتر با ثبات بودن قیمت این کوین‌ها خوب است که به قیمت بیت کوین نگاهی بیندازیم، بیت کوین در ماه آوریل 2021 به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به 65000 دلار رسید و بعد از آن زمان ارزش آن تقریبا به نصف کاهش یافت. در حالیکه قیمت تتر در تمام این مدت میانگین یک دلار را داشته و دچار تغییر شدیدی نشده است.

 

تا این قسمت با مفهوم استیبل کوین به صورت نسبی آشنا شدیم، اما همانطور که در ابتدای این گزارش ذکر شد، نگرانی‌هایی در رابطه با تتر وجود دارد و نوسانات موجود در ارزش تتر سرمایه گذاران را در گذشته ترسانده است. بسیاری از افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی و معامله‌گران از تتر به عنوان جایگزینی برای دلار و جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نظر خود استفاده می‌کنند. استفاده از تتر راهی را برای آنها فراهم می‌کند تا در زمان نوسانات شدید بازار، دارایی‌های خود را در شرایط ثابت تر و با ایمنی قابل قبولی نگهداری کنند.

 

شرایط استفاده از استیبل کوین‌، USDT

برخی از سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان نگران این موضوع هستند که تتر ذخایر دلاری کافی برای توجیه این حجم از استفاده به عنوان دلار دیجیتالی را نداشته باشد. در ماه می سال 2021، شرکت تتر آمار و مشخصات ذخایر استیبل کوین خود را فاش کرد و مشخص شد که تنها کسری از دارایی‌ آنها (به طور دقیق 2.9٪) پول نقد است و درصد بالایی از ارزش این ارز اوراق بهادر و نوعی بدهی کوتاه مدت و بدون تضمین بوده است. بر اساس گزارش JPMorgan، این امر باعث می‌شود Tether در بین 10 دارنده بزرگ اوراق تجاری در جهان قرار گیرد و با صندوق های سنتی بازار پول اما بدون هیچ گونه مقرراتی مقایسه شود.

معرفی تتر (USTD)، محبوب ترین استیبل کوین ارزهای دیجیتال

درواقع تتر با بیش از 60 میلیارد دلار توکن در گردش، سپرده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از بانک‌های ایالات متحده دارد و طبیعی است که این موارد نگرانی‌های پررنگی را برای اقتصاددانان دنیا به‌وجود آورده است. حتی نگرانی‌ها و مطالعاتی در مورد برای دستکاری قیمت بیت کوین هم وجود داشته که مدعی است تتر برای حمایت از بیت کوین در کاهش قیمت‌های شدید سال 2017 استفاده شده است.

 

دلایل محبوبیت استیبل کوین (Stablecoin)

استیبل کوین‌ها می‌توانند پلی بین دو دنیای ارزهای دیجیتال و امور مالی سنتی باشند که در ذهن بسیاری از افراد ارتباط بین آنها غیرممکن است. این ویژگی باعث می‌شود که استیبل کوین‌ها به عنوان راهی برای حفظ سود حاصل از معاملات رمز ارزی در دوران رکود بازار مورد استفاده قرار بگیرند. بسیاری از صرافی‌ها روابط لازم با بانک‌ها برای ارائه سپرده‌های ارزی یا برداشت‌های منظم را ندارند، اما می‌توانند کوین‌هایی مانند تتر را بپذیرند. در نهایت، استیبل کوین‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری متفاوتی به نام بلاک چین، به جای زیرساخت سنتی پرداخت، خریدها و نقل و انتقالات پولی ارزان‌تر، ساده‌تر و با سرعت بهتری را انجام دهند.

 

نتیجه گیری درباره تتر USDT

شک و تردید در مورد حمایت از ارز دیجیتال تتر سالهاست که وجود دارد و کم و بیش بازار کریپتوکارنسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. استدلال گروهی از منتقدان دائما این نکته را یادآور می‌شود که هولدینگ تتر سرمایه و دارایی‌های کافی برای حفظ قیمت تتر و نرخ ارز با نسبت 1 به 1 را ندارد، به این معنی که کوین آن‌ها اساسا یک تقلب است، اما تتر در تمام این سالها تلاش کرده است تا با انتشار مدارکی این ادعا را رد کند. به هر حال باید دید اقتصاد دنیا و ایالات متحده آمریکا چه تصمیمی در رابطه با استفاده از رمز ارزهای دیجیتالی و استیبل کوین‌هایی همچون تتر اتخاد میکند.

جدیدترین مطالب سایت