معرفی مرکز ترک اعتیاد در کرج

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی مرکز ترک اعتیاد در کرج

بیماری انکار

انکار به عدم پذیرش حقیقت یا واقعیت اطلاق می‌شود. در روانشناسی، انکار نوعی مکانیسم دفاعی است که افراد به صورت ناخودآگاه به وسیله آن جنبه‌هایی از واقعیت را که دوست ندارند پس می‌زنند. افراد دچار اعتیاد به  مواد مخدر به دلیل انکار آگاهی اندکی نسبت به وضعیت خود دارند.

 

بیشتر افراد حداقل سطحی از انکار را درباره چیزهایی که حس خوبی به آن ندارند تجربه می‌کنند اما در فرد معتاد انکار شکل سخت‌تری به خود می‌گیرد که نفوذ به آن می‌تواند دشوار باشد. زندگی با انکار همیشه چیز بدی است که رنج زیادی ایجاد می‌کند. انکار در اعتیاد البته به دو شکل مستقیم و پنهان اتفاق می افتد.

 

 در شکل مستقیم معتاد اصل قضیه را نفی می کند و می گوید اصلا مواد مخدر مصرف نمی کند و در انکار پنهان می گوید مواد مخدر مصرف می کند اما معتاد نیست، هیچ مشکلی برایش پیش نیامده و هر وقت اراده کند می تواند مواد را کنار بگذارد.

 

جالب است بدانید که اصلی ترین مشکل خانواده ها در همین مرحله است حتی آنها در کلاس های آموزشی نیز بیشتر درباره این مرحله سوال می کنند و مهمترین اشتباهات را هم در همین مرحله مرتکب می شوند. یک فرد برای انکار کردن ممکن است از رفتارهای مختلفی استفاده کند، از جمله: كم جلوه دادن ميزان مصرف: اگر اعتیاد بیشتر شود، فرد ممکن است به گونه‌ای با شما رفتار کند که گویا دارید مشکل او را بیش از حد بزرگ کرده یا اغراق می‌کنید.

 

ممکن است این جملات را بگوید:” این کار چندان هم بد نیست” یا ” آن‌هایی که معتاد هستند بیشتر از من مصرف می‌کنند.”توجیه کردن: فرد معتاد، اعتیاد خود را توجیه می‌کند، با گفتن این که مثلاً استرس دارد و برای گذراندن کار خود به کمی کمک نیاز دارد یا اینکه به خاطر اینکه سخت کار کرده است به او پاداش داده‌اند.

 

گول زدن خود: گول زدن خود، یک مکانیسم قوی است که در آن فرد خود را متقاعد می‌سازد که این کارها چندان هم بد نیستند و همان‌طور که می‌بینید ضرری ندارند. معتادان از انکار برای ادامه دادن رفتارهای اعتیادآورشان استفاده می‌کنند. تداوم انکار می‌تواند منجر به عواقب مخربی شود، از مشکلات سلامتی گرفته تا به هم خوردن روابط فرد.

 

متأسفانه غلبه بر انکار کردن کار آسانی نیست. برای کسی که اعتیاد دارد، اغلب این کار باعث می‌شود تا او احساس کند که به نهایت بدبختی رسیده است یا برای کسی که مجبور می‌شود تا با واقعیت مشکلات دست و پنجه نرم کند، زندگی خیلی دشوار می‌شود.

 

این فرصتی برای قبول کردن شرایط، کمک خواستن از دیگران و حرکت به سمت آینده است. راه‌هایی وجود دارند که می‌توانند با تأکید بر واقعیت، به انکار اعتیاد پایان دهند، از جمله: درمان: یک درمانگر اعتیاد می‌تواند به فرد معتاد کمک کند تا با مشکل خود رو به رو شود.ثبت وقایع: ثبت کارهای مربوط به رفتارهای اعتیادآور، چه درباره مقدار الکلی که هر روز مصرف می‌کنید یا مقدار پولی که در قمارخانه خرج می‌کنید، می‌تواند میزان واقعی مشکلتان را به شما ثابت کند.

 

عواقب: عواقب منفی، از جمله خالی شدن حساب بانکی، قطع روابط با دیگران یا از دست دادن شغل به خاطر اعتیاد می‌توانند زنگ هشداری جدی برای فرد معتاد باشند.آموزش: بسیاری از افراد به راحتی نمی‌فهمند که معتاد شده‌اند، اما با خواندن مقالات آموزشی درباره‌ی اعتیادهای بخصوص، میتوانند بسیاری از رفتارهای خاص ا در خودشان تشخیص دهند.

 

انکار، یک مکانیسم مقابله‌ای قوی است که افراد معتاد ممکن است از آن برای بهانه‌جویی یا توجیه اعتیادشان استفاده کنند. این وضعیتی ست که مدتی متغیر دارد؛ برای برخی افراد، ممکن است چند هفته باشد.

 

برای برخی دیگر، ممکن است ماهه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. تا وقتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، نمی‌توان درمان را به طور جدی شروع کرد و اغلب منجر به بازگشت اعتیاد خواهد شد.

 

با درمان‌های روانی و حمایت، فرد معتاد می‌تواند به تدریج واقعیت را بپذیرد و اولین قدم‌های مهم خود را در جهت بهبودی کامل خود بردارد. دیدن فرد نزدیک و عزیزتان در شرایط سخت، بسیار دشوار است؛ این وضعیت دردآور و مأیوس کننده است و از لحاظ روحی، فیزیکی و عاطفی، شما را تخلیه می‌کند.

 

آرزو می‌کنید که ای کاش می‌توانستید چیزی بگویید یا هر کاری که برای کمک به او خوب است انجام دهید؛ اما چگونه می‌توان به کسی که اعتیادش را انکار می‌کند کمک کنید؟ متأسفانه، این امری بسیار معمول است. خوشبختانه، هنوز راه‌های برای کمک به این افراد وجود دارد.

 

ترک اعتیاد ! چرا مرکز بستری درمان اعتیاد خانه سپید

درمان اعتیاد نیاز به تخصص و تجربه دارد ما آن را در یک مجموعه فراهم کرده ایم

تلفن تماس: 02634091528 – 02634091527 – 02634408046 – 02634408045

آدرس: استان البرز- کرج -محمدشهر-بعد از میدان شهدای جعفرآباد-خیابان شمس-مرکز بستری و درمان اعتیاد خانه سپید

https://khanesepid.com/

 

این مقاله در مجله تالاب رپورتاژ آگهی میباشد و مسئولیت آن بر عهده تبلیغ دهنده میباشد.

جدیدترین مطالب سایت