معرفی چند ارز دیجیتال محبوب

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی چند ارز دیجیتال محبوب

امروزه بازار ارزهای دیجیتال به دلایل متعددی از جمله فناوری انقلابی آن­ها که باعث حذف واسطه­ها و آزادی کاربران در نقل و انتقالات مالی آن­ها می­شود در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما محبوبیت فزاینده­ای پیدا کرده است.

 

از زمان معرفی بیتکوین در سال 2008 و استخراج شدن اولین بیتکوین­ها در سال 2009 این ارز دیجیتال همچنان محبوب­ترین و ارزشمندترین رمزارز دنیای ارزهای دیجیتال است. به طوری که قیمت آن در ماه­های اخیر قله­های شگفت انگیزی را لمس کرده­است.

 

بیش از 5000 رمزارز مختلف در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند و بسیاری دیگر نیز در دست توسعه هستند. بسیاری از آن­ها پروژه‌­هایی نوپا هستند که هریک ویژگی منحصر به فردی داشته و شانس موفقیت زیادی در آینده دارند.

 

در این میان پروژه­هایی متوقف شده، با اعتبار کمتر و احتمالاً شکست خورده نیز وجود دارند که توصیه می­شود سرمایه گذاران از آن­ها دوری کنند.

در این مقاله در نظر داریم تا برخی از رمزارزهای محبوب بازار ارزهای معرفی کرده و شرح مختصری از هر یک ارائه دهیم.

 

بایننس کوین چیست؟ (BNB)

قیمت در زمان نگارش مقاله : حدود 670 دلار

رتبه بر حسب ارزش بازار­ (براساس رتبه بندی وبسایت COINMARKETCAP.COM) : 3

عرضه­ی اولیه ارز دیجیتال صرافی بایننس یا همان BNB در سال 2017 و 11 روز قبل از آنلاین شدن صرافی بایننس آغاز شد. این رمز ارز در ابتدا بر بستر بلاکچین اتریوم (ERC-20) با عرضه کل 200 میلیون سکه و عرضه اولیه 100 میلیون سکه راه اندازی شد.

سپس در آوریل سال 2019 با راه اندازی بلاکچین اختصاصی بایننس (BINANCE CHAIN) تمامی سکه­های BNB به بستر BEP2 منتقل شده و اکنون دیگر بر بستر اتریوم میزبانی نمی­شوند.

BNB  می­تواند به عنوان یک روش پرداخت، همچنین پرداخت کارمزد تراکنش­ها و مشارکت در فروش توکن­ها در پلتفورم صرافی بایننس استفاده شود. این ارز دیجیتال منابع لازم برای صرافی غیر متمرکز بایننس را نیز تامین می­کند.

 

دلیل محبوبیت بایننس کوین چیست؟

یکی از دلایلی که باعث شده است بایننس کوین محبوب باشد، کارمزدهای پایین در خرید جفت‌ارزهای آن در بستر بایننس چین است.

بلاک چین اختصاصی بایننس امروزه از محبوبیت زیادی میان کاربران برخوردار است و توکن­های زیادی روی آن عرضه شده­اند. کاربرد BNB اکنون دیگر به صرافی بایننس محدود نمی­شود و همین موضوع این رمزارز را به یکی از گزینه­های محبوب سرمایه­ گذاری تبدیل کرده است. اما به یاد داشته باشید وابستگی BNB به صرافی بایننس باعث می­شود تا اگر اتفاق ناگواری برای این صرافی بیفتد تاثیر شگرفی بر ارزش بایننس کوین داشته باشد.

 

لایتکوین (LTC)

قیمت در زمان نگارش مقاله : حدود 300 دلار

رتبه بر حسب ارزش بازار­ (براساس رتبه بندی وبسایت COINMARKETCAP.COM) : 10

Litecoin  رمزارزی است که با استفاده از خصوصیات منحصر به فرد فناوری بلاکچین با هدف پرداخت­های سریع، ایمن و کم هزینه طراحی شده است.

این ارز دیجیتال براساس پروتکل بیت کوین (BTC) ایجاد شده است، اما از نظر الگوریتم هش استفاده شده، زمان تولید بلوک­ها و چند عامل دیگر متفاوت است. زمان تولید بلوک در لایتکوین فقط 2.5 دقیقه و کارمزد تراکنش­های آن بسیار کم است. این ویژگی­ها آن را برای معاملات خرد و پرداخت در محل فروش مناسب می کند.

Litecoin در 7 اکتبر 2011 از طریق یک پروتکل متن باز در GitHub منتشر شد و شبکه­ی آن پنج روز بعد در 13 اکتبر 2011 آغاز به کار کرد و از همان زمان، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفت به طوری که از زمان معرفی تا کنون در لیست 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد.

این رمزارز توسط چارلی لی، کارمند سابق گوگل، با هدف ایجاد نسخه­ی ساده­تر بیت کوین پایه­گذاری شد و بسیاری از ویژگی­های آن مشابه بیتکوین است.

معرفی چند ارز دیجیتال محبوب

فایل کوین (FIL)

قیمت در زمان نگارش مقاله : حدود 160 دلار

رتبه بر حسب ارزش بازار­ (براساس رتبه بندی وبسایت COINMARKETCAP.COM) : 18

Filecoin یک سیستم ذخیره سازی اطلاعات غیرمتمرکز با هدف “ذخیره­ی مهمترین اطلاعات بشر” است. این پروژه در سال 2017 با عرضه اولیه سکه (ICO) 205 میلیون دلار سرمایه جمع کرد. فایل کوین در ابتدا تاریخ راه اندازی پروژه را برای اواسط سال 2019 برنامه ریزی کرد. با این حال، تاریخ راه اندازی شبکه اصلی Filecoin تا بلوک 148888، که انتظار می رفت در اواسط اکتبر 2020 باشد، عقب افتاد.

 Filecoin پروتکلی متن باز است و توسط یک بلاکچین که تعهدات شرکت کنندگان در شبکه را با استفاده از تراکنش­های FIL، واحد پول بلاکچین، ثبت می‌کند میزبانی می­شود. بلاکچین فایل کوین به طور هم‌زمان براساس اثبات تکثیر و اثبات فضا-زمان عمل می­کند.

هدف فایل کوین ذخیره­ی اطلاعات به صورت غیرمتمرکز است. بر خلاف شرکت­های ذخیره سازی ابری مانند سرویس های وب آمازون یا Cloudflare، که مستعد بروز مشکلات ذخیره­سازی متمرکز هستند، Filecoin از ماهیت غیرمتمرکز خود برای محافظت از  اطلاعات کاربران استفاده می­کند. به طوری که اطلاعات ذخیره شده بر بستر فایل کوین به راحتی قابل بازیابی و تقریبا غیرقابل سانسور هستند.

سیستم­ ذخیره سازی غیرمتمرکز Filecoin علاوه بر اینکه به افراد اجازه می­دهد تا از اطلاعات خود محافظت کنند، دسترسی آزاد به وب را برای مردم در سراسر جهان فراهم می­کند.

 

ترون (TRX)

قیمت در زمان نگارش مقاله : 0.13 دلار

رتبه بر حسب ارزش بازار­ (براساس رتبه بندی وبسایت COINMARKETCAP.COM) : 20

TRON یک سیستم عامل مبتنی بر بلاکچین با هدف بهینه­سازی این فناوری برای استفاده روزمره است. در حالی که بیتکوین قابلیت انجام حداکثر شش تراکنش در ثانیه و اتریوم تا 25 تراکنش در ثانیه را دارد، ترون ادعا می­کند که شبکه­ی آن­ها دارای ظرفیت 2000 تراکنش بصورت شبانه روزی و هفت روز هفته است.

این پروژه به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز برای اشتراک‌گذاری محتوا و سرگرمی توصیف می‌شود. به همین منظور، یکی از بزرگترین اقدامات آن معرفی سرویس اشتراک فایل BitTorrent در سال 2018 بود.

ترون، به طور کلی اهداف خود را به شش مرحله تقسیم کرده است که شامل ارائه راه حل­هایی ساده برای اشتراک‌گذاری غیرمتمرکز اطلاعات، تشویق به تولید محتوا از طریق سیستم پاداش‌دهی، اجازه دادن به تولیدکنندگان محتوا برای راه‌اندازی توکن‌های شخصی خود و غیرمتمرکز کردن صنعت بازی­های کامپیوتری است.

TRON همچنین یکی از محبوب‌ترین بلاکچین­ها برای ساخت نرم­افزارهای غیرمتمرکز (DApps) است.

معرفی چند ارز دیجیتال محبوب

چیلیز (CHZ)

قیمت در زمان نگارش مقاله : 0.53 دلار

رتبه ارز chz بر حسب ارزش بازار­ (براساس رتبه بندی وبسایت COINMARKETCAP.COM) : 52

Chiliz یکی از بزرگترین زنجیره های بلوکی برای سرمایه گذاری گسترده در ورزش­ها و بازی­ها است. ایده­ی چیلیز و پلتفرم Socios.com در ابتدا در سال 2016 شکل گرفت و به طور رسمی در سال 2019 راه اندازی شد. چیلیز توکنی است که به طرفداران اجازه می­دهد تا از طریق تعاملات مبتنی بر بلاکچین از تیم های ورزشی مورد علاقه خود حمایت کنند.

 

یکی از اهداف پلتفرم Socios.com این است که به هواداران اجازه دهد تا از طریق خرید حق رای به صورت توکن در تصمیم­گیری­های تیم­های محبوب خود مشارکت کرده و به حمایت از آن­ها بپردازند. باشگاه فوتبال یوونتوس اولین باشگاهی بود که از طریق وب سایت Socios.com توکنِ تیمی خود را راه اندازی کرد. از آن زمان تاکنون، بیش از صد تیم مختلف به این پلتفرم پیوسته­اند. Chilliz در رشته های مختلف ورزشی از جمله تیم­های فوتبال، بسکتبال و … مورد توجه تیم­ها و هواداران قرار گرفته است.

 

ارز Chz و Socios.com ادعا می­کنند اولین پلتفرم­هایی هستند که می­توانند پلی بین فناوری بلاکچین و دنیای ورزش ایجاد کنند. چیلیز با صدور توکن­های مبتنی بر بلاکچین به طرفداران تیم­ها از هرجای دنیا اطمینان می­دهد که از سرمایه‌گذاری آنها محافظت خواهد کرد.

 

Chiliz و Socios.com به علاقمندان ورزش اجازه می­دهد تا در مدیریت تیم‌های مورد علاقه خود مشارکت داشته باشند. با خرید توکن­های طرفداری، کاربران از حق رأی برخوردار می­شوند و در نظرسنجی­های اعلام شده توسط تیم ها در Socios.com شرکت می­کنند.

جدیدترین مطالب سایت