منبع تغذیه بدون وقفه و انواع آن

مجموعه : رپورتاژ آگهی
منبع تغذیه بدون وقفه و انواع آن

قطع غیر منتظره برق، یکی از معضل هایی که سبب مختل شدن کارهای خانگی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و تجارت شده است. ما در این مقاله تلاش می کنیم، اطلاعات بسیار ارزنده ای در خصوص حل مشکل ناگهانی قطع برق با استفاده از سیستم منبع تغذیه بدون وقفه به شما ارائه دهیم.

 

کاربرد های سیستم منبع تغذیه بدون وقفه

یکی از مهم ترین مسائلی که در زندگی بشر تاثیر به سزایی دارد، برق است. از برق علاوه بر مصرف خانگی، در صنعت های مختلف استفاده می شود. این انرژی اگر قطع شود و یا افت ولتاژ داشته باشد، بسیاری از فعالیت های بشر دچار ضرر می شود. برای رفع ناگهانی برق تجهیزاتی ساخته شده تا با استفاده از آن بدون هیچ مشکلی، برق بصورت مداوم جریان داشته باشد، که آن منبع تغذیه بدون وقفه یا برق اضطراری نام دارد. این سیستم مهم ترین وظیفه اش؛ تامین کننده مداوم برق است. علاوه بر آن، به ثبات برق شبکه و جلوگیری از افت طولانی مدت ولتاژ و نویز کمک می کند.

 

این سیستم به مانند یک انرژی پشتیبان برای دستگاه الکترونیکی است که بطور مداوم، برق مورد نیاز را تامین می‌کند. در قدیم این سیستم را یک سیستم گران قیمت تلقی می‌کردند. اما امروزه به دلیل افزایش قیمت تجهیزات سخت افزاری و نیز اهمیت یافتن اطلاعات و داده ها، استفاده از آن نه تنها گران نبوده، بلکه بسیار به صرفه است. از مهم ترین مزیت های آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 1- حفاظت از وسایل برقی که نسبت به قطع ناگهانی برق و نوسانات آن، دچار خسارت می شوند.

2- مهیا کردن برق کمکی برای سیستم هایی که حساس هستند، مانند برق کمکی در بیمارستان ها، دانشگاه ها، پست ها، کارخانجات، بانک ها.

3- پشتیبانی در برابر امواج غیر منتظره ولتاژ ها و نویز های بوجود آمده شبکه.

4- جمع شدن برق در سیستم هایی که پشتیبان شده هستند و جلوگیری از توقف برنامه ها.

5- وسایلی( یخچال، تلویزیون، کامپیوتر، پکیج و…) که نسبت به نوسانات و قطعی غیرمنتظره حساس هستند، با وجود این سیستم باعث افزایش ماندگاری و عملکرد وسایل می شود.

6- نصب UPS بر روی دوربین‌های مداربسته و دیگر تجهیزات امنیتی در ساختمان ها، برای جلوگیری از به کار انداختن برق ساختمان توسط سارقان.

 

اجزای دستگاه منبع تغذیه

سیستم منبع تغذیه بدون وقفه یا  UPS، سیستمی است که پیچیدگی های زیادی دارد. دستگاه منبع تغذیه برای تامین برق مورد نیاز دارای اجزای مختلفی است، این اجزا عبارتند از:

 

 1- اینورتر (  DCبه AC): وظیفه اش تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب است. اینورتر به 3 دسته تقسیم می‌شود. دسته اول با خروجی مربعی (دیجیتال)، دسته دوم با خروجی شبه سینوسی و دسته سوم با خروجی تمام سینوسی است.

 

 2- شارژر: واحدی برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم که برای شارژ نمودن باتری دستگاه منبع تغذیه استفاده می شود. این نکته ضروری است که برای بهره وری بهتر از سیستم، در هنگام خرید دستگاه منبع تغذیه بدون وقفه، باید به کیفیت باتری آن توجه داشت.

 

 3- واحد یکسوساز(رکتیفایر): کارش برعکس اینورتر است، یعنی این که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند. در حال حاضر سه مدل رکتیفایر در بازار موجود است که بر اساس نوع UPS، یکی از آن‌ها در ساختارش به کار می‌رود. مدل‌های یکسوکننده عبارتند از: رکتیفایر IGBT، رکتیفایر Diode+IGBT و تریستور.

 

4- باتری: این جزء از چندین سلول، برای ذخیره سازی برق تشکیل شده است. در هنگام خرید سیستمUPS  ، باید به باتری آن توجه داشت. باتری های UPS در انواع مختلف هستند که می توان به باتری های نیکل، کادمیم، اسیدی سربی( بهترین و مناسب ترین نوع به دلیل وجود لایه های محافظ از جنس فیبر در مقابل رطوبت و عوامل مضر) اشاره کرد. 

 

عملکرد باتری به این صورت است که در ابتدا باتری به وسیله شارژر دستگاه UPS ، شارژ شده و در هنگام قطع نا به هنگام برق، جریان ذخیره شده در باتری از طریق UPS، به دستگاه مورد نظر به طور خودکار فرستاده می شود.

 

آیا قصد خرید یو پی اس فاران را دارید؟

جستجو کافیست! ادیب یو پی اس بزرگترین فروشگاه اینترنتی ارائه دهنده یو پی اس های آنلاین و آفلاین فاران میباشد.جهت خرید یو پی اس فاران به فروشگاه اینترنتی ادیب یو پی اس مراجعه نمایید.

 

منبع تغذیه بدون وقفه و انواع آن

 

انواع سیستم منبع تغذیه

در این قسمت می خواهیم به انواع منبع تغذیه بدون وقفه، بپردازیم. این سیستم ها طبق ساختاری که دارند در سه گروه قرار می گیرند. این گروه بندی به صورت زیر است:

 

الف: یو پی اس آفلاین( off line): این نوع بطور خودکار در زمان قطع برق، بصورت منبعی جایگزین فعال می شود. در این نوع سیستم، دستگاه الکترونیکی(کامپیوتر، تلویزیون و…) به صورت مستقیم به برق شهری متصل می شود و تنها در زمان قطع شدن برق، به سراغ یو پی اس افلاین خواهد رفت.

 

ب: یو پی اس آنلاین(on line): در این نوع یو پی اس برای تامین برق، بعد از این که ورودی از خطر وجود نویز و سطح کیفیت ولتاژ کنترل شد، برق منبع به صورت آنلاین( on line) جریان پیدا می کند. یو پی اس آنلاین ، به خاطر فراهم کردن برق با کیفیت از برتری فوق العاده ای برخوردار است.

 

ج: لاین اینتراکتیو(line Interactive): در این نوع سیستم ها، منبع برق ورودی به سبب Bypass به ترانسفورماتور انتقال پیدا می کند. در واقع کار ترانسفورماتور عین شارژر می باشد، که در مرحله آخر از طریق ترانسفورماتور، خروجی AC  فراهم می شود.

 

اصول کار منبع تغذیه بدون وقفه به این شکل می باشد که، انرژی در حالت عادی از ورودی AC تغذیه می کند و شارژر به طور همزمان با یکسوسازی ورودی AC و تبدیل آن به جریان DC، باتری را شارژ می کند. هنگامی که ورودی AC قطع شود و یا مضر شناخته شود، اینورتر فوراً با تبدیل ولتاژDC   باتری به برق AC ، ولتاژ بار را بدون  وقفه فراهم می کند.

 

تقریباً همه کسانی که با کامپیوتر کار می کنند، اطلاعات مهم و ضروری خود را بخاطر قطع برق از دست داده اند و به همین دلیل منبع تغذیه بدون وقفه، در نظر اکثر مردم دستگاهی است که باعث می شود با قطع نابهنگام برق، کامپیوتر فوراْ به حالت خاموش نرود. این نکته ضروری است که روش های دیگری جهت امنیت، در برابر مشکلات برق شهری می توان استفاده کرد، اما هیچ کدام از روش ها نمی تواند به مانند سیستم تامین منبع تغذیه بدون وقفه، وسایل الکترونیکی شما را در برابر قطع نابهنگام برق شهری محافظت کند .

جدیدترین مطالب سایت