مهاجرت به آلمان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
مهاجرت به آلمان

در حال حاضر، کار در آلمان یکی از گزینه‌های محبوب برای بسیاری از کسانی است که تمایل دارند با مهاجرت به آلمان در یک کشور مرفه، پیشرفته، مدرن و صنعتی، کار، زندگی و تحصیل کنند.

 

این کشور قدرتمند، ثروتمند و پرنفوذ حوزۀ شینگن، با وجود جمعیت بومی کم و تقاضای بالا برای نیروی کار متخصص و جوان، یکی از مقاصد مهاجرت کاری برای بسیاری از افراد جویای کار است. این افراد برای کار در آلمان، باید ویزای کاری آلمان را دریافت کنند.

 

همچنین، دانشجویان نیز تمایل زیادی به ادامۀ تحصیل و استفاده از فرصت‌های پژوهشی در کشور آلمان دارند که برای این کار باید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنند.

 

کار در آلمان

کار در آلمان ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مثبت بسیار زیادی دارد و برای همین است که هرساله بر تعداد متقاضیان خارجی کار در آلمان افزوده می‌شود. در بازار کار کشور آلمان، از نیروهای متخصص، تحصیل‌کرده و کاردان خارجی که با مهاجرت به آلمان وارد این کشور می‌شوند، به‌خوبی استقبال می‌شود. درآمد بالا، مزایای اجتماعی عالی، کیفیت زندگی و سطح رفاه اجتماعی خوب، تناسب مثبت بین درآمد دریافتی و هزینه‌های زندگی، از جمله نقاط مثبت کار در آلمان هستند.

 

برای کار در آلمان، گرفتن ویزای کاری آلمان ضروری است و برای دریافت این ویزا، اولین شرط مهم داشتن جاب آفر از یک کارفرمای آلمانی است. برای پیدا کردن کارفرماهای آلمانی که تمایل به استخدام نیروهای خارجی دارند، بهترین گزینه استفاده از خدمات دفاتر مهاجرتی و یا مؤسسات کاریابی بین‌المللی است.

 

متقاضی کار در آلمان می‌تواند یک پروفایل در یکی از سایت‌های کاریابی بین‌المللی بسازد. این پروفایل در معرض دید کارفرمایان آلمانی قرار می‌گیرد و درصورتی که متقاضی ویژگی‌های موردنظر آنها را داشته باشد، پروسۀ آشنایی شروع می‌شود. در نهایت، اگر طرفین به توافق برسند، یک قرارداد اولیۀ کار در آلمان بین آنها تنظیم شده و یک نامۀ جاب آفر برای متقاضی کار در آلمان صادر می‌شود. با استفاده از این نامه، متقاضی مهاجرت به آلمان می‌تواند برای درخواست ویزای کاری آلمان اقدام کند.

 

داشتن جاب آفر به این معنا است که متقاضی کار در آلمان شرایط، ویژگی‌ها، تخصص و سواد کاری و تحصیلی موردنیاز کارفرما را دارد. با این همه، داشتن جاب آفر به‌تنهایی منجر به صدور ویزای کاری آلمان نمی‌شود و متقاضی کار در آلمان باید شرایط موردنیاز دولت آلمان برای کار در این کشور را داشته باشد. چه بسا افرادی که با وجود داشتن جاب آفر، موفق به دریافت ویزای کاری آلمان نشده‌اند.

 

ویزای کاری آلمان

ویزای کاری آلمان (بلوکارت) برای کسانی صادر می‌شود که به تخصص و حرفۀ آنها در کشور آلمان نیاز است. کشور آلمان در درجۀ اول، یک کشور صنعتی است و از این رو، بیشترین نیاز را به نیروهای متخصص فنی مانند مهندسین و تکنسین‌های فنی دارد. همچنین این کشور نیاز بالایی به نیروهای کاری متخصص و کارآمد در حوزه‌های پیراپزشکی، پرستاری بالینی، مراقبت از سالمندان و پرستاری کودک دارد.

 

امروزه دریافت ویزای کاری آلمان نسبت به گذشته آسان‌تر شده که علت آن نرخ پایین فرزندآوری و درصد بالای رشد اقتصادی و صنعتی این کشور است. اما ببینیم متقاضیان برای گرفتن ویزای کاری آلمان باید چه شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشند.

 

اولین و مهم‌ترین شرط برای کار در آلمان و دریافت ویزای کاری آلمان، آشنایی به زبان آلمانی است. برای بیشتر مشاغل داشتن مدرک زبان آلمانی سطح B2 لازم خواهد بود. برای برخی مشاغل حساس‌تر که فرد تعامل زیادی با دیگران نیز دارد، رسیدن به سطح زبان آلمانی C2 ضروری است.

مهاجرت به آلمان

مشخص است که هرچه مدرک تحصیلی متقاضی مهاجرت به آلمان بالاتر باشد، شانس او برای دریافت ویزای کاری آلمان بالاتر خواهد رفت. در کشور آلمان به میزان تحصیلات افراد اهمیت زیادی داده می‌شود. وجود تناسب بین شغل درخواستی و رشتۀ تحصیلی نیز مهم است. داشتن سابقۀ کاری متناسب با شغل نیز یکی دیگر از شرایط کار در آلمان و گرفتن ویزای کاری آلمان است.

 

برای دریافت ویزای کاری آلمان می‌توان به سه روش عمل کرد:

1) با گرفتن جاب آفر

2) با استفاده از ویزای جاب سیکر

3) از طریق گذراندن دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای یا اوسبیلدونگ کشور آلمان.

 

برای متقاضیان کار در آلمان که کمتر از 25 سال سن دارند و شرایط دریافت جاب آفر را ندارند، بهترین گزینه گذراندن دوره‌های اوسبیلدونگ است. تنوع رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور آلمان بسیار زیاد است و با گذراندن این دوره‌ها، متقاضی مهاجرت به آلمان شانس بیشتری برای حضور در بازار کار این کشور و دریافت ویزای کاری آلمان پیدا می‌کند.

 

افرادی که از طریق ویزای جاب سیکر وارد کشور آلمان می‌شوند، 6 ماه فرصت دارند تا کار پیدا کنند. طبیعی است که هرچه شغل متقاضی پردرخواست‌تر باشد، شانس او برای پیدا کردن کار نیز بیشتر خواهد بود.

 

ویزای تحصیلی آلمان

کشور آلمان پر از دانشگاه‌هایی است که معروفیت جهانی دارند. همچنین تحصیل در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری برای دانشجویان خارجی نیز همانند دانشجویان بومی کشور آلمان، رایگان است. یکی دیگر از ویژگی‌های داشتن ویزای تحصیلی آلمان امکان کار در حین تحصیل نیز هست. دانشجویان در طول ترم‌های تحصیلی، می‌توانند هر هفته 20 ساعت به‌صورت پاره‌وقت کار کنند. به همین دلیل است که سال به سال بر تعداد متقاضیان ویزای تحصیلی آلمان افزوده می‌شود.

مهاجرت به آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان آشنایی با زبان آلمانی یک مزیت به شمار می رود اما ضروری نیست. با این همه، برای گذراندن دوره‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، تسلط به زبان انگلیسی (داشتن مدرک زبان بین‌المللی زبان مثل IELTS با حداقل نمرۀ 6.5 برای همۀ مهارت‌ها) الزامی است. دانشجویان این دوره‌ها می‌توانند یک یا دو ترم را به‌عنوان مهمان در دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا تحصیل کنند. گفتیم که آشنایی به زبان آلمانی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان ضروری نیست، اما برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، متقاضی باید حداقل مدرک زبان سطح B2 را داشته باشد.

 

یکی دیگر از پیش‌شرط‌های مهم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه‌های تحصیلی و زندگی در کل دورۀ تحصیل دانشجو در آلمان است. برای این منظور، دانشجو باید یک حساب ارزی با موجودی دست‌کم 10236 یورو داشته باشد.

 

در حال حاضر امکان دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای همۀ‌ مقاطع دانشگاهی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر وجود دارد. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، دانشجو باید در ابتدا نامۀ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های آلمان بگیرد. معمولاً برای گرفتن نامۀ پذیرش، گرفتن معرفی‌نامه از اساتید دپارتمان مربوطه بسیار مؤثر خواهد بود. رشته‌های مهندسی و پزشکی جزء پرطرفدارترین رشته‌ها در میان دانشجویان خارجی هستند. با این همه، کشور آلمان جزء پیشگامان دانش زبان‌شناسی نیز به‌شمار می‌رود. دپارتمان زبان‌ دانشگاه گرمزهایم آلمان رتبۀ اول در میان کل دپارتمان‌های دنیا در زمینۀ دانش زبان‌شناسی را دارد.

 

جمع‌بندی

ویزای کاری آلمان و ویزای تحصیلی آلمان این امکان را به متقاضیان مهاجرت به آلمان خود می‌دهند که تحصیل و کار در آلمان را تجربه کنند. برای دریافت ویزای کاری آلمان یکی از مؤثرترین روش‌ها، گرفتن جاب آفر از کارفرمایان آلمانی است. برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان نیز در ابتدا باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش گرفت. چه تحصیل و چه کار در آلمان با اجازۀ اقامت موقت متقاضی همراه خواهند بود. درصورتی که شاغلین خارجی، سابقۀ 5 سال کار مستمر در آلمان را به‌دست آورند، می‌توانند برای اقامت دائم این کشور اقدام کنند. امکان کار در بازار کشور آلمان برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از دانشگاه‌های این کشور نیز وجود دارد. این افراد در ابتدا، اجازۀ کار موقت و بعد از طی مدت یک مدت زمان مشخص، اجازۀ کار و اقامت دائم در این کشور را به‌دست می‌آورند.  

جدیدترین مطالب سایت