همه‌ چیز در مورد آزمایش ESR

مجموعه : رپورتاژ آگهی
همه‌ چیز در مورد آزمایش ESR

آزمایش ESR نوعی آزمایش خون است که پزشک برای اندازه‌گیری التهاب در بدن شما تجویز کند. آزمایش ESR سرعت ته‌نشین شدن گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد. التهاب یا عفونت منجر به ایجاد پروتئین‌های اضافی در خون می‌شود که می‌تواند باعث ته‌نشینی سریع‌تر گلبول‌های قرمز شود که در صورت عدم رسیدگی مشکلاتی را برای سلامتی شما به وجود می‌آورد.

 

ESR چیست و چرا تجویز می‌شود؟

برای پاسخ به پرسش esr چیست می‌توان گفت: ESR مخفف “سرعت ته‌نشینی گلبول‌های قرمز” است و این آزمایش التهاب را در بدن شما بررسی می‌کند. تست ESR در واقع سرعت رسوب گلبول‌های قرمز خون را نشان می‌دهد. التهاب غیرطبیعی باعث ایجاد پروتئین‌هایی می‌شود که سرعت رسوب گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد. نتیجه این آزمایش یک سرنخ برای پزشک شما است که متوجه شود آیا به یک بیماری مرتبط با التهاب، مانند آرتریت یا سرطان، یا عفونت مبتلا هستید یا خیر.

 

بسته به نتایج آزمایش، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری تجویز کند یا شما را به متخصصی مانند روماتولوژیست ارجاع دهد. دلایل بسیاری ممکن است بر سطح ESR شما تاثیر بگذارد، از بیماری‌های خودایمنی و قلبی عروقی گرفته تا عفونت‌ها و سرطان‌های خاص می‌تواند بر آن اثر بگذارد.

 

اگر بیمار علائم التهاب یا عفونت داشته باشد، ممکن است پزشک آزمایش ESR را تجویز کند. پزشک از تست ESR برای بررسی بیماری‌هایی مثل بیماری التهابی روده (IBD)، آرتریت و لوپوس استفاده می‌کند. آزمایش‌های ESR همچنین می‌توانند به پزشک کمک کند تا ببیند درمان التهاب یا عفونت چقدر خوب عمل کرده است.

 

التهاب بخشی از پاسخ سیستم ایمنی شماست. وقتی تست ESR شما بالاتر از حد نرمال باشد پزشک متوجه می‌شود سیستم ایمنی شما در حال واکنش به یک التهاب یا آسیب است. التهاب همچنین ممکن است نشانه یک بیماری مزمن، یک اختلال ایمنی، یا سایر شرایط پزشکی باشد. یا اگر عفونت حاد یا التهاب مزمن دارید، ممکن است پروتئین‌های بیشتری در گلبول‌های قرمز شما وجود داشته باشد. آزمایش ESR می‌تواند التهاب را به طور کلی در بدن شما شناسایی و اندازه‌گیری کند. با این حال، نمی‌تواند علت التهاب را دقیقا مشخص کند. به همین دلیل است که تست ESR به ندرت به تنهایی انجام می‌شود. پزشک شما احتمالا آن را با سایر آزمایش‌ها همراه می‌کند تا علت علائم شما را بهتر تعیین کند.

همه‌ چیز در مورد آزمایش ESR

تفسیر ESR در آزمایش خون چطور انجام می‌شود؟

نتایج تست ESR بر حسب میلی‌متر بر ساعت (mm/hr) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، احتمال التهاب هم بیشتر است. به طور کلی، زنان سطح ESR در آزمایش خون بالاتری دارند. جدول زیر میزان نرمال و غیرنرمال آزمایش ESR را بر حسب سن و جنسیت نشان می‌دهد.

میزان غیرطبیعی تست ESR (mm/hr)

میزان طبیعی تست ESR (mm/hr)

 

بیشتر از ۲۰

بین ۰ تا ۲۰

زنان زیر۵۰  سال

بیشتر از ۱۵

بین ۰ تا ۱۵

مردان زیر ۵۰ سال

بیشتر از ۳۰

بین ۰  تا ۳۰

زنان بالای ۵۰ سال

بیشتر از ۲۰

۰ تا ۲۰20

مردان بالای ۵۰ سال

بیشتر از ۱۰

بین ۰ تا ۱۰

کودکان

 

اگر ESR شما بالاتر از میزان نرمال باشد، ممکن است دچار یک بیماری التهابی مانند موارد زیر باشید:

عفونت

روماتیسم مفصلی

تب روماتیسمی

بیماری قلبی عروقی

بیماری التهابی روده

بیماری کلیوی

سرطان‌های خاص

 

اگر میزان ESR خیلی کم (کمتر از mm/hr ۳) باشد. ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال خونی باشد؛ مانند:

پلی سیتمی (تولید بیش از حد گلبول قرمز)

کم خونی داسی شکل

لکوسیتوز (افزایش غیرطبیعی گلبول‌های سفید خون)

اگر نتیجه تست شما در محدوده طبیعی نباشد، لزوما به این معنی نیست که دچار یک بیماری هستید. ESR غیرطبیعی گاهی ​​ممکن است نشان‌دهنده بارداری، قاعدگی یا کم‌خونی باشد نه یک بیماری التهابی. برخی داروها و مکمل‌ها نیز می‌توانند بر نتیجه آزمایش شما تاثیر بگذارند. داروهای ضدبارداری خوراکی، آسپرین، کورتیزون و ویتامین A از این دسته‌اند.

 

اگر این علائم را دارید آزمایش ESR را پشت گوش نیندازید

در صورت داشتن علائم یک اختلال التهابی، ممکن است شما نیاز به آزمایش ESR داشته باشید. اگر علايم زیر را دارید حتما به یک پزشک یا مرکز بهداشتی معتبر مراجعه کنید.

سردرد، خصوصا اگر با درد در شقیقه‌ها و تغییرات بینایی همراه باشد.

تب

کاهش وزن غیرطبیعی

درد یا سفتی مفاصل که بیش از 30 دقیقه در صبح طول بکشد.

درد گردن، لگن یا شانه

از دست دادن اشتها

مشاهده خون در مدفوع

 

قبل از آزمایش ESR این نکات را فراموش نکنید

تست ESR به آمادگی کمی نیاز دارد. با این حال، در صورت مصرف هر گونه دارویی، باید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که به طور موقت مصرف آن را قبل از آزمایش متوقف کنید. برخی از داروها ممکن است بر نتایج آزمایش ESR تاثیر بگذارند. استروئیدها، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  و استاتین‌ها ممکن است باعث کاهش احتمالی میزان ESR شوند. با این حال، نباید مصرف داروهای تجویزی را خودسرانه متوقف کنید و حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

 

معرفی تست‌های مرتبط با آزمایش ESR

پزشک شما ممکن است هم‌زمان با آزمایش ESR آزمایش پروتئین واکنشی C (CRP) را تجویز کند. تست‌های CRP التهاب را نیز اندازه‌گیری می‌کنند، اما می‌توانند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را نیز پیش‌بینی کنند. علاوه بر این، پزشک ممکن است آزمایش شمارش کامل خون (CBC)  را برای بررسی سایر علائم التهاب یا عفونت تجویز کند.

 

همه‌ چیز در مورد آزمایش ESR

انجام آزمایش ESR در منزل با هومکا

اگر احساس می‌کنید علائمی دارید که ممکن است شما را  نیازمند انجام آزمایش ESR کند، کافی است فقط با مجموعه بهداشتی و درمانی هومکا تماس بگیرید و سوالات خود را از متخصصان ما بپرسید و در صورت نیاز از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. هومکا این آمادرگی را دارد که تمام آزمایش‌های خون را در منزل شما انجام داده و نتیجه و تفسیر آن را  به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهد. برای ثبت درخواست روی لینک زیر کلیک کنید تا با ثبت اولیه، همکاران ما با شما تماس بگیرند. همچنین می‌توانید برای راهنمایی بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید و برای آشنایی با سایر خدمات هومکا به سایت ما به نشانی www.homeca.ir سر بزنید.

جدیدترین مطالب سایت