میدان نقش جهان اصفهان | میدانی تاریخی در قلب شهر زیبای اصفهان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
میدان نقش جهان اصفهان | میدانی تاریخی در قلب شهر زیبای اصفهان

میدان نقش جهان  به عنوان مرکز پایتخت صفویان قطب اصلی، تجارت، عبادت، کسب و کار و مقر نهاد مهمی به نام بازار بوده است.

 

میدان نقش جهان را قبل از انقلاب میدان شاه می نامیدند و بعد از انقلاب به میدان امام خمینی (ره) تغییر نام داد. این میدان به عنوان مرکز پایتخت صفویان قطب اصلی، تجارت، عبادت، کسب و کار و مقر نهاد مهمی به نام بازار بوده است.

 

هنر به کار رفته در معماری این میدان و در قسمت های گوناگون، تلفیقی از تاریخ و تمدن ایرانی به همراه تزیینات و نگاره های اسلامی است و رقص نور و آب و آسمان، همراه با اسلیمی ها و آیات در همه جای آن بهشت و عالم روحانی را متجلی می سازد.

 

میدان نقش جهان دارای شکل مستطیلی به ابعاد 560 متر طول  و 160 متر عرض می باشد و 200 حجره در اطراف این میدان وجود دارند. این میدان در سال 1313 به ثبت آثار ملی ایران رسید و در سال 58 به عنوان یکی از اولین آثار ایرانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

 

در اطراف میدان نقش جهان بسیاری از  جاهای دیدنی اصفهان و آثار تاریخی ماندگار شهر قرار دارند، از جمله “مسجد عباسی” یا به عبارتی دیگر “مسجد شاه”، در بخش شرقی “مسجد شیخ لطف الله”، در بخش غربی “عالی قاپو” و سر در “بازار قیصریه” در ضلع شمالی بنا گردیده اند. در اطراف میدان نقش جهان حجره ها ساخته شده اند. در میدان وسط نقش جهان اولین زمین بازی چوگان در جهان قرار دارد که در نوع خود بی نظیر است.

 

معماری و کاشی کاری های مسجد شاه بی نظیر است و در مرکز این مسجد و در زیر گنبد بازتاب صدا حیرت انگیز است که گاهی گردشگران در زیر آن به ترانه سرایی و آواز می پردازند.

 

میدان نقش جهان اصفهان | میدانی تاریخی در قلب شهر زیبای أصفهان

 

سر در بازار قیصریه در قدیم 3 طبقه بود که بعد ها یک طبقه آن تخریب شد این سر در محلی برای نقاره خانه و اعلان ها و اعلام اوقات شرعی استفاده می شده است.

 

کاخ عالی قاپو بنایی 6 طبقه با 34 متر ارتفاع سرشار از نوآوری های معماری و تزیینات داخلی ساخته دست هنرمندان اصفهانی است و مشتمل بر تالار ها و اتاق هایی برای پذیرایی از میهمانان و سفرا بوده است. از ویژگی های این بنا انعکاس صوت و موسیقی در سراسر آن است که از بعد مهندسی در جهان نمونه است.

 

مسجد شیخ لطف الله از دیگر بناهای موجود در میدان نقش جهان است که به دستور شاه عباس صفوی طی 17 سال ساخته شد و به گواه بسیاری از جهانگردان زیباترین مسجد جهان است.

میدان نقش جهان اصفهان | میدانی تاریخی در قلب شهر زیبای أصفهان

سخن آخر

مجله گردشگری تاپ توریست به شما کمک می‌کند تا با دیگر جاهای دیدنی ایران و از جمله ( جاهای دیدنی شیراز ، جاهای دیدنی یزد، جاهای دیدنی تهران و…) بیشتر آشنا شوید و گشت ‌و گذار جذابی را تجربه کنید. همچنین برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی ایران و نقاط دیگر جهان )  جاهای دیدنی استانبول ) وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست ( toptourist.ir  ) شما را همراهی خواهد کرد.

جدیدترین مطالب سایت