نبشی پرسی و نبشی فابریک؛ تفاوت این دو چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نبشی پرسی و نبشی فابریک؛ تفاوت این دو چیست؟

نبشی ها دسته ای از محصولات فولادی هستند که در صنعت ساختمانی به عنوان یکی از مهم ترین مصالح شناخته می‌شوند. از نظر ساخت، دو مقطع عمود بر هم شکل نهایی نبشی را به وجود می آورند. این محصول میتواند به شکل ساده و تکی یا در ترکیب با سایر مصالح مورد استفاده قرار گیرد.

 

به دلیل تفاوت و تنوعی که در کاربرد نبشی‌ها وجود دارد، دو نوع کلی از این محصول به تولید می‌رسد که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند: نبشی فابریک و نبشی پرسی. هر دو محصول، مزایای خاص خود را داته و در صنعت ساخت و ساز بسیار پرکاربرد هستند؛ با این وجود تفاوت هایی در روش تولید، کاربردها و کیفیت آن ها وجود دارد.

 

در ادامه پس از بررسی این تفاوت ها، خواهید توانست به تناسب نیاز خود محصولی مناسب را برگزیده و با استفاده از وبسایت آهن اسپات به آدرس ahanspot.com ، نسبت به استعلام قیمت و خرید اقدام نمایید.

 

تفاوت نبشی فابریک و پرسی در تولید

فرق اصلی نبشی فابریک و پرسی که موجب تمایز آن ها میگردد، در نحوه تولید و فرآیندی است که برای رسیدن به محصول نهایی طی می کنند. در واقع این دو محصول از نظر ظاهری شبیه یکدیگر هستند، اما شیوه ساخت متفاوت آن ها موجب ایجاد خواص متفاوت و کیفیت غیرهمسان در آن ها می‌شود.

 

شیوه تولید نبشی پرسی

این محصول از ورق فولادی ساخته می‌شود. طول استاندارد نبشی ها چیزی بین 6 الی 12 متر است؛ بنابراین ورقی با طول مورد نظر انتخاب شده و طی فرآیند نورد سرد، از قسمت عرض به صورتی خم می‌شود که شکل نبشی به خود بگیرد. در مسیر ساخت این تولیدات فولادی، دو مرحله اصلی وجود دارد: مرحله پرسی که طی آن ورق خم می شود و مرحله برشی که در آن نبشی به ابعاد مورد نظر برش داده می شود. در نهایت، دستگاه رول فرمینگ به محصول شکل می‌دهد و آن را آماده ورود به بازار می کند.

 

شیوه تولید نبشی فابریک

در این حالت محصول از همان ابتدا به شکل نهایی خود از خط تولید بیرون می‌آید. در واقع در روش تولید نبشی فابریک، خبری از ورق فولادی و فرآیند نورد و خم شدن نیست؛ بلکه محصول در همان آغاز با قالب مخصوص شکل گرفته و به صورت دست اول آماده مصرف می‌شود.

 

این تفاوت در تولید این دو محصول، ویژگی های کیفی و در نتیجه کاربردهای متفاوتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. همچنین با بررسی قیمت نهایی آن‌ها در آهن اسپات خواهید دید که در این مورد نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برای بررسی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

میزان تفاوت کیفی نبشی فابریک و پرسی

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو محصول در میزان کیفیت آن هاست. نبشی پرسی در فرآیند تولید خود تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرد، به همین علت درصد زیادی از استحکام آن طی همین فرآیند دچار کاهش می گردد. این در حالی است که نبشی فابریک به دلیل داشتن پیوستگی بیشتر میان اجزا، به غایت محکم تر بوده و تحمل فشار بالاتری دارد.

 

از سویی، طی مرحله برش، استانداردهایی مطرح می شود که میتواند در کیفیت نهایی محصول موثر باشد؛ اینکه قدرت دستگاه موتور چقدر است، سرعت تولید محصول تند است یا کند، تعداد دروازه های دستگاه چه تعداد هستند و… همه و همه در کیفیت نهایی محصول تولیدی موثر خواهندبود. البته در حالت کلی نوع فابریک از پرسی کیفیت بهتری دارد و برای مصارفی که نیاز به استحکام بالا دارند مناسب تر است.

 

نبشی پرسی و نبشی فابریک؛ تفاوت این دو چیست؟

قیمت نبشی فابریک و پرسی در آهن اسپات

تفاوت کاربردی نبشی فابریک و پرسی

تفاوت در ویژگی های محصولات و میزان مقاومت آن ها کاربردهای متفاوتی را برایشان تعریف می‌کند. به طور کلی نبشی کاربردهای متنوعی دارد، از اتصالات ستون به صفحات فونداسیون گرفته تا ساخت سازه های فلزی و حتی دکل ها. نبشی فابریک به دلیل داشتن استحکام بیشتر، برای کاربردهای اساسی مانند اتصالات مناسب تر خواهد بود.

بهتر است در مواردی که قرار است نیروی زیادی به سازه وارد شود و همچنین در قسمت های تکیه گاهی، از نبشی پرسی استفاده نشود؛ این نبشی ها برای استفاده در دکل های سبک و سازه های کوچک عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.

 

جنس نبشی پرسی و فابریک

برخی معتقدند که در میزان سفتی و نرمی این دو نوع نبشی تفاوت وجود دارد، اما در اصل تفاوت این محصولات در نوع تولید آن هاست. میزان نرمی یک محصول فولادی را مواد اولیه مصرفی در تولید آن تعیین می‌کند، به همین جهت می‌توان گفت که ممکن است نبشی فابریک تولید شده در کارخانه A با محصولی مشابه در کارخانه B از نظر میزان سفتی و نرمی اندکی متفاوت باشد و فهمیدن این موضوع، تنها با بررسی ویژگی های شیمیایی محصولات میسر است.

 

قیمت نبشی فابریک و پرسی

بازار آهن و فولاد، همواره درگیر نوسان قیمت است. ممکن است گاهی به دلیل کمبود مواد اولیه موردنیاز، میزان عرضه یک محصول اساسی به شدت پایین بیاید و در نتیجه، در صورت بالا بودن تقاضا، قیمت آن گران تر شود. به همین علت لازم است که پیش از خرید نبشی فابریک یا پرسی، حتما درباره قیمت آن بررسی دقیق به عمل آورید. در وبسایت Ahan spot این قیمت ها در جداولی منظم تدوین شده اند و شما به راحتی می‌توانید قیمت این محصولات را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

 

وزن نبشی پرسی و فابریک طبق فرمول ثابتی مشخص می‌شود؛ در این فرمول طول، ضخامت و اندازه بال‌ها تعیین کننده است؛ پس از تعیین وزن نهایی محصول، قیمت آن با توجه به وزنی که دارد قابل محاسبه خواهدبود.

جدیدترین مطالب سایت