راهنمای نحوه نگارش رزومه عکاس با نمونه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
راهنمای نحوه نگارش رزومه عکاس با نمونه

بدون تردید می‌توان رزومه نویسی را یکی از مهم‌ترین مراحل در کاریابی دانست. بدون داشتن یک نمونه رزومه کاری حرفه‌ای، که بتواند به‌خوبی بیانگر نقاط قوت و ویژگی‌های شما باشد، شانس استخدامی کمتری در مقایسه با سایر رقبای خود در بازار کار خواهید داشت. بنابراین آشنایی با نحوه نوشتن یک رزومه، می‌تواند شما را بیش از پیش به موقعیت شغلی ایده‌آلی که در ذهن دارید نزدیک نماید.

 

در این مطلب با ارائه راهنمای نحوه نگارش رزومه عکاس با نمونه در خدمت شما هستیم. با درنظرگیری نکات و مواردی که در این مقاله آورده شده است، قطعا می‌توانید برای خود یک نمونه رزومه عکاس حرفه ای بسازید. رزومه‌ای که نه تنها بیانگر مواردی مانند سوابق کاری و اطلاعات شخصی شما است، بلکه گویای روح هنری شما نیز خواهد بود. پس لطفا با مطالعه این مقاله همراه ما باشید.

 

رزومه چیست؟ اجزای اصلی یک نمونه رزومه کاری کدامند؟

امروزه عکاسی حرفه‌ای بودن، رویای شغلی بسیاری از افراد است. اگر به خلاقیت و توانایی‌های خود برای فعالیت در رشته عکاسی اعتماد داشته باشید و بدانید که چگونه باید این ویژگی‌ها را برای کارفرمایان بازاریابی کنید، قطعا برگ برنده در بازار کار در اختیار شما خواهد بود. اما زمانی می‌توانید از حرفه عکاسی کسب درآمد کرده و در جایگاهی که مورد انتظار شما است فعالیت کنید، که با نحوه نوشتن یک رزومه حرفه‌ای نیز کاملا آشنا باشید.

 

به طورکلی می‌توان گفت که یک نمونه رزومه کاری، سندی یک یا دو صفحه‌ای است که به صورت خلاصه مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات کارجو برای تصدی یک شغل را دربرمی‌گیرد. نمونه رزومه عکاس نباید فقط سندی برای ارائه درخواست شغلی باشد. بلکه یک نمونه رزومه کاری باید به عنوان ابزاری ارزشمند و مهم برای بازاریابی و معرفی توانمندی‌های شما به کارفرمایان درنظرگرفته شود.

 

رزومه تکمیل شده شما باید به گونه‌ای باشد که مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز کارفرمایان برای استخدام را شامل شود. معمولا در یک قالب رزومه، بخش‌های مختلفی درنظر گرفته می‌شوند. سربرگ رزومه، خلاصه‌ای از رزومه، سوابق کاری، مهارت‌های مرتبط (شامل مهارت‌ های نرم و سخت)، تحصیلات و گواهینامه‌ها، جزء مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌هایی هستند که باید در یک نمونه رزومه کاری قرار داده شوند. در ادامه درباره هر یک از اجزای اصلی در یک نمونه رزومه عکاس، توضیحات بیشتری را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

 

نحوه نوشتن یک رزومه حرفه ای

اما امروزه به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یک رزومه ساز آنلاین، رزومه‌‌ای کاملا حرفه ای بسازید. با استفاده از یک رزومه ساز آنلاین، فقط کافی است که اطلاعات شخصی، سوابق کاری، مهارت های نرم و آدرس پروژه های هنری شما در قالب های رزومه قرار داده شوند. اما در نحوه نوشتن یک نمونه رزومه عکاس باید نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهید. در ادامه این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چطور می‌توانید به بهترین شکل ممکن، یک رزومه حرفه ای بسازید.

 

سربرگ در نمونه رزومه عکاس

بالاترین قسمت در رزومه شما باید به سربرگ رزومه اختصاص داده شود. در این قسمت از رزومه می‌توانید موارد زیر را بیان کنید:

نام و نام خانوادگی شما با فونت خوانا و بزرگ‌ترین اندازه قلم مورد استفاده در رزومه

عنوان شغلی که برای آن درخواست می‌دهید یا عنوان شغلی کنونی شما. این قسمت در پایین نام و نام خانوادگی قرار می‌گیرد.

قرار دادن لینک پورتفولیو یا یک پروفایل آنلاین مانند لینکدین

نشانی محل سکونت که بهتر است فقط شامل نام شهر محل زندگی باشد.

نشانی ایمیل

شماره تلفن همراه

بهتر است برای نشانی پست الکترونیکی یا ایمیل خود از سرویس‌هایی مانند Gmail یا Outlook استفاده کنید. همچنین بهتر است تنها نام و نام خانوادگی خود را در نشانی ایمیل قرار دهید و از آوردن اعداد و کاراکترهای دیگر خودداری کنید.

 

نحوه نوشتن خلاصه‌ای از رزومه

بسیاری از فرصت‌های شغلی در حوزه عکاسی بسیار رقابتی هستند. بنابراین جلب توجه مشتریان یا کارفرمایان در همان نگاه اول، امری ضروری و منطقی است. بهترین راه‌حل برای جلب نظر کارفرما، بیان خلاصه‌ای از خود در ابتدای نمونه رزومه کاری شما است.

 

درحقیقت بیان خلاصه‌ای از رزومه در ابتدای نمونه رزومه عکاس، می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن به کارفرمایان نشان دهد که شما دارای مجموعه‌ای از مهارت‌ها و سوابق کاری مورد نیاز برای استخدام در فرصت شغلی مورد نظر هستید.

 

خلاصه‌ای از رزومه (resume summary)، مقدمه‌ای بین 1 تا 5 جمله است که در قسمت بالایی رزومه کاری قرار می‌گیرد. جملات باید کوتاه و بدون حاشیه‌پردازی باشند. معمولا بیان 3 جمله در این قسمت می‌تواند حالتی ایده‌آل باشد. این مقدمه مرتبط‌ترین سوابق کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای شما را بیان می‌کند. اگر دارای سوابق کاری متعددی هستید، ممکن است این مقدمه کمی طولانی‌تر شود.

 

در هنگام نوشتن خلاصه‌ای از رزومه، بهتر است اولین جمله آن را به بیان بالاترین مدرک تحصیلی یا عنوان شغلی خود اختصاص دهید. همچنین می‌توانید در اولین جمله از این مقدمه به بیان سوابق کاری مرتبط، عمده‌ترین مسئولیت‌های کاری یا مهم‌ترین دستاوردهای شغلی خود نیز اشاره کنید. در ادامه مثالی از این نوع مقدمه در رزومه نویسی آورده شده است:

 

مثال: عکاسی با بیش از 5 سال سابقه کاری در زمینه عکاسی از جشن‌ها و مراسم با استفاده از دوربین‌های DSLR. برنده مسابقه «عکاس پرتره سال» و دارای مدرک کارشناسی در رشته عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران. به دنبال استفاده از مهارت‌های عکاسی برای تصدی موقعیت شغلی عکاس در شرکت «نام شرکت مورد نظر».

 

این مثال به خوبی بیانگر موارد زیر خواهد بود:

شما چه میزان سوابق کاری دارید،

از چه نوع تجهیزات و وسایلی در کارهای خود استفاده کرده‌اید،

زمینه فعالیت شما بیشتر در کدام حوزه کاری بوده است،

به دلیل مهارت در حوزه کاری خود، موفق به دریافت جایزه از یک مسابقه معتبر نیز شده‌اید.

 

تحصیلات در یک نمونه رزومه کاری

حتما باید در رزومه کاری خود بخشی را به بیان میزان تحصیلات و مدارک تحصیلی، گواهینامه‌ها و دوره‌های گذرانده شده اختصاص دهید. نکته‌ای که باید در نحوه نوشتن تحصیلات موردتوجه قرار دهید این است که دوره‌ها و تحصیلات مورد اشاره باید بتواند ارزشی به رزومه شما اضافه کند. بنابراین همواره بهتر است به تحصیلات، دوره‌ها و مدارکی در رزومه کاری خود اشاره کنید که کاملا مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر باشند.

در این قسمت می‌توانید نام دانشگاه و شهر محل تحصیل، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و تاریخ فارغ‌التحصیلی را بیان کنید. چنانچه سوابق کاری کمی دارید یا بدون تجربه کاری هستید، بهتر است بخش مربوط به تحصیلات را قبل از بخش مربوط به سوابق کاری خود قرار دهید. ذکر معدل، جوایز و فعالیت‌های مرتبط انجام شده در دانشگاه نیز می‌تواند به ارزش رزومه شما اضافه کند.

 

بیان مهارت‌ های نرم و سخت

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در یک نمونه رزومه عکاس مورد اشاره قرار گیرد، مرتبط با مجموعه مهارت‌های شما است. به عنوان یک عکاس حرفه‌ای می‌توانید در هنگام نوشتن رزومه، مهارت‌های خود را به دو گروه «مهارت‌های عکاسی» و «مهارت‌ های نرم» تقسیم‌بندی کنید.

 

این نکته را فراموش نکنید که کارفرمایان همواره به دنبال یافتن مهارت‌ های نرم و سخت شما هستند. دلیل این موضوع نیز کاملا روشن است؛ کارفرمایان می‌خواهند از این موضوع اطمینان حاصل کنند که شما با در اختیار داشتن مهارت ‌های نرم و سخت، توانایی مدیریت جنبه‌های مختلفی از کار را خواهید داشت.

 

استفاده درست از وسایل و تجهیزات عکاسی و برقراری ارتباط سازنده با مشتریان جزء مسئولیت‌هایی هستند که یک عکاس حرفه‌ای تنها با داشتن مجموعه‌ای از مهارت های نرم و سخت، می‌تواند به راحتی از عهده انجام آن‌ها برآید.

 

اما به خاطر داشته باشید که درهنگام نوشتن مهارت‌های خود در نمونه رزومه کاری، تا جای ممکن به جزئیات نیز اشاره کنید. در ادامه مثالی از نحوه نوشتن مهارت‌‌های سخت مورد نیاز برای کار در حرفه عکاسی آورده شده است:

 

مثال: توانایی استفاده از دوربین‌های فیلم‌برداری و دیجیتال، سه پایه، لنز و فلاش دوربین برای ایجاد نورپردازی خلاقانه.

اما مهارت‌های سخت زیادی در عکاسی وجود دارد که بهتر است در صورت داشتن هر یک از آن‌ها، حتما در یک نمونه رزومه کاری نیز بیان شوند. در ادامه برخی از مهارت‌های سخت در عکاسی آورده شده است:

 

توانایی راه‌اندازی تجهیزات دوربین

توانایی کار با دوربین

آشنایی با ترکیب‌بندی و رنگ شناسی

شناخت نور، افکت‌های تصویری و توانایی نورپردازی

آشنایی با نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop، Adobe Premiere، Adobe Illustrator، After Effects و Adobe Lightroom

آشنایی با تکنیک Super-resolution imaging

توانایی تدوین عکس و ویدیو

آشنایی با مفهوم Composition در عکاسی

تسلط به کامپیوتر، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

 

گروه دیگری از مهارت‌ها که حتما در یک نمونه رزومه عکاس مشاهده خواهید کرد، مهارت های نرم هستند. باتوجه به تأثیر مهارت های نرم در استخدام و انجام هرچه بهتر وظایف شغلی، حتما در هنگام رزومه نویسی به این گروه از مهارت‌های خود نیز اشاره کنید. برخی از مهارت‌ های نرم که معمولا موردتوجه کارفرمایان نیز قرار دارند عبارتند از:

 

توانایی انجام کار گروهی

خلاقیت و دید هنری

روابط عمومی قوی

مدیریت زمان

مسئولیت‌پذیری

توانایی ارائه بازخوردهای سازنده

تمرکز بالا و جزئی‌نگری

صبر و حوصله

انتقاد‌پذیری

توانایی ایده‌پردازی

 

نحوه اشاره به خلاقیت در نمونه رزومه کاری

خلاقیت، نوآوری و دید هنری شما به محیط پیرامونی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم برای کار و استخدام در حرفه عکاسی محسوب می‌شود. تردیدی نیست که در رزومه یک عکاس حرفه‌ای، باید به خلاقیت نیز اشاره شود. اما چطور می‌توانید از طریق رزومه نویسی، خلاقیت خود در عکاسی را به کارفرما نشان بدهید؟ در ادامه به 2 روشی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خلاقیت خود را به شکلی هدف‌مند و موثر نمایش دهید.

 

1.   از قالب رزومه‌ای استفاده کنید که خلاقیت شما را به شیوه‌ای مناسب نمایش می‌دهد.

تعداد قالب های رزومه در اینترنت بسیار زیاد است. بنابراین شما می‌توانید برای رزومه نویسی و تهیه یک نمونه رزومه کاری از آن‌ها استفاده کنید. نمونه رزومه عکاس می‌تواند یک رزومه بصری با تصویری بزرگ در بالا و تصویری در پس‌زمینه باشد. برای ساخت رزومه فارسی و استفاده از قالب های رزومه بصری، می‌توانید از یک رزومه ساز آنلاین استفاده کنید.

رزومه‌های بصری یا تصویری رزومه‌هایی هستند که در آن‌ها از عناصر بصری مانند اینفوگرافیک، تصاویر و طرح‌ها برای جذابیت بخشیدن و متمایز نمودن نمونه رزومه کاری استفاده می‌شود؛ اما استفاده از المان‌های گرافیکی در یک نمونه رزومه عکاس باید به گونه‌ای باشد که بتواند به انتقال اطلاعات کلیدی درباره مهارت‌ها، تجربیات و صلاحیت‌های یک عکاس کمک نماید.

به‌عنوان مثال قرارگیری یک تصویر بزرگ در قسمت سربرگ رزومه (header)، می‌تواند نام شما را در این بخش به‌شکلی برجسته‌تر نمایش دهد. در این صورت درخواست شما برای همکاری، در ذهن کارفرما نقش خواهد بست.

 

2.   به سایت شخصی و صفحات حرفه‌ای خود در شبکه‌های اجتماعی لینک بدهید.

به طورکلی، اغلب کارجویان نیازی به آوردن لینک صفحات اجتماعی خود در رزومه کاری نخواهند داشت. اما اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید که نمونه کارهای خود را در سایت شخصی یا شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اید، با قراردادن لینک این صفحات در رزومه‌تان می‌توانید نمونه کارها و پروژه های قبلی خود را مستقیما در اختیار کارفرمایان نیز قرار دهید.

 

نحوه نوشتن سوابق کاری

احتمالا در هنگام مراجعه به سایت‌های کاریابی و مشاهده آگهی‌های استخدام عکاس پروژه ای، عکاس پاره‌وقت یا تمام‌وقت، به جمله‌ای مانند «داشتن سوابق کاری در حوزه فعالیت شرکت» نیز برخورد کرده‌اید. هرچند برخی از کارفرمایان داشتن سوابق کاری را به عنوان ملاکی ضروری برای استخدام کارجویان نمی‌دانند، اما بسیاری از کارفرمایان برای استخدام عکاس، به سوابق کاری کارجویان اهمیت فراوانی می‌دهند.

درحقیقت می‌توان گفت که سوابق کاری یک عکاس، شالوده و اساس رزومه حرفه‌ای او را تشکیل می‌دهد. ارائه سوابق کاری در یک نمونه رزومه عکاس از این جهت دارای اهمیت است که ذکر تجربیات و سوابق کاری، می‌تواند ایده‌ای شفاف و دقیق از توانایی‌ها و دستاوردهای شغلی را به کارفرمایان منتقل کند.

اما شما چطور می‌توانید با بیان سوابق کاری، خودتان را از سایر متقاضیان استخدامی متمایز کنید؟ در ادامه به 2 شیوه‌ای اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها در هنگام رزومه نویسی، می‌توانید دستاوردهای خود را از سوابق کاری سایر کارجویان متمایز کنید.

 

1.   دستاوردهای خود را به شکل کمی بیان کنید.

ارائه سوابق کاری به شکل کمی در رزومه، حس اعتماد و اطمینان را در کارفرمایان ایجاد می‌کند. بیان دستاوردهای شما با اعداد، واحد زمانی، واحد پول و درصد، تصویری از میزان توانمندی‌های شما را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به شکلی که این موضوع توانایی به خاطرسپردن ویژگی‌های شما را چندین برابر خواهد کرد. در ادامه مثال‌هایی از نحوه بیان سوابق کاری در نمونه رزومه کاری آورده شده است:

ایجاد روابط سازنده با مشتریان موجب شده است تا حدود 70 درصد از آن‌ها به مشتریان دائمی تبدیل شوند. همچنین نزدیک به 30 درصد از مشتریان جدید نیز با توصیه مشتریان قدیمی جذب شده‌اند.

مدیریت صفحه اینستاگرام با بیش از 250 هزار دنبال‌کننده

 

2.   دستاوردهای خود را به شکل مرحله‌ای بیان کنید.

اگر دستاوردهای خود را به شکل مرحله‌ای در یک نمونه رزومه کاری بیان کنید، به شیوه‌ای بهتر می‌توانید تجربه کاری خود را در رویارویی با مسائل مختلف نشان بدهید. برای این منظور کافی است تا در نحوه نوشتن نمونه رزومه عکاس و ساخت رزومه فارسی، به شیوه‌ای که در ادامه آورده شده است عمل کنید:

تعریف مسأله: یک موضوع یا مسئولیت شغلی را که در گذشته برعهده داشته‌اید بیان کنید.

اقدام عملی: نحوه حل مسأله را بیان کنید.

نتایج: دستاوردهای خود را ذکر کنید.

به این مثال توجه کنید: «اجرای یک سیستم جدید برای برنامه‌ریزی جلسات با مشتریان، که منجر به افزایش 10 درصدی رزرو ماهانه شد». در این مثال «برنامه‌ریزی جلسات با مشتریان» به عنوان صورت مسأله، «اجرای یک سیستم جدید» به عنوان اقدام عملی و «افزایش 10 درصدی رزرو ماهانه» ‌نیز به عنوان نتایج و دستاوردهای شما خواهد بود.

 

جمع‌بندی

عکاسی یکی از فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیز و پرتقاضا در بازار کار امروز است. می‌توان گفت که حرفه عکاسی کاربردهای فراوانی در زندگی و کسب‌وکار دارد. ثبت رویدادهای خانوادگی، عکاسی از محصولات و کالاهای تولیدی شرکت‌ها و عکاسی در حوزه گردشگری، تنها برخی از حوزه‌های کاری یک عکاس هستند. اما فرصت‌های شغلی محدود بوده و متقاضیان زیادی نیز برای استخدام در شرکت‌ها رزومه ارسال می‌کنند. به‌همین دلیل توجه به نکات رزومه نویسی، انتخاب قالب رزومه مناسب و نیز ساخت رزومه فارسی بر اساس استانداردهای موجود، اهمیتی دوچندان خواهند داشت.

 

در این مطلب ضمن تعریف رزومه و معرفی اجزای آن، به مواردی بسیار مهم برای ساخت یک نمونه رزومه عکاس نیز اشاره کردیم. همچنین با بیان مثال‌هایی کاربردی، کوشیدیم تا مفاهیم را به گونه‌ای ملموس و شفاف بیان کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله، که به عنوان راهنمای نحوه نگارش رزومه عکاس با نمونه است، بتوانید هرچه سریع‌تر برای خود رزومه‌ای کاملا حرفه ای بسازید.

جدیدترین مطالب سایت