نرخ دریافت خسارت بیمه بدنه خودروی نامتعارف در سال 1402

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نرخ دریافت خسارت بیمه بدنه خودروی نامتعارف در سال 1402

دریافت خسارت خودرو نامتعارف از بیمه بدنه

دریافت خسارت بیمه بدنه  : با نگاهی به خیابان، مدل‌های مختلفی از خودروهای گرانقیمت به چشم می‌خورند؛ ارزش بعضی از این خودروها بیش از میلیاردها تومان است.مثلا قیمت آینه بنزE250 با قیمت کل یک پراید برابری می‌کند.

 

شاید فکر کنید: “اگر خودروی بنز در تصادف  با پراید صدمه ببیند و راننده پراید مقصر باشد، جبران خسارت این خودروهای لوکس چه روندی خواهد داشت؟ آیا راننده پراید باید کل زندگی خود را برای پرداخت این خسارت بفروشد؟ از آن‌جا که تعداد چنین خودروهایی در جامعه افزایش یافته است، توجه به خسارت آن‌ها در قوانین بیمه‌ای امری ضروری به نظر می‌رسد. از خسارت خودروهای گرانقیمت با عنوان خسارت خودروی نامتعارف یاد می‌شود.

 

قوانین بیمه‌ای خسارت خودروهای گرانقیمت( خسارت خودروهای نامتعارف) در این مقاله بررسی شده است. دیگر نگران تصادف با خودرو غیرمتعارف و گران قیمت نباشید. می‌پرسید چرا؟ با ما همراه باشید.

 

بررسی خودرو متعارف و نامتعارف

در قانون جدید بیمه شخص ثالث، تبصره ۴ ماده ۸ خودروها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

1. خودروی متعارف:

خودرویی که در زمان وقوع حادثه رانندگی ارزشی برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی یا ۵۰% دیه مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشد. قوه قضاییه در هر سال نرخ دیه را مشخص می‌کند. سپس؛ بیمه مرکزی برحسب آن سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث را مشخص خواهد کرد. طبق این تعریف، ارزش خودروی متعارف در سال 1402، کمتر یا برابر 600 میلیون تومان است. البته ملاک تعیین ارزش خودرو، نظر ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری است.

 

2. خودروی نامتعارف( خودروی لوکس)

خودروی نامتعارف چیست؟ خودرویی است که ارزش و قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی است. برحسب این تعریف، در سال 1402، اگر ارزش خودرویی بیش از 600 میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف یا خودروی گران‌قیمت محسوب خواهد شد.

به بیان ساده‌تر، سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال 1402 درخواست نماید، 600 میلیون تومان است. اگر خسارت خودروی گران‎‌قیمت او حتی اگر بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیش از مبلغ 600 میلیون تومان را در سال 1402 پرداخت نخواهد کرد.

خسارت خودرو نامتعارف

سقف خسارت خودرو لوکس 600 میلیون تومان است.

نرخ دریافت خسارت بیمه بدنه خودروی نامتعارف در سال 1402

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث که شورای عالی بیمه در شهریور سال ۹۸ تصویب نمود، اصلاحاتی در دستورالعمل نحوه تعیین خسارت قانون اجباری خسارات موضوع بیمه شخص ثالث دیده می‌شود. اگر زیاندیده حادثه تصادف، دارنده خودروی نامتعارف باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت کل خسارت نیست؛ بلکه مبنای نحوه محاسبه خسارت خودرو نامتعارف، نصف دیه در ماه حرام و گران‌ترین خودروی متعارف است. دریافت خسارت بیمه بدنه 

 

حال که با تعاریف بیمه‌ای انواع خودروهای متعارف و نامتعارف آشنا شدیم، باید بررسی کنیم  که چگونه شرکت‌های بیمه خسارت این دو نوع خودرو را پرداخت می‌کنند؟ در حقیقت باید گفت که تفاوت خودرو متعارف و غیرمتعارف فقط در قیمت نیست؛ بلکه موارد زیر را هم شامل می­شود:

 

چگونگی پرداخت خسارت خودروی متعارف

طبق قوانین بیمه شخص ثالث، خسارت خودرو متعارف به صورت کامل پرداخت می‌شود. در بازار خودرو، ارزش روز رنو تندر ۹۰ دنده‌ای تقریبا 600 میلیون تومان است. این خودرو می‌تواند به عنوان یک خودروی متعارف دارای بالاترین قیمت در نظر گرفته شود.

 

نحوه پرداخت خسارت تصادف دو خودرو متعارف چگونه پرداخت می‌شود؟

نرخ دریافت خسارت بیمه بدنه خودروی نامتعارف در سال 1402

پرداخت خسارت خودرو متعارف

در تصادف دو خودروی متعارف به عنوان مثال یک پراید و یک خودروی ۲۰۶، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود. البته باید میزان خسارت وارده از حداقل سقف تعهد مالی بیمه‌نامه ثالث کمتر باشد. یعنی میزان خسارت این خودرو باید در سال 1402 از حداقل تعهد مالی بیمه یعنی 30 میلیون تومان کمتر باشد؛ در غیر این صورت، باقی خسارت باید با بیمه بدنه خودروی مقصر پرداخت شود.

 

 نحوه پرداخت خسارت خودروی نامتعارف

طبق قانون قبلی خسارت بیمه مرکزی، میزان خسارت تصادف خودرو غیر متعارف به صورت زیر پرداخت می‌شد:

 

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیاندیده

 

طبق این فرمول اگر به عنوان مثال دارنده خودروی پراید با خودروی نامتعارف یا خودروی گران‌قیمت نظیر لکسوز با ارزش بیش از یک میلیارد تومان تصادف می‌کرد و کارشناس ارزیاب بیمه، میزان خسارت را به عنوان مثال ۱۰ میلیون تعیین می‌کرد، حداکثر خسارت که با بیمه شخص ثالث راننده پراید پرداخت می‌شد، ۳ میلیون و دویست هزار تومان بود و مابقی خسارت یعنی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عهده مالک لکسوز بود. دریافت خسارت بیمه بدنه 

 

این امر برای این رانندگان مشکلات مالی ایجاد می‌کرد؛ لذا با اعتراض‌ها و شکایت‌‌های پرویز فرج تبار، کارشناس رسمی دادگستری به دیوان عدالت اداری،  اصلاحاتی در این قانون صورت گرفت.

 

یکی از موارد خسارت، خسارت خواب خودرو است که مناسب خودروهای نامتعارف است.

 

تبصره ۳ ماده ۸ قانوان جدید بیمه شخص ثالث برای محاسبه  و پرداخت خسارت خودروی نامتعارف

 

الف) حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام خواهد بود. نصف میزان دیه در ماه‌های حرام سال 1402، 600 میلیون تومان است.

 

ب) اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودرو نامتعارف همانند قبل اجرا خواهد شد.

 

ج) اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث داشته باشد؛ شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی خودروهای گران‎‌قیمت، بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف را مدنظر قرار می‌دهند.اگر قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف، اختلاف قیمت داشتند، گران‌ترین آن‌ها ملاک خواهد بود. اگر خودروی نامتعارف دارای قطعاتی باشد که نمونه یا مشابه آن در بین خودروهای متعارف دیده نشود، قیمت قطعه همتا و نظیر آن در خودروی متعارف ملاک محاسبه خسارت خواهد بود.

 

نحوه پرداخت خسارت مالی تصادفات خودروی متعارف و نامتعارف:

آن‌چه تا کنون درباره پرداخت خسارت مالی خودروها گفته شد، در نکات زیر قابل جمع‌بندی است:

تصادف دو خودروی متعارف و خسارت کمتر از حداقل پوشش مالی

تمام خسارت مالی دو خودروی متعارف در صورت کمتر بودن از حداقل پوشش مالی بیمه‌نامه با بیمه شخص ثالث مقصر قابل جبران است.

 

تصادف دو خودروی متعارف و خسارت بیش از حداقل پوشش مالی

اگر دو خودروی متعارف تصادف کنند و میزان خسارت بیش از حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث راننده مقصر باشد، شرکت بیمه متعهد به پرداخت خسارت به اندازه حداقل پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر است.

 

تصادف خودروی متعارف و خودروی لوکس:

برای محاسبه خسارت مالی خودروی لوکس در صورت مقصر بودن راننده خودروی متعارف از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

خسارت پرداختی شرکت بیمه : میزان خسارت * ارزش خودروی نامتعارف / بالاترین ارزش خودروی متعارف

 

بیمه بدنه خودروی لوکس مابقی خسارت مالی را جبران خواهد کرد.در این زمان استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با هم کاربرد دارد. ولی باید دقت کرد که راننده خودروی گران‌قیمت می‌تواند بابت افت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه التفاوت افت قیمت خودروی لوکس خود را از او طلب نماید.  در خصوص پیگیری افت قیمت خودرو غیرمتعارف باید با شرکت بیمه اصلی تماس بگیرید.

 

خودرو لوکس علاوه بر هزینه‌های بالای تعمیرات و نگهداری شامل مالیات نیز می‌شود. برای کسب اطلاعات جامع در مورد مالیات خودرو لوکس مقاله مالیات خودرو های یک میلیاردی را مطالعه نمایید.

 

بیمه بدنه برای جبران خسارت قانون بیمه شخص ثالث

بیمه بدنه در جبران خسارت خودرو غیرمتعارف از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این بیمه خسارات مالی خودروی مقصر را پرداخت خوهد کرد. خسارات مالی ای که با بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه قابل جبران نیست. پس از مراجعه به مراکز پرداخت خسارت بیمه بدنه، کارشناس ارزیاب بعد از بازدید از خودرو، میزان خسارت پرداختی را تعیین و حواله بانکی خسارت را صادر خواهد کرد.

 

اگر میزان خسارت تعیین شده با مبلع خسارت واقعی تطبیق نداشت، با اعتراض بیمه‌گزار، شرکت بیمه ارزیابی خسارت را به کارشناس دیگری محول  می‌کند.

 

زمان استفاده از بیمه بدنه برای جبران خسارت

در موارد زیر می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد:

بیمه‌گزار در تصادف مقصر باشد.

بیمه‌گزار در تصادف مقصر نبوده ولی مقصر حادثه از صحنه تصادف فرار کرده باشد.

خودروی زیان‌دیده در جریان تصادف از گروه خودروهای لوکس و نامتعارف باشد.

سقف مالی بیمه شخص ثالث مقصر برای پرداخت خسارت زیاندیده کفایت نکند.

 

تاثیر ارزش خودرو در خرید بیمه بدنه

در خرید بیمه بدنه (https://bimeh.com/carbody)، ارزش خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به بازار تورمی خودرو و بالارفتن قیمت قطعات یدکی، می‌توان از بند افزایش سرمایه و اخذ الحاقیه بیمه بدنه برای این خودروها به راحتی استفاده کرد. با ذکر مثال، درک این مطلب را تسهیل می‌کنیم: به عنوان مثال اگر در زمان خرید بیمه بدنه ارزش خودروی نامتعارف 400 میلیون تومان بود و در طول اعتبار بیمه‌نامه بدنه، ارزش خودرو به 600 میلیون تومان افزایش یافت، با پرداخت حق بیمه و تهیه الحاقیه افزایش سرمایه می‌توان دامنه پوشش خسارت مالی بیمه بدنه خودروی نامتعارف خود را افزایش داد.

 

خسارت خودروی نامتعارف

تهیه الحاقیه افزایش سرمایه، پوشش خسارت مالی بیمه بدنه خودروی نامتعارف را افزایش دهید.

 

بیمه خودروهای نامتعارف در مناطق آزاد

تعداد خودروهای نامتعارف در مناطق آزاد تجاری چند برابر شهرهای معمولی است. با توجه به این موضوع هزینه تعمیر خودروهایی که بر اثر تصادف آسیب می‌بینند خیلی بیشتر است. برای اینکه از ضرر کردن شرکت‌های بیمه در این مناطق جلوگیری شود، حق  بیمه شخص ثالث منطقه آزاد ۳۰% بیشتر از باقی شهرها است. البته این موضوع برای تمامی خودروها یکسان است و صرفاً به خودروهای نامتعارف محدود نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره خسارت بیمه بدنه خودروی نامتعارف به لینک آدرس https://bimeh.com/mag/luxury-car-body-insurance/ مراجعه نمایید.

جدیدترین مطالب سایت