نکاتی جامع در مورد ساخت استخر

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نکاتی جامع در مورد ساخت استخر

داشتن یک استخر در خانه یا ویلا، باعث می‌شود فضای خانه دلنشین‌تر شود و یکی از نیازهای مهم شما را رفع می‌کند؛ اما داشتن یک استخر زیبا که به‌صورت اصولی و با بهترین کیفیت ساخته شده است، می‌تواند زیبایی خانه شما را دوچندان کرده و تبدیل به یک سرگرمی همیشگی برای شما شود.

 

استخرهای عمومی با وجود تمام نکات بهداشتی، بازهم مشکلاتی در همین خصوص دارند. عده زیادی از مردم به دلیل داشتن حساسیت‌های جسمی و روانی (وسواس) حاضر به استفاده از استخر عمومی نیستند؛ بنابراین به دنبال ساخت استخر خصوصی می‌روند. برای ساختن استخر باید موارد متعددی از جمله: مکان استخر، ابعاد استخر، لوازم استخر مراحل ساخت، گروه طراحی و ساخت استخر، انواع استخر بر اساس شکل ظاهری و بسیاری موارد دیگر را در نظر گرفت. با ما همراه باشید تا نکاتی کامل در این مورد را برای شما بیان کنیم:

 

انواع استخر

قبل از این‌که به دنبال مراحل ساختن استخر بروید، باید با انواع آن آشنا شوید و مدل موردنظر خود و مناسب خانه‌تان را انتخاب کنید:

 

استخرهای مستطیلی

این نوع استخر، از قدیمی‌ترین نوع استخرها هستند. اگر فضای کوچکی برای ساخت استخر در اختیار دارید و یا می‌خواهید ظاهری کلاسیک به خانه خود ببخشید، استخر مستطیل یک گزینه مناسب برای شماست. در ساخت استخر مستطیلی معمولاً مواد و مصالح کم‌تری به‌کار می‌رود و با سرعت بیشتری ساخته می‌شود.

 

استخرهای منحنی

استخرهای منحنی یا استخر خمیده و یا استخر بدون لبه همگی قالب تقریباً یکسانی دارند. در این نوع استخرها از گوشه‌های تیز (مانند استخر مستطیلی) خبری نیست و تمام مرزهای آن منحنی هستند.

 

استخر جزیره‌ای

این مدل مانند یک جزیره کوچک پیاده‌سازی می‌شود و باید بدانید که ساخت استخر جزیره‌ای به مهارت بالایی نیاز دارد. استخر جزیره‌ای زیبایی خیره‌کننده‌ای به محیط اطراف خود می‌بخشد و درعین‌حال ساخت این استخر از ساخت مدل‌های دیگر هزینه بالاتری دارد.

 

استخر بالاتر از زمین

در این نوع استخر، قسمتی از ارتفاع استخر بالای سطح زمین می‌باشد. هر مدل استخری را می‌توان بالاتر از زمین ساخت.

 

استخر سرپوشیده

اگر قصد دارید فضای استخر را خصوصی‌تر نگه دارید و یا تمایل دارید بدون توجه به شرایط آب‌وهوا از استخر خود استفاده کنید، ساخت استخر شما باید به‌صورت سرپوشیده انجام شود. استخر سرپوشیده انواع گوناگونی دارد ولی رایج‌ترین وسیله‌ای که برای ساختن استخر سرپوشیده استفاده می‌شود، فلز و شیشه است. ساخت این نوع استخر معمولاً نیازمند هزینه بالایی می‌باشد و باید به‌صورت مداوم رطوبت آن کنترل شود تا استخر دچار مشکل نشود. در مقابل استخرهایی که در فضای باز قرار دارند نیز با وجود هزینه پایین، مناسب استفاده در تمام فصول نمی‌باشند و سرعت آلودگی بسیار بالایی دارند.

 

استخر و آب‌نما

ساختن استخر و آب‌نما در کنار هم باعث می‌شود شما ارتباط بیشتری با فضای استخر خود برقرار کنید و صدای آب‌نما باعث تداعی تصویر دریاچه و به طورکل طبیعت برای شماست.

نکاتی جامع در مورد ساخت استخر

مراحل ساخت استخر

برای شروع روند ساخت استخر، مراحل به ترتیب زیر طی می‌شوند:

 

1.   انتخاب یک گروه یا مجموعه مناسب برای ساخت استخر

برای ساخت استخر، گروهی را انتخاب کنید که علاوه بر تجربه فراوان، اطلاعات به‌روزی هم داشته باشد تا بتواند همه نیازهای شما را برطرف کند. داشتن دانش در این حوزه می‌تواند باعث شود که بسیاری از هزینه‌های شما در ساخت استخر کاهش یابد.

 

2.   انتخاب مکان مناسب

باتوجه‌ به مدلی که مد نظرتان است، مکان استخر را مشخص کنید. مکان ساخت استخر باید با دیوارها، پله، راهرو و غیره اندکی فاصله داشته باشد تا در صورت بروز مشکل، بتوانید آن را حل کنید. آفتاب‌گیر بودن محل استخر، می‌تواند به گرم‌کردن استخر خود کمک کند؛ همچنین اگر قصد ساخت استخر در باغ را دارید، سعی کنید از درخت‌ها و گیاهان فاصله بگیرید تا هم استخر شما زیر سایه آن‌ها قرار نگیرد هم در فصل پاییز و هنگام ریز برگ، از کثیفی آن جلوگیری شود.

 

3.   یافتن زمانی مناسب برای شروع ساخت استخر

برای ساختن استخر، مناسب‌ترین زمان فصل بهار و تابستان است. بارش باران و برف باعث طولانی شدن زمان ساخت استخر و اخلال در روند کار می‌شود.

 

4.   گودبرداری یا خاک‌برداری

اولین اقدام هنگام اجرایی کردن ساخت استخر، خاک‌برداری می‌باشد. برای این کار از دستگاه‌های حفر زمین استفاده می‌کنند؛ بسته به جنس خاک مکان استخر، ممکن است احتیاج به استفاده از دستگاه‌های دیگری برای خاک‌برداری هم باشد.

 

5.   شکل‌دادن به سطح خاک

مطابق با نوع استخری که شما می‌خواهید، سطح قسمتی که گودبرداری شده را صاف می‌کنند و به آن شکل می‌دهند. ممکن است بخواهید کف استخر شما صاف، شیب‌دار یا با عمق‌های مختلف ساخته شوند که در این مرحله اقدامات مربوط به آن انجام می‌شود.

 

6.   لوله‌کشی استخر و تعبیه موتورخانه

در این قسمت لوله‌کشی‌های لازم نظیر لوله‌های پمپ آب جهت پرکردن استخر، لوله‌های تخلیه استخر، لوله‌های که برای فیلتر آب وجود دارند و غیره نصب می‌شوند. لوله‌های گرمایش نیز در این مرحله نصب می‌شوند. از موتورخانه معمولاً برای تصفیه آب و گرمادهی به آب استفاده می‌شود.

 

7.   دیواره فلزی

در این مرحله باید دیواره‌ها و کف استخر توسط میل‌گرد پوشانده شود. این مرحله برای مقاومت استخر و شکل‌دادن بهتر به آن بسیار مهم است.

 

8.   کف‌سازی

بعد از انجام اقدامات ذکر شده، نوبت به کف‌سازی می‌رسد. کف استخر با بتن یا بلوک ساخته می‌شود. این مرحله جز حساس‌ترین مراحل ساخت استخر می‌باشد، باید تمام حفره‌ها به‌خوبی پُر شوند و آب نتواند به کف استخر نفوذ کند؛ حتی یک قطره!

 

9.   پوشش دیواره استخر

گام بعدی پوشش دیواره استخر می‌باشد. دیواره استخر هم باید مانند کف استخر به مقاوم‌ترین شکل ممکن ساخته شود و هیچ نفوذی به آن ممکن نباشد.

 

10.   سرامیک‌کاری

پس از تمام این مراحل نوبت به مرحله زیبای ساخت استخر، یعنی سرامیک کردن آن می‌رسد. هنگام انتخاب سرامیک، اول‌ ازهمه به کیفیت آن توجه کنید؛ سپس سعی کنید از سرامیک‌های ساده یا سرامیک‌هایی با طرح‌های ساده استفاده کنید که از مُد نیفتد. توجه داشته باشید که این مراحل باید توسط یک گروه حرفه‌ای ساخت استخر صورت بگیرد؛ زیرا سرامیک کاری استخر مانند سرامیک کاری آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیست.

 

11.   کلرزنی

کلر یک ماده ضدعفونی‌کننده بسیار پر استفاده میان عموم مردم می‌باشد و عموماً به شکل پودر مورداستفاده قرار می‌گیرد و باعث تمیز شدن آب استخر می‌شود؛ گرچه استفاده از فیلترهای تصفیه به تمیز شدن آب کمک می‌کنند، اما استفاده از کلر برای جلوگیری از رشد باکتری موثر است.

 

12.   سرپوشیده کردن استخر

یازده‌ مرحله‌ای که در بالا ذکر کردیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحلی بودند که باید برای ساخت و استفاده از هر نوع استخری، طی شوند. مرحله سرپوشیده کردن استخر را می‌توانید پس از اتمام تمام مراحل ساخت استخر انجام دهید و یا پس از پوشش دیواره و کف و عایق‌بندی آن‌ها، اقدام به ساخت سقف برای استخر نمایید. این مورد جز موارد لازم نمی‌باشد و شما می‌توانید حتی پس از گذشت چند سال اقدام به سرپوشیده کردن استخر نمایید.

 

13.   سیستم گرمایش محیط استخر

گرمایش محیط بسته به نیاز شماست. اگر استخر در خانه شما ساخته شده و استفاده از آن وابسته به زمان نیست، می‌توانید با تعبیه یک سیستم گرمایشی خوب، نیاز خود را برطرف کنید؛ درصورتی‌که استخر در ویلا، خانه باغ و یا غیره ساخته شده که امکان سفر به آن مکان و استفاده در فصل‌های گرم وجود ندارد، می‌توانید از سیستم گرمایشی صرف‌نظر کرده یا آن را به زمانی دیگر موکول کنید.

نکاتی جامع در مورد ساخت استخر

تعمیرات و نظافت استخر شنا

تعمیر استخر شامل موارد زیادی می‌شود. ممکن است نشت آب داشته باشید، استخر ترک بردارد یا درزهای سرامیک‌ها از بین رفته باشند. در صورت بروز هرکدام از این مشکلات، می‌توانید با گروهی که برای ساخت استخر به شما کمک کرده، ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی‌های لازم را انجام دهد. درصورتی‌که دفعات متعددی از استخر خود استفاده می‌کنید بهتر است هرچند ماه یا در کم‌ترین حالت، به‌صورت سالانه از گروه‌هایی که نظافت استخر را انجام می دهند کمک بگیرید. نظافت و نگه داری استخر توسط یک تیم حرفه‌ای می‌تواند به جلوگیری از آلودگی و در نهایت جلوگیری از بیماری شما کمک کند. نظافت صحیح و مستمر استخر به دوام آن نیز کمک می کند.

 

ابعاد مناسب برای ساخت استخر

استخرهای عمومی معمولاً ابعاد مشخص و تعریف شده‌ای دارند؛ اما استخرهای خصوصی که در خانه خود اقدام به ساخت آن می‌کنید، ابعاد مشخصی ندارند. درصورتی‌که هیچ ایده‌ای برای مشخص‌کردن ابعاد استخر خصوصی خود ندارید، می‌توانید از گروه ساخت استخر، مشاوره دریافت کنید؛ گروه‌هایی که ساخت استخر را بر عهده می‌گیرند، معمولاً به دلیل تجربه بالایی که در این زمینه دارند می‌توانند با توجه‌ به مساحت خانه شما، فضای خالی و غیره بهترین ابعاد را برای شما مشخص کنند.

 

استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

فایبرگلاس یک پوشش از جنس کامپوزیت است؛ معمولاً مقاومت خوبی در برابر آب داشته و در صنایعی مانند ساخت خودرو و هواپیما از آن استفاده می‌شود. استخر فایبرگلاس نصب بسیار سریع‌تری داشته و سطح آن نسبت‌به استخرهای معمولی (بتنی) یکپارچه‌تر می‌باشد. این نوع استخر با مواد شیمیایی مانند کلر که برای ضدعفونی‌کردن استخر و آب آن استفاده می‌شود، سازگاری بالایی داشته و همین‌طور محیط سختی برای رشد باکتری می‌باشد.

 

کلام آخر

اگر قصد ساخت استخر و یا سونا و جکوزی را دارید، می‌توانید از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی gts.ir از گروه تأسیسات سلامتی مشاوره تخصصی دریافت کنید. گروه تأسیسات سلامتی با تشکیل تیم حرفه‌ای و شرکت در سمینار و وبینارهای بین‌المللی، توانسته با اطلاعات و دانش به‌روزی که دارد، خدمات نوینی را به مشتریان خود ارائه دهد. این گروه در 33 سال گذشته توانسته تأمین وسایل موردنیاز برای مجموعه‌های آبی را برعهده بگیرد. تأسیسات سلامتی نشان اعتماد و خدمات را طی سال‌های گذشته کسب کرده و از معتبرترین گروه‌هایی است که در این حوزه مشغول به فعالیت می‌باشد.

جدیدترین مطالب سایت