نیلینگ و خاکبرداری و تخریب ساختمان شرکت ایستا سازه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نیلینگ و خاکبرداری و تخریب ساختمان شرکت ایستا سازه

تخریب ساختمان

به هر گونه عملیات جداسازی، خرد و یا خراب کردن بخش های مختلف و یا کل سازه، با استفاده از روش های پیش برنامه ریزی شده و کنترل شده، تخریب ساختمان گفته می شود. تخریب ساختمان یکی از مهم ترین و پایه ای ترین کارهایی است که با هدف های گوناگون همچون بازسازی و ساخت ساختمان انجام می شود.

 

خطرات تخریب ساختمان

تخریب های غیر اصولی، تبعات و آسیب های جانی و مالی سنگینی همچون آسیب به نیرو های انسانی حاضر در محدوده پروژه و عابران، خطر آسیب دیدگی و تخریب ساختمان های مجاور، خطر آسیب دیدگی تأسیسات و شریان های شهری و … را به همراه دارد. از این رو می بایست پیش از شروع عملیات تخریب، خطر های احتمالی ناشی از عملیات تخریب ساختمان شناسایی شده و در جهت پیشگیری از آنها و با هدف انجام عملیات تخریب به شیوه اصولی و صحیح و با رعایت تمامی موارد و توصیه های ایمنی اقدام نمود.

متناسب با نوع ساختمان، موقعیت مکانی و در نظر گرفتن مسائل اقتصادی از روش ها و ماشین آلات گوناگونی جهت تخریب ساختمان استفاده می گردد.

 

روش های تخریب ساختمان

تخریب دستی

تخریب ماشینی

تخریب با ماشین بازو بلند هیدرولیکی

تخریب به روش استفاده از گوی تخریب

تخریب به روش انفجاری

تخریب با روش Tecorep

روش تخریب برش و پایین آوردن کاجیما

تخریب با استفاده از مواد تخریبی غیر انفجاری (NEDA)

تخریب با استفاده از برش با اره

تخریب ساختمان

 

خاکبرداری

یکی از نخستین مراحل عملیات های عمرانی، خاکبرداری و گودبرداری به منظور رسیدن به تراز مورد نظر جهت آماده سازی پی سازه می باشد. عملیات خاکبرداری به هموار و هم ‌شیب کردن تمامی پستی و بلندی‌ ‌های زمین گفته می شود. خاکبرداری با توجه به نوع زمین با دست یا با استفاده از ابزار های ماشینی بزرگ یا کوچک صورت‌ می‌گیرد.

 

انجام درست و اصولی مراحل خاکبرداری ساختمان باید تحت نظارت افراد متخصص و رعایت موارد ایمنی و آیین نامه ای انجام شود. رعایت اصول و قوانین خاکبرداری ساختمان در رسیدن به نتیجه مناسب در پایان کار تاثیر بسزایی دارد.

 

مراحل اجرای خاکبرداری

پس از گرفتن مجوزهای لازم برای ساخت سازه، نقشه های تهیه شده، آزمایشات مکانیک خاک، سطح آب های  زیر زمینی و وضعیت سازه های همسایه بررسی می گردد و مجوز های لازم از سازمان های مربوطه مانند سازمان آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، آتش نشانی، کلانتری گرفته می شود. سپس مراحل اجرای عملیات خاکبرداری به ترتیب زیر اجرا می گردد.

 

آماده سازی و زیر سازی خاک

آماده کردن بستر خیابان

مصالح خاکریزی

اصلاح مصالح

آماده سازی بستر خاکریزی

 

تفاوت خاکبرداری و گودبرداری

به طور کلی در عملیات خاکبرداری تنها به هم‌ سطح سازی برآمدگی ‌ها و فرو رفتگی‌ ها اقدام می‌شود و عمق حفاری کمتر از ۶۰ سانتی ‌متر است. ولی در عملیات گودبرداری اگرچه هم ‌سطح سازی پستی و بلندی ‌ها همانند با خاکبرداری صورت می‌گیرد اما عمق حفاری به بیش از ۶۰ سانتی ‌متر و در برخی پروژه‌ های بزرگ به چند ده متر می‌رسد و در صورت نیاز از سازه های نگهبان همچون نیلینگ، انکراژ، تاپ دان، خرپا، سپرکوبی و … جهت پایدارسازی دیواره های گود استفاده می گردد.

نیلینگ و خاکبرداری و تخریب ساختمان شرکت ایستا سازه

خاکبرداری در گودبرداری عمیق شهری

 

نیلینگ

یکی از روش های پایدارسازی گود های شهری، روش نیلینگ یا میخکوبی می باشد. در این روش خاک توسط میلگردهای فولادی با قطر 28 الی 40 میلیمتر و در فواصل تقریبی 2 متر و زاویه 10 الی 20 درجه مسلح می گردد.

 

در این راستا عملیات خاکبرداری تا عمقی که خاک بتواند پایداری موقت خود را تا زمان گیرش دوغاب سیمان تزریق شده درگمانه حفظ کند، انجام می پذیرد. سپس حفاری گمانه‌ها بر اساس نقشه های اجرایی در فواصل معین انجام می گردد. پس از حفاری گمانه تا طول مورد نظر، میلگرد‌‌ها درون گمانه ها جاگذاری می شوند و جهت قرارگیری میلگرد ها در وسط گمانه از فاصله نگهدار استفاده می گردد و در صورت خورنده بودن خاک از پوشش اپوکسی جهت جلوگیری از خوردگی میلگردها استفاده می شود.

 

پس از اتمام عملیات میلگرد گذاری و تزریق، نوار های زهکش جهت کاهش فشار آب پشت دیواره و هدایت آب در سطح دیواره کار گذاشته می شود.  سپس عملیات مش بندی به گونه ای که حداقل يک چشمه كامل با شبکه بعدی هم پوشانی داشته باشد، اجرا می گردد.

 

بعد از نصب شبکه های فولادی میلگرد، سطح دیواره با یک لایه 10 تا 20 سانتیمتری، بتن پاشی می گردد، تا با حفظ یکپارچگی بیشتر بین میخ ها از فرسایش خاک جلوگیری گردد. سپس یک صفحه فلزی به عنوان سر نیل بر روی دیواره قرار گرفته و توسط یک مهره به آرماتور درون گمانه متصل می گردد. سپس تمامی مراحل برای سایر ردیف ها  تکرار می گردد.

نیلینگ و خاکبرداری و تخریب ساختمان شرکت ایستا سازه

نیلینگ در پایدارسازی گود

 

جدیدترین مطالب سایت