حلقه های میانی بین هاچ بک و کراس اوور بررسی چانگان cs35 و دانگ فنگ اچ سی کراس

مجموعه : رپورتاژ آگهی
حلقه های میانی بین هاچ بک و کراس اوور بررسی چانگان cs35 و دانگ فنگ اچ سی کراس

مقایسه چانگان cs35 و دانگ فنگ اچ سی کراس

اگر چانگان CS35 به عینه یک کراس اوور کوچ و جمع و جور است، محصول بینابین شرکت دانگ فنگ با نام اچ سی کراس را به واقع نمی شود در کلاس و قد و قامت آن تعریف و دسته بندی نمود. چانگان کوچک است، امّا ادّعایی هم در بزرگ نشان دادن آن نشده است.

 

لیکن مشهود است که طرّاحان دانگ فنگ خواسته اند اچ سی کراس را به انواع لطایف الحیل یک شاسی بلند میان قامت جلوه دهند. در حالیکه در نهایت این خودرو یک هاچ بک به سازی شده و تنظیم ارتفاع شده است. حتّی پلتفرم چینی و فرانسوی آن، یعنی سیتروئن الیزه، مؤید همین معنا است.

طرّاحی نسخه های کمابیش اسپرت هاچ بک های معمولی و کراس اوور خواندن آن را البته بازار خودروی ایران، پیش از این نیز تجربه کرده است. جایی که هاچ بک کوچکی به نام ساندرو، از محصولات رنو و لانچیا را صرفاً با اضافه نمودن یک دورگیر پلاستیکی مشکی رنگ و نصب دو میل باربند بر سقف، کراس اوور کوچک قامت خوانده و با نام پسوند استپ وی روانه ی بازار کرده اند. اتّفاقاً در اچ سی کراس نیز همان المان های دورگیر پلاستیکی بدنه و دو میل باربند مورد استفاده قرار گرفته است.

چانگان امّا داستان دیگری دارد. این خودرو اولین محصول یک کمپانی تازه کار چینی در کلاس کراس اوور است و به واقع شباهت بسیاری به یک کراس اوور دارد. ارتفاع مشخّص، رینگ های 18 اینچی اسپرت، فضای بزرگ کابین، سیستم فنربندی مناسب و مجموعه ای از تفاوت های ظاهری و کاربردی دیگر که یک کراس اوور می تواند با خودروهای سدان یا هاچ بک داشته باشد.

 

اصالت هاچ بک اچ سی کراس از آنجا مشخّص می شود که بدانیم طبق تاریخچه ی تولید این محصول، پسوند اچ (H) برای نسخه ای از طرّاحی سدان شماره 30 شرکت دانگ فنگ به کار رفته که تغییر شکل داده و به یک هاچ بک تبدیل شده است.

 

حالا اگر تنها اضافه شدن واژه ی کراس بتواند آن را در میان کراس اوور ها جا بزند، باید بسیار تعجّب نمود و یا کلاس جدیدی از خودرو را با نام کراس شناخت که ابداع مهندسان چینی است. کلاسی که نه هاچ بک است و نه کراس اوور. بلکه در این بین قراردارد و مشخّص هم نیست که تفاوت اصلی آن با هاچ بک ها در چیست؟

 

دانگ فنگ اچ سی اکنون طی تعاملاتی، در ایران و در سالن های مونتاژ ایران خودرو تولید می شود. خودرویی با موتور 4 سیلند و 16 سوپاپ که در ایران با نام TU5 می شناسیم و بسیاری از محصولات ایران خودرو با استفاده از همین پیشرانه تولید شده اند.

 

این موتور 1600 سی سی حجم دارد و 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتارو تولید می کند. در حالی که رقیب آن یعنی موتور چانگان CS35 با همان حجم 1.6 لیتری و همان 4 سیلندر 16 سوپاپه، 123 اسب بخار قدرت دارد و 160 نیوتون متر نیز گشتاور تولید می نماید.

 

موتور چانگان به یاری یک گیربکس 4 سرعته ی خودکار و دیفرانسیل جلو، در 15 ثانیه به سرغت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند و نهایتاً به سرعت 180 کیلومتر در ساعت می رسد. در حالی که موتور TU5 اچ سی کراس، در 12.5 ثانیه شتاب اولیه صفر تا 100 کیلومتر خود را ثبت نموده و در نقطه ی پایانی به سرعت 183 کیلومتر در ساعت دست می یابد.

 

نکته ای که در مورد موتور چانگان می بایست به آن اشاره کرد، مشکل فنّی در طرّاحی محفظه ی میل لنگ است که شرکت چانگان به خاطر آن چندی پیش، حدود 12000 از نمونه های خودروی CS35 را فراخواند. البته هنوز مشخّص نیست که CS35 های مونتاژ شده توسط شرکت سایپا هم این مشکل را دارند یا سازنده ی ایرانی، خط تولید و قطعات تأیید شده ی آن را برای مونتاژ دریافت نموده است؟

مصرف پایین هر دو خودرو نکته ای است که موجب جلب توجّه مشتری ایرانی شده است. یک چانگان CS35 در هر 100 کیلومتر رانندگی شهری، 15 لیتر، در رانندگی برون شهری، 5.8 لیتر و در سیکل ترکیبی شهر و بزرگراه، حدود 7.2 لیتر بنزین می سوزاند.

 

آمار مصرف H30 کراس نزدیک به همین ارقام است، لیکن مصرف آن در سیکل ترکیبی شهر و بزرگراه از سوی ایران خودرو 7 لیتر و از سوی شرکت مادر (دانگ فنگ)  6.8 لیتر عنوان شده است.

 

این سطح از مصرف سوخت به همراه برخی عوامل دیگر نظیر ضریب تولید گاز دی اکسید کربن در هر کیلومتر از رانندگی با هر دوی این خودروها، سبب شده که میزان آلایندگی آن ها با استاندارد یورو 4 مطابقت نشان دهد.

در مورد ایمنی این دو خودرو نیز به جز بدنه ی فولادی معمول در خودروی های چینی، می توان به بهره مندی از ترمزهای دیسکی ضدّ قفل ABS+EBD اشاره نمود. ضمناً در هردو خودرو مجموع 4 کیسه ی هوا در مواقع نیاز و در برخوردهای شدید به کمک سرنشینان جلو خواهند آمد.

 

به این مجموعه باید قفل کودک و قفل مرکزی، سنسور دنده ی عقب و هشداردهنده ی برخورد و هشداردهنده های کمربند ایمنی را اضافه نمود. امکانات رفاهی نیز شامل سیستم تهویه مطبوع خودکار سانروف، نمایشگر اطلاعات مسیر، سیستم مالتی مدیا با 4 بلند گو و … می شوند.

 

نکته ی خاصی که در خصوص تمایزات مهمّ این دو خودرو، به جز تفاوت در ظاهر وجود دارد، اختلاف قیمت فاحش آن دو است. محصولی که ایران خودرو تولید می کند، یک شبه شاسی بلند دنده اتوماتیک با سقف قیمت متوسط به پایین است.

 

در حالی کف قیمت محصول مونتاژ شده توسط سایپا، برابر با نقطه ی آغازین قیمت های بالا در میان شاسی بلند های کوچک است. بدین ترتیب که قیمت چانگان CS35 مونتاژ شده توسط سایپا، 70 تا 72 میلیون تومان است.

 

در حالی که قیمت اچ سی کراس که در ایران خودرو مونتاژ می شود، تنها 43 تا 45 میلیون تومان است. این مسئله سبب می شود که مشتریان دو خودروساز برای بهره مندی از یک کراس اوور اتوماتیک، به محصول قیمت پایین تر و امکانات تقریباً برابر مراجعه نمایند.

 

رپورتاژ آگهی در سایت تالاب

جدیدترین مطالب سایت