هر چیزی که باید در رابطه با کرونا امیکرون بدانیم!

مجموعه : رپورتاژ آگهی
هر چیزی که باید در رابطه با کرونا امیکرون بدانیم!

سویه امیکرون برای اولین بار طی ماه نوامبر و در آفریقای جنوبی شناسایی شد. تنها چند هفته پس از کشف این سویه، امیکرون با سرعتی غیره منتظره و تصاعدی، بسیاری از مرزها را در نوردید و هم اکنون در بیش از 80 کشور شناسایی شده است. امیکرون سه برابر مسری‌تر از سویه دلتا بوده و در برابر واکسن‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

 

چرا امیکرون نگران کننده است؟

 تا قبل از پدید آمدن امیکرون، تمام تحقیقات بر سویه دلتا متمرکز بود که به دلیل وقوع چند جهش بحرانی، اثرگذاری واکسن‌ها بر آن کاهش یافته و قدرت سرایت آن نیز نسبت به کرونای آلفا و بتا بیشتر بود. اما مطالعات امیکرون نشان می‌دهد تعداد جهش‌های آن بسیار بیشتر از دلتا بوده و تقریبا 50 جهش بحرانی در مناطق حساس به ویژه در پروتئین‌های سطحی اسپایک رخ داده است. چنین تغییراتی، اثر حفاظتی آنتی بادی‌های خونی را با مشکل مواجه کرده و باعث شده است که امیکرون این شانس را پیدا ‌کند که از تیر رس سیستم ایمنی در امان بماند. شناسایی نشدن این سویه جدید توسط آنتی بادی‌ها باعث می‌شود که امیکرون بتواند با موفقیت خود را به مجاری تنفسی برساند. بنابراین در 26 نوامبر، سازمان جهانی بهداشت امیکرون را با عنوان سویه نگران کننده طبقه بندی کرد و به کشورهای جهان در خصوص پیامدهای آن هشدار داد.

 

آیا با تزریق دو دوز واکسن احتمال ابتلا به امیکرون وجود دارد؟

به دلیل تغییرات قابل توجهی که در پروتئین‌های اسپایک امیکرون رخ داده است اثرگذاری بسیاری از واکسن‌های موجود بر روی این سویه کاهش چشمگیر دارد. بررسی‌ها نشان داده است که دو دوز واکسن کارایی لازم برای اثر حفاظتی در برابر این سویه را نداشته، چراکه بسیاری از افراد مبتلا به امیکرون هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. تزریق دو دوز واکسن فایزر تنها 33 درصد و آسترازنیکا کمتر از 10 درصد اثربخشی در برابر ابتلا به اومیکرون دارد. البته قابل ذکر است که دریافت دو دوز واکسن اگرچه در پیشگیری از ابتلا چندان موثر نیست اما تاثیر چشمگیری در جلوگیری از وخیم شدن بیماری و مرگ و میر دارد. هر چند که اومیکرون با ترفندهایی، خود را تا حدود زیادی از آنتی بادی‌ها دور نگه می‌دارد اما شاخه دفاعی دیگری از سیستم ایمنی با نام سلول‌های T، قادر است امیکرون را شناسایی کند و پیشرفت ویروس را پس از مدتی مهار و مانع از دسترسی آن به مجاری تنفسی گردد.

 

تزریق دوز سوم واکسن چه تاثیری بر امیکرون دارد؟

دو دوز واکسن آسترازنیکا، سینوفارم، اسپوتنیک، برکت و سایر واکسن‌های موجود اثر گذاری بسیار کمی در برابر امیکرون دارند اما با تزریق دوز سوم شرایط کاملا تغییر می‌کند و بسیاری از نواقص فعلی برطرف می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد که دوز سوم یا تقویت کننده واکسن‌ها اثر بسیار مطلوبی در پیشگیری از ابتلا به امیکرون دارند. آنتی بادی‌های دوز سوم که تقویت شده و با تیتر بالا هستند در مهار ورود سویه اومیکرون به داخل سلول‌های بدن بسیار موفق عمل می‌کنند. برای مثال تزریق دو دوز واکسن فایزر تنها 33 درصد اثربخشی در برابر اومیکرون دارد اما تزریق دوز سوم کارارایی حفاظتی را تا 75 درصد ارتقا می‌دهد. و یا دو دوز آسترانیکا کمتر از 10 درصد اثرگذاری دارد اما دوز سوم آن بیش از 70 درصد اثر گذاری دارد. از اینرو توصیه اکید متخصصین این است که دوز سوم واکسن تزریق شود تا تیتر آنتی بادی‌های خونی افزایش پیدا کند و ویروس فرصت کافی برای آلوده کردن مجاری تنفسی را نداشته باشد.

هر چیزی که باید در رابطه با کرونا امیکرون بدانیم!

 

آیا افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند در برابر امیکرون مقاوم هستند؟

اطلاعاتی که از آفریقای جنوبی و کشور انگلیس به دست آمده نشان می‌دهد که اومیکرون حتی افراد مبتلا شده به کرونا را نیز درگیر می‌کند. مطالعات اپیدمیولوژیک به طور غیر منتظره‌ای بیانگر این است که تعداد زیادی از مبتلایان امیکرون، قبلا به عفونت کرونا مبتلا شده بودند. دلیل بیماری زایی، وقوع جهش‌های زیاد در اومیکرون است که شکل پروتئین‌های سطحی آن را به طور چشمگیری تغییر داده و از اینرو آنتی بادی‌های خونی قادر به شناسایی این سویه نیستند.

 

رعایت چه نکاتی در پیشگیری از امیکرون موثر است؟

به دلیل سرایت قوی و کاهش اثربخشی واکسن‌ها بر امیکرون، در صورت رعایت نشدن پرتکل‌های بهداشتی سیستم درمانی کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد. همانند سایر سویه‌های ویروسی تزریق دو دوز واکسن تاثیر بسیار مهمی در جلوگیری از وخیم شدن حال مبتلایان دارد و تزریق دوز سوم همانند سد محکمی در برابر ابتلا به امیکرون عمل می‌کند. علاوه بر این، زدن ماسک در کاهش ورود قطرات ویروسی به ریه‌ها بسیار موثر است و روش پیشگیرانه بسیار خوبی محسوب می‌شود. مسافرت کردن ریسک ابتلا به این سویه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای مثال اولین فرد مبتلا به امیکرون در ایالات متحده، شهروندی است که به تازگی از آفریقالی جنوبی بازگشته و یا اولین مورد شناسایی شده در ایران فردی است که اخیرا به کشور امارات سفر کرده بود. از نکات دیگری که می‌تواند در کاهش ابتلا به این سویه موثر باشد تهویه مناسب هوا در فضاهای بسته و شلوغ است به طوری که گردش هوای مناسب باعث کاستن تراکم ذرات ویروسی و کمتر شدن شانس ابتلا به امیکرون می‌شود.

 

علائم ابتلا به امیکرون چیست؟

نتایج مطالعات اولیه نشان می‌دهد که اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی یعنی آلفا، بتا و دلتا تمایل کمتری برای حمله به ریه دارد. این ویروس مثل آنفولانزا و یا راینو ویروس‌های عامل سرماخوردگی بیشتر در قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی تکثیر می‌شود و علائم مشابهی را نیز ایجاد می‌کند. بیشتر افراد آلوده به امیکرون به صورت ناقلین بدون علامت هستند اما در برخی دیگر علائمی همچون عطسه، سرفه‌های خشک، سردرد و کوفتگی بدن بروز می‌کند. علائمی همچون تب، اسهال، درگیر شدن دستگاه گوارش و ریه در امیکرون بسیار کمتر بوده و به دلیل کاهش درگیری ریه‌ها، تعداد مراجعات و بستری‌های بیمارستانی کمتر از سویه دلتا است. در صورت مشاهده این علائم هر چه سریع‌تر برای انجام تست کرونا امیکرون اقدام کنید.

 

اومیکرون چه گروه سنی را درگیر می‌کند؟

ویژگی متفاوت دیگری که سویه اومیکرون را از سایر سویه‌های قبلی متمایز می‌کند تمایل این سویه به آلوده کردن افراد جوان‌تر است به طوری که بیشتر افراد مبتلا کمتر از 40 سال سن دارند و میانگین سنی آن‌ها 34 سال است. رشد تصاعدی و شگفت آور آمار مبتلایان به امیکرون باعث می‌شود که به زودی این سویه جهش یافته به عنوان سویه غالب جهانی شناخته شود. سرعت این گسترش به حدی است که هم اکنون بیش از 70 درصد موارد جدید مبتلا به کرونا در ایالات متحده از نوع امیکرون است. چنین ویژگی‌هایی سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورها را به حالت آماده باش قرار داده است تا در صورت بروز هرگونه افزایش ناگهانی پذیرش بیمارستانی، اقدامات درمانی و مراقبتی در کمترین زمان ممکن انجام گردد.

 

تست کرونا در منزل برای کرونا امیکرون

قابل استنادترین و به عبارتی دقیق‌ترین روش تشخیص ابتلا به سویه‌های پیشین و سویه اُمیکرون کرونا، تست PCR است. تحقیقات نشان داده‌اند که سویه امیکرون علائمی شبیه به آنفولانزا دارد، بنابراین افراد مشکوک به ابتلا لازم است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به انجام تست کرونا امیکرون اقدام نمایند.

 

تست کرونا در منزل بهترین و ایمن‌ترین روش برای اطلاع از ابتلا یا عدم ابتلا به سویه جدید کرونا ویروس است. شما می‌توانید برای انجام تست کرونا در منزل با شماره 02191025595 هومکا تماس حاصل نمایید و یا در سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir درخواست خود را ثبت کنید.

جدیدترین مطالب سایت