8 علامت که نشان می‌‌دهد والدین‌تان به شما توجه عاطفی نداشتند + عوارض و درمان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
8 علامت که نشان می‌‌دهد والدین‌تان به شما توجه عاطفی نداشتند + عوارض و درمان

به عنوان بزرگسال، اغلب تمایل داریم تأثیر خانواده‌ را بر انتخاب‌ها و زندگی روزمره به حداقل برسانیم اما، واقعیت این است که خانواده‌ای که در آن به دنیا آمده‌ و بزرگ شده‌اید، در بزرگسالی نیز همراه شماست و بر احساسات، واکنش‌ها و انتخاب‌های شما تأثیر می‌گذارد. در ادامه مرکز مشاوره یاسان (یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی کشور و ارائه دهند خدمات مشاوره آنلاین) درباره عواقب بی‌توجهی عاطفی والدین به فرزندان در بزرگسالی توضیح می‌دهد.

 

در واقع تجربه شما از ارتباط با والدین‌تان در دوران کودکی به طرز رفتارتان در بزرگسالی‌ مربوط است. یعنی برای اینکه یک بزرگسال سالم از نظر روانی باشید نیازی به والدین کامل ندارید. شما فقط باید والدینی داشته باشید که «به اندازه کافی خوب» باشند. طبق یک مطالعه تحقیقاتی اگر والدین فقط در ۵۰ درصد مواقع درست رفتار کنند، می‌توانند برای فرزندانشان “به اندازه کافی خوب” باشند.

 

والدین بی‌عاطفه چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر والدین‌تان احساسات و نیازهای عاطفی شما را کاملاً نادیده می‌گیرند، یعنی از لحاظ عاطفی به شما بسیار بی‌توجه هستند، این‌بدین معناست که آنها متوجه احساسات شما نمی‌شوند، درباره احساسات شما سوال نمی‌کنند، ارتباط عاطفی آنچنانی با شما ندارند یا به اندازه کافی احساسات شما را تأیید نمی‌کنند.

 

والدینی که از نظر عاطفی بی‌توجه هستند معمولاً نمی‌دانند که از احساسات فرزندان خود غفلت می‌کنند. آنها به طور کلی از احساسات، از جمله احساسات خود، دوستان، خانواده، همکاران و فرزندان چشم پوشی می‌کنند. ممکن است نیت خوبی داشته باشند و دوست داشته باشند که از آنان مراقبت کنند و بخواهند هرکار که از دستشان برمی‌آید برای فرزندانشان انجام دهند اما، احتمالاً نمی‌دانند که چه چیزی را از دست داده‌اند.

 

این بی‌توجهی در بسیاری از خانواده‌ها چالش برانگیز است. آن‌ها فقط در رفع نیازهای اولیه و قابل مشاهده کودکان “به اندازه‌ کافی” خوب هستند. آنها ممکن است خانه، غذا، پوشاک و وسایلی برای بازی کردن در اختیار شما قرار دهند اما درباره مشکلاتی که با آن‌ها روبه رو هستید با شما واضح صحبت نمی‌کنند، وقتی دوستانتان احساسات شما را جریحه‌دار می‌کنند، نمی‌توانند کاری برای آرام شدن شما انجام دهند، یا به شما یاد نمی‌دهند که چگونه احساسات خود را بروز دهید، نام ببرید یا مدیریت کنید.

 

خانواده‌ای که از نظر عاطفی به فرزندان خود بی‌توجه هستند، دچار شکست عاطفی می‌شوند. شاید افراد در این خانواده به اندازه کافی در آغوش گرفته ‌شوند، ممکن است مشکل مالی نداشته باشند، غذا و لباس کافی وجود داشته باشد اما، چنین خانواده‌ای از احساسات فرزندانشان بی‌خبر است، به همین دلیل نمی‌تواند به آن‌ها اطمینان خاطر دهد، با آن‌ها همدردری یا از لحاظ عاطفی از آن‌ها مراقبت کند.

 

خانواده‌هایی که از نظر عاطفی بی‌توجهی می‌کنند، به سختی متوجه این موضوع می‌شوند. بر خلاف آزار جسمی و عاطفی، بی‌توجهی عاطفی به سختی قابل تشخیص است.

 

مشاوره آنلاین “مرکز مشاوره یاسان” بهترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی

 

8 علامت که نشان می‌‌دهد والدین‌تان به شما توجه عاطفی نداشتند + عوارض و درمان

بی‌توجهی عاطفی دوران کودکی چگونه اتفاق می‌افتد؟

افرادی که در دوران کودکی مورد بی‌توجهی عاطفی قرار گرفته‌اند، اغلب در بزرگسالی احساس کنند مشکلی وجود دارد، اما نمی‌دانند آن مشکل چیست و همچنین از احساسات خود نسبت به خانواده‌شان گیج می‌شوند. خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم: ۸ علامت ساده که نشان می‌دهد، شما به روانشناس نیاز دارید

 

8 نشانه بی‌توجهی عاطفی در خانواده

اعضای خانواده‌ای که مورد بی‌توجهی عاطفی واقع شده‌اند از صحبت نکردن درباره احساسات، نادیده‌گرفته شدن و احساس بی‌ارزشی رنج می‌برند. اگر خانواده شما از نظر عاطفی به شما بی‌توجهی کرده باشند، وقتی کنارشان هستید متوجه برخی از این نشانه‌ها می‌شوید:

گفتگوهای خانوادگی شما معمولاً درباره موضوعات سطحی است؛ یعنی به ندرت درباره چیزهای احساسی، معنادار، دردناک یا منفی صحبت می‌کنید. حتی احتمال دارد  این روند روابط خانوادگی‌تان را کسل‌کننده کند.

وقتی از والدین خود می‌رنجید یا عصبانی شوید، بابت آن احساس گناه کنید.

به امید لذت بردن و خوش گذراندن به جمع‌های خانوادگی می‌روید اما وقتی برمی‌گردید احساس پوچی و ناامیدی دارید.

والدین به‌جای اینکه به‌طور مستقیم به مشکلات خانوادگی رسیدگی کنند، آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

به نظر می‌رسد خواهر و برادرهایتان در حال رقابت با یکدیگر هستند اما نمی‌دانید بر سر چه چیزی!

خانواده‌ شما محبت را فقط با انجام کاری برای یکدیگر بروز می‌دهند نه با کلمات و ابراز احساسات.

بروز تمامی احساسات، بالاخص احساسات منفی در خانواده‌ شما ممنوع هستند.

کنار خانواده‌تان به شدت احساس تنهایی و طرد شدن می‌کنید.

 

خانواده‌ای که از نظر عاطفی بی‌توجه هستند، از کمبود یک عنصر کلیدی رنج می‌برند که ممکن است قابل مشاهده نباشد، اما برای لذت و کیفیت زندگی بسیار مهم است. در چنین روابطی احساساتی که باید چاشنی روابط و صمیمیت در خانواده شوند، وجود خارجی ندارند. مانند یک کیک زیبا که بدون شکر کافی پخته شده است، چیزی که ممکن است خوب به نظر برسد اما در باطن واقعاً خوب نیست.

 

به همین دلیل ممکن است در کنار خانواده‌ خود احساس بی حوصلگی، رنجش، ناامیدی، خفقان یا تنهایی داشته باشید. از این رو صحبت کردن از مشکل غفلت عاطفی در دوران کودکی و تصمیم آگاهانه برای مبارزه با آن در زندگی بسیار مهم است.

 

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان” کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

8 علامت که نشان می‌‌دهد والدین‌تان به شما توجه عاطفی نداشتند + عوارض و درمان

عوارض بی‌توجهی عاطفی را چگونه درمان کنیم؟

شما توانایی اصلاح و تغییر خانواده‌ خود را ندارید و تلاش برای این کار بیهوده است. اما می‌توانید خودتان شروع به تغییر کنید. از بین 8 نشانه‌ای که ذکر شد، نشانه‌ای که برای خانواده‌تان صدق می‌کند را انتخاب کرده و در زندگی خود برعکس آن را پیاده کنید.

 

احساس گناه را هنگام بیان احساسات خود کنار بگذارید

در کنار خانواده‌ بر مراقبت از خود تمرکز کنید

درباره مشکلات دشوار صحبت کنید

باه اعضای خانواده محبت و علاقه خود را به‌طور کلامی بروز دهید

با احساسات منفی خود روبرو شوید

 

البته شما مجبور نیستید این کارها را به طور کامل انجام دهید. همین قدر که به قدر کافی تلاش کنید کفایت می‌کند. همچنین شما بهتر است به دنبال حمایت باشید. برای صحبت با یک مشاور یا درمانگر، لازم نیست در بدترین حال ممکن باشید. در واقع هرچه زودتر به‌دنبال کمک باشید، شانس بیشتری برای بهبود دارید.

 

اگر تمایلی به دریافت خدمات حضوری روانشناسی ندارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین استفاده کنید. مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

 

خدمات مرکز مشاوره یاسان به‌صورت حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌شود. برای دریافت نوبت از بهترین روانشناس به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

جدیدترین مطالب سایت