ویزای کاری و اقامت از طریق ویزای کار

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ویزای کاری و اقامت از طریق ویزای کار

مهاجرت به کشوری دیگر به منظور کار در آنجا اصطلاحا مهاجرت کاری خوانده می شود. مهاجرین کاری، یکی از بیشترین تعداد متقاضی را در بین انواع مهاجرین دارند.

 

همه ساله افراد مختلف از کشورهای مختلف و به دلایل مختلف تصمیم به مهاجرت کاری به سایر کشورها می گیرند. برخی به دلیل اوضاع نامطلوب اقتصادی و بازار کار در کشور خود، بعضی دیگر در جستجوی یافتن موقعیت درخور و مناسب، برخی نیز به جهت داشتن تخصص ویژه یا موقعیت شغلی خاص و …

 

اما هر کشوری برای پذیرفتن نیروی کار خارجی، شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. استرالیا، کانادا و آلمان سه تا از محبوب ترین کشورهای دنیا برای آنهایی هستند که به دنبال مهاجرت از طریق کار می باشند.

 

در اینجا به بررسی اجمالی برخی از مسائل اساسی جهت دریافت ویزای کاری این سه کشور می پردازیم.

 

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بهره گیری از وکلا و کارشناسان باتجربه در امر مهاجرت، از موسسات پیشرو و موفق در زمینه ارائه خدمات مشاوره و اخذ ویزای کاری کشورهای دنیا می باشد.

 

ویزای کاری استرالیا

از دو طریق کلی می توان به کار در استرالیا رسید:

یکی اینکه مانند همه کشورهای دنیا، باید از کارفرمایی در آن کشور پیشنهاد شغلی داشت. در این صورت، ویزایی موقت و متناسب با مدت قرارداد کاری صادر خواهد گردید.

 

دیگری اینکه در پروسه ای موسوم به اسکیلدورکر (Skilled Worker) امتیاز لازم را آورده و از طرف دولت استرالیا به عنوان نیروی کار ماهر و متخصص انتخاب شد. در این صورت، ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم در آن کشور صادر می گردد.

 

برخی کشورهای تراز اول دنیا مانند استرالیا که مقصد و مطلوب بسیاری از مهاجران از سراسر دنیا می باشد، به منظور تامین نیروی کار مورد نظر خویش اقدام به جذب نیروی کار ماهر و متخصص از طریق سیستم امتیاز دهی (SOP) کرده اند.

 

به موجب این طرح، از یک سو  مهاجران از بین نیروهای کاری ماهر و متخصص انتخاب می شوند تا وارد کشوری پیشرفته و پیشرو شوند و از سوی دیگر، این نیروی کار ماهر و متخصص موجب افزایش توان کار و تولید و نهایتا توسعه بیشتر کشور می شود.

 

دینامیسم چنین چرخه ای تضمین کننده رشد و توسعه بیش از پیش آن کشور در سطح جهانی خواهد بود.

 

ویزاهای کاری استرالیا انواع مختلفی دارد که متقاضی هر کدام از آن ها می تواند با توجه به شرایط و صلاحیت خویش موفق به دریافت آن شود.

 

ویزاهای کاری کشور استرالیا را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: یک دسته از ویزاها به دارنده آن، صرفا اجازه اقامت موقت می دهند و برخی دیگر از همان ابتدا به دارنده آن، اجازه اقامت دائم کشور استرالیا را می دهند.

 

هر کدام از این ویزاها تحت عنوان SUB CLASS شناخته می شوند که هر یک نیز بر طبق اعلام دولت، شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند.

 

معروف ترین این ساب کلاس ها که برای ایرانیان قابل دریافت هستند، عبارتند از:

ویزای مهارتی استرالیا بصورت مستقل ← ساب کلاس 189

ویزای مهارتی استرالیا با اسپانسر ایالتی ← ساب کلاس 190

ویزای تخصصی با اسپانسر مناطق کم جمعیت + اسپانسر فامیلی ← ساب کلاس 489

ویزای کاری و اقامت از طریق ویزای کار

اقامت از طریق ویزای کار در کانادا

کار در کانادا و کسب ویزای کاری این کشور از پروسه ای شبیه آنچه در استرالیا برقرار است، پیروی می کند.

برای کار در کانادا نیز یا باید از یک کارفرمایی در این کشور، دعوت نامه کاری داشت و یا اینکه در پروسه گزینش نیروی کار ماهر و متخصص این کشور، موسوم به اکسپرس انتری (Express Entry) امتیاز لازم را آورده و توسط دولت انتخاب شد.

پروسه گزینش انتخاب نیروی کار ماهر و متخصص در کانادا نیز مبتنی بر سیستم امتیاز دهی و با اندکی تفاوت، بر اساس همان معیارها و ملاک های حاکم در پروسه اسکیلدورکر استرالیا است.

اصلی ترین این فاکتورها عبارتند از: سن، تحصیلات آکادمیک، سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی و داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی.

همچنین در کانادا نیز در ازای این دو طریق، دو نوع ویزا وجود دارد.

برای افرادی که بتوانند پیشنهاد شغلی به دست آورند، ویزای اقامت موقت متناسب با مدت قرارداد کاری آنها صادر می گردد.

و برای افرادی که طی پروسه اکسپرس انتری انتخاب شوند، از ابتدا ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم در کانادا صادر می گردد.

البته شایان ذکر است آن دسته از ویزاهای کاری که تنها اجازه اقامت موقت را می دهند، هم قابلیت تمدید دارند و هم قابلیت تبدیل.

یعنی با سررسیدن مدت اعتبار آن ها، در صورتی که قرارداد کاری تمدید شود، ویزا نیز می تواند تمدید شود.

همچنین گرچه این ویزا ابتدائاً به منظور اقامت موقت فرد صادر می گردد، اما در ادامه و بر طبق قوانین الحاقی، چنانچه مدت زمان اشتغال به کار در آن کشور از یک مقدار مشخصی (معمولا سه سال) بیشتر شود و مالیات خود را نیز در این مدت پرداخت نماید، امکان تبدیل ویزا و دریافت اقامت دائم آن کشور را خواهد داشت.

رعایت قوانین و هنجارها و عدم سوء پیشینه نیز برای اخذ اقامت دائم، الزامی می باشد.

 

هزینه ویزای کاری آلمان

نهایتا به کار در آمان و ویزای کاری آلمان می رسیم.

 

در آلمان نیز دو طریق کلی برای رسیدن به کار وجود دارد:

 

طریقه اول که سابقا هم بیان شد، تقریبا در مورد تمامی کشورها صادق است. به موجب این روش، باید از یک کارفرمای بومی در آن کشور، دعوت نامه شغلی صادر گردد که البته صدور چنین دعوت نامه ای نیز تابع ضوابط خاص خود می باشد.

 

طریقه دوم، روشی محدود و منحصر به فرد است.

 

به موجب این روش، برخی کشورهای معدود و انگشت شمار مانند آلمان که از ظرفیت اقتصادی و کاری بالایی برخوردارند، این فرصت را برای افراد واجدالشرایط به وجود آورده اند که شخصا بتوانند وارد کشور آلمان شده و کارفرمایی بیابند.

 

افراد می توانند با دریافت این ویزا که موسوم به ویزای جستجوی کار (Job Seeker) است، وارد آلمان شده و به مدت شش ماه فرصت خواهند داشت که بدنبال کار بگردند و بتوانند در این مدت، کارفرمایی آلمانی بیابند و با او قرارداد کاری امضا کنند.

 

در صورت موفقیت می توانند ویزای کاری آلمان را دریافت کرده و با آن به کار و زندگی در این کشور مشغول گردند. به یاد داشته باشید که ویزای جستجوی کار، نوعی ویزای کاری نمی باشد بلکه صرفا فرصتی برای دریافت ویزای کاری است.

 

دریافت ویزای کاری آلمان – چه از طریق پیشنهاد کاری و چه از طریق جستجوی کاری – هزینه هایی را در پی خواهد داشت.

 

این هزینه ها قاعدتا از طریق فرصت جستجوی کار، بیشتر خواهد بود.

ویزای کاری و اقامت از طریق ویزای کار

هزینه های ویزای کاری آلمان شامل چند بخش است:

– هزینه آماده کردن مدارک مورد نیاز سفارت مانند ترجمه مدارک و تهیه بیمه؛

– هزینه ای که تحت عنوان تعرفه صدور ویزا باید به سفارت پرداخت؛

– هزینه مسافرت به کشور آلمان و اسکان اولیه در آن کشور؛

– هزینه وکیل مهاجرتی به عنوان کارگزار اخذ ویزا؛

– آنچه بعنوان تمکن مالی باید دپوزیت کرد؛

– سایر هزینه های احتمالی!

علیرغم تمام هزینه ها برای اخذ ویزای کاری، مهاجرت بر پایه کار، از ارزان ترین راه های مهاجرتی است. ضمن آن که این پروسه اصولا به منظور درآمدزایی است و این هزینه ها در مجموع، قابل اعتنا نمی باشند.

 

توصیه کارشناس

مهاجرت، تصمیم بزرگی است که تمام زندگی فرد و حتی اطافیان او را دستخوش تغییر خواهد کرد. معقول آنست که پیش از هر اقدامی برای چنین کار بزرگی، با افراد آگاه و با تجربه مشورت نمایید.

 

ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بهره گیری از وکلای خبره و کارشناسان زبده و همچنین سالها تجربه و توفیق در پرونده های مهاجرتی، آماده ارائه خدمات مشاوره و اخذ ویزای کشورهای مختلف دنیا می باشد.

جدیدترین مطالب سایت