دغدغه های دانشجویان برای انجام پایان نامه دکتری!

مجموعه : رپورتاژ آگهی
دغدغه های دانشجویان برای انجام پایان نامه دکتری!

انجام پایان‌ نامه دکتری که با عنوان رساله یا تز دکتری نیز شناخته می‌شود، آخرین مرحله از تحصیل یک دانشجوی دکتری است. پایان نامه به نوشته‌ها و پژوهش‌هایی گفته می‌شود که در مورد یک موضوع خاص انجام می‌شود تا دانشجو موفق به اخذ مدرک دکتری گردد.

 

انجام پایان ‌نامه دکتری به‌دلیل داشتن پیچیدگی‌های مختلف، همیشه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها، توسط دانشجویان مقطع دکتری مطرح می‌شود. زیرا علاوه بر اینکه به تحقیق و پژوهش فراوان نیاز دارد؛ لازم است که دانشجو با اصول مهم و بنیادی تحقیق علمی آشنا باشد و در موضوع مورد نظر نیز تسلط کافی داشته باشد.

 

سازوکار انجام پایان‌نامه دکتری

سازوکار انجام رساله دکتری به این صورت است که دانشجو بعد از تحقیقاتی که در مورد یک موضوع خاص انجام داد، روند و نتایج کار را در قالب یک پایان ‌نامه تدوین می‌کند. بعد از اتمام نگارش، دانشجو باید از رساله خود در برابر داوران دفاع کند و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد تا نشان دهد که برای بررسی و تحقیق پیرامون موضوع مربوطه، زمان و انرژی کافی گذاشته است. داوران نیز با توجه به محتوای پایان ‌نامه، نحوه ارائه آن توسط دانشجو و تسلط او در حین مرحله دفاع، نمره‌ای را به رساله او اختصاص می‌دهند.

 

مراحل انجام پایان‌نامه دکتری

دانشجو برای انجام پایان‌ نامه دکتری قبل از هر کاری باید با استاد راهنما و مشاور خود در مورد موضوعی که قرار است در مورد آن پژوهش کند، صحبت و مشورت نماید. بعد از انتخاب موضوع، اولین کار نوشتن پروپوزال است. یکی از راه‌ها برای آشنایی با نوشتن یک پروپوزال قوی، دانلود پروپوزال آماده  است. دانشجو از موارد آماده برای راهنمایی جهت نوشتن پروپوزال و پایان نامه خود استفاده کرده و آن را از سایت‌های مربوطه دانلود می‌کند. برخی از سایت‌ها به منظور راهنمایی جهت نوشتن پروپوزال و پایان‌نامه، نمونه‌هایی از پروپوزال آماده را در سایت خود قرار می‌دهند. برای این‌که به یک نتیجه مطلوب برسید لازم است در مورد موضوع انتخابی و پروپوزال خود سؤالاتی را مطرح کنید و به دنبال یافتن پاسخ‌هایی قانع کننده برای آنها باشید. سؤالاتی از این قبیل که:

 

رساله‌ پیشنهادی شما چه مشکلی را حل می‌کند؟

چرا موضوعی که شما انتخاب کرده‌اید در جامعه علمی شما به‌عنوان یک چالش قلمداد می‌شود؟

چرا برای شما مهم است که برای موضوع پیشنهادی یک راه‌حل پیدا کنید؟

 

بعد از این‌که پروپوزال شما مورد تأیید دانشگاه قرار گرفت، نوبت به جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مرتبط با موضوع پژوهش و نگارش فصل‌های مختلف پایان‌نامه می‌رسد. دانشجویان می توانند برای نوشتن پروپوزال خود از دانلود پروپوزال آماده از سایت هایی مثل آسان داک استفاده کنند. برای این‌که یک دانشجو در مورد انجام رساله دکتری خود بتواند به نتیجه دلخواه برسد؛ لازم است زمان و انرژی زیادی را به این کار اختصاص دهد و با روش تحقیق آشنایی کامل داشته باشد.

 

روش تحقیق در مورد موضوعات مختلف شامل روش تحلیلی، عددی، آزمایشگاهی، کیفی و کمی و… است. در رشته‌های علوم پایه و مهندسی، برای انجام پایان نامه دکتری بیشتر از روش تحلیلی و عددی استفاده می‌شود، در حالی که در مورد رشته‌های فنی و پزشکی نیز اکثراً از روش آزمایشگاهی برای انجام رساله دکتری استفاده می‌کنند.

 

در انجام پایان ‌نامه دکتری مدیریت و اکثر رشته‌های علوم انسانی نیز از روش‌های کیفی و کمی استفاده می‌شود. البته هم‌زمان با انجام پایان‌نامه باید کارهای مربوط به مقاله را نیز شروع کنید؛ زیرا تا زمانی که مقاله‌ای در کار نباشد، اجازه دفاع از رساله دکتری به دانشجو داده نمی‌شود.

 

از آن‌جایی که سابمیت مقاله حداقل چندین ماه طول می‌کشد، بهتر است که اقدامات مربوط به مقاله را انجام دهید و در طول زمانی که برای سابمیت طول می‌کشد، تمرکز خود را بر روی نگارش فصل‌های مختلف پایان‌نامه بگذارید.

 

دغدغه های دانشجویان برای انجام پایان نامه دکتری!

ویژگی‌های یک پایان‌نامه خوب و قابل قبول

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رساله دکتری موفق، داشتن خلاقیت و نوآوری است. این نوآوری خود را در ایده، محتوا و کلیدواژه‌های انتخاب شده نشان می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که در انجام پایان ‌نامه دکتری، به‌هیچ‌ عنوان سرقت ادبی و کپی برداری صورت نگرفته باشد.

 

یکی از کارهایی که منجر به نوشتن یک رساله موفق می‌شود، مطالعه جدیدترین پژوهش‌ها و مقالات در زمینه مورد تحقیق است. در اغلب مقاله‌های علمی در بخش نتیجه‌گیری و پیشنهادات، مطالبی در محدودیت‌ها و کارهایی که در آینده بهتر است انجام شود عنوان شده است که می‌تواند با کمی خلاقیت و نوآوری موضوعی مناسب را از آن بیرون کشید.

 

یک پایان ‌نامه خوب و قابل قبول به‌طور استاندارد، باید شامل 5 فصل اصلی باشد که عبارتند از: مقدمه، مروری بر پیشینه تحقیق، روش تحقیق، نتایج، بحث و پیشنهادات.

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها که در انجام یک پایان‌نامه دکتری قابل قبول وجود دارد، بخش مروری بر پیشینه تحقیق (Literature review)  قوی است. این بخش که نقطه اولیه قبل از ورود به بدنه اصلی پایان ‌نامه است، نشان‌دهنده این است که محقق به خوبی مقالات و کارهای مرتبط با موضوع را مورد مطالعه قرار داده است و توانسته است که به خوبی ارتباط بین آن‌ها را کشف کند.

 

فصل دیگری که در انجام رساله دکتری خوب و موفق نباید نادیده گرفته شود، بخش بحث و نتیجه‌گیری است. این قسمت از مهم‌ترین بخش‌های هر مقاله و تحقیقی به حساب می‌آید؛ زیرا تمامی کارهای انجام شده در طول تحقیق علمی را که شامل روش‌ها، محدودیت‌ها، نتایج و… است، در بخش بحث و نتیجه‌گیری آورده می‌شود.

 

سخن پایانی

با توجه به مطالب عنوان شده باید گفت که نمی‌توان بدون آموزش و مشورت مراحل انجام پایان‌ نامه دکتری و نوشتن پروپوزال را به خوبی طی کرد. زیرا هدف اصلی از انجام پایان نامه دکتری، آشنایی دانشجو با مراحل تحقیق علمی است.  در این صورت داشتن یک جلسه دفاع موفق نشان‌دهنده تسلط محقق بر موضوع مورد تحقیق است. بنابراین به جای کپی‌برداری یا گرفتن پایان‌نامه و پروپوزال آماده، بهتر است برای انتخاب موضوع خوب و جدید برای رساله دکتری از نظرات استادان و صاحب‌نظران مربوطه استفاده کنید. مؤسسه علمی و پژوهشی ایستگاه دانشجو که به‌عنوان بهترین مؤسسه مشاوره پایان‌نامه در کشور شناخته می‌شود، توانسته است با بهره‌گیری از برترین اساتید دانشگاه و فارغ‌التحصیلان دکتری در رشته‌های مختلف، کارهای مشاوره در زمینه پروپوزال و پایان‌نامه را به بهترین صورت انجام دهد.

 

دغدغه های دانشجویان برای انجام پایان نامه دکتری!

این مؤسسه علاوه بر مشاوره در زمینه پروپوزال و مراحل  انجام رساله دکتری مدیریت، حسابداری، علوم تربیتی، تربیت بدنی و سایر رشته‌های دانشگاهی، کارگاه‌های آموزشی را به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌کند که در آن‌ها مهم‌ترین نکات در مورد پروپوزال نویسی، نگارش پایان‌نامه و آماده کردن مقاله‌ برای مجلات معتبر داخلی و خارجی برگزار می‌شود. برای گرفتن مشاوره و راهنمایی از مؤسسه ایستگاه دانشجو، می‌توانید  به سایت مؤسسه وارد شوید و از خدمات متنوع استفاده کنید.

جدیدترین مطالب سایت