جایگاه و اهمیت کار پژوهشی در نظام آموزشی کشور

مجموعه : رپورتاژ آگهی
جایگاه و اهمیت کار پژوهشی در نظام آموزشی کشور

همانطور که می دانیم فعالیت های پژوهشی مانند روایت پژوهی در نظام آموزشی کشور جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است.این پژوهش ها کمک شایانی به ارزش و اعتلای فرهنگ پژوهش و رشد و ترقی کشور دارند. روایت پژوهی و سایر مولفه های پژوهشی علاوه بر تاثیر گزاری بر آموزش پژوهش محور می توانند در کارکرد حرفه ای معلمان تاثیر گذار باشند.

 

 در واقع نظم فرهنگیان با انجام روایت پژوهی و سایر فعالیت های پژوهشی نقش تعیین کننده ای در توسعه فرهنگ پژوهشی دارد.

 

در رابطه با فعالیت هایی چون روایت پژوهی باید گفت : روایت پژوهی در واقع ارتباط مستقیمی با پژوهش در عمل دارد و تا حد زیادی شبیه اقدام پژوهی است. در روایت پژوهی علاوه بر تجربه روایت پژوه در قالب یک پژوهش عملی از مولفه کد گذاری نیز استفاده می گردد.در واقع روایت پژوهی هم در میان معلمان و هم در میان قشر دانشجویان کاربرد اساسی دارد.

 

در کنار روایت پژوهی اقدامات پژوهشی بسیاری به چشم می خورد .از نمونه این اقدامات می توان به طراحی آموزشی اشاره نمود. طراحی آموزشی یکی از مهمترین فعالیت معلمان در راستای آموزش و تدریس بهینه است.

 

 می توان چنین گفت که طراحی آموزشی گسترده نمودن و توسعه بخشی به طرح درس می باشد. در طراحی آموزشی معلم می کوشد با بهره گیری از طرح درس به روش های گوناگون به ارائه الگوی برتر تدریس خود در راستای سناریو پرداخته و تدریس را هر چه بهتر برای دانش آموزان بهینه نماید.

 

طراحی آموزشی کمک بسیار زیادی به تدریس به صورت نوین دارد. معمولا در فناوری نوین تدریس و الگوی تدریس پیشرفته از طراحی آموزشی به عنوان ستون تدریس یاد می شود.

 

 آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که معلمان و دانش آموزان در صورتی که فرایند آموزش را در راستای طراحی آموزشی تدوین شده پیش ببرند بهتر و دقیق تر می توانند به فرایند یاددهی و یادگیری کمک کند. طراحی آموزشی می تواند معلمان و دانش آموزان را در راستای بهبود فناوری های تدریس کمک کند.

 

نکته جالب توجهی که می توان به آن اشاره نمود بحث تکالیف تحقیقاتی مثل پیک نوروزی است. گاهی معلمان می کوشند با ارائه پیک نوروزی به دانش آموزان تمرکز افکار انان را در ایام تعطیلی تقویت نمایند. پیک نوروزی از مهمترین تکالیفی است که در نظام آموزشی ما جا افتاده است.

 

پیک نوروزی مانند کلیه فعالیت های پژوهشی جایگاه مفید و موثری در آموزش و پرورش پیدا کرده است . بهتر است اولیای دانش آموزان در کنار معلمان به فرایند حل تکالیف نوروزی و پژوهش دانش آموزان و مشارکت آنها کوشا باشند.

 

با توجه به آنچه که گفته شد لازم است بدانید بانک فایل پژوهشی معلمان توانسته است با گردآوری و تدوین روایت پژوهی ، طراحی آموزشی و پیک نوروزی و هزاران فایل آموزشی دیگر کمک شایانی در راستای تامین منابع پژوهشی قشر فرهنگی نماید.

 

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

رپورتاژ اگهی

جدیدترین مطالب سایت