پیش‌بینی آینده بازار خودرو در ایران

مجموعه : رپورتاژ آگهی
پیش‌بینی آینده بازار خودرو در ایران

نگاهی گذرا بر بازار خودرو به‌وضوح نشان می‌دهد که تمام تمهیدات سفت و سختی که وزارت صمت برای کنترل نظام عرضه و تقاضا اتخاذ کرده بود، چندان مؤثر نبوده است. خروجی خودروسازان هم‌چنان توان پاسخ به درخواست خریداران را ندارد. با این حال کارشناسان نسبت به آینده بازار خودرو خوش‌بینی نسبی دارند.

 

نگاهی گذرا بر بازار خودرو به‌وضوح نشان می‌دهد که تمام تمهیدات سفت و سختی که وزارت صمت برای کنترل نظام عرضه و تقاضا اتخاذ کرده بود، چندان مؤثر نبوده است. خروجی خودروسازان هم‌چنان توان پاسخ به درخواست خریداران را ندارد. با این حال کارشناسان نسبت به آینده بازار خودرو خوش‌بینی نسبی دارند.

 

واردات خودرو چقدر بر بازار تأثیر می‌گذارد؟

بعد از اعلام لیست 12 شرکت واردکننده مجاز خودرو از سوی وزارت صمت، مشخص شد همه یا خودروساز هستند یا مونتاژکار و هیچ شرکت ذاتاً واردکننده‌ای در این فهرست به چشم نمی‌آید؛ بنابراین فعلاً قرار است واردات را نیز در کنار تولید خود خودروسازان انجام دهند که طبعاً نمی‌تواند ایجاد رقابت در بازار خودرو را تضمین کند. درواقع وقتی هم تولید و هم تجارت در دست خودروسازان باشد، ایجاد رقابت انتظاری بیهوده است، چه آنکه آنها خود عرضه را مدیریت و کنترل خواهند کرد.

از آن سو خودروسازان و قطعه‌سازان نیز می‌گویند حالا که واردات آزاد شده و دولت به‌نوعی بخشی از حمایت خود از صنعت خودرو را برداشته، باید در سیاست‌های دستوری در این صنعت نیز تجدیدنظر شود. منظور اصلی آنها از سیاست‌های دستوری، قیمت‌گذاری است. به اعتقاد خودروسازان، با واردات خودرو دیگر وصله انحصار به آنها نمی‌چسبد، بنابراین تعیین قیمت باید از حالت دستوری خارج و به حاشیه بازار سپرده شود.

 

ابهام بی‌پاسخ واردات خودرو

اگرچه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است که هدف اصلی قانون‌گذار از تصویب قانون واردات خودرو افزایش کیفیت و حمایت از مصرف‌کننده بوده و برای ساماندهی بازار خودرو لازم است یک رقابتی در صنعت خودرو در راستای ارتقای کیفیت شکل بگیرد تا شاهد کاهش قیمت تمام‌شده خودرو و حمایت از مصرف‌کننده باشیم، ولی از شواهد امر این‌گونه برمی‌آید که هنوز هیچ اطلاعی از قیمت خودروهای وارداتی منتشر نشده تا کارشناسان بتوانند با آنالیز قیمتی رقبای داخلی را موردسنجش قرار دهند.

پیش‌بینی آینده بازار خودرو در ایران

خنثی شدن آزادسازی واردات با افزایش نرخ ارز

کارشناسان بر این باورند، که تحولات فضای سیاسی داخلی و بین‌المللی کشور، بر روند بازار، خرید خودرو و قیمت‌ها تأثیر مستقیم گذاشته است. چراکه این اقدامات باعث نوسان فعلی نرخ ارز می‌شود و از آنجایی که بازار خودرو هم یک بازار ارزمحور است، انتظار می‌رود قیمت خودرو در روزهای آتی با تغییرات شدیدی همراه شود و طبیعتاً فروش خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. ناظران می‌گویند اگرچه واردات خودرو طبق قانون آزاد شده و رسانه‌ها خبر از آغاز ثبت‌سفارش می‌دهند، ولی با این حال تلاطم ارزی نه‌فقط بر بازار وارداتی‌ها بلکه روی خودروهای داخلی نیز تاثیرگذار است.

 

واقعیت این است که با استناد به اخبار خودرو در حال حاضر در بازار خودرو هیچ کنش و واکنشی دیده نمی‌شود. درواقع بازار به‌نوعی وارد خواب شده است از طرفی قدرت خرید نیز کاهش یافته و هم‌چنین به نتیجه نرسیدن موضوع برجام سبب شده خریداران واقعی بازار، منتظر روشن شدن این موضوعات به‌ویژه نهایی شدن واردات و قیمت خودرو خارجی باشند؛ اما در روزهای اخیر که قیمت دلار در بازار آزاد در حال افزایش است احتمال این وجود دارد که قیمت خودرو در بازار باز هم گران‌تر شود.

 

قیمت‌ خودروها در سایت باما بر اساس پایش، تجمیع و تحلیل قیمت‌های اعلام شده از سوی نمایندگی‌ها، قیمت معاملات انجام شده در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه فعال سطح کشور و مراکز خریدوفروش پایتخت و نیز بررسی‌های میدانی در بازار خودرو به‌صورت روزانه استخراج می‌شود.برای مشاهده قیمت خودرو کلیک کنید.

 

https://bama.ir/price

 

خودروسازان سوار در مسیر زیان

آمارهای منتشره از سامانه‌های بورسی حاکی از آن است که حتی با توجه حجم گسترده اعلام شرایط فروش خودرو، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور در پایان شهریور امسال در مجموع به بیش از ۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که زیان انباشته خودروسازان به بالای ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، رشدی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

 

این زیان البته تنها متعلق به خود ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو است و با اضافه شدن شرکت‌های زیرمجموعه، زیان انباشته تلفیقی عددی بیش از این اعداد خواهد بود. از سویی دیگر رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفته بود که زیان انباشته خودروسازان به بالای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. تفاوت این عدد با رقم به‌دست‌آمده از صورت‌های مالی شش‌ماهه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به این دلیل است که در این صورت‌ها زیان شرکت‌های زیرمجموعه محاسبه نشده است.

 

با وجود رشد زیان انباشته خودروسازان بزرگ، حجم زیان‌دهی آن‌ها طی دوره شش‌ماهه نخست امسال و نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته افت کرده است. طبق آمار، زیان دوره شش‌ماهه امسال ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع به بالای 5 ‌هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

 

به نظر می‌رسد افت زیان‌دهی دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، علاوه بر اینکه با مسائلی مانند حذف یا کاهش تولید محصولات زیان‌ده و همچنین اعمال افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات در ارتباط است، به اقدامات آنها مبنی بر جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت نیز مربوط می‌شود.

 

کورسوی امید برای کاهش قیمت خودرو

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، با وجود تمام ناهنجاری‌ها و تنش‌های اقتصادی وارده بر بازار خودرو، هنوز هم مؤلفه‌های امیدبخشی از آینده بازار خودرو وجود دارد. نکته مثبتی که می‌توان در وضعیت امروز بازار آن را مؤثر دانست عرضه خودرو در بورس است. سرانجام بعد از مدت‌ها چالش بر سر این موضوع تالار شیشه‌ای بورس درهای خود را به روی خودرو باز کرد.

 

این اتفاق می‌تواند با حذف واسطه‌ها مصرف‌کننده را به تولیدکننده رسانده و قیمت نهایی خودرو را برای مصرف‌کننده کاهش دهد. کارشناسان می‌گویند قیمت خودرو در بورس می‌تواند حدود ۲۰ درصد از بازار آزاد کمتر باشد. باید توجه داشت که محدودیتی هم در بورس کالا برای خرید خودرو نبوده و هر فردی می‌تواند در مکانیزم بورس برای خرید خودرو اقدام کند.

 

بنابراین سیگنال این اتفاق برای بازار خودرو کاهش قیمت بیشتر در آینده با حضور خودروهای بیشتر و حتی پرتقاضا است و فروشندگان نیز سعی می‌کنند پیش از این اتفاق خودروی خود را به فروش برسانند.

منبع:  Bama، سایت خرید خودرو

 

ایمیل: info@bama.ir

تماس:

021-43407000

021-91007650

جدیدترین مطالب سایت