چارتر هواپیما چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
چارتر هواپیما چیست؟

احتمالا در حین جستجو و خرید بلیط برای هواپیما کلمه‌ی چارتر به گوشتان خورده است. چارتر هواپیما اصطلاحی است که به رزرو کامل صندلی‌های یک هواپیما اشاره می‌کند. چارتر برای قطار، کشتی، قایق و اتوبوس هم کاربرد دارد اما در ایران فقط چارتر هواپیما شناخته شده و کاربرد دارد.

 

آژانس‌های مسافرتی بلیط‌ مسیرهای پر رفت و آمد را به صورت دربست و یک جا خریداری می‌کنند که در اصطلاح گفته می‌شود که شرکت مورد نظر صندلی‌های هواپیما را چارتر کرده است.

 

خرید کلی بلیط‌های هواپیما با قیمت کمتری انجام می‌شود و در نهایت آژانس مسافرتی می‌تواند این بلیط چارتری را به قیمت پائین‌تر ولی تعداد بیشتر به مسافران بفروشد و این در حالیست که مسافران برای خرید بلیط هواپیما حتما باید به آژانس‌ها و سامانه‌های خرید بلیط مراجعه کنند. در این شرایط هم آژانس مسافرتی که بلیط را به صورت دربست اجاره کرده و هم مسافران از این کاهش قیمت سود می‌برند. چارتر انواع مختلفی دارد.

 

فول چارتر (Full Charter): فول چارتر به چارتر کردن تمامی صندلی‌های یک هواپیما گفته می‌شود.

 

سیت چارتر (Seat Charter): سیت چارتر به این معناست که فقط بخشی از صندلی‌های یک هواپیما چارتر شده است.

 

چارتر به لحاظ زمانی هم دسته‌بندی می‌شود. گاهی چارترکننده برای یک فصل، مثلا تابستان، بلیط‌ها را چارتر می‌کند و در همین فاصله زمانی بلیط‌هایش را به فروش می‌رساند. یک نوع دیگر چارتر رفت و برگشت است که مسافران برای استفاده از آن باید تاریخ رفت و برگشت خود را با زمان بلیط چارتری هماهنگ کنند. برای مثال بلیط چارتر تهران ـ کیش با فاصله زمانی 3 روز به صورت رفت و برگشت به فروش می‌رسد.

چارتر هواپیما چیست؟

بلیط چارتر در آخرین روز با قیمت عالی

اگر شرکت چارترکننده بلیط‌هایش به موقع به فروش نرسد برای جلوگیری از ضرر، بلیط چارتر را به کمترین قیمت به مسافران ارائه می‌کند چون شرکت چارترکننده هم امکان بازگرداندن بلیط‌هایی که خریده است را ندارد. به همین خاطر است که گاهی بلیط هواپیمای تهران ـ مشهد از قیمت اتوبوس و زمینی آن هم کمتر می‌شود و مسافران خوش‌شانس که چمدان‌شان بسته و آماده است می‌توانند با کمترین هزینه از بلیط‌ چارتر مسیرهای پر رفت و آمد مانند تهران ـ مشهد یا تهران ـ کیش استفاده کنند. بلیط چارتر علی بابا را می‌توان با بهترین قیمت‌ها از سامانه خرید اینترنتی بلیط علی بابا تهیه کرد. اما یک نکته در ارتباط با چارتر این است که در تعطیلات و روزهای پیک سفر نمی‌توان روی خرید بلیط چارتری حساب کرد. چون اغلب بلیط‌های هواپیما در این بازه‌های زمانی به موقع و به قیمت اصلی به فروش می‌رسد.

 

اطلاع از کاهش قیمت بلیط هواپیما

چند نکته‌ای که باید در مورد چارتر بدانید:

 

ـ بلیط چارتری قابل استرداد نیست

بلیط چارتری با اینکه به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است یک عیب دارد و آن این است که اگر مسافر به هر دلیل از پرواز منصرف شود، امکان استرداد بلیط وجود ندارد. اگر بلیط چارتر لحظه آخری باشد مبلغ پرداختی آن تا حدودی می‌تواند قابل چشم‌پوشی باشد اما در غیر این صورت می‌توان گفت بلیط چارتری در مقابل بلیط سیستمی با این مشکل مواجه است. بلیط چارتر علی بابا به مسافرانی پیشنهاد می‌شود که از سفر خود کاملا مطمئن هستند. یک موضوع مهم دیگر در ارتباط با خرید چارتری این است که روز و ساعت پرواز هم پس از صدور بلیط، قابل تغییر نیست.

 

ـ بلیط چارتری از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با دیگر بلیط‌ها ندارد

هواپیمای چارتری به لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با بلیط‌های سیستمی ندارد و تنها تفاوت آن همان چارتر کردن بلیط از طرف شرکت‌های مسافرتی است که باعث می‌شود قیمت خرید بلیط هم به نفع شرکت هواپیمایی و هم مسافران باشد. بنابراین در یک پرواز امکان دارد که بخشی از صندلی‌ها چارتری و برخی سیستمی فروخته شده باشند و این صندلی‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند. تنها یک مورد در بلیط چارتری قابل توجه است و آن هم این است که زمان فروش و رزرو در این مدل بلیط‌ها کوتاه‌مدت است.

 

ـ تعداد بلیط‌های چارتری محدود است

مسافرانی که قصد خرید بلیط سفر هوایی دارند برای خرید با قیمت پائین باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که بلیط چارتر بسیار محدود است و در ساعت‌های پایانی نزدیک به پرواز تعداد آنها کمتر هم خواهد شد. به همین دلیل باید با آمادگی کامل اقدام به خرید بلیط کنند. اکثر آژانس‌ها بلیط‌های چارتری خود را در سایت‌های دیگر تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌کنند. مسافران باید به تبلیغات آژانس‌های مسافرتی در صفحات شبکه‌های اجتماعی و دیگر سایت‌ها توجه داشته باشند. پیشنهاد می‌شود گزینه‌های چارتر علی بابا را قبل از خرید بلیط چک شود.

 

ـ برای کودکان هیچ تخفیفی ندارد

برخلاف بلیط‌های سیستمی که برای کودکان بلیط همراه با تخفیف صادر می‌کنند در خرید چارتری هیچ تخفیفی برای کودکان وجود ندارد و بلیط آنها به قیمت بلیط بزرگسالان به فروش می‌رسد. گاهی پائین بودن قیمت بلیط به صرفه است و معادل تخفیف بلیط‌های سیستمی به حساب می‌آید اما گاهی هم به این صورت نیست.

 

جدیدترین مطالب سایت