چه بیمارانی نباید سوار هواپیما شوند؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
چه بیمارانی نباید سوار هواپیما شوند؟

افراد بیماری که برای سفر خود از هواپیما سفر می کنند دو دسته اند. اولین دسته کسانی که هدف تفریحی و زیارتی دارند و دومین دسته افرادی که برای دریافت خدمات پزشکی به شهر دیگری سفر می کنند. نکته ای که در سفرهای هوایی وجود دارد این است که آن ها نیاز به مجوز سفر هوایی دارند. واحد پزشکی هوایی شرکت هواپیمایی باید درباره این که بیمار با چه محدودیت و یا شرایطی می تواند از سفر هوایی استفاده نماید تصمیم گیری کند.

 

بیماری های ممنوعه در سوار هوایی

بعضی از بیمارها نمی توانند از پس یک سفر هوایی بربیایند و بعضی با داشتن یک سری امکانات پزشکی در هواپیما می توانند سفر خود را با حداقل موانع بگذرانند.

 

بارداری

بارداری یک خانم بیماری نیست اما از آنجایی که سفر هوایی ممکن است به سلامت مادر و فرزندش صدمه بزند بهتر است احتیاط شود. خانم های باردار تا پایان هفته 28 بارداری برای سفرهای هوایی کمتر یا بیشتر از 2 ساعت نیازی به مجوز پزشکی ندارند. اگر سن بارداری 35 هفته به بالا باشد پرواز ممنوع است. همچنین بانوانی که سابقه ی خونریزی، زایمان زودرس، مرده زایی و بارداری دوقلو و غیره دارند نباید از سفر هوایی استفاده نمایند. سفر هوایی یک هفته پس از زایمان مانعی ندارد و نوزادی که عارضه پزشکی خاصی ندارد را می توان به هواپیما برد.

چه بیمارانی نباید سوار هواپیما شوند؟

صرع

احتمال تکرر تشنج در این بیماران صرعی وجود دارد. این افراد باید پیش از سفر خود اقدام به دریافت مجوز پزشکی نمایند.

 

افت هموگلوبین

افراد دارای افت هموگلوبین ممکن است که در هواپیما دچاردرد سینه و حتی سکته قلبی شوند. این در حالی است که بعضی فکر می کنند که فشار داخل کابین تنظیم شده اما باید احتیاط نمود.  

 

بیماری سلول داسی شکل

در این بیماری ژنتیکی گلوبول های قرمز فرد به دلیل فشار پایین اکسیژن به صورت داسی شکل درآمده و باعث انسداد عروق می شود. این بیماران باید پیش از سفر با مجوز پزشک خون تزریق نمایند و همچنین در سفر اکسیژن کمکی داشته باشند.

 

جراحی قلب باز

در طول این عمل استخوان جناق بریده می شود و برای ترمیم آن بیمار باید دوره ی نقاهت را بگذراند. این دوره را می توان حداقل دو هفته در نظر گرفت.

 

سکته قلبی

از آنجایی که اختلاف فشار و همچنین ارتفاع زیاد ممکن است باعث بروز اختلالاتی در بیماران سکته ای می شود بنابراین آن ها تا هفته ها یا حتی ماه ها نباید سفر هوایی داشته باشند.

 

چه بیمارانی نباید سوار هواپیما شوند؟

جراحی مخچه

پس از جراحی مخچه تا 24 ساعت احتمال خونریزی وجود دارد پس بهتر آن است که فرد سوار هواپیما نشود چراکه اختلاف فشار در هوای کابین ممکن است روی مغز او تاثیر گذاشته و مشکل ایجاد کند.

 

بیماری سایکوز

جنون حاد یا سایکوز توهم های بینایی و شنوایی برای افراد ایجاد می کند و همچنین هذیان می گویند.

 

حمله‌ مغزی ایسکمیک‌

افرادی که این حمله را تجربه کرده اند ممکن است در دو روز بعدی مجدد دچار حمله شوند. همچنین افرادی که سکته مغزی داشته اند شرایط مشابهی دارند و باید از سفر هوایی دوری کنند.

 

جراحی فک با سیم‌کشی

این افراد بین ۲ الی ۶ هفته نمی توانند دهان خود را باز کنند. دلیلی که مانع سفر آن ها می شود تهوع و استفراغ احتمالی آن هاست. اگر با دهان بسته استفراغ کنند محتویات معده وارد ریه شده و خفه می شوند. اگر مجبور به مسافرت شدند، در صورت تهوع باید سیم کشی آن ها بلافاصله باز شوند تا فرد خفه نشود.

 

عفونت‌های مغزی

افراد دارای بیماری های عفونت مغزی مثل مننژیت باید تا حداقل یک هفته بعد از دوره ی نقاهت از سفر هوایی خودداری کنند. اگر مجبور به سفر هستند باید مجوز از پزشک خود دریافت نمایند.

 

اوتیت مدیا

افرادی که سینوزیت یا عفونت گوش میانی دارند تا جایی که ممکن است از سفر هوایی دوری کنند. این بخاطر اختلاف فشاری است که در دو طرف پرده گوش زمان برخاستن و نشستن هواپیما ایجاد می شود و باعث بعضی عارضه ها برای این بیماران می شود. اوتیت مدیا در کودکان زیر ۶ سال و نوزادان زیر ۲ سال بسیار دیده می شود. پزشکان به والدین پیشنهاد می کنند که هنگام نشستن و برخاستن هواپیما به کودکشان چیزی برای جویدن بدهند.

 

باروتروما

باروتروما به حالتی گفته می شود که دهانه سینوس های فرد کوچک است و زمانی که فرد دچار اختلال فشار هوا می شود ممکن است ناگهان سینوس ها پر و بسته شوند. در شرایط حاد ممکن است گیر افتادگی هوا تا مغز گسترش یابد و باعث ایجاد هوا در درون جمجمه و قسمت های مختلف مغز شود.

 

جراحی لوزه‌

در طول هفته اول پس از جراحی احتمال خون ریزی وجود دارد که نیازمند جراحی اورژانسی است که در هواپیما امکانات درمانی مربوط به آن وجود ندارد. بنابراین بیماران باید تا پس از بهبودی کامل از سفر هوایی بپرهیزند.

 

جراحی گوش

اغلب در جراحی گوش میانی پرده گوش ترمیم می شود که مستلزم وجود تعادل فشار است. اختلال فشار هوا در هواپیما در دو طرف پرده گوش می تواند به جراحی انجام شده آسیب وارد نماید. به این بیماران پیشنهاد می شود 10 تا 2 هفته پس از ترمیم سوار هواپیما نشوند.

 

آنژیوپلاستی

در آنژیوپلاستی رگ های بسته قلب به کمک بالون باز شده و از سرخرگ پا به عنوان استنت یا فنر استفاده می شود. فرد پس از دو روز از آنژیوگرافی می تواند از هواپیما استفاده نماید.

بیماریی هایی که نیاز به مجوز پزشکی ندارند

جراحی سطحی مرتبط با پوست و مو.

جانبازان و معلولینی که نیازمند خدمات پزشکی خاصی نیستند.

جراحی لیزری قرنیه در افراد زیر 40 سال.

آتل گیری و گچ گیری بازو، ساعد، پا و ساق پا بعد از یک روز در پرواز داخلی و 2 روز در پرواز خارجی به شرط نداشتن خونریزی.

جراحی بینی بدون انسداد مجاری تنفسی و پانسمان داخلی بینی بدون خونریزی.

مسافران دارای سوند ادراری که در 2 هفته جراحی شکمی نداشته اند.

ضایعه نخاعی در افراد زیر 60 سال که نیازی به برانکارد و اکسیژن ندارند.

سوختگی سطحی که ظاهر و بوی نامناسبی ندارد.

جراحی ناباروری پس از 1 روز.

 

جدیدترین مطالب سایت