چگونه ساخت کاردستی برای کودکان در تمام سنین مفید است؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
چگونه ساخت کاردستی برای کودکان در تمام سنین مفید است؟

کودکان ما در سنین کم با دقت به تمام محیط اطرافشان توجه دارند تا بتوانند چیزی کشف کنند. ممکن است خودتان متوجه نشوید اما فرزند شما در پشت توجه به تمام رنگ ها و زرق و برق ها، در حال توسعه مهارت های مادام العمری برای خود است. تمام سرگرمی هایی که برای کودکان وجود دارند؛ برای آن ها آموزه ای با خود به همراه دارند؛ مثلا کشیدن نقاشی های حیوانات می تواند به آن ها حیوانات مختلف را معرفی کند، یا ساخت کاردستی قورباغه با کاغذ و اجرای نمایش با آن برای کودک، می تواند کودک ما را قورباغه، صدای قورباغه، شرایط زیستی و ویژگی های آن آشنا کند؛ به همین ترتیب حیوانات و مفاهیم دیگر نیز می توانند با سرگرمی های مختلف به کودکان آموزش داده شوند. مهارت های مختلفی وجود دارند که بچه ها فقط با ساخت کاردستی های ساده و راحت، می توانند آن ها را فراگیرند؛ در ادامه این مطلب به چندی از این مهارت ها در سنین مختلف خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

 

مهارت های مختلف کاردستی برای پیش دبستانی ها

کاردستی به رشد مهارت های حرکتی بچه ها در پیش دبستانی کمک می کند : گرفتن مداد رنگی، مداد شمعی یا یک قلم مو در دست، باعث رشد ماهیچه هایی می شود که بعدا به کودکان در پیش دبستان کمک می کند تا بتوانند دکمه ها و بند کفش خود را، خودشان ببندند و نیاز به کمک مربی یا شخص دیگری نباشد. بچه باید از همان سنین پایین بدانند که با ورود به محیط های اجتماعی او دور شدن از خانواده، باید بتوانند به قول معروف “گلیم خود را از آب بیرون بکشند”، تقویت مهارت های حرکتی کودک با کمک ساخت کاردستی، در تحقق این امر موثر است.

چگونه ساخت کاردستی برای کودکان در تمام سنین مفید است؟

کودکان با ساخت کاردستی، شمارش و تشخیص الگو ها را یاد می گیرند : مهارت هایی در ساخت کاردستی برای کودکان شما نهفته است که بعدا در علومی مانند جبر و هندسه به کمک آن ها خواهد آمد. کودکان با ساختن کاردستی، می توانند مراحل ساخت آن کاردستی را بشمارند، و الگوهای ترتیبی برای ساخت آن را به ذهن بسپارند، اگر یک مرحله را جلوتر انجام دهند، کاردستی به درستی کامل نخواهد شد و نظم فکری در به خاطر سپردن این مراحل تاثیر گذار است. این تاثیر نهفته واقعا خارق العاده است.

 

با اشکال و رنگ های مختلف آشنا می شود : بچه ها در این سن باید تمام اشکال و رنگ های مختلفی را که از محیط اطراف می بینند، بتوانند شناسایی کنند. این چه زمانی اتفاق می افتد؟ به هنگام ساخت یک کاردستی جدید یا کشیدن یک نقاشی جذاب و رنگ آمیزی آن، کودکان رفته رفته یاد می گیرند که هر رنگ چه مشخصه ای دارد و مختص چه چیزی است. این که این آموزش ها در حین یک سرگرمی برای کودک اتفاق بیفتد، هم تاثیر بیشتری در ذهن آن ها دارد و هم بیشترین بهره از یک سرگرمی ساده نصیب آن ها شده است.

 

اصلا اینطور فکر نکنید که کاردستی یا نقاشی یا سرگرمی های دیگر، صرفا برای وقت گذراندن کودک شما مناسب هستند؛ این یک رنگ آمیزی یا تا زدن های کاغذ ساده نیست، بلکه چیزی فراتر از این ها در ذهن کودک شماست؛ یادگیری مفاهیمی که در اظراف کودک وجود دارد.

 

اثرات بالقوه کاردستی برای بچه های دبستان

ساخت کاردستی بچه ها را در این رده سنی، به داشتن تفکر انتقادی تشویق می کند. فرایند ایجادِ یک چیز، یا بهتر بگویم خلق یک چیز، باعث می شود که کودکان ناخودآگاه در مراحل انجام کار، درباره محصول نهایی و مراحل رسیدن به آن نیز فکر کنند.

 

درست کردن کاردستی، در کودکان انعطاف پذیری ایجاد می کند. خلق یک چیز زمان می برد و ممکن است که آن ها در تلاش های اول خود، اصلا به نتیجه ی خوبی نرسند. اما ناامیدی چاره کار نیست!

در اینجا کودک با پدیده شکست روبرو می شود و میفهمد که همیشه در زندگی پیروزی و موفقیت همراه او نخواهد بود؛ کاردستی درست کردن به بچه ها کمک می کند تا بفهمند اشتباه کردن و موفق نشدن اشکالی ندارد؛ بلکه آن ها باید وقت بگذارند و به دنبال راه حلی یا راه حل هایی بگردند که می تواند آن ها را به موفقیت نزدیک و نزدیک تر کند.

 

 اما مزیت های ساخت کاردستی برای نوجوانان و جوانان

شاید فکر کنید که فرزند شما دیگر از سن داشتن سرگرمی آن هم سرگرمی هایی مانند ساختن یک کاردستی با کاغذ گذشته باشید؛ اما جالب است بدانید که کاردستی ها در این سن هم برای آن ها دست آورد هایی خواهد داشت. شاید جنس کاردستی های این سن با دوران کودکیشان تغییر کرده باشد، مثلا در کودکی کاردستی قورباغه و موشک و قایق می ساختند، اما الان به دنبال دومینو و رباتیک هستند؛ هر چه که باشد، نمی توان تاثیرات آن را نادیده گرفت.

چگونه ساخت کاردستی برای کودکان در تمام سنین مفید است؟

ساختن کاردستی در این دوران از عزت نفس نوجوان شما حمایت می کند. کار های خلاقانه کردن در این سن به آن ها حس اعتماد به نفس و غرور می دهد؛ مخصوصا وقتی با موفقیت به پایان کار می رسند.

 

ذهنیت خلاق داشتن در درست کردن کاردستی های متنوع و متعدد، یکی از تاثرات همیشگی کاردستی هاست. اگر در حین ساخت کاردستی با پدر و مادر ها یا پدربزرگ و مادربزرگ هاهمراه شوید و ایده های آن ها را در تکمیل مراحل بشنوید، بیشتر متوجه این امر خواهید شد. فرقی نمی کند چند ساله هستید، درگیر شدن در فعالیت های خلاق به شما می آموزد که همیشه راه های متعددی برای تکمیل یک کار وجود دارد. کاردستی با ذهن شما کاری می کند که ورزش فکری بیشتری داشته باشید و چالش های ذهنی را در هر سنی که هستید، تجربه کنید.

 

تفکر خلاق داشت به شما کمک خواهد کرد که در لحظه و با توجه به شرایط بتوانید تصمیمات و تفکرات مختلف را تجربه کنید. در دنیایی که در هر لحظه با تغییرات دائمی رو به رو هستیم، تفکر خلاق داشتن کمک می کند تا بتوانیم در زندگی از نظر فکری زیرک تر باشیم. تقریبا 60 درصد از مدیرعاملان شرکت کننده در مطالعه مدیر عامل جهانی IBM در سال 2010، خلاقیت را مهم ترین معیار برای رهبری می دانستند.

 

در دنیای پر سرعت امروز که همه چیز با بالاترین سرعت به پیش می رود و در انبوهی از لذت های آنی زندگی می کنیم؛ آموزش و یادگیری صبر کردن به کودکان، به امری دشوار تبدیل شده است. وقتی کودک کاردستی درست می کند، ممکن است لازم باشد که قبل از رفتن به مرحله بعدی، منتظر خشک شدن یا سفت شدن این مرحله بماند؛ این ترتیب مراحل در ساخت کاردستی باعث می شود تا کودک بفهمد که تکمیل یک کاردستی می تواند بیش از یک جلسه، یک روز یا یک دوره طول بکشد و او باید صبر کند و با زمان همراه باشد، تا بتواند نتیجه ی تلاش ها و زحمات خودش را ببیند و این گونه صبر کردن را یاد می گیرد؛ غیر مستقیم و تاثیر گذار. حتی شاید بهتر باشد که پدر یا مادر برای او توضیح بدهند و از او بخواهند که صبر کردن را با درست کاردستی های مختلف تمرین کند.

 

سعی کنید کاردستی های مختلفی را با بچه ها تمرین کنید و در دفعات اول همراه آن ها بمانید و سپس آن ها را با ویدیو یا عکس های آموزش کاردستی تنها بگذارید؛ در کشف مراحل ساخت کاردستی، می توانید از سایت های کودکانه هم کمک بگیرید. وولک یکی از پلتفرم های تخصصی کودک است که می تواند در سرگرمی های مختلف و متنوع و در عین حال، همراه شما وتالدین عزیز باشد؛ برای استفاده از محتواهای رایگان وولک برای کودکان خود، می توانید به سایت این مجموعه به آدرس https://voolak.com مراجعه کنید.

جدیدترین مطالب سایت