ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

قشم جزیره زیبایی است دارای قدمتی کهن است و جاذبه های فراوانی را اعم جاذبه های گردشگری، جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی را در خود جای داده است. از جاذبه های گردشگری و زیبا و تاریخی و طبیعی جزیره زیبای قشم می توان به ژئو پارک اشاره کرد که این ژئوپارک نیز شامل جاذبه های تاریخی  و طبیعی بسیاری است.

 

اکنون ممکن است که برایتان سوال پیش بیاید که ژئو پارک چیست و چگونه این همه جاذبه ی تاریخی را در خود جای داده است؟ اکنون می خواهیم به سوال شما پاسخ دهیم، بنابراین با ما همراه باشید.

 

ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

ژئو پارک چیست؟

ژئو پارک درحقیقت نامی است که  توسط یونسکو و برای مناطق خاص در نظر گرفته می شود که این،  به سبب درک دوره های زمین شناسی ای است که زمین طی  میلیون ها سال گذشته تجربه کرده است. زمانی  که پدیده های بارز زمین شناسی در منطقه ای قرار می گیرند به آن محدوده نام ژئو پارک را می دهند. البته نا گفته نماند که  ژئو پارک محدود بر پدیده های زمین شناسی نیست و پدیده هایی نظیر از آثار تاريخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و ميراث فرهنگى و طبيعى ديگر را نیز شامل می شود.

 

ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

ژئو پارک قشم

در بخش غربی جزیره قشم منطقه ای با مساحت 30 هزار هکتار وجود دارد و با نام ژئو پارک قشم شناخته شده است که از شمال و جنوب به سواحل شمال و جنوبی، از شرق به روستای طبل و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی محدود است. اولین ژئوپارک خاورمیانه، ژئوپارک قشم است که  از سال ۱۳۸۵، به‌عنوان یکی از ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو شناخته شده است.

 

این ژئو پارک منطقه شامل ۲۵ ژئوسایت می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به دره ستاره‌ها، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، کریان، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، جزایر ناز، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، روستای لافت، غار خربس و تالاب پرندگان دو کوهک اشاره کرد.

 

همچنین جزیره زیبای قشم به سبب وجود دره ها، سواحل، دشت ها و کوه ها در جزیره قشم و وضعیتی خاص و بی نظیر از نظر پوشش گیاهان و وجود حیات وحش و پدیده های کمیاب زمین شناسی یکی از بهترین های ژئو پارک در جهان است.

 

ژئو پارک قشم، اولین ژئو پارک ایران است در این ژئو پارک پدیده های تاریخی و طبیعی بسیاری را خواهید دید که به سبب عامل فرسایش به وجود آمده اند.. همچنین تور لحظه آخری سفر باتو را حتما مشاهده کنید.  

 

به گزارش سفر باتو ، نکته ی جالب دیگر این است که بخش غربی جزیره قشم بیشترین و با ارزشترین زیستگاه ها را دارا است و از میان آن ها می توان به کوه نمکدان، دره های شگفت انگیز،  چشمه های گوگردی و همچنین از سواحل چشم نواز خلیج فارس و منطقه بکر قشم اشاره کرد.

 

اکنون می خواهیم به معرفی تعدادی از سایت های این ژئوپارک جهانی بپردازیم پس با ما همراه باشید:

 

ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

بام قشم

بام قشم یکی از جاذبه های گردشگری جزیره ی زیبای قشم است که با عنوان یکی از سایت های ژئو پارک قشم نیز شناخته شده است. این بام بر بلندای دشت زیبایی قرار دارد که با عنوان فلاتی در بخش مرکزی است. ارتفاع بام قشم به 120 متر نیز می رسد و در دیواره های آن لایه هایی از مارون و ماسه سنگ وجود دارد. همچنین نما و ویوی حاصل از دید بر روی این بام جاذبه هایی مثل جنگل حرا و دره تندیس ها است.

 

ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

تنگه چاهکوه

 از دیگر مناطق گردشگری و تاریخی که با عنوان سایت ژئو پارک شناخت شده است، دره چاهکوه است که به سبب وجود چهار چاه در آن که توسط ساکنین برای تامین آب شیرین و شرب مورد نیاز حفر شده اند، نام گذاری شده است. این تنگه براثر فرسایش های بسیاری نمایی زیبا وبا حفره ها و شیارها دارد که هر بیننده ای را جذب خود می کند.

 

ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

دره ستاره ها

دره ستاره ها هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و تاریخی جزیره زیبای قشم است. این دره با اینکه در بخش خارج از محوطه ژئو پارک یعنی خارج از آن 30 هزار هکتار واقع شده است اما به دلیل ساختار ژئومورفولوژی ویژه ای که دارد  با عنوان یکی از سایت های ژئو پارک شناخته شده است.  این دره از لایه های رسوبی نرم تشکیل شده و یک لایه ماسه سنگ هم بر روی این لایه قرار دارد همچنین این دره چشم اندازهایی نظیر ستون های کوچک سوزنی دارد که جذابیت و زیبایی ویژه ای را به این دره بخشیده است.

 

ژئو پارک در تورهای لحظه آخری سفر باتو

دره تندیس‌

دره تندیس ها هم از دیگر جاذبه های جزیره قشم است که بر روی سطح این دره ترک های گلی وجود دارد که ساختار این دره را همانند ساختار دره ستارگان کرده است. در این دره فرسایش نیز مانند دره چاهکوه، نما و تصویر ظاهری زیبایی را برای این دره به نمایش گذاشته است.

اگر گذرتان به کیش افتاد حتما از ژئو پارک جهانی قشم و سایت های بی نظیر آن دیدن کنید

جدیدترین مطالب سایت