آشنایی با بهترین غذاهایی که موجب کاهش وزن در گیاه‌ خواران می‌شوند

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با بهترین غذاهایی که موجب کاهش وزن در گیاه‌ خواران می‌شوند

کاهش وزن در گیاه‌ خواران : با توجه به سبک زندگی و نوع تغذیه‌ی جوامع امروزی، چاقی در سراسر جهان به موضوعی رو به ‌افزایش تبدیل شده است.

چاقی خود باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی می‌شود و در نتیجه این روند افزایشی باید به عنوان زنگ خطری برای سلامت عمومی تلقی شده و در جهت کنترل آن تدبیری اندیشیده شود.

در این مقاله سعی می‌شود تا ضمن معرفی انواع مختلف گیاه‌خواران، موضوع کاهش وزن از طریق رعایت رژیم غذایی مناسب با این گروه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

 

انواع مختلف گیاه‌خواری و روش‌های تغذیه‌ای هر گروه را بشناسید

گیاه‌خواری انواع مختلفی دارد و هرکدام هم به رژیم غذایی خاصی اعتقاد دارند.

شناخت این انواع به شما کمک می‌کند تا اگر جزء این گروه‌ها هستید، مواد غذایی و خوراکی‌هایی در وعده‌های غذایی خود قرار دهید که هم به کاهش وزن و حفظ تناسب اندامتان کمک کنند و هم تأمین‌کننده‌ی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما باشند. انواع مختلف گیاهخواران در زیر خواهد آمد :

 

وگانیسم یا Veganism:

یک نوع از گیاهخواری است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی، چه در غذا و چه در مواد مصرفی است.

از جمله‌ی مهم‌ترین محصولات حیوانی که وگان‌ها از مصرف آن‌ها خودداری می‌کنند، می‌توان به انواع گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، ابریشم، چرم، خز و امثال آن‌ها اشاره کرد.

 

خامگیاه‌خواری یا Raw Veganism:

در این روش تغذیه‌ای، اشخاص از مصرف گوشت، لبنیات و فراورده‌های آن‌ها و هم‌چنین تخم‌مرغ، تحت هر عنوان امتناع می‌کنند.

غذای مصرفی این افراد شامل انواع میوه، سبزی، آجیل و خشکبار مانند مغز گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه‌ها از قبیل جوانه‌ی گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما و انجیر است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند.

 

فروگنیسم یا Fruganism:

این دسته از وگان‌ها تنها از میوه‌ها و محصولات گیاهی استفاده می‌کنند.

فروگن‌ها علاوه بر این که مصرف محصولات حیوانی را تحریم می‌کنند، آن دسته از محصولات گیاهی که باعث مرگ یا آسیب‌دیدگی گیاهان می‌شوند را نیز مورد استفاده قرار نمی‌دهند.

 

انواع دیگری از گیاه‌خواری از قبیل زرده‌گیاهخواری یا Ovo Vegetarian و گیاه‌خواری حاوی شیر و تخم‌مرغ یا Ovo-lacto Vegetarianism و نیمه گیاه‌خواری یا Semi-Vegetarian هم وجود دارند که توضیح بیشتر در خصوص آن‌ها از هدف این مقاله خارج است.

 

کاهش وزن در گیاه‌ خواران

آشنایی با بهترین غذاهایی که موجب کاهش وزن در گیاه‌ خواران می‌شوند

مواد غذایی و خوراکی‌هایی که موجب کاهش وزن گیاه‌خواران می‌شوند

رژیم‌های غذایی مخصوص لاغری گوناگونی وجود دارند که موجب کاهش وزن و حفظ تناسب اندام می‌شوند، اما از آن‌جا که گیاه‌خواران از مصرف بسیاری از مواد غذایی امتناع می‌کنند، لازم است به‌طور ویژه در خصوص رژیم غذایی کاهش وزن آن‌ها بررسی صورت گیرد.

در زیر فهرستی از بهترین خوراکی‌هایی که گیاه‌خواران می‌توانند بر حسب نوع گیاه‌خواری خود برای کاهش وزن از آن‌ها استفاده کنند، ذکر می‌شود :

 

آجیل و خشکبار

آجیل‌ها یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های موثر بر لاغری برای وگان‌ها شناخته می‌شوند. این خوراکی‌های پرطرفدار شامل مقادیر زیادی از پروتئین و اسید‌های چرب اشباع‌نشده هستند که قند خون را ثابت نگه می‌دارند. بادام‌ها قرص‌های کاهش وزن طبیعی محسوب می‌شوند.

مصرف روزانه‌ی فقط چند بادام می‌تواند به کاهش وزن گیاه‌خواران کمک زیادی کند. بادام حاوی اسیدآمینه‌ی آرژینین است که سوزاندن چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را تشدید می‌کند.

 

سویا

 دانه‌های سویا منبع اصلی جایگزین پروتئین گوشت در رژیم غذایی گیاه‌خواران محسوب می‌شوند. تحقیقات مختلف ثابت کرده‌اند که سویا میزان قابل توجهی از ایزوفلاوون دارد که باعث کاهش ذخیره‌ی چربی در بدن می‌شوند.

همچنین سویا موجب تعدیل انسولین شده و از این طریق نیز با قند ذخیره‌شده به شکل چربی مقابله می‌کند.

لذا خرید سویا از فروشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی سویای با کیفیت و قرار دادن آن در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی گیاه‌خواران، ضمن کمک به کاهش وزن، مواد مغذی مورد نیاز این گروه را نیز تأمین می‌کند.

 

حبوبات

حبوباتی مانند عدس، منبعی غنی از پروتئن هستند و از این رو بر چاقی اثر می‌گذارند.

هم‌چنین عدس حاوی مقادیر مناسبی از فیبر و کربوهیدرات‌هایی است که به آرامی هضم می‌شوند و به این طریق در کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

می‌توانید با افزودن عدس به سالاد یا سوپ‌های گیاهی، یک وعده‌ی غذایی موثر بر کاهش وزن و متناسب با رژیم گیاه‌خواری خود تهیه کنید.

نخود نیز یکی دیگر از حبوباتی است که از نظر پروتئین در سطح بالایی قرار دارد و به تناسب اندام کمک می‌کند.

علاوه بر این، نخود منبع خوبی از آهن، کربوهیدرات‌های پیچیده، آهن، فیبر، فسفر، پتاسیم و منگنز است.

فراموش نکنید که با انتخاب و خرید حبوبات مرغوب از فروشگاه های آنلاین و گنجاندن آن‌ها در وعده‌های غذایی خود، می‌توانید به یک رژیم کاهش وزن متناسب با گیاه‌خواری برسید.

 

کاهش وزن در گیاه‌ خواران

آشنایی با بهترین غذاهایی که موجب کاهش وزن در گیاه‌ خواران می‌شوند

سبزیجات

اسفناج یکی از سبزیجات پرارزشی است که باید در رژیم غذایی گیاه‌خواران گنجانده شود. مقدار مناسبی از اسفناج می‌تواند به اندازه‌ی یک تخم‌مرغ آب‌پز، پروتئین برای بدن تأمین کند.

توصیه می‌شود که اسفناج را آب‌پز کنید، چرا که در این صورت به حفظ ویتامین‌ها، تسهیل جذب کلسیم و رفع نفخ معده هم کمک خواهد نمود.

کلم بروکلی نیز از دیگر سبزیجات بسیارمهم در رژیم‌های لاغری گیاه‌خواری محسوب می‌شود. این سبزی فوق‌العاده سالم دارای پروتئین، ویتامین C، ویتامین K و فیبر است که همگی از مواد مغذی ضروری در کاهش وزن هستند.

کلم بروکلی هم به صورت آب‌پز و در ترکیب با سایر مواد غذایی گیاهی و هم به صورت خام می‌تواند مصرف شود که نوع اول ترجیح دارد.

 

عسل

اگر گیاه‌خوار هستید و سعی در کاهش وزن دارید، عسل از مفیدترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

عسل سرشار از آهن، پتاسیم، فسفر، روی و کلسیم است.

هم‌چنین این ماده‌ی بسیار مفید می‌تواند تأمین‌کننده‌ی ویتامین C، ویتامین B6، فولات و نیاسین باشد.

موادی که همگی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر افزایش سوخت‌و‌ساز بدن و کاهش وزن تاثیر می‌گذارند.

می‌توانید عسل را به صورت مخلوط با آب گرم، دارچین یا لیمو مصرف کنید.

هم‌چنین اثبات شده است که خوردن یک قاشق عسل قبل از خواب باعث می‌شود که بدن حتی در زمان خواب هم به سوخت‌وساز خود با شدت بیشتری ادامه دهد.

البته عسل طبیعی که فاقد شکرهای تصفیه شده باشد در کاهش وزن مؤثر خواهد بود.

فراموش نکنید که می‌توانید انواع عسل را به صورت اینترنتی نیز خریداری کنید.

 

نتیجه‌گیری کاهش وزن در گیاه‌ خواران :

از آن‌جایی که گروه‌های مختلف گیاه‌خواران بسته به عقایدی که دارند، از مصرف برخی از مواد غذایی مهم اجتناب می‌کنند، لازم است خوراکی‌های گیاهی مفید را به دقت در رژیم غذایی خود قرار دهند تا هم با مشکل کمبود مواد مغذی ضروری بدن مواجه نشوند و هم به کاهش وزن و تناسب اندام خود کمک کنند؛ مواد غذایی جایگزینی که به‌طور خلاصه معرفی شدند.

جدیدترین مطالب سایت