کولر آبی، بازیگر نقش اول قیمت قبض آب در تابستان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
کولر آبی، بازیگر نقش اول قیمت قبض آب در تابستان

وقتی تابستان گرم فرا می‌رسد، توصیه به مصرف بهینه برق و آب و همچنین افزایش قیمت قبوض را با خودش همراه دارد. اینکه باید در مصرف انرژی سنجیده رفتار کنید یک وطیفه است، زیرا میزان مصرف برق و آب تا حد چشمگیری در این فصل بیشتر می‌شود و باید به فکر آیندگان باشیم. به‌همین دلیل امروز قصد داریم در خصوص بخشی از مصرف آب در تابستان صحبت کنیم تا در زمان پرداخت قبض آب شوکه نشوید. بله درست حدس زدید منظورمان کولر آبی است که در طول روز نزدیک به 300 لیتر آب مصرف می‌کند!

 

در روز 300 لیتر آب فقط برای کولر؟؟

اگر بخواهیم یک مقایسه بین کولرهای آبی و گازی داشته باشیم باید بگوییم کولر آبی همان‌طور که از اسمش پیداست آب بیشتر مصرف می‌کند، اما کولر گازی برخلاف اسمش برق زیادی مصرف می‌کند، پس در استفاده از این دو وسیله سرمایشی باید هوشمندانه عمل کنیم. برای آب و هوای معتدل و خشک بهترین وسیله سرمایشی کولر آبی است اما برای مناطق مرطوب (شهرهای ساحلی جنوبی و شمالی) بهترین وسیله بدون شک کولر گازی است تا در زمان پرداخت قبوض آب و برق با اعداد عجیب و غریبی رو به رو نشوید.

 

بحث صرفه جویی در مصرف انرژی برای کولرهای گازی در انتخاب کولرهای گازی اینورتر خلاصه می‌شود که در مقاله دیگر به بررسی آن خواهیم پرداخت، اما موضوع اصلی بحث امروز ما کولرهای آبی و نحوه مصرف بهینه از آن‌ها است.

 

یک کولر آبی با توجه به ابعاد و احتمالا فرسودگی بخش‌هایی از آن می‌تواند در یک روز بین 300 تا 500 لیتر آب مصرف کند. با یک حساب سرانگشتی میزان مصرف آب کولر آبی در ماه می‌شود معادل 9000 تا 15000 لیتر در ماه که واقعا عدد بالایی است. با توجه به اینکه هر متر مکعب آب برابر با 1000 لیتر است، پس می‌توان گفت که صرفا کولر آبی در طول یک ماه حدود 9 تا 15 متر مکعب آب مصرف می‌کند.

کولر آبی، بازیگر نقش اول قیمت قبض آب در تابستان

کولر تهرانی‌ها 300 میلیون لیتر آب مصرف می‌کند

مصرف آب توسط کولر آبی بسیار زیاد است، اما این میزان مصرف چون عموما کولرها در بالا پشت بام قرار دارند اصلا به چشم نمی‌آید. همین موضوع، یعنی قرار گیری کولرها در پشت بام باعث می‌شود که در زمان نشت آب از کولر کسی متوجه این موضوع نشود. یک ضرب المثل داریم که می‌گوید قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود؛ شاید در نگاه اول نشت آب از کولر آبی موضوع مهمی نباشد، اما شما می‌توانید با سرویس به موقع کولر میزان مصرف آن را تا یک سوم کاهش دهید.

 

براساس نرخ مصوب، هر متر مکعب آب حدود 1000 ریال یا همان 100 تومان خودمان قیمت دارد، البته قیمت آب بها به میزان مصرف بستگی دارد، هر چه میزان مصرف از الگو تعیین شده بیشتر باشد به همان میزان نرخ آب بها به صورت تصاعدی بیشتر می‌شود. با یک حساب سرانگشتی شما اگر کولرتان سرویس نباشد باید بین 6 تا 9 هزار تومان هزینه بیشتری برروی قبضتان پرداخت کنید، این درحالی است که با یک سرویس ساده می‌توانید هزینه مصرف آب در قبض را صرفا برای کولر آبی در یک ماه تا 3 الی 6 هزار تومان کاهش دهید.

 

شاید با خودتان بگویید که این چند هزار تومان که عددی نیست، اما صبر کنید! هدفمان از این محتوا بیشتر از اینکه مادی باشد معنوی است. در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون کولر آبی در کشور داریم، اگر هر کدام در طول یک روز 300 لیتر آب مصرف کنند، ما صرفا در تهران 300 میلیون لیتر آب صرفا برای کولر آبی مصرف می‌کنیم. 300 میلیون لیتر در طول یک روز واقعا عدد بالایی است، برای اینکه آیندگان ما با مشکل کم آبی مواجه نشوند توصیه می‌کنیم با رعایت چند نکته زیر سهم قابل توجهی در مصرف آب داشته باشید:

 

هر 3 روز یک بار به کولر خود در بالا پشت بام سر بزنید؛

بهترین زمان برای بررسی کولر شب‌ها است، زیر ممکن است در روز به واسطه گرما آب نشت شده تبخیر و مشخص نباشد؛

کف کولر در صورت پوسیدگی یا افتادن دریچه تخلیه و گاهی دیواره کولر به واسطه تغییر حالت شیلنگ، رایج‌ترین قسمت‌ها در نشت آب از کولر هستند؛

شناور کولر یکی دیگر از عوامل نشت آب است، توصیه می‌شود هر 2 هفته یک بار شناور کولر را بررسی کنید؛

با قرار دادن یک سایبان روی کولر راندمان کولر خود را افزایش دهید؛

پوشال کولر را هر سال تعویض کنید تا راندمان بیشتر شود.

کولر آبی، بازیگر نقش اول قیمت قبض آب در تابستان

استعلام و پرداخت قبض آب در اپلیکیشنی با 70 سرویس کاربردی

رسیدگی به کولر یکی از راه‌های کاهش هزینه قبض آب است، یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند در کاهش هزینه قبض آب تاثیر گذار باشد خوش حسابی در پرداخت تمامی قبوض است. خوش حسابی در پرداخت قبوض باعث می‌شود تا مبلغ قبض شما شامل تخفیف یا بخشودگی شود. برای خوش حساب شدن در پرداخت قبوض قبل از حواس جمع و هرچیز دیگری شما به یک اپلیکیشن کاربردی برای پرداخت قبوض نیاز دارید.

 

تاپ یک سوپر اپلیکیشن مناسب برای پرداخت قبوض است. با تاپ می‌توانید تمامی قبوض خود را در کمتر از 5 دقیقه در بستری کاملا امن و سریع پرداخت کنید. پس از دانلود و نصب تاپ کافیست برای اولین مرتبه اطلاعات قبوض خود را وارد کنید تا این قبض در تاپ ثبت شود، ثبت اطلاعت قبض باعث می‌شود تا شما مر مراتب بعد، بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات قبوض خود را در ابتدای هر ماه پرداخت کنید.

 

تاپ، سوپر اپلیکیشن وابسته به بانک پارسیان با ارائه نزدیک به 70 سرویس کاربردی اعم از پرداخت قبوض، خرید شارژ، کارت به کارت، موجودی، بسته اینترنتی، خلافی و … به طیف وسیعی از امور پرداختی روزمره کاربران پاسخ می‌دهد. برای دانلود سوپر اپلیکیشن تاپ کافیست به اپ استورهای معتبر یا وب سایت تاپ مراجعه کنید تا به‌روزترین نسخه تاپ را دانلود کنید.

جدیدترین مطالب سایت