کی به مشاوره نیاز دارم؟ (بررسی 13 حالت مهم)

مجموعه : رپورتاژ آگهی
کی به مشاوره نیاز دارم؟ (بررسی 13 حالت مهم)

کی باید به مشاور روانشناس مراجعه کنم تا مشکلاتم درمان بشه؟ بهترین زمان مشاوره گرفتن کی هست؟

 

خدمات مشاوره روانشناسی یکی از خدمات ضروری برای تمام افرادی است که کیفیت زندگی آنها کاهش پیدا کرده و یا به فکر بهبود وضعیت فعلی خود می باشند. گاهی مشاوره روان درمان برای پاسخ به سوالات و گاهی بمنظور درمان مشکلات روانی برگزار میشود، اما سوال اصلی همیشه پا بر جاست، کی به مشاوره نیاز دارم؟ کی بهترین زمان مراجعه به روانشناس است؟ این مطلب و از دست ندهید.

 

چه موقع نیاز به روانشناس داریم؟

خوشبختانه اقبال عموم مردم به خدمات روان درمانی بسیار بیشتر از قبل شده و مردم از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی برای برقراری ارتباط با مشاور و رفع مشکلات خود استفاده می کنند.

اما مهم ترین چالش پیش رو بعد از بهبود فرهنگ مراجعه به روانشناس این است که بسیاری از ما نمیدانیم چه زمانی به مشاوره روانشناسی نیاز داریم و در کل به چه متخصصی باید مراجعه کنم؟ در ادامه به مهم ترین دلایل مراجعه به روانشناس را بررسی می کنیم و به این سوال پاسخ میدهیم که کی به مشاوره نیاز دارم؟

 

1- وقتی در وضعیت ناپایدار روانی قرار دارید

مهم ترین دلیل مراجعه به روانشناس این است که افراد در زمان های بسیاری احساس عدم پایداری روانی کرده و احساسات بسیار متنوع و ناپایداری را تجربه میکنند. این احساسات بیشتر مربوط به استرس، اضطراب و تنش های ناخواسته و ناشناخته هستند که فرد بدون هیچ دلیلی با آنها روبرو میشود.

بدترین احساس این است که ندانیم دلیل حال بدمان چیست! به همین خاطر زمان مراجعه به روانشناس زمانی است که دچار احساسات چندگانه غیرمرتبط هستیم.

دقیقا مثل زمانی که نمیدانیم دلیل نگرانی و اضطراب مان چیست و باید در جلسات مشاوره استرس و اضطراب (wikiravan.com/stress) شرکت کنیم تا دلیل حال بدمان مشخص شود.

 

2- وقتی اعتماد به نفس پایین دارید به روانشناس مراجعه کنید

اعتماد به نفس کلید رسیدن به خواسته های ما است. کسی که اعتماد به نفس نداشته باشد با تمام تلاش و سخت کوشی دستاوردی نخواهد داشت! اگر احساس میکنید آنطور که باید و شاید اعتماد به نفس نداشته و به خود و توانایی های خود شک دارید، باید از مشاور روانشناس برای تغییر شرایط فعلی کمک بگیرید. مطالعه مقالات و کتاب های مربوطه بسیار مفید هستند، اما در بیشتر موارد مراجعه به روانشناس بهترین راهکار است.

پس زمان مراجعه به روانشناس وقتی است که خودتان را دست کم میگیرید و به خود اطمینان ندارید.

 

3- اگر قصد آسیب زدن به خودتان را دارید!

شاید کمی عجیب باشد، اما این داستان واقعیت دارد. بسیاری از افراد تحت فشارهای عصبی و روانی حاکم یا اختلالات درونی به فکر آسیب وارد کردن به خود می افتند. آنها به هر دلیل از وسواس های شدید گرفته تا افکار خودکشی می خواهند کم یا زیاد به خود آسیب وارد کنند. اولین زمان مراجعه به روانشناس باید وقتی باشد که فکر میکنید مستعد آسیب وارد کردن به خود هستید.

حتی آسیب رساندن به دیگران به هر عنوان و به هر شکل هم میتواند بهانه ای برای شرکت در جلسات روان درمانی باشد.

 

4- مشکل در روابط دلیل خوبی برای صحبت با روانشناس است

کی به مشاوره نیاز دارم؟ (بررسی 13 حالت مهم)

روابط ما به چند دسته تقسیم میشوند.

ارتباط با خانواده و اقوام

ارتباط با دوستان

ارتباط عاشقانه و احساسی ما

ارتباط با اجتماع و بیرون از خانه (آنلاین یا حضوری)

 

روابط از سرمایه های ارزنده ما هستند و اگر میخواهید در آرامش پایدار باشید باید بتوانید آنها را به خوبی مدیریت کنید.

اگر در ارتباط با جمع یا گروهی از افراد مشکل دارید و یک الگوی همیشگی در ارتباطات شما وجود دارد که نیازمند تغییر است، حالا وقت صحبت کردن با روانشناس می باشد.

خجالت را کنار بزارید و با مشاور در ارتباط باشید. روانشناس به خوبی الگوهای رفتاری شما و دلایل آنها را شناسایی کرده و بهترین راهکار را ارائه میدهد. 

 

5- احساسات متناقض

این احساسات عبارتند از خشم، نفرت، دوست داشتن، احساس انتقام و ایجاد تنش.

اینها چیزهایی هستند که میتوانند به هر کسی ضربه وارد کنند، چون اولین تاثیر آنها بر خودمان است و حتی به ندرت بروز داده میشوند. اگر در طول روز افکار مشابهی دارید یا خیال بافی های مشابهی دارید که نمیتوانید آنها را کنترل کنید حالا زمان مراجعه به مشاور روانشناس خبره برای درمان این احساسات و افکار ناخواسته است.

 

6- انزوای اجتماعی

منزوی شدن انسان دلایل زیادی دارد، که معمولا ریشه در افسردگی، عدم وجود عزت نفس و مشکلات ریشه دار در گذشته هستند.

اگر به هر دلیل دچار انزوای اجتماعی هستید و نمیتوانید شرایط را بهبود ببخشید، یا در موقعیت های اجتماعی احساس عدم راحتی دارید، حتما از متخصص روانشناس برای رفع این اختلال کمک بگیرید.

یادتان باشد، بهترین زمان مراجعه به روانشناس قبل از بروز مشکلات اساسی است.

زمانی که مدام تحت نظر متخصص هستید، به مشکلاتی که نیازمند درمان هستند برخورد نمیکنید.

 

7- در صورت کاهش بهره بری و کارایی فردی

این اتفاق زمانی می افتد که دیگر انگیزه سابق را ندارید! کی بی انگیزه می شویم؟ زمانی که مشکلات روحی روانی گسترده ای بر خواسته های درونی ما غلبه کرده و توان ادامه مسیر را سلب می کنند!

اگر دیگر مانند قبل نیروی ادامه مسیر، بهبود شرایط یا توان ریسک کردن را ندارید آن را به پای شرایط جامعه یا سن و سال خود نگذارید. حالا وقت مراجعه به روانشناس است تا دلیل این کرختی مشخص شود.

 

8- عادات غذایی و خواب نامناسب میتوانند بهانه مراجعه به مشاور روانشناس باشند

انسان طالب پیشرفت و ترقی است، اما باید بهای آن را پرداخت کند. یعنی باید در مسیری قدم بردارید که او را به سمت خواسته هدایت کند. اگر نمیتوانید برنامه خواب مناسبی داشته باشید (شب خوابیده و صبح زود بیدار شوید) یا نمی توانید یک برنامه خواب مشخص برای خود ایجاد و ان را دنبال کنید، شما نیازمند شرکت در جلسه مشاوره روانشناسی هستید.

یکی دیگر از مشکلات انسان امروز، عادت های غذایی نامناسب است که بر جسم و روان او تاثیر می گذارد. اگر کنترل خود بر این دو مورد را از دست داده اید، بهترین کار مشورت کردن با مشاور روانشناس است تا مشکل تمام و کمال حل شود.

 

9- اعتیاد به الکل و مواد مخدر از هر نوع

یکی از عادت های مخرب دیگر برای ما استفاده از نوشیدنی های الکلی و یا استعمال مواد مخدر سبک و سنگین است. این مواد می توانند سیگار و قلیان هم باشند!

تمام موارد فوق از نمونه های آسیب زدن آگاهانه به خود و اطرافیان است.

نوشیدن گاه به گاه الکل را دست کم نگیرید، یا قلیان کشیدن را کاری بی خطر ندانید! انواع اعتیاد ریشه در سلامت روانی دارند که پیش تر دچار آسیب های زیادی شده و شروع این آسیب ها از سال ها قبل در زندگی فرد بوده است.

اگر  به هر دلیل درگیر انواع اعتیاد هستید، حالا زمان مراجعه به مشاور روانشناس خوب است.

 

10- مشکلات خانوادگی یکی از دلایل مراجعه به متخصص روانشناس هستند

مشکلات ریز و درشت خانوادگی چیزی است که تمرکز و آرامش را از ما میگیرد! اگر به هر دلیلی در روابط خانوادگی خود تنش دارید و اعضا آنطور که باید و شاید از بودن در کنار هم آرامش میگیرند، باید با مراجعه به مشاور روانشناس خانواده موضوع را به صورت کامل بررسی و درمان نمائید.

خانواده ما شخصیت مان را شکل میدهد، پس برای بهبود این روابط باید تمام تلاش خود را داشته باشیم. البته زمان مراجعه به روانشناس خبره خانواده پیش از بروز مشکلات عدیده است، اما ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

 

11- اگر قصد ازدواج یا طلاق دارید

گاهی نباید به توصیه اطرافیان اکتفا کرده و تصمیم نهایی را بگیرید! (حتی اعضای خانواده و دوستان بسیار نزدیک)

این مورد برای ازدواج کردن یا جدایی از همسرتان صدق می کند. اگر با شخصی آشنا شدید و تمایل داشتین بمنظور ازدواج بیشتر با او آشنا شوید، حتما از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید تا مبادا تصمیم اشتباه و احساسی بگیرید. این بهترین زمان مراجعه به مشاور روانشناس است تا موضوع را صحیح بررسی کند.

همچنین افرادی که قصد جدایی از همسرشان را دارند باید از خدمات مشاوره پیش از طلاق استفاده کنند تا مبدا بر اساس خشم و احساسات مدیریت نشده تصمیم به جدایی بگیرند

یکی از مواردی که تاکید زیادی بر صحبت کردن با روانشناس دارد این مورد است که با مشورت با فردی متخصص می توانید بهترین تصمیم را گرفته و از پشیمانی های آتی جلوگیری کنید.

 

12- زمان احساس ترس شدید به روانشناس مراجعه کنید

ترس ها انواع زیادی دارند و شدت آنها نیز متفاوت است. گاهی ترس ها آنقدر شدید می شوند که زندگی فرد را مختل میکنند!

گاهی شدت آنها به قدری زیاد میشود که تبدیل به فوبیا (phobia) شده و زمینه ساز مشکلات روانی دیگر میشوند.

یکی از مواردی که فرد باید حتما به مشاور روانشناس مراجعه کند تجربه ترس یا انواع فوبیا است. فرقی نمیکند درگیر ترس از تنهایی هستید یا حیوان خاصی شما را میترساند. در هر صورت نتیجه ترس مشکل در عملکرد روانی و بروز مشکلات دیگر است.

جلسات مشاوره درمان ترس بهترین راهکار برای رهایی از چیزهایی است که دوستشان نداریم، اما باید تکلیفمان با آنها روشن شود.

 

13- درمان اختلالات روانی شایع

گاهی تشخیص بعضی اختلالات روانی چندان دشوار نیست. ما همه با مشکلاتی مواجه هستیم که می توانند منجر به بیماری هایی مانند:

افسردگی

استرس و اضطراب

وسواس

ترس ها

و موارد مشابه شوند. در پاسخ به افرادی که سوال میپرسند کی به مشاوره نیاز دارم باید بگوییم، اگر احساس می کنید برای حداقل دو ماه به یکی از موارد فوق مبتلا هستید، زمان مراجعه به مشاور فرا رسیده است.

اگر دست دست کنید اوضاع هر روز بدتر شده و روند درمان سخت تر و طولانی تر خواهد شد. شرکت در جلسات افسردگی کمک میکند از وضعیت ناپایدار فعلی خارج شده و دلیل تشویش بی مورد خود را پیدا کنیم.

 

نتیجه گیری : بهترین زمان مراجعه به روانشناس کی است؟

مشاوره روان درمانی یک کار اضافی یا خدمت لوکس و بی فایده نیست. روان درمانی راهی برای برون رفت از وضعیت نامطلوب یا بهبود شرایط فعلی است. اگر به هر دلیل درگیر شرایطی هستید که دوست ندارید در زندگی ادامه داشته باشد، بدانید الان زمان مراجعه به مشاور روانشناس است. از خدمات مشاوره ترس نداشته باشید، روان ما دقیقا مانند جسممان نیازمند مراقبت و نگهداری میباشد.

جدیدترین مطالب سایت