۵ نکته مهم برای تدوین وتنظیم یک رژیم اصولی و درست جهت پرورش قناری‌ها

مجموعه : رپورتاژ آگهی
۵ نکته مهم برای تدوین وتنظیم یک رژیم اصولی و درست جهت پرورش قناری‌ها

قناری از جمله پرندگان زینتی و پر طرفدار است که در قفس نگهداری می‌شود. از این رو تدوین یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی این پرنده و افزایش طول عمر آن کمک به سزایی نماید.

 

استفاده از یک غذای اصولی همچنین در روند جوجه کشی قناری‌ها نیز تاثیرگذار است. به همین خاطر اگر به عنوان یک پرورش دهنده به قناری‌ها علاقه دارید، پیش از هر چیز دیگری باید به تغذیه آنها توجه کنید. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات در این زمینه می‌پردازیم و شما را در تدوین یک رژیم غذایی مناسب یاری می‌کنیم.

 

به طبیعت دانه‌ها توجه کنید

به عنوان یک پرورش دهنده پیش از هر چیز دیگری، باید اطلاعاتی در خصوص طبیعت مواد غذایی کسب کنید. همونطور که می‌دانید برخی از دانه‌ها نظیر تخم کتان، تخم گشنیز و تخم شلغم، طبعی گرم و برخی دیگر همچون ارزن، تخم کاهو و تخم چغندر، طبعی سرد دارند. قناری از جمله پرندگانی است که به مصرف بیش از اندازه دانه‌های گرم حساس است. پس توجه کنید که از چه دانه‌هایی درغذای قناری استفاده می‌کنید. به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد دانه‌های گرم باعث جوش زدن بدن پرنده می‌شود. از این رو برای جلوگیری از این موضوع باید به طبیعت دانه‌ها و همینطور مقدار آنها در غذای پرنده، دقت کنید.

 

تغییرات آب و هوایی و فصول را جدی بگیرید

با تغییر فصل باید رژیم غذایی و غذای قناری خود را تغییر دهید. چراکه استفاده از یک برنامه غذایی یکسان در فصول تابستان و زمستان می‌تواند سلامت قناری‌ها را به طور جدی به خطر بیاندازد. فراموش نکنید که قناری‌ها پرندگان حساسی هستند و با سرد شدن هوا خیلی زود سرما می‌خورند.

 

از این رو بهتر است برای جلوگیری از بیمار شدن پرنده خود در هوای سرد، شلغم را نیز به برنامه غذایی او اضافه کنید. همچنین تخم کتان نیز از جمله دانه‌هایی است که می‌توانید در زمستان از آن برای برطرف کردن علائم سرماخوردگی و آسم در پرنده خود استفاده کنید.

 

در مقابل در فصل تابستان می‌توانید از تنوع میوه‌ها و سبزیجات بهره بگیرید و یک رژیم غذایی پر از ویتامین و املاح را برای غذای قناری خود مهیا کنید. البته به یاد داشته باشید که نباید از قسمت خراب میوه‌ها برای تغذیه قناری خود استفاده کنید. همچنین به دلیل گرمای هوا و احتمال فاسد شدن سریع میوه‌ها و سبزیجات، نباید این مواد را بیش از نیم روز در قفس پرنده و در معرض هوا قرار دهید.  

 

۵ نکته مهم برای تدوین وتنظیم یک رژیم اصولی و درست جهت پرورش قناری‌ها

در مصرف میوه و سبزیجات زیاده روی نکنید

همانطور که گفتیم برای اینکه قناری شما یک برنامه غذایی مناسب و کامل داشته باشد، باید از میوه و سبزیجات نیز برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن او استفاده کنید. اما فراموش نکنید که نباید در مصرف میوه و سبزیجات زیاده روی کنید. چراکه رطوبت این مواد می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های گوارشی و دل درد در پرنده شما شود. همچنین تمامی میوه‌ها و سبزیجات باید قبل از استفاده، ضدعفونی شوند. در غیر اینصورت اثرات باقی مانده از سم پاشی میوه‌ها ممکن است جان پرنده شما را به خطر بیاندازند و حتی موجب مرگ او شوند.

 

از برنامه‌های غذایی متنوع استفاده کنید

همان طور که littlepeckers.co.uk و دانه مارکت اشاره کردند، غذای قناری تا حد زیادی از تخم یا دانه‌ها به خصوص تخم کتان تشکیل شده است. انواع مختلف دیگری از دانه‌های مورد استفاده به عنوان غذای این پرنده وجود دارد که شامل تخم ارزن، تخم کاسنی، جو دوسر، تخم شلغم، تخم کلم و کاهو، تخم گشنیز، تخم ترب، تخم شاهدانه و تخم چغندر می‌شود. بااینحال، توصیه می‌شود که برای جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در قناری‌ها، آنها را فقط با این موارد غذایی به‌ مدت طولانی تغذیه نکنید.

 

استفاده از برنامه‌های غذایی متنوع، مکمل‌های مواد غذایی و همچنین پلت‌ها به ویژه در فصل جفت گیری می‌تواند به تقویت بدن پرنده شما کمک کند. البته فراموش نکنید که این مواد غذایی را حتماً به صورت ارگانیک و از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

 

قناری خود را به شاهدانه معتاد نکنید

شاهدانه از جمله دانه‌های با طبع گرم است. این دانه اغلب توسط پرورش دهندگان به منظور افزایش تحرک و مستی در قناری‌ها استفاده می‌شود. اما چربی بالای این دانه می‌تواند موجب چاق شدن پرنده شده و او را معتاد کند. بنابراین در مصرف شاهدانه زیاده روی نکنید و حداکثر هفته‌ای سه بار، هر بار به اندازه 7 الی 8 دانه از این ماده غذایی را در غذای قناری خود لحاظ کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت