۷ کتابخانه‌ی شگفت‌انگیز در دنیا که باید بشناسید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
۷ کتابخانه‌ی شگفت‌انگیز در دنیا که باید بشناسید

کتاب‌ها همیشه جزو اشیای مرموز و اسرارآمیز‌ند و کتابخانه‌ها هم دنیایی که این موجودات شگفت‌انگیز را در دل خود جای می‌دهند. برای اهالی و دوستداران کتاب هیچ جایی مثل کتابخانه نیست. به‌خصوص زمانی که معماری خاص و کهنی داشته باشد یا در فضایی متفاوت قرار گرفته باشد. در این مطلب هفت کتابخانه‌ی شگفت‌انگیز دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد که هرکدام ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

کتابخانه‌ی کنگره

این کتابخانه در واشینگتن دی سی واقع شده و بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی جهان به‌شمار می‌رود. حدود ۳۰ میلیون کتاب و سند به ۴۷۰ زبان مختلف دنیا از منابع این کتابخانه‌اند. همین طور ۵۸ میلیون نسخه‌ی دست‌نویس و بزرگ‌ترین مجموعه‌ی کتاب‌هایی که در آمریکای شمالی کمیاب شده‌اند مانند انجیل گوتنبرگ در این کتابخانه جای دارد.

 

از کتب فارسی در کتابخانه‌ی کنگره می‌توان به اسکندرنامه‌ی نظامی گنجوی، سفرنامه‌ی ناصرالدین شاه قاجار، شاهنامه‌ی فردوسی، اشعار عمر خیام، اشعار سعدی شیرازی و تفسیر سیزده جلدی مثنوی مولانا جلال‌الدین بلخی اشاره کرد.

 

کتابخانه‌ي واتیکان

کتابخانه‌ی رسالتی واتیکان در کاخ واتیکان قرار دارد. بنیان‌گذار این مجموعه‌ی بی‌نظیر پاپ نیکولاس پنجم در سال ۱۴۵۱ میلادی بوده ‌است. این کتابخانه نزدیک به هشتادهزار کتاب‌، نقاشی‌، نامه‌ و نسخه‌های خطی را در خود جای داده‌. همچنین در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۴۰۰۰ نسخه‌ی خطی باستانی  به صورت آزاد در سایت این کتابخانه قرار گرفت. آثار کتابخانه واتیکان به سه بخش تقسیم شده است:

 

مواد چاپی، دستنویس‌ها و آثار هنری. بخش چاپی تقریباً ۱۶۰۰۰۰۰ عنوان کتاب مرجع دارد و کتابخانه‌های خصوصی متعلق به خانواده‌ها و علمای برجسته را نیز پوشش می‌دهد که ۸۳۰۰ جلد کتاب‌های قدیمی مربوط به سال ۱۵۰۰ق.م را در برمی‌گیرد.

 

بخش نسخ خطی شامل ۷۵۰۰۰ نسخه‌ی کتاب پوستی از قرن دوم تا کنون است. بخش هنر دارای بیش از ۱۰۰۰۰۰ نسخه‌ی چاپی، کنده‌کاری، نقشه و نقاشی، همچنین ۳۳۰۰۰۰ عدد سکه و مدال یونانی، رومی، کاتولیکی و مجموعه‌ای کوچک و با ارزش از اشیای مقدس و دیرینه در موزه‌ی کتابخانه است.

 

این مکان یک کتابخانه‌ برای تحقیق تاریخ، قانون، فلسفه، علم و الهیات است و دسترسی آن برای هر کسی که می‌تواند مدارک و نیازهای تحقیقاتی خود را ثبت کند آزاد است. همچنین کپی برای مطالعه‌ی خصوصی صفحات کتاب‌های منتشرشده بین سالهای ۱۸۰۱ تا ۱۹۹۰ را می‌توان به صورت حضوری یا از طریق پست درخواست کرد. برای تهیه بلیط هواپیما می‌توانید به سفرمارکت راجعه کنید.

 

کتابخانه‌ی جورج پی بادی

این کتابخانه که در کلان‌شهر بالتیمور ایالت مریلند، بخشی از دانشگاه خصوصی جانز هاپکینز واقع شده و یکی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا و یک مکان گردشگری به حساب می‏رود. جورج پی بادی در سال ۱۸۷۸ این کتابخانه را افتتاح کرد.

 

شمار کتاب‏های این کتابخانه به ۳۰۰ هزار جلد می‏رسد که اکثریت آن کتاب‌های قدیمی و متعلق به قرن ۱۸ تا ۲۰ میلادی است. علی‌رغم اینکه این کتابخانه در فضای داخلی یک دانشگاه واقع شده اما بازدیدش برای عموم مردم آزاد است.

 

همچنین این کتابخانه در منطقه‌ای تاریخی و نزدیک بنای مشهور یادبود واشنگتن قرار دارد و به همین دلیل گردشگران علاقه‌مند می‌توانند از آن بازدید کنند. با خرید پرواز خارجی از این کتابخانه شگفت انگیز دیدن کنید.

 

این مکان به دلیل معماری منحصربه‌فردش شناخته می‌شود. در درون ساختمان این کتابخانه یک اطاق میانی بلند قرار دارد و پنج بالکن موج‌دار آهنی به حاشیه‌ی پر از کتاب متصل شده‌اند و سقف نورگیر، کتابخانه را با نور طبیعی پوشش می‌دهد.

 

این مجموعه‌ی بزرگ شامل منابعی از قبیل تاریخ انگلیس و آمریکا، ادبیات انگلیسی و آمریکایی، زندگینامه، موضوعات باستان‌شناسی، هنر و معماری انگلیسی، زبان‌های رومی و یونانی، جغرافیا و منابع جغرافیایی است.

۷ کتابخانه‌ی شگفت‌انگیز در دنیا که باید بشناسید

کتابخانه‌ی بادلین آکسفورد

کتابخانه‌ی بادلین زیرمجموعه‌ی دانشگاه آکسفورد و شامل پنج ساختمان مجزا و از جمله قدیمی‌ترین کتابخانه‌های قاره‌ی اروپاست. طبق قانون واسپاری، ناشرین انگلیسی و ایرلندی موظف هستند تا یک نسخه از تمامی کتاب‌هایشان را به صورت رایگان به این کتابخانه در شهر آکسفورد تحویل بدهند. این مکان، بیشتر به عنوان کتابخانه‌ی مرجع فعالیت دارد و معمولاً بازدیدکنندگان آن اجازه ندارند کتاب‌هایش را از سالن مطالعه خارج کنند. از یکی از سالن‌های این کتابخانه در ۲ قسمت اول فیلم هری پاتر، به عنوان کتابخانه‌ی هاگوارتز استفاده شده بود.

 

توماس بادلی پایه‌گذار این کتابخانه به گردآوری منابع خاورشناسی پرداخته است. در میان این آثار جمع‌آوری شده می‌توان به مجموعه‌ی نسخه‌های خطی نفیس عربی، تعدادی نسخه‌های خطی فارسی و همچنین معدود متون خطی ترکی، اردو، مالایایی و چندین زبان شرقی دیگر اشاره کرد.

 

کتابخانه‌ی تیانجین بینهای چین

کتابخانه‌ی عمومی چین به نام تیانجین بینهای در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. ایده‌ی ساخت این کتابخانه سفری به آینده را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند و بسیار نوآورانه است. در این کتابخانه که بیش از یک میلیون جلد کتاب دارد گویی در فضای یک رمان علمی- تخیلی و فضایی در حال راه رفتن هستید. این مکان هیچ شباهتی به یک ساختمان گرد و غبار گرفته‌ی قدیمی و سنتی ندارد و به عکس سایر کتابخانه‌های عمومی طراحی پیشرفته‌ای دارد.

 

این کتابخانه توسط شرکت معماری هلندی به نام MVRDV و با همکاری یک شرکت طراحی محلی به نام TUPDI در مدت سه سال و با ۳۶۲،۷۴۴ مترمربع مساحت ساخته شده است. یک تالار غول پیکر کروی در مرکز که شبیه یک چشم بسیار بزرگ است نماد این کتابخانه‌ی مدرن است. شکل ظاهری مدرن و نوآورانه‌ی آن، قفسه‌ها را مانند آبشار از زمین تا سقف کتابخانه به دیوارها متصل کرده و همزمان به عنوان پله و محل نشستن عمل می‌کند. طراحی موج‌دار و رو به بالای قفسه‌هایش به شکل راه‌پله‌ای است که باعث می‌شود فضا را بیشتر از آنچه که هست تصور کنیم .

 

وینی مس بنیان‌گذار گروه معماری MVRDV  درباره‌ی این مکان باشکوه می‌گوید: «طراحی داخلی کتابخانه‌ی عمومی تیانجین بینهای فضایی غار مانند است که شامل قفسه‌های ادامه‌دار می‌باشد». فضای مطالعه در طبقه‌ی همکف و مکان نشستن در طبقات میانی کتابخانه واقع شده و همچنین در طبقات بالا دفاتر اداری، اتاق کنفرانس و اتاق کامپیوتر قرار دارد.

 

۷ کتابخانه‌ی شگفت‌انگیز در دنیا که باید بشناسید

کتابخانه‌ی کالج ترینیتی دوبلین ایرلند

کتابخانه‌ی کالج ترینیتی بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی ایرلند است و شامل ۶ میلیون نسخه کتاب، ژورنال، روزنامه، مجله، نقشه و نسخه‌های چاپی و خطی است. از جمله مهم‌ترین کتاب‌هایی که در این بنا از آن نگهداری می‌شود، می‌توان به کتاب کیلز اشاره کرد.

 

این کتاب یک نسخه‌‌ی خطی و تذهیب‌شده با رنگ‌هایی براق از کتاب گاسپل است که قدمت آن به قرون وسطی برمی‌گردد. اتاق طولانی کتابخانه یکی از بخش‌های مهم این مجموعه به حساب می‌آید که با ۶۵ متر طول در بین سال‌های ۱۷۱۲ تا ۱۷۳۲ ساخته شده است.

 

نسخه‌ی قرن نوزدهم انجیل مسیح نیز که یکی از باارزش‌ترین نسخ قرون وسطی شمرده می‌شود، در این کتابخانه جای دارد. در ماه‌های تابستان، اتاق‌ها و آپارتمان‌های این کالج به عموم مردم اجاره داده می‌شود.

 

کتابخانه‌ی کالج ترینیتی براساس منشور سلطنتی کالج ترینیتی برای آموزش روحانیون دوبلین در سال ۱۵۹۲ ساخته شده‌ بود، چراکه از نظر خاندان سلطنتی دوبلین جمع‌آوری منابع آموزشی به نوعی سرمایه‌ی ملی محسوب می‌شده است. باید بدانید بازدید از این کتابخانه برای عموم مردم آزاد است اما در مواقع امتحان بازدید ممنوع می‌شود.

 

کتابخانه‌ی کلمنتینوم پراگ

کلمنتینوم در پراگ، یک مجموعه‌ از ساختمان‌های تاریخی است و برج ستاره‌شناسی، تالار آینه و کلیسای سنت کلمنت امروزه به مقر کتابخانه‌ای ملی تبدیل شده است. «کلمنتینوم» (Clementinum) پس از قلعه‌ی پراگ، دومین مجموعه‌ی بزرگ این شهر به حساب می‌آید و همیشه مرکز آموزشی و فرهنگی شهر بوده است.

 

مجموعه‌ی ساختمان‌های تاریخی این مکان در زمینی ۲ هکتاری قرار دارد که «کتابخانه‌ی ملی جمهوری چک» (National Library of the Czech Republic) نیز یکی از بناهای آن است و بسیاری از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های باارزش را در خود جای داده است. کلمنتینوم، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر پراگ به شمار می‌رود و ارزش بالایی از لحاظ تاریخی، تحصیلی و فرهنگی برای مردم جمهوری چک دارد.

 

یسوعی‌ها، اعضای فرقه‌ی انجمن عیسی بودند و کلمنتینوم را در سال ۱۵۵۶ میلادی تأسیس کرده‌اند. این گروه در قرن ۱۷ تصمیم گرفته بودند تا این مجتمع را گسترش دهند و این پروژه، چیزی حدود ۱۷۰ سال به طول انجامید. یکی از دلایلی که ساختمان‌های این مجموعه به سبک‌های مختلف معماری ساخته شده‌اند نیز همین مساله است.

 

 کلام آخر

کتابخانه‌های معرفی شده در این نوشتار تنها بخش کوچک و منتخبی از کتابخانه‌های بی‌نظیر در جهان هستند. در این مطلب ما سعی کردیم با شما به کتابخانه‌های دور دنیا سفر کنیم اما این اطلاعات نمی‌تواند آن طور که باید و شاید، زیبایی و عظمت این مکان‌ها را به مخاطب منتقل کند.

 

اگر قصد سفر به هر کدام از این کتابخانه‌های زیبا در کشورهای مختلف را دارید روی کمک سفرماركت حساب کنید و سفری آسان و راحت را با ما تجربه کنید. همچنین تورهای جهان‌گردی ما با مقصدها و قیمت‌های متنوع برایتان طراحی شده‌اند تا با انتخاب این مقاصد تجربه‌ای تکرارنشدنی را رقم بزنید.

جدیدترین مطالب سایت