معرفی گونه های مختلف سنگ های قیمتی و گران

مجموعه : دانستنیها
معرفی گونه های مختلف سنگ های قیمتی و گران

انواع مدل های سنگ های قیمتی 

می‌خواهیم با سنگ هایي آشنا شویم که اضافه بر گرانی بسیار جذاب و شکیل میباشند در ادامه می‌توانید با معرفی با گونه هاي گوناگون از سنگ هاي قیمتی و گران ما را دنبال نمایید. 

 

در جهان هستی بیش از سه هزار نوع سنگ وجود دارد که حدود  50 نوع آن دارای مرغوبیت و جذابیت خاصی بوده و از آن در صنعت جواهرات بهرهگیری میشود.

 

مهم‌ترین مکانهای جواهرات جهان عبارتند از برزیل، روسیه، جنوب قاره آفریقا، ایالات متحده ایالات امریکا، استرالیا، چین، ایران و تایلند که بیشترین معادن انواع جواهرات را به خود اختصاص داده اند.

 

گاهی اوقات بعضی از سنگهای بسیار با ارزش در طبیعت معادل کم ارزش هم دارند و وقتی افراد نا آگاه که در شناخت سنگ تبحری ندارند به آن ها نگاه می‌کنند به اشتباه سنگ کم ارزش را با سنگ قیمتی اشتباه می‌گیرند.

معرفی گونه های مختلف سنگ های قیمتی و گران

جواهرات و سنگها

 

سنگ تورمالین :

سنگی متبلور به رنگهای زرد ، سرخ ، بنفش که معادن آن در برزیل و برمه و کشور آمریکا و سیبری وجود دارد.

 

سنگ دُر :

دُر بر دو شکل کلی هست. کوهی و بیابانی و بشکل و رنگ بلور میباشد ، مروارید یکتا در صدف را هم دُر می‌گویند.

 

سنگ زمرد :

یکی از اقسام آلومین به رنگ سبز که از سنگهای قدیمی هست و هر چه پر رنگ تر باشد گرانبها تر هست.

 

یاقوت: 

 نوعی سنگ گرانبها هست که از معدن به دست می‌آید به رنگ سرخ ، زرد ، کبود ، سبز  و سفید. نوع سرخ و شفاف آن بعد از الماس از برترین سنگهای موجود میباشد و هر چه بزرگ تر و خوش رنگ تر باشد گرانبها تر هست در فارسی قدیم به آن یاکند هم می گفتند یواقیت جمع یاقوت هست. رمانی= یاقوت درشت و سرخ رنگ شبیه انار یاقوت خام هست.

 

زبرجد : 

یک قسم آلومین رنگین مثل زمرد به رنگ زرد یا سبز که از سنگهای قدیمی هست و در جواهر سازی بکار میرود و مشهور ترین آن سبز رنگ هست در کشور آمریکا و برزیل و استرالیا و روسیه یافت میشود.

معرفی گونه های مختلف سنگ های قیمتی و گران

لعل: 

یکی از سنگهای قیمتی به رنگ سرخ مثل یاقوت یک قسم آلومین رنگین هست و در طبیعت پیدا میشود لعل بدخشان یکی از مشهور ترین آن ها میباشد.

 

کهربا: 

 صمغ بعضی از درختان نوع سرو و کاج که از منۀ قدیمه ساخت و مثل سنگ سفت و سخت شده و به رنگهای گوناگون زرد و سرخ و سفید هست و بر اثر مالش خاصیت الکتریسیته پیدا می کند و در ۲۷۸ درجه حرارت ذوب میشود و سپس به شکل تیره رنگی میسوزد و در آب و الکل و جوهر سقز حل میشود. یکی از اقسام لینیت زغالی هست سخت و براق و به خوبی جلا و صیقل پیدا می‌کند و در جواهر سازی بکار می‌رود.

 

عقیق: 

 یک قسم کوارنز بی شکل به رنگهای گوناگون هست. نوع مرغوب آن به رنگ سرخ یا آلبالوئی هست و مثل سنگهای قیمتی در زینت بکار میرود نوعی از آن که در یمن به دست می‌آید و سرخ رنگ هست مشهور به عقیق یمنی یا یمانی هست که بیشتر نگین انگشتر میشود و واحدش عقیقه هست.

 

فیروزه: 

یکی از سنگهای قیمتی به رنگهای آبی آسمانی که از معدن استخراج میشود و بیشتر نگین انگشتر از آن به دست می‌آید و در نیشابور و کرمان و فارس و آذربایجان به دست می‌آید. برترین آن از معدنی از نیشابور به دست می‌آید و آن را فیروزه بواسحاقی می‌گویند.

 

یشم: 

سنگی هست شبیه عقیق یا زبر جد به رنگهای گوناگون کبود ، سبز تیره و رنگ صابونی آن نیز یافت میشود.

 

لاجورد : 

از سنگهای معدنی به رنگ آسمانی یا آبی پر رنگ که سائیده شده آن در نقاشی به کار میرود و در طب قدیم نیز کار برد داشته هست. به عربی به آن لازورد می‌گویند.

 

مردار: 

سنگ  لیتارژ ، جوهر سرب ، جسمی هست به رنگ سرخ یا زرد بیستر از سرب و قلعی گرفته میشود برای ساختن مرهم بکار میرود و به آن سنگ مردار هم گفته  میشود.

معرفی گونه های مختلف سنگ های قیمتی و گران

مروارید:

 گوهری هست سفید و درخشان که در داخل صدف رشد می‌کند. وقتی ذره شنی بین صدف و جبه او قرار میگیرد جانور تدریجی ماده آهکی بدور آن ذره ترشح می کند و رفته رفته مروارید ساخته میشود. درشتی آن به اندازه دانه خنثی شروع میشود و تا اندازه تخم کبوتر آن وجود دارد و در خلیج فارس و اقیانوس هند صید میشود.

 

اپال: 

در رنگهای مختلفی چون سفید«شیری»,خاکستری,آبی,سبز,نارنجی و قرمزیافت میشود.واژه اپال از کلمه اي هندی به معنای سنگ گرفته شده و به سه گروه اصلی تقسیم میشود.

 

اپالهای گرانبها که پدیده زیبای «اپالسنس» دارد، رنگهای متعدد را در طیف نوری پدید می آورد و از زوایای گوناگون به صورت  هاي گوناگون دیده میشود.

 

اپال به رنگهای زرد و قرمز آتشی که به اپال آتشین مشهور هست و معمولا” غیر شفاف هست و در مقابل فشار بسیار حساس  و شکننده هست.

 

اپال هاي معمولی که نوعی مات و بدون درخشش وبه رنگهای گوناگون اپال هست.

 

آب همۀ وقت در اپال به خصوص اپال هاي گرانبها وجود دارد ولیکن مقدارش متغیر هست و با گذشت زمان با تبخیر آب از کانی اپال باعث ترک خوردگی و تضعیف پدیده هفت رنگی در آن می گردد که با اشباع این سنگ از آب یا روغن از بروز ترک خوردگی و تضعیف این پدیده می‌توان پیشگیري کرد. لذا بهتر هست برای حفظ زیبایی اپال آن را در پنبه اي مرطوب نگه داری کرده یا چندان در آب قرار دهند.

 

خواص و فواید:

اپال انرژی درونی بدن را تقویت می کند و در تقویت دستگاه گوارش  به ویژه کمک به معده در هضم غذا موثر هست همینطور به خون سازی بدن کمک می کند و گردش خون را تنظیم مینماید .اپال نیروی منفی شخص را به خود جذب می کند ، نگرانی و افسردگی را تسکین می دهد و از سستی و بیحالی باز میدارد.

معرفی گونه های مختلف سنگ های قیمتی و گران

الماس: 

نام الماس از کلمه یونانی ««آداماس»» به معنای تغییر ناپذیر گرفته شده هست.الماس از کربن خالص تشکیل شده و کریستالی بی رنگ هست اما گاهی به رنگهای قهوه اي ,سفید مایل به آبی,نارنجی,زیتونی وحتی سیاه دیده میشود.

 

بلور الماس در عمق نسبتا”چندان زمین یعنی 80کیلومتری ویا بیشتر ودر درجه حرارت 1100الی1300درجه سانتی گراد تحت فشار بسیار چندان قشر سنگهای انباشته شده به وجود می‌آید.

 

طبیعت الماس سرد و خشک هست  وآن را جز با سرب نمی توان شکست.خواص اپتیکی الماس استسنایی هست وبه علت شدت تلالو و پراکندگی نور که درنتیجه میزان بالای شکست نور در برلیان به وجود می‌آید از قدیم بعنوان سلطان نگین هاي جواهر شناخته شده هست

 

حد بیشتر 20درصد الماس استخراج شده از معادن برای تهیه جواهرات مناسب هست و از بقیه در صنعت مخصوصا شیشه بری ,حفاری ودستگاه هاي برنده و تراش بهرهگیری می کنند.

 

امروزه آفریقای جنوبی در اساس ساخت و تجارت الماس در جهان بی رقیب هست. بزگترین و مشهور ترین الماس هاي جهان عبارتند از:

 

الماس کولینان با وزن 530.20قیراط که در برج لندن نگه داری میشود و به آن ستاره آفریقا گفته میشود.

 

الماس کوه نور با وزن 186قیراط که در تاج ملکه الیزابت انگلستان جای دارد و در برج لندن نگه داری میشود.

 

الماس تیفانی با وزن 128.51قیراط که در نیویورک میباشد.

 

خواص و فواید الماس:

الماس به تقویت مثانه و کلیه کمک می کند و از به وجود آمدن سنگ کلیه و مثانه پیشگیري می کند.الماس برای مریضی ««عسر البول»»«بند آمدن ادرار»خوب هست لذا توصیه می‌کنند آن را بر روی شکم قرار دهند.

 

همراه داشتن الماس برای زن حامله که زایمانش نزدیک هست خوب بوده.بهرهگیری از الماس به ویژه گذاشتن آن بر روی پیشانی برای تقویت اعصاب و درمان مریضی صرع و رعشه خوب هست.

 

توپاز:

توپاز بیشتر در رنگهای آبی و زرد دیده میشود. از این سنگ باید به خوبی نگه داری کرد چرا که اسید سولفوریک این کانی را تخریب شیمیایی می کند همینطور در هنگام تراش دادن و بهرهگیری از این سنگ باید توجه زیادی نمود چون ممکن هست آسیب ببیند. به علت همانندی توپاز با بعضی سنگ ها آن را توپاز گرانبها نیز می‌خوانند. بزرگ ترین بلور توپاز جهان در سال 1965میلادی در اوکراین به وزن 100کیلوگرم به رنگ آبی یافت شد همینطور نگین هایي از توپاز به وزن چند هزار قیراط در موزه کشور آمریکا نگه داری می شود.

 

خواص و فواید توپاز طلایی:

توپاز طلایی با چاکرای خورشیدی ارتباط دارد و مصریان باستان نیز آنرا با خدای خورشید در ارتباط میدانسته اند. این سنگ انرژی حیاتی بدن را افزایش می دهد و سازمان بدن را تنظیم و فعال می کند.

 

 بهرهگیری از توپاز طلایی و قرار دادن آن بر روی چاکرای خورشیدی برای رفع بیماریهای کبدی و پوستی بسیار موثر هست و اضافه بر تقویت غدد فوق کلیه و تنظیم آن ,برای تسکین دردهای ناحیه پشت و ستون فقرات فایده دارد .

 

به گزارش تالاب این سنگ متابولیسم بدن را در حال تعادل قرار می‌دهد و برای درمان افراد خیلی چاق و یا خیلی لاغر کاربرد دارد. همینطور سبب خلاقیت و خود باوری ، شادابی روح وبهتر شدن خلق و خو میشود.

جدیدترین مطالب سایت