با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

مهمترین اختراعات انسان در قرن 21

اختراعات انسان دوستانه در جهان : انسان همیشه فکر خواهد کرد زیرا اندیشه باعث میشود خیلی از مشکلات بر طرف شود ، این برطرف شدن عیب نیاز به اختراعاتی دارد که ما مهمترین اختراعات انسان دوستانه را در سایت تالاب برای شما آماده کرده ایم .

 

برخی از تکنولوژی ها و اختراعات هستند که باعث کمک به میلیون ها انسان روی کره زمین می شوند از اختراع اندام های مصنوعی گرفته تا تکنولوژی های مربوط به سرپناه برای انسان ها. سال 2020 شاید از جنبه‌های مختلف سال بسیاری بدی بود، اما به هرحال شاهد اتفاقات خوبی هم در 12 ماه گذشته بوده‌ایم.

 

برای مثال نوآوری‌های خوبی در زمینه تکنولوژی انجام شده که تاثیرات مثبتی بر زندگی انسانها خواهد داشت.

 

از اتوبوس‌های فوق پیشرفته‌ای گرفته که ترافیک را دور می‌زنند، تا لیوان‌های 1 دلاری که جان نوزادان را نجات خواهند داد، اختراعات و کارهای خلاقانه‌ی مفیدی در این سال انجام شده است.

در ادامه 20 نوآوری جالبی که برای بهبود زندگی انسانها در سال 2020 انجام شده است را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 

1- پهپاد خوراکی‌ای که کمک های انسانی حمل می کند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

اختراعات انسان دوستانه در جهان

 

چه چیزی بهتر از یک پهپاد است؟ یک پهپاد قابل خوردن! مخصوصا که حامل کمک های بشردوستانه نیز باشد.

 

به گزارش تالاب نمونه اولیه پهپاد ارزان قیمتی به نام Pouncer طراحی شده تا کمک های انسانی و حیاتی را به مناطقی که فاقد جاده بوده و دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر نیست، برساند. این ربات نه تنها می‌تواند موادغدایی و سایر تجهیزات حیاتی را حمل کند، بلکه دارای قاب های چوبی برای ساخت آتش و بالهایی خوراکی است که می توان به عنوان سرپناه نیز از آنها استفاده کرد.

 

کمپانی Windhorse Aerospace این ربات پرنده را برای کمک برای به مناطقی که دچار سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله شده و امکان دسترسی به بازماندگان وجود ندارد طراحی کرده است. این تیم امیدوار است تا نمونه های اولیه این پهپهاد در سال 2019 ساخته شوند.

 

2- صندلی چرخداری که برای مناطق محروم طراحی شده است

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

برای افرادی که توانایی راه رفتن ندارند، ویلچرها یکی از مهمترین ابزار زندگی هستند. اما افرادی که در مناطق غیر شهری محروم و در حال توسعه زندگی می کنند به دلیل ناهمواری هایی که در زمین وجود دارد عموما امکان استفاده از صندلی‌های چرخدار را ندارند.

 

ویلچرهای چهار چرخه‌ی ارزانِ SafariSeat برای حل همین مشکل طراحی شده‌اند. این ویلچرها بسیار با دوام بوده و چرخ های محکمشان با استفاده از اهرم های دستی کار می کند. همچنین این دستگاه تماما از قطعات بازیافتی و اسقاطی دوچرخه ها ساخته شده است تا در مناطق محروم نیز بتوان به راحتی آنها را تولید یا تعمیر کرد.

 

3- بسته‌بندی خوراکی از جنس شیر

 

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

اختراعات انسان دوستانه در جهان

 

بسته بندی های پلاستیکی را فراموش کنید، بسته بندی های جدید خوراکی بوده و از جنس فیلم های پروتئینی شیری هستند.برای کمتر کردن استفاده از پلاستیک مخصوصا در بسته بندی موادغذایی در دنیا، محققین وزارت کشاورزی آمریکا فیلمی از جنس کازئین (ماده پروتئینی شیر) تولید کرده اند که به راحتی تجزیه می شود.

 

گفته شده که این ماده جدید در برابر ورود موادی مثل اکسیژن کاراتر بوده و تا 500 برابر نسبت به پلاستیک ها مواد غذایی را سالم و تازه‌تر نگهداری می کند.

 

4- ربات کامپیوتری‌ای که به خانواده های کم درآمد برای مبارزه با اخراج شدن مشاوره می دهد

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

وقتی که بودجه کافی برای استفاده از وکلای گران قیمت را نداشته باشید استفاده از مشاوره‌ی حقوقی مفید تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. اما دقیقا همینجاست که ربات ها وارد عمل می شوند.

 

جاشوا برودر دانشجوی کارشناسی دانشگاه استنفورد ربات کامپیوتری‌ای به نام DoNotPay را طراحی کرده که به افرادی که توانایی استخدام وکیل را ندارند کمک می کند تا اخراج نشوند و یا درصورت اخراج حق خود را از کارفرما دریافت کنند.

 

کاربرانی که اخراج شده اند می توانند با این ربات که یک وکیل مجازی است گفتگو کرده و راهنمایی دریافت کنند. ربات با جواب هایی که به سوالات می دهید تصمیم می گیرد که بهترین دفاع یا شکوائیه چیست و در نهایت با استفاده از اطلاعات موجود نامه‌ی قانونی مناسبی برای کاربر تهیه می کند.استفاده از این ربات باعث می شود تا خانواده های کم درآمد تر نیز بدون پرداخت صدها دلار، به راحتی از کمک های قانونی بهره‌مند شوند.

 

5- پروتز اعضای مصنوعی بدن که در دو ساعت حاضر می شود

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

اختراعات انسان دوستانه در جهان

 

معمولا ساخت اعضای مصنوعی بدن که از جنس پروتز هستند هفته‌ها زمان برده و هزینه زیادی دارد، به همین دلیل بسیاری از معلولین در سراسر دنیا که درآمد زیادی ندارند نمی توانند به آسانی به این وسایل دسترسی داشته باشند. در حقیقت 80 درصد معلولین دنیا از این پروتزها نمی‌توانند استفاده کنند.

 

استارتاپ آلمانی AMPARO جایگزینی برای پروتزهای معمول طراحی کرده که فرایند ساخت اعضا را تا دو ساعت کاهش داده . هزینه ها را بسیار کم می کند. این وسیله‌ی نوآورانه به سادگی تنظیم می شود و معلولین به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.این اختراع یکی از سه برنده در نمایشگاه نوآوری انجمن مهندسان مکانیک آمریکا بود.

 

6- دستگاه عظیمی که سواحل را تمیز می کند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

بعد از 5 سال تحقیق، ساخت نمونه های مختلف و نوآوری های بسیار، بالاخره در سال 2019 دستگاه تمیزکننده اقیانوس ها ساخته شد.بویان اسلت، کارآفرین هلندی زمانی که فقط 17 سال داشت ایده‌ی ساخت ماشینی که اقیانوس را از زباله ها خالی کند مطرح کرد. اما بالاخره بعد از سالها تحقیق و با صرف بیش از 10 میلیون دلار هزینه، بالاخره در ژوئن امسال نمونه نهایی Boomy McBomface ساخته شد.

 

این دستگاه روی آب شناور شده و یک ساحل مصنوعی ایجاد می‌کند تا زباله ها جلوی آن جمع شوند. سپس ماشینی که به این خط ساحلی متصل است زباله ها را جمع آوری کرده و برای دفع مناسب تفکیک می کند.

 

7- اسباب بازی پیشرفته‌ای که به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا با سایرین ارتباط برقرار کنند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

اختراعات انسان دوستانه در جهان

 

این اسباب بازی هوشمند که چندحسی است و با کودکان تعامل ایجاد می کند لکا (Leka) نام دارد. لکا مثل یک دوست برای کودکان مبتلا به اوتیسم عمل کرده و به آنها کمک می کند تا با انجام بازی هایی، حس استقلال بیشتری داشته باشند.

 

این اسباب بازی کروی با پخش صدا و موسیقی، صحبت کردن، روشن کردن چراغ و لرزش، کودکان را به انجام بازی های چندحسی تشویق می کند. همچنین والدین می توانند بنا بر نیازهای مخصوص فرزندان خود، لکا را شخصی سازی کنند.این اسباب بازی با استفاده از کراودفاندینگ (تامین مالی جمعی) در سایت Indiegogo در تابستان، بیش از 152% از منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کرد.

 

8- چادر دورویی که در شرایط مختلف آب و هوایی سرپناه بی خانمان‌ها می‌شود

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

اختراعات انسان دوستانه در جهان

 

یکی از مهمترین نگرانی ها برای افرادی که سرپناه مناسب ندارند زندگی در آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم است.این چادر که WeatherHYDE نام دارد به افراد بی خانمان کمک می کند تا از خود در برابر هر نوع آب‌و‌هوایی محافظت کنند. در یک طرف این چادر پنل هایی وجود دارد که نور خورشید را برگردانده و باعث می شود

 

تا هوای داخل چادر زیاد گرم نشود، اما در زمستان با پشت و رو کردن این چادر، پنل ها در محیط داخلی قرار می گیرند و باعث می شوند که هوای داخل چادر با استفاده از گرمای بدن سرد نشود.سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه برای ساخت و توزیع 500 چادر به مبلغ 145 هزار دلار با استفاده از سایت KickStarter تامین شد.

 

9- دستگاهی که به افراد ناشنوا کمک می کند تا متوجه خطرها شوند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

اگر در جایی زنگ هشداری تعبیه شده باشد تا افراد را در مورد خطرهای نزدیک آگاه کند، نشنیدن این زنگ می‌تواندبسیار خطرناک و در بعضی مواقع کشنده باشد.یک استارتاپ آمریکایی به نام Furenexo کمپین مالی‌ای در سایت کیک‌استارتر به راه انداخته تا هزینه مورد نیاز برای ساخت دستگاه پوشیدنی کوچکی به نام SoundSense را تامین کند.

 

این دستگاه به افراد ناشنوا کمک می کند تا صدای زنگ های هشدار را متوجه شوند. این گجت به محض دریافت صدای آژیر آمبولانس،پلیس و یا بوق ماشین ها شروع به لرزیدن کرده و کاربر را نسبت به خطر احتمالی آگاه می‌کند.این دستگاه فقط 30 دلار قیمت دارد که به نسبت سایر محصولات مشابه مبلغ بسیار کمی است.

 

10- حلقه‌ی نگه دارنده قوطی‌های نوشیدنی که توسط موجودات دریایی قابل خوردن است

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

از دیدن آبزیانی که در حلقه‌های پلاستیکی گیر میکنند خسته شده‌اید؟ دیگر نگران این مساله نباشید.شرکت آبجوسازی Saltwater واقع در فلوریدا استفاده از حلقه های پلاستیکی را کنار گذاشته و با استفاده از مواد مورد استفاده در این کارخانه مثل گندم و جو جایگزینی برای مواد پلاستیکی درست کرده است.

 

این نگه‌دارنده‌ی جدید توسط آبزیان قابل خوردن است.این نوآوری در ماه مه میلادی به رسانه ها معرفی شد و از آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

11- ظروف یک دلاری‌ای که که جان نوزادان را نجات می دهند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

گاهی اوقات از نوزادان در مناطق و کشورهای محروم پرستاری درستی انجام نمی‌شود و این نوزادان در معرض سوءتغذیه و یا حتی مرگ قرار می گیرند. اما با وسیله جدید و ارزانی که به تازگی معرفی شده می توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

 

این وسیله که NIFTY cup نام دارد فقط یک دلار قیمت داشته و به نوزادانی که نمی توانند از مادر شیر دریافت کنند کمک می کند تا دچار سوءتغدیه نشوند. این ظرف دارای محفظه‌ای است که به راحتی پر شده و نوزاد از طریق قسمت جلویی آن می تواند شیر مورد نیاز خود را دریافت کند.

 

این ظرف با همکاری سازمان بهداشت جهانی PATH، دانشگاه واشینگتن و بیمارستان کودکان سیاتل طراحی شده است و ماه مه امسال در کنفرانسی در کپنهاگ دانمارک معرفی شد.

 

12- دستگاهی که آیفون‌ها را باز کرده و به مواد اولیه قابل استفاده تبدیل می کند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

در ماه مارس 2016 اپل اعلام کرد که ربات 29 مفصلی Liam را که مصارف تخریب کنندگی دارد ساخته است. این ربات به طور مخصوص طراحی شده تا گوشی های آیفون را با بالاترین دقت و سرعت به مواد قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد تبدیل کند.

 

لیام می تواند قطعات یک آیفون کامل را در 11 ثانیه کاملا جدا کرده و در دسته های قابل استفاده مجدد، قابل فروش و یا قابل بازیافت تقسیم بندی کند. هر ربات لیام می تواند تعداد 1.2 میلیون گوشی آیفون را در سال به مواد اولیه خود تجزیه کند.اپل در حال توزیع و فرستادن این ربات ها به مراکز تولیدی خود در سراسر دنیا است.

 

13- ظروف آشپرخانه‌ی قابل خوردن که جای نمونه های پلاستیکی را می‌گیرند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

با استفاده از ظروف نوآورانه ای که شرکت هندی Bakeys ساخته است می توانید علاوه بر غذا، قاشق چنگال را نیز بخورید!این شرکت با استفاده از برنج، گندم و ذرت قاشق هایی طراحی کرده که قابل خوردن هستند و به کاهش مصرف پلاستیک در دنیا کمک می کنند. این قاشق ها که تا دو سال قابل استفاده هستند در طعم های مختلفی مثل سیر، زنجبیل و زیره به فروش می رسند. این ظروف در مواجهه با غذاهای داغ مثل سوپ نیز از بین نمی‌روند.

 

این کمپانی اوایل سال 2016 با استفاده از کمپینی که در سایت کیک‌استارتر به راه انداخت 150 هزار دلار برای توسعه و توزیع این محصولات در هند دریافت کرد.

 

14- چراغ های ترافیکی‌ای که در کنار پیاده‌روها نصب می شوند

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

بعضی از مردم حتی هنگام رد شدن از خیابان نیز سر خود را از صفحه نمایش گوشی بلند نمی‌کنند!به همین دلیل شرکت Stadtwerke واقع در آگزبورگ آلمان در کنار بعضی از پیاده‌روها در شهرهای مختلف این کشور چراغ‌های راهنمایی نصب کرده تا افراد بدون توجه وارد خیابان نشوند. این شرکت امیدوار است که با استفاده از این چراغ ها همه‌ی عابرین در امنیت از خیابان ها عبور کنند.

 

15- اتوبوسی که از ترافیک عبور کرده و هوا را نیز آلوده نمی کند

در ماه مه سال 2016 مهندسان چینی از اتوبوس غول‌آسایی رونمایی کردند که از روی خودروها عبور می کند و در ترافیک نمی ماند. این اتوبوس بعد از معرفی به سرعت توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

 

این وسیله حمل‌و‌نقل عمومی برقی، با استفاده از ریل هایی که در کنار بزرگراه‌ها نصب خواهد شد حرکت می کند. هرکدام از این اتوبوس ها ظرفیت حمل 1200 مسافر را دارند و هزینه‌ی ساخت این وسایل و زیرساخت های آنها بسیار کمتر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.البته به خاطر برخی مشکلات طراحی و ایمنی، هنوز تا تولید انبوه این اتوبوس‌ها زمان زیادی باقی مانده است.

 

16- ساخت وسیله‌ای برای تست زیکا که باعث انقلابی در کنترل این بیماری شد

با اختراعات انسان دوستانه در جهان بیشتر آشنا شوید + عکس

بیماری واگیردار زیکا از سال 2015 تا 2016 بسیاری از مردم دنیا را درگیر خود کرده و باعث شده بود خیل زیادی از محققین به طور شبانه‌روزی به منظور پیدا کردن راهی برای کنترل این بیماری در تلاش باشند. یکی از نتایج این تلاش ها ساخت وسیله‌ای ارزان قیمت توسط محققین MIT برای شناسایی ویروس زیکا بود.

 

روش های سنتی شناسایی زیکا معمولا روزها زمان می‌برد، اما ساخت این وسیله باعث شد تا مدت زمان لازم برای شناسایی این ویروس به سه ساعت کاهش پیدا کند. این ورق های نمونه گیری که دارای نقاط بنفش رنگ هستند، هنگامی که با خون افراد آلوده به زیکا تماس پیدا کنند به رنگ زرد درمی‌آیند. قیمت هرکدام از این ورق ها فقط 1 دلار است.

 

17- قاشق رباتیکی که به افرادِ با مشکلات حرکتی در غذا خوردن کمک می‌کند

ربات های جدید به افرادی که توانایی به دست گرفتن قاشق و چنگال را ندارند اجازه می دهند تا بدون کمک دیگران غذا بخورند.این قاشق و چنگال که Liftware نام دارند برای افرادی که لرزش و مشکلات حرکتی در دست های خود دارند طراحی شده اند. سنسورهای پیشرفته، کامپیوترها و چندین موتور در همین قاشق کوچک جاسازی شده اند.

 

این قاشق و چنگال به طور خاص برای افرادی که دارای ضایعات نخاعی، آسیب های ستون فقرات و بیماری پارکینسون هستند ساخته شده. همچنین افرادی که دچار سکته مغزی شده و مشکلات حرکتی دارند از این رباتها می‌توانند استفاده کنند.قیمت هر مجموعه از این ربات ها شامل یک قاشق و چنگال یا چاقو 195 دلار است.

 

18- سیستمی که به پناهجویان کمک می کند تا با پلک زدن غذا دریافت کنند

برنامه‌ غذایی سازمان ملل متحد که به طور خاص به تغذیه پناهجویان در دنیا می‌پردازد، از ماه فوریه سیستمی را مورد استفاده قرار داده که با استفاده از اسکنر Iris بین پناهجویان سوری غذا توزیع می‌کند.در فروشگاه ها و مراکز توزیع غذا این سیستم به سادگی چشم افراد را که قبلا در پایگاه داده ثبت شده اسکن می کند.

 

از این شناساگرها در چندین اردوگاه پناهجویان سوری در اردن استفاده شده است. استفاده از این سیستم به جای کارت های اعتباری که ممکن است گم شوند یا مورد سرقت و سوءاستفاده قرار بگیرند بسیار امنیت بالاتری دارد.

 

19- ابزار فیسبوک که به کاربران در بحران‌ها کمک می کند تا با هم ارتباط داشته باشند

بعد از وقوع هر حادثه‌ی طبیعی پیدا کردن آب آشامیدنی، غذا و سرپناه برای بسیاری از افراد مشکل است.فیسبوک امیدوار است با استفاده از ابزار جدید خود به نام Community Help که در ماه نوامبر در همایشِ جامعه‌ی خوب فیسبوک معرفی شد، افرادی که از بلایای طبیعی جان سالم به در برده‌اند به راحتی آب و غذا و سرپناه پیدا کنند.

 

بعد از اینکه یکی از افراد حاضر در واقعه به محل امنی برسد با استفاده از این ابزار می تواند محل خود را مشخص کند، به این ترتیب سایر افرادی که در منطقه حضور دارند و به کمک احتیاج دارند می توانند خود را به این مکان امن رسانده و از کمک ها استفاده کنند.این ویژگی از ژانویه 2017 برای همه‌ی کاربران فیسبوک در دسترس خواهد بود.

 

20- کولری که از بطری‌های پلاستیکی ساخته شده و نیازی به برق ندارد

بطری های پلاستیکی بی‌استفاده‌ی زیادی دارید؟ می توانید آنها را به یک کولر تبدیل کنید!این کولر ارزان قیمت که Eco-Cooler نام دارد برای استفاده در مناطق محروم و فقیر طراحی شده است. این سیستم از بطری‌های پلاستیکی‌ای ساخته شده که روی یک صفحه‌ی شبکه‌مانند سوار شده اند. سپس این صفحه در پنجره ها نصب می شوند.

 

دهانه‌ی هر کدام از این بطری ها هوای ورودی را فشرده می‌کند و باعث می شود که دمای هوا کاهش چشمگیری پیدا کند. با استفاده از این شبکه دمای هوای اتاق را تا 22 درجه سانتی‌گراد می توان کاهش داد.در حال حاضر بسیاری از مناطق محروم در بنگلادش از این سیستم که محیط زیست را آلوده نکرده و هیچ نیازی به برق ندارد استفاده می کنند.

جدیدترین مطالب سایت