جنوب غرب ترکیه را خانه اسطوره و افسانه سدههای آغازین مسیحیت، سنت نیکلاس میدانند. فردی که به عقیدهای در قرن چهارم میزیست و اسقف شهر کوچک و باستانی میرا (Myra) در ترکیه بود.
شهرک میرا بخشی از تقسیمات شهری لیسیان (lycian) بوده و هنوز هم شواهد، مناظر و شناسههای متعددی از گذشته تاریخی آن چشمنواز گردشگران امروزی است.
شهرک میرا در کنار ساحل واقع شده و براساس داستانهای نسل به نسل رسیده، سنت پول از این شهر به سوی رم فرستاده و در آنجا به شهادت رسید. ویرانههایی از کلیسای جامع اوایل قرون وسطی نیز در حومه شهر دمره (Demra)، تداعی کننده اولین مقبره سنت نیکولاس است.
بر اساس داستانهای تاریخی، پس از فتح لیسیا به دست مسلمانان اجساد قدیسین مسیحی از مقبرههایشان خارج شد، از اینرو است که امروز مقبره سنت نیکولاس خالی است. مقبرهای که جسد آن قرنها پیش به کلیسای سن نیکولای شهر باری (Bari) در جنوب ایتالیا منتقل شده بود.
بر اساس اسناد تاریخی، گروهی از دریانوردان و بازرگانان ایتالیایی، در سفر خود به سرزمین ترکیه و شهر ساحلی میرا، مسیر خود را به سوی این شهر نیمه بیابانی تغییر داده، جسد سنت نیکولاس را ربوده و با خود به باری منتقل کردند.
حسن اوکال، تاجر ترک با اشاره به حضور گردشگران روسی در این شهر میگوید: آنها، گردشگران روس، به خاطر سنت نیکولاس و به بهانه زیارت مقبره او هر ساله به این شهر میآیند. به گفته این تاجر ترک،
سنت نیکولاس، در تاریخ روسیه و کلیساهای ارتدوکس از اهمیت بالایی برخوردار است.
از سوی دیگر، اگر چه مبالغ قابل توجهی از سوی شهروندان ترک برای مرمت و بازسازی کلیسای جامع میرا صرف میشود، اما این مکان برای ترکها هیچ ویژگی مذهبی ندارد. این مکان نیز همچون دیگر مناطق باستانی دیگر این شهر، مانند آمفی تئاترهای به جای مانده از رومیها، جاذبهای گردشگری محسوب شده و بخشی از جاذبههایی است که برای گردشگران تفرجگاههای دریایی آنتالیا پیشنهاد میشود.
شهر میرا و کلیسای جامع سنت نیکولاس آن، مدتها مرکز توجه باستانشناسان غربی بوده است. یورگن بورخارد آلمانی از جمله باستان شناسانی است که سه سال از عمر خود را صرف تحقیقات و بررسیهای باستانشناسی برای شناسایی این شهر و کشف زوایای ناشناخته کلیسای جامع آن کرد.این تحقیقات که در فاصله سالهای 1965 تا 1968 شکل گرفت، منجر به کشف کفپوشهای موزاییکی و دیوار نگارههایی شد که چشم هر بینندهای را به خود معطوف میکند.
این قدیمیترین کلیسای شهر میرا، در قرن ششم میلادی و برفراز مقبره سنت نیکولاس بنا شد ولی ساخت پایههای ساختمان کنونی کلیسا به قرن نهم میلادی برمیگردد.
مانفرد بکر هوبرتی، مبلغ آلمانی مذهب کاتولیک میگوید: در واقع سنت نیکولاس امیزهای از دو چهره تاریخی است. اسقف میرا که احتمالاً در قرن چهارم زندگی میکرده و راهبی به نام سیون (Sion) که اسقف شهر پینورا (pionra) بوده و در دهم دسامبر 564 میلادی در شهر لیسیا در گذشته است. وی معتقد است: از این دو شخصیت تاریخی است که چهره اسقف قدرتمند میرا در قرن ششم میلادی معرفی شده است.
مارتین لوتر، رهبر پروتستانها، احترام به سنت نیکولاس را منع کرد و عملکرد او را در مقام ویژگی کودکی حضرت مسیح تغییر داد. اما برخلاف او و یارانش، کاتولیکها، همچنان بر نقش و شخصیت پیشین سنت نیکولاس ایمان داشتند.
بکر هوبرتی چنین توضیح میدهد: اصلاح طلبان هلندی مخالف کاتولیک (پروتستانها) همچنان بر سنت نیکولاس وفادار ماندند.
در زمان مهاجرت هلندیها به قاره آمریکا و تأسیس شهر نیوآمستردام که بعدها به نیویورک تغییر نام داد، جشنی جدید به نام جشن سینترکلاس (sinter klass) برپا کردند.
سینتر کلاس، همان شخصی است که امروز او را به نام پدر کریسمس یا بابانوئل میشناسند.
مردی که امروز در بین کودکان شهرتی جهانی پیدا کرده است.