احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

روابط جنسی صحیح زن و شوهر

نظر مراجع و احکام شرعی در رابطه زناشویی چیست . چه کارهایی حرام و چه کارهای آزاد است. در رابطه جنسی با همسر چگونه باید باشیم.

 

تمامی حد و حدود قوانین شرعی در روابط جنسی را بررسی خواهیم نمود.

 

مجله تالاب: در این مقاله احکام صحیح روابط جنسی در ازدواج را از دید شرعی بررسی خواهیم کرد . جدای از همه ی ی تحریف های دینی، اسلام در ذات خود دین و تفکر کاملی است، و ازدواج و روابطی که با معیار های‌ اصلی اسلام اجرا شود بدون شک دارای معایب نخواهد بود.

 

رعایت احکام شرعی در ازدواج باعث می‌شود که ازدواج سالمی داشته باشیم. اینکه چگونه با همسر خود برخورد کنیم و رعایت حقوق او را در نظر بگیریم بسیار مهم است.

 

یکی از حقوق افراد روابط جنسی در ازدواج است که عدم رعایت ان به زندگی زناشویی ضربه سنگینی می زند و هر یک از زن و مرد را دچار آشفتگی میکند. روابط جنسی در ازدواج از نظر دین اسلام را در ادامه بخوانید.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

روابط جنسی در ازدواج از نظر اسلام

 

عجله نکنید

اِذْ اَرادَ اَحَدُکُمْ اَنْ یَأتیَ زَوجَتَهُ فَلا یُعَجِّلْها فَأنَّ لِلْنِساءِ حَوائجحضرت امیر «ع» فرمود: وقتی کسی خواست با همسرش همبستر شود با عجله رفتار نکند که زنها نیز حاجتی دارند.«۴» «مرد نباید فقط بفکر اطفاء شهوت خویش باشد بلکه باید زن و مرد همدیگر را اشباع کنند تا تفاهم کامل میان آنها برقرار باشد».

 

بانوان توجّه کنند

امام صادق «ع» فرمود: زنی نزد پیامبر بخاطر کاری آمد حضرت فرمود شاید تو از آن زنان معطل کن هستی؟ پرسید این ها کیانند یا رسول الله؟ حضرت فرمود: زنی است که شوهرش با او کاری دارد «تمایل جنسی دارد» ولی او ان قدر معطّل می‌کند تا شوهر بخواب میرود.«۷» و در حدیث دیگری پیامبر اکرم به بانوان فرمود: نماز خود را طول ندهید تا شوهران خود را ممنوع کنید «یعنی شوهر را اگر تمایل جنسی دارد معطل نکنید و لو به طولانی‌ کردن نماز»

 

بانوان امتناع نکنند

در روایت است که زنی نزد پیامبر اکرم «ص» آمد و از حقوق شوهر که بر عهده زن است پرسید: حضرت ضمن بیاناتی که در فصل حقوق زن و شوهر خواهد آمد از جمله فرمودزن نباید شوهر را «از بهره وری جنسی» از خود منع کند، گر چه بر پشت مرکب سوار باشد.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

احکام روابط جنسی در ازدواج

 

حیاء بد و خوب

امام صادق «ع» فرمود: بهترین زنان بانوئی است که چون با شوهر خلوت کند لباس حیا را از خود دور کند و چون لباس بپوشد لباس حیاء را هم بپوشد «۱۰» «از شوهر در مسئله جنسی مضایقه نکند ولی با دیگران با حیا باشد».پیامبر اکرم «ص» فرمود: برای هیچ زنی روا نیست که بخوابد مگر اینکه خویشتن را به شوهر عرضه کند، به اینکه لباسهایش را در آورد، میان بستر شوهر رود و پوست بدن خویش را به بدن شوهر بچسباند، اگر این کار را بکند خود را عرضه کرده است.«۱۱»

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

روابط جنسی در ازدواج از نظر اسلام

 

کارهای مکروه هنگام آمیزش

از امام علیه السلام سؤال شد آیا مرد به عورت زنش در حال آمیزش میتواند نگاه کند؟حضرت فرمود: اشکالی ندارد لیکن موجب کوری میشود «یعنی ممکن است فرزند کور به دنیا آید».«۳۳» حضرت امیر علیه السلام فرمود: هر گاه یکی از شما نزد همسرش میرود «هنگام آمیزش» سخن را کم کند، «هنگام دخول زیاد سخن نگویند». امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردی شب از سفر نزد اهل خود آمد مکروه است آمیزش کند، تا صبح شود.

 

حیا و شرم را رعایت کنید

حضرت علی علیه السلام به چارپائی عبور کرد که کنار راه با جفت خود آمیزش می کرد، حضرت صورت برگرداند، از حضرت سؤال شد چرا چنین کردی یا امیرالمؤمنین حضرت فرمود: سزاوار نیست که همانند اینها، انجام دهید که کار زشتی است، مگر اینکه آن را پنهان کنید، به گونه‌ای که هیچ مردی و زنی نبیند.

 

آمیزش حرام

آمیزش جنسی با زن هنگامی که حائض است، حرام می‌باشد، اما غیر از دخول، سایر لذت جوئیها حلال است، امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی زن حیض شد بر شوهرش حرام است با او آمیزش کند زیرا خداوند «در قرآن» فرموده است: «برای آمیزش» نزدیک زنها نشوید تا پاک شوند، سپس حضرت فرمود: مرد میتواند از زن خود در حال حیض از هر نظر به جز عورت او، بهره ببرد.

 

چه زوج‌ هایي موفق ترند؟

در حال حاضر خانواده‌ لزوما یک نهاد اجتماعی و اقتصادی نیست و کارکردی پیدا کرده که افراد می‌خواهند در ان لذت ببرند. به همین دلیل در این سیستم اجتماعی آدم‌هایی که خیلی درونگرا باشند یعنی به نحو بیمارگونه‌ای درونگرا و جدایی‌گزین باشند شاید بتوان گفت ۲۰ تا ۲۵ درصد ازدواج را در رابطه زناشویی می‌بینند اما افراد طبیعی ۵۰ تا ۷۵ درصد ازدواج‌شان مربوط به رابطه زناشویی است.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

در حال حاضر همسرگزینی بر اساس معیار فیزیکی و رفتاری است و به همین دلیل همسر به عنوان همبستر باید ویژگی‌های مورد انتظار دو طرف را داشته باشد. باید طرف مقابل از نظر فیزیکی و رفتاری جذابیت جنسی، آمیزشی و زناشویی داشته باشد.

 

تیمم عروس خانم در شب عروسی چه احکامی دارد؟

آگاهی از احکام شرعی برای همه ی ی ما لازم است. احکامی که معمولاً در طول روز با آن ها سرو کار داریم به علت تکرار شدن برای ما یادآوری شان ساده است ولی برخی احکام به ندرت پیش می آید مثل احکام شب عروسی. عروس خانمی که چندین ساعت در آرایشگاه برای مهم ترین شب زندگیش آماده شده است برای خواندن نماز باید چکار کند ؟ آیا تیمم عروس در شب عروسی صحیح است؟

 

تیمم عروس در شب عروسی

طبق نظر مراجع عظام تقلید، وجود آرایش در روز عروسی نمیتواند عذر برای ترک وضو یا غسل و انجام تیمم به جای ان باشد.عروس خانم در روز عروسی از صبح به آرایشگاه می‌رود و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، در این مدت طولانی معمولاًً نگه داشتن وضو مشکل است؛ آیا تیمم عروس خانم در این شرایط به جای وضو صحیح است؟ آیا میتواند نماز را ان قدر به تاخیر بیاندازد که دیگر فرصت وضو نباشد و تیمم کند؟

 

سایت تالاب: طبق نظر مراجع عظام تقلید، این موارد نمی تواند عذر برای ترک وضو یا غسل و انجام تیمم به جای ان باشد و خانم هایى که براى مجلس عروسى و مانند ان آرایش مى کنند در هنگام وضو باید موانع وضو را برطرف کنند و وضو بگیرند. در آن گونه موارد، معمولاًً بانوان متدیّن طوری برنامه ریزی می کنند و زمان را به شکلی با آرایشگر هماهنگ می‌کند تا در انجام واجبات دینی خویش کوتاهی نکنند.

 

با توجه به اینکه به طور عادی، زمان این عمل از پنج یا شش ساعت تجاوز نمی کند، عروس می‌تواند در هنگام ظهر در آرایشگاه، وضو گرفته و نماز بخواند، سپس مشغول آرایش شود و در فاصله مدتی که به نماز مغرب مانده از باطل شدن وضو جلوگیري کند و همزمان با اذان مغرب، نماز خویش را بخواند.روشن است که اجرای این امر ممکن خواهد بود.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

تیمم عروس در شب عروسی

 

تیمم عروس در شب عروسی جایز است؟

البته باید توجه داشت که، این آرایش برای نماز صبح فردا باید پاک شود و موانع رسیدن آب به اعضای وضو برطرف گردد.

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد تیمم عروس خانم در شب عروسی

چنانچه عروس خانم آرایش زیاد و غلیظ داشته باشد و امکان پاک کردن آرایش مذکور نباشد، در صورت امکان بر سنگ صاف تیمم کند اگر نمیتواند همان گونه نماز بخواند و بعدا اعاده کند.البته این مربوط به جایی است که واقعا نتواند آرایش را پاک کند، مثلا فرصت لازم را نداشته باشد، اما اگر بتواند پاک کند و این کار را برای نماز نکند گناه کرده است.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

تیمم عروس در شب عروسی از نظر مراجع

 

تیمم چیست؟

تیمم به معنی قصد کردن است، ولی در اصطلاح شرع، قصد کردن به خاک پاک را می‌گویند که به جای وضو و یا غسل و در نبودن آب میباشد.

 

تیمم بر چه چیزهایی صحیح است؟

تیمم به خاک، ریگ، کلوخ و سنگ، اگر پاک باشند و همچنین به آجر، کوزه، سنگ گچ و سنگ آهک پاک قبل از پخته شدن، صحیح است. در هفت مورد، به جاى وضو و غسل باید تیمم کرد:

 

۱ – پیدا نکردن آب

۲ – مشقت بیش از حد

۳ – ترس از ضرر

۴ – نیاز به آب براى حفظ جان

۵ – نیاز به آب براى تطهیر

۶ – نداشتن آب مباح

۷ – نداشتن وقت براى وضو یا غسل

 

دستور تیمم، چهار چیز واجب است : اول نیت

 

دوم :

زدن تمام کف دو دست ؛ با هم ؛ بر چیزى که تیمم به ان صحیح است و بنابر احتیاط واجب ؛ همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمین کافى نیست

 

سوم :

کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف ان ؛ از جایى که موى سر مى روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابراحتیاط واجب باید دستها روى ابروها هم کشیده شود

 

چهارم :

کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ .

 

احکام تیمم

تیمم بدل از غسل و بدل از وضو، با هم فرقى ندارند، ولى احتیاط مستحب است در تیمم بدل از غسل ؛ بلکه در هر تیممى ؛ بعد از مسح پیشانى ؛ یکبار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همین صورتى که گفته شد، با کف دست دیگر مسح کند. پیشانى و پشت دستها را باید از بالا به پایین مسح کند و کارهاى آن را باید پشت سر هم بجا آورد.

 

جنابت زنان در خواب | روش تشخیص جنابت زن چگونه است؟

زنان نیز ممکن است در خواب محتلم شوند.احتمال جنابت زنان در خواب کمتر از مردان است اما اگر یقین کرد که منی خارج شده غسل جنابت بر او واجب است.هر زن و مردی که یقین به خارج شدن منى پیدا کند بدون اشکال جنب است و غسل بر او واجب می‌باشد.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

«منی» به مایع غلیظی گفته میشود که از غدد تناسلی مرد، به وسیله نزدیکی یا احتلام و یا استمنا بیرون می آید. بانوان مانند مردان، منی ندارند، ولی مایعی که همراه با اوج لذت جنسی است اگر از زن خارج شود حکم منی را دارد و موجب جنابت می‌شود. این مایع، در اوج شهوت «ارگاسم» خارج می‌شود و به دنبال ان؛ بدن سست میشود و انسان لذت میبرد.

 

آیت الله خامنه ای

به طورکلى اگر زن به اوج لذّت جنسى برسد و در ان حال مایعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است ولى اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره جنابت زنان در خواب

در مورد احتلام زنان، هرگاه زنان به اوج لذّت جنسى برسند و همزمان رطوبتى از آنها خارج گردد «که غالباً همراه با سستى بدن است» رطوبت مذکور حکم منى دارد و باید غسل جنابت کنند.و در صورت شک وظیفه ای ندارند.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

احکام شرعی جنابت زنان در خواب

 

آیت الله سیستانی

اگر شک کرد و آبی خارج نشده بود غسل واجب نیست.

 

آیت الله فاضل لنکرانی

اگر زن از رسیدن به ارگاسم در خواب متوجه شود و بعد از بیدار شدن یقین کند که به ارگاسم رسیده و در ان حال مایعی خارج شده جنب میشود اما اگر نفهمد که به ارگاسم رسیده یانه و یا شک کند؛ مایعی هم اگر خارج شود پاک است و غسل ندارد.

 

آیت الله وحید خراسانی

لازم نیست که متوجه شوید که به ارگاسم رسیده اید یا نه، اگر متوجه شدید که همراه با این حالت رطوبتی آمده که از خروج ان لذت بردید در این صورت جنب شده اید.

 

جنابت دختر مجرد در خواب

درست است که دختران مجرد از راه نزدیکی جنب نمی شوند اما امکان دارد در خواب و یا با دیدن صحنه ای شهوت انگیز و خدایی ناکرده با استمنا «خود ارضایی» جُنب شوند.بعد از جنب شدن غسل جنابت لازم میشود.

 

آیت الله مکارم شیرازی

دختران معمولاً جنب نمیشوند اما هرگاه به اوج لذّت جنسى برسند و همزمان رطوبتى از ان ها خارج گردد «که غالباً همراه با سستى بدن است» رطوبت مذکور حکم منى دارد و باید غسل جنابت کنند ولی در صورت شک وظیفه ای ندارند.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

جنب شدن انسان، دو عامل دارد:

 

مقاربت کردن

بیرون آمدن منى، چه در خواب و چه در بیدارى، چه کم و چه زیاد، با شهوت و چه بى‌شهوت، با اختیار یا بى‌اختیار

جنابت زنان در خواب

روش تشخیص جنابت زنان در خواب

 

جنابت چه زمانی رخ می دهد؟

هر زن و مردی که یقین به خارج شدن منى پیدا کند بدون اشکال جنب است و غسل بر او واجب میباشد و تا یقین پیدا نشود رطوبتى که خارج شده منى است، حکم به جنابت نمى‌شود و غسل واجب نیست و ناگفته نماند که خواهران کمتر یقین پیدا مى‌کنند.

 

روش تشخیص جنابت زن

انسان وقتى شک داشته باشد و نداند انچه که بیرون آمده منى است یا نه، معیار شناختن ان در شخص سالم این است که با فشار و شهوت خارج شده و موجب سستى بدن گردد و ظاهر این است که در شخص بیمار و زن تنها شهوت کفایت مى‌کند.

 

آیا غسل جنابت زن جایگزین وضو می‌شود؟

ضمیمه کردن وضو به غسل مخصوصا براى زن در صورتى که قبل از خروج رطوبت با وضو نباشد احتیاطى است که ترک ان سزاوار نیست.بلکه احتیاط ان است که در صورت جمع نبودن سه حالت فوق اگر قبل از خروج رطوبت بی وضو بوده هم غسل کند و هم وضو بگیرد و اگر مسبوق به طهارت باشد فقط غسل نماید.

 

امام خمینی ره

غسل جنابت بر زن یا دختری که در خواب یا بیداری احساس شهوت به وی دست داده است اما در خروج منی شک دارد واجب نیست و اگر غسل نماید کفایت از وضو نمیکند.و چون وضو بعد از غسل جنابت حرام است راه احتیاط این است که یا قبل از غسل وضو بگیرد و یا بعد از غسل ابتدا به کاری که مبطل وضو است اقدام کرده سپس وضو بگیرد.

 

علائم جنابت در زن

منى علائمى دارد که در رساله نوشته شده است و تا یقین به خارج شدن منى پیدا نشود و یقین پیدا نشود که رطوبتى که خارج شده منى است، حکم به جنابت نمى شود و غسل واجب نیست و خواهران کمتر یقین پیدا مى کنند.

 

علائم منی در زن

طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می‌شود، اگر همراه با شهوت «در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی» باشد در حکم منی است و باید غسل جنابت کند. بنابراین واجب است بعد از هر مقاربت و نزدیکی زن و مرد غسل جنابت انجام دهند چه از ان ها منی خارج شود یا نشود. همچنین طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می‌شود، اگر همراه با شهوت «در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی» باشد در حکم منی است و باید غسل جنابت کرد.

 

حکم رطوبتهائی که از بانوان خارج میشود

همه ی ی مراجع ترشحات مزبور پاک است و غسل ندارد، مگر اینکه یقین کنند بول یا منی است.

 

جنابت زن در خواب و ابطال روزه

اگر زن با دیدن خواب یقین به جنب شدن پیدا نکند غسل لازم نیست.اگر زن بر اثر تحریک های جنسی به قدری تحریک شود که به اوج لذت و شهوت جنسی برسد و در ان حال مایعی از او خارج شود جنب می‌شود.اگر به اوج لذت نرسد و مایع خارج شود و یا به اوج لذت برسد، ولی مایعی خارج نشود و یا شک کند که مایعی خارج شد یا نه، جنب نمیشود و غسل لازم نیست.

احکام روابط جنسی صحیح زن و شوهر از دید اسلام چگونه است؟

زن اگر یقین به خارج شدن منی پیدا کند، جنب می‌شود ولی اگر یقین پیدا نکند، جنب نمیشود.بنابراین مواقعی که زن بر اثر تحریک های شهوانی مقداری لذت میبرد و در ان حال رطوبتی از او خارج میشود، چون به اوج شهوت نرسیده، جنب نمیشود.

 

رطوبت خارج شده هم پاک است و وضو و غسل را باطل نمی کند.اوج لذت و شهوت به حالتی گفته میشود که در ان حال معمولاً انسان از خود بی خود میشود و لذت زیادی میبرد و منی بیرون می ریزد. بعد از تمام شدن ان حال انسان احساس تخلیه شدن و ارضا می‌کند، حالت شهوتش تمام و بدنش سست می‌شود.حالت تحریک آمیزی که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر ان حالت را ندارد.

 

رابطه زناشویی از دید دین اسلام چگونه است را بررسی کردیم . در پایین از دیگر مطالب در مورد روابط زناشویی استفاده کنید.

جدیدترین مطالب سایت