تفاوت های اصلی اضافه وزن با چاقی + فیلم

تفاوت های اصلی اضافه وزن با چاقی + فیلم

فیلم تفاوت های اصلی اضافه وزن با چاقی

 

چرا افراد چاق می شوند

فریده باب صحبت را باز میکند و میگوید: من راکه می بینید هیچی نمیخورم فقط حرص و جوش میخورم و چاق می شوم ؛ چون طبق ژنتیک خانوادگی چاق هستیم حتی با خوردن آب هم چاق می شویم. با این صحبت فریده بقیه زن‌هاي حاضر در مترو زیر چشمی نگاهش میکنند شاید با این نگاه می خواهند به او بفهماند که غلو نکند.

فریدون عزیزی دراین باره می گوید: ژنتیک نیز در بروز افزون وزن و چاقی نقش دارد اما اگر عوامل محیطی و رفتاری خود فرد نباشد شیوع زیادی نخواهیم داشت.

به گزارش تالاب وی ادامه می دهد: متأسفانه سبک و شیوه زندگی امروزی باعث شده که افراد بجای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و انجام حرکات ورزشی و تحرک هر روز فعالیت کمتری داشته باشند و به علت در معرض بودن مواد خوراکی در تمام فصول و افزایش قدرت خرید به مصرف بیشتر مواد خوراکی رو بیاورند و همه ی این موارد درکنار بی‌تحرکی به افزون وزن و چاقی بینجامد.

عزیزی، مشکلات افزون وزن و چاقی را در حوزه‌هاي دیابت، بیماری‌هاي قلبی و عروقی، سکته قلبی، سرطان، مشکلات مفاصل هم چون آرتروز و افزایش سنگ کیسه صفرا عنوان کرد و گفت: بیماری دستگاه ادراری نیز دراین افراد رایج‌تر هست؛ همینطور بیماری‌هاي تنفسی نیز در افراد چاق به چشم می خورد.

 کدام روش برای کاهش وزن مناسب هست

اکرم روز به روز چاق‌تر میشود، خودش میگوید: دیگر از این وضع خسته‌شده‌ام ، همه ی چیز را امتحان کرده‌ام، از چسب و گن لاغری گرفته تا این دستگاه‌هاي دراز و نشست نوین، حتی قرص‌هاي اخیر لاغری را نیز خورده‌ام اما همه ی انها فقط چند وقتی مفید بودو مجدد روز از نو و روزی از نو شد.

استاد دانشگاه علوم دکتری شهید بهشتی میگوید: حالا باید به این فکر کنیم که اگر فردی چاق شد، چه کار کند.

عزیزی به بهرهگیری از گن، گوشواره، چسب، قرص و تبلیغات ماهواره‌اي برای کاهش وزن اشاره می کند و می گوید: بهرهگیری از این روش‌ها تأثیر زیادی در کاهش وزن ندارند و اگر کاهشی نیز صورت پذیرد، اثرش موقتی هست و با عوارضی همراه خواهد بود.

سایت تالاب : وی به قرص‌هاي لاغری موجود در بازار اشاره میکند و می گوید: قرص‌هاي غیر طبی که از چین یا کشور های دیگر وارد می شود با خود عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارند.

تفاوت های اصلی اضافه وزن با چاقی + فیلم

حسین دلشاد، فوق تخصص غدد و رئیس بنگاه تحقیقات چاقی دانشگاه علوم دکتری شهید بهشتی نیز دراین باره می گوید: چاقی خفیف و متوسط با رژیم و فعالیت بدنی درمان میشود اما در چاقی شدید این عوامل نتیجه‌بخش نیست.

وی ادامه میدهد: بهرهگیری از داروهای مجاز و تائید شده وزارت بهداشت به شرطی که با تجویز دکتر همراه باشد کمک کننده هست.

فریدون عزیزی نیز کاهش وزن در افراد رابه موجب رژیم و با کاهش 5 تا 10 درصدی وزن در 6 ماه صحیح و درست محاسبه کرد و گفت: اگر فرد در یکی دو ماه وزن خودرا سریعا پایین بیاورد با عوارض بیشماری همراه هست، حتی نگه داشتن این کاهش وزن نیز امکان پذیر نیست.

جراحی درمان چاقی‌هاي شدید هست

در صف آزمایشگاه نشسته بود، از سر و رویش معلوم بود که حالش کارساز هست اما مدام اصرار می‌کردکه جواب آزمایشش رابه صورت اورژانسی آماده کنند. متصدی آزمایشگاه به او تأکید کرد که باید صبر کنند. با غرولند سر جایش نشست.  رو به من کرد و گفت: این آزمایشگاه همه ی وقت این طور هست؟ با لبخند از او پرسیدم: جواب آزمایش خیلی مهم هست؟

بادی به غبغب می‌اندازد و می گوید: می خواهم لیپوساکشن انجام دهم و باید تا ظهر آزمایش‌هاي مربوطه رابه مطب دکتر ببرم تا وقت عمل بگیرم.

بدون آنکه مجدد بپرسم خودش ادامه می دهد؛ میخواهم از شر این شکم گنده راحت شوم.

می‌پرسم از عمل نمی ترسید؟ و او جواب می دهد: عمل که کاری ندارد یک ساعت بیهوش میشوم، چربی‌ها را می‌تراشند و بعد راحت، سرحال و لاغر مانند «مانکن‌ها»! در خیابان راه می روم بهمین سهولت و تازه از فکر رژیم و گن و قرص لاغری و ورزش، دیگر خبری نیست.

به گزارش تالاب رئیس بنگاه تحقیقات چاقی علوم دکتری شهید بهشتی میگوید: در صورتی که فرد گریبانگیر چاقی شدید و غیرقابل بازرسی با رژیم خوراکی و دارو باشد عمل جراحی مناسب، ضرورت پیدا میکند.

دلشاد ادامه میدهد: عمل جراحی برای تخلیه چربی‌هاي زیرپوست یا لیپوساکشن و لیزر تنها برای از بین بردن چاقی موضعی و غیر طبیعی کاربرد دارند اما توانا به کاهش خطر عوارض منتسب به چاقی نیستند ودر این موارد هم برای انجام عمل لیپوساکشن باید یک تیم دکتری حاوی جراحی باریاتریک، غدد درون ریز، تغذیه، روان‌شناسی، طب ورزشی، مددکاری و طب داخلی تصمیم‌گیری کنند.

حالا باوجود همه ی این پیشنهاد‌ها که برای «بازرسی وزن باید رفتارمان را عوض کنیم»، ورزش کنیم، رژیم خوراکی مناسب و علمی داشته باشیم، بازهم بسیارند آنهایی که به تبلیغات واهی وسایل لاغری، اعمال جراحی تهاجمی و پر مخاطره، رژیم هاي سخت غیرقابل تحمل و هزار راه رفته و نرفته بی حاصل که بیشتر برای جیب آدمهایی هست که از این شکم‌هاي بزرگ سود می برند، گوش می‌سپارند، بجای آنکه از خودشان آغاز کنند.

 

منبع : عصر ایران

جدیدترین مطالب سایت