عوارض زود قضاوت کردن و در نتیجه بدبینی شدن افراد

عوارض زود قضاوت کردن و در نتیجه بدبینی شدن افراد

ضررهای زود قضاوت کردن

همیشه قضاوت های بی جا و یا زود قضاوت کردن میتواند زندگی یک فرد را شوم کند و در نتیجه عواقب بدی در انتظار خواهد بود در ادامه با عوارض زود قضاوت کردن و در نتیجه بدبینی شدن افراد سایت تالاب را دنبال کنید.

 

با خوشحالی وارد خانه شدم روی پایم بند نبودم، راضیه را صدا کردم «راضیه بیا جواب آزمایش خواهرم اومد مشکلی نداره خدا رو شکر سرطان نیست» راضیه با لبهای خندان به استقبالم آمد و خدا رو شکری گفت. از دستش دلگیر بودم، حالا وقتش بود تا سکوت را بشکنم، با حالت جدی گفتم:

 

«البته فکر نکنم برای تو خیلی مهم بوده باشه تو این  یک هفته که وضعیت من و خانواده ام اینطوری بود انتظار داشتم یه کم حس همدردی داشته باشی، ولی چپ رفتی راست اومدی گفتی هیچی نیست، مادرم زنگ می زد گریه می کرد می گفتی چرا گریه می کنید هیچی نیست، بابام زنگ زد گفتی بی خود نگرانید هیچی نیست، به هر حال خواستم بدونی از دستت ناراحتم.» راضیه هاج و واج نگاهم می کرد، انگار زبانش بند آمده بود تنها یک جمله گفت و رفت «من فقط می خواستم دلداریتون بدم تا یه کم حالتون بهتر بشه». تا نزدیک شام خبری از راضیه نبود خودش را در آشپزخانه سرگرم کرده بود.

 

سر سفره شام در حال کشیدن غذا بود که دستش توجه ام را جلب کرد.« راضیه النگوهات کو؟» سرش را پایین انداخت و گفت: « درشون آوردم» شیطنتم گل کرد بود « چی شد که در آوردی، تو که یادگاری های مادرت و از خودت دور نمی کردی نکنه با کلاس شدی اون النگوها کهنه بودن» تلخی کلامم  معلوم بود تاثیرش را گذاشته با چشمانی غمگین نگاهم کرد و گفت:« بعد از ظهر مامانت زن زد و گفت جواب آزمایش اومده النگوهام نذر امام زاده کرده بودم که خواهرت چیزیش نباشه همون موقع رفتم و نذرم و ادا کردم. می دونی مجتبی از این زود قضاوت کردن هات دیگه خسته شده ام» بلند شد و رفت و من هم همینطور با دهان باز نگاهش می کردم.

رفتاری آزار دهنده

قضاوت کردن و پیش داوری در مورد رفتار دیگران یکی از آزار دهنده ترین رفتارهایی است که می تواند در وجود افراد نهادینه شود، به خصوص در جمع خانواده این پیش داوری می تواند آزاردهنده تر باشد زیرا کانون گرم خانواده محیطی است که افراد بیشترین حس اعتماد و اطمینان خاطر را باید تجربه کنند حال اگر با فردی مواجه شوند که بخواهد تمام اعمال و رفتار آنها را پیش داوری نمایند احساس خطر خواهند کرد زیرا ممکن است مسیر زندگی آنها به طور کلی تغییر کند.

 

از بزرگترین آفت های پیش داوری این است که ما به سرعت دیگران را در جریان قرار می دهیم‎

 

شک، بد بینی و حسادت

زمانی که قضاوت کردن و پیش داوری در میان زوجین اتفاق می افتد غالبا پای شک و بدبینی و حسادت در میان است، گاهی افکار منفی چنان به سراغ یکی از همسران می‌آید که رفتارهای ساده و معمولی همسرش را قضاوت کرده و برداشت هایی را انجام می دهند که خود می پسندد. و یا اشتباهی در گذشته را همواره به خاطر سپرده و هر عملی را که در آن راستا باشد سوء برداشت می کند. به طور مثال اگر مردی یک باز احساس کند که همسرش با خانواده او مشکل دارد زین پس هر رفتاری را که از او سر بزند به حساب آن مشکل گذاشته و باعث آزار خود و همسرش خواهد شد.

 

روش هایی برای دوری از زود قضاوت کردن

خود را به جای طرف مقابل بگذارید: قبل از هر چیز خود تان را به جای طرف مقابل بگذارید اگر شما جای او بودید چه رفتاری از خود نشان می دادید. به ماجرای نقل شده در ابتدای داستان برگردید اگر مرد خودش را به جای همسرش می گذاشت قطعا زمانی که پیش داوری در میان زوجین اتفاق می افتد غالبا پای شک و بدبینی و حسادت در میان است، در صدد دلداری بر می آمد تا اینکه از او بخواهد پا به پای او دلشوره داشته باشد و ابراز ناراحتی کرده غمیگین باشد.

 

حدس نزنید: اینکه دوست داشته باشید در مورد حادثه ای که اتفاق افتاده حدس بزنید و بعد قضاوت کنید کار نادرستی است حداقل تا زمانی که حدستان به اثبات نریده آن را با کسی در میان نگذارید.

 

به دیگران چیزی نگویید: یکی از بزرگترین آفت های پیش داوری این است که ما بعد از قضاوت زود هنگام خود به سرعت دیگران را در جریان قرار می دهیم . تصور کنید این کلام شما حتی روی یک فرد تاثیر بگذارد و یا باعث به وجود آمدن کدورت و از بین رفتن رابطه میان اشخاص شود در این صورت نه تنها خودتان بلکه دیگران را نیز درگیر قضاوت های عجولانه کرده اید.

 

تفاوت های دیگران را بپذیرید: همه نباید مانند شما فکر کنند. این تفاوت هاست که به زندگی رنگ و بوی تازه می دهد. گاهی چون دیگران را با نگرش و فکر خود قضاوت می کنید به خطا و اشتباه می روید.

یک سوال ساده: بهتر است در مواقع که حس پیشداوری در شما زنده شده قبل از قضاوت با یک سوال ساده شاید بتوانید مشکل را حل کنید و دیگران را به مخمصه نیندازید.

و در آخر باید بندانید اگر به پیش داوری و قضاوت کردن خود ادامه دهید به زودی هیچ کس دور و بر شما باقی نخواهند ماند و دوستان واعضای خانواده خود را رنجانده و از آنها دور خواهید شد. 

جدیدترین مطالب سایت