زندگی پدر امضای ایرانی

مجموعه : هنر و هنرمند
زندگی پدر امضای ایرانی

پدر امضای ایرانی و خوشنویس مشهور از زندگی خود می گوید

 

به گزارش تالاب، لطفعلی خانی یکی از چهره های برتر و سرشناس در زمینه خط و امضاء می باشد که از زندگی متفاوت خود می گوید.

 

بالای چهل هزار امضا طراحی کرده ام/ دغدغه این روزهام تکمیل کردن آلبومم است

 

وقتی پای حرف‌هایش می‌نشینی هنر از دستان و زبانش جاری می‌شود. او هم زیبا می‌نوازد و هم زیبا می‌خواند و مهمتر از همه زیبا می‌نگارد. لطفعلی خانی یکی از بهترین خوشنویسان و طراحان امضا در سطح کشور است که هنرهای زیاد وی باعث شده تا به عنوان یک جوان خلاق و موفق در کشور شناخته شود.

 

بیوگرافی کامل :

لطفعلی خانی هستم متولد سال 1357 در استان گیلان و فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار که بیش از 20 سال فعالیت در زمینه های هنری عمر خود را سپری نموده ام . با توجه به پیشینه خانوادگی و اجدادی من در حوزه موسیقی ( تعذیه ) و خوشنویسی ، بدون شک علاقمندی های من در این حوزه ها شکل گرفته و در کنار سایر اعضای خانواده قدم در این عرصه گذاشتیم .

 

در حوزه موسیقی با ساز نی در محضر استاد عزیزم جناب آقای اسحاق چگینی شروع نمودم و همزمان با آن در دوره های آموزشی تئوری و سلفژ و وزن خوانی نزد برادر خوبم اسماعیل خانی که از آهنگسازان و معلمین خوب کشور در این عرصه هستند ادامه دادم .

 

بعدها به دلیل علاقه زیادم به آواز و آواز خوانی برای گذراندن دوره های صدا سازی و ردیف آوازی نزد استاد برجسته موسیقی جناب آقای حمیدرضا نوربخش کسب فیض نمودم . به دلیل علاقه زیادم در چند جلسه هم نزد استاد اکبر گلپایگانی حضور پیدا نمودم تا از تجربیات این استاد گرانقدر بهره ببرم .

 

با تاسیس ارکستر بزرگ هخامنش درسال 1390 در شهر قزوین به رهبری و سرپرستی آقای اسماعیل خانی به عنوان خواننده در این ارکستر معرفی شدم و طی چند سال اخیر چندین کنسرت در قزوین و شهرهای دیگر برگزار نمودیم .

 

چند سال فعالیت حرفه ای درعرصه موسیقی دارید؟

بدون احتساب کلاسها و دوره های مختلف آموزشی موسیقی حدودا 10 سالی هست که فعالیت حرفه ای انجام می دهم .

از خانواده تان بگوئید؟

 

بله همانطور که قبل تر هم گفتم خانواده ام هم در حوزه موسیقی فعالیت دارند . برادران خوبم اسماعیل و سعید که سالهای زیادی است در عرصه موسیقی فعالیتهای متنوعی داشته و رزومه خوبی هم دارند .

 

آلبوم به بازار عرضه کرده اید؟

آلبوم موسیقی من در زمینه خوانندگی در مراحل تولید است اما در زمینه نوازندگی نی در آلبوم روی نیاز که به مناسبت شهادت امام حسین (ع) تولید شده بود افتخار نصیب من شد تا در قطعاتی از این آلبوم را بنوازم .

 

از فضای موسیقی خودتان بگویید؟

بنده در فضای موسیقی اصیل ( کلاسیک) ایرانی فعالیت دارم . آثار موسیقیایی که اجرا نموده ام که بخشی از آن بازخوانی آثار فاخر بزرگان عرصه موسیقی کشور از جمله استادان زند ه یاد همایون خرم ، تجویدی ، بدیعی و …بوده است. در بخشی دیگر آوازها و تصنیفهایی جدید آماده ضبط دارم . و کار دیگری با نام آوازه خون که برای تجلیل از مقام استاد اکبر گلپایگانی در بهمن ماه و روز تولد ایشان منتشر و تقدیمشان خواهد شد . این اثر با شعر و آهنگ آقای اسماعیل خانی بوده و نوازندگان خوب و برجسته کشور در این اثر همکاری داشتند .

 

قبول دارید به تازگی بسیاری از آثار موسیقی در ذهن مردم ماندگاری ندارد؟

باید بگویم که حرفتان کاملا درست است . متاسفانه سالهای سال هست شاهد تولید آثاری هستیم که افراد زیادی بدون داشتن اندک دانش موسیقیایی و با استفاده از تکنولوژی های امروزی منتشر و روانه بازار می کنند که حتی ارزش یک بار گوش کردن هم ندارد چه برسد به ماندگار بودن آن .

 

آثار موسیقیایی قدیم ایرانی به دلیل برخورداری از احساس آهنگساز و نوازندگان و خواننده و در کنار آن شعری در خور موسیقی که محتوای درستی هم در برداشته سبب ماندگاری این آثار فاخر شده است .

 

ضمن اینکه از زمان شروع تولید یک اثر تا مرحله نهایی آن ماهها و شاید سالها زمان ببرد که امروز اینگونه نیست و بسیاری از کارها شاید در عرض چند روز و یا حتی چندین ساعت تولید میشود که قطعا ماندگار نخواهند بود .

 

با تعدد خوانندگی موافقید یا مخالف ؟

من با تعدد خوانندگی مشکلی ندارم اما مهم این است که چه صدایی با چه محتوایی از شعر و چه نوع موسیقی به همراه باشد تا شنونده را لحظاتی غرق خود سازد و جای بسی تامل باشد . قطعا ذائقه موسیقی افراد با هم تفاوت دارد و تولید یک موسیقی باید با در نظر گرفتن این عوامل همراه باشد .

 

به شعر و ترانه چقدر اهمیت میدهید ؟

شعر و موسیقی هر در کدام به عنوان هنری مستقل شناخته می شوند و هر دو باید به صورت جدا قادر به بیان مقصود هنرمند باشد . اما وقتی حرف موسیقی با کلام پیش می آید موضوع تلفیق شعر و موسیقی مطرح میشود که این خود ساعتها جای صحبت دارد .

 

متاسفانه امروزه تنها شعرها به صورت موزون و ریتمیک به مخاطبین عرضه میشود در صورتی که شعر و موسیقی در کنار هم مخاطب را باید به فکر فرو ببرد . هر چند صدای خوب ، علم موسیقی و خلاقیت هم از شروط اصلی در تولید یک قطعه خوب و شنیدنی می باشد .

 

خواننده مورد علاقه و نظر شما؟

علاقمندی به من موسیقی با صدای استادان بزرگ همچون ایرج و گپا و بعدهم استاد شجریان شکل گرفت و بدون شک اینان تکرار ناپذیر هستند و از همینجا برای این اساتید نام آور سلامتی و بهبودی کامل آروز میکنم .

زندگی پدر امضای ایرانی

پدر امضاء ایران

 

چقدر به کار خودتون ایمان دارید و نظر مردم چیه ؟

خوب اکثریت افراد بنده رو در حوزه خوشنویسی و خصوصا طراحی امضا می شناسند . و طی چند سال اخیر با کارهای متفاوتی که در این حوزه انجام داده ام نشان از ایمان کامل داشتن به کارهایم هست . و خدا را شکر ارتباط خوب مردم در این حوزه ها ، انگیزه قوی من برای خلق آثار مختلف چه در عرصه خوشنویسی و امضا و چه در عرصه موسیقی خواهد بود .

 

چند سال در عرصه خوشنویسی فعالیت دارید و آموزشهای مجازی شما چه تفاوتی دارد ؟

خوشنویسی را از سن 15 سالگی شروع کردم . ابتدا به صورت خود آموز و بعدها هم نزد اساتید خوب کشور همچون اکبر کیان ، رضا منوری ، محبی ، احمد پیله چی کسب فیض نمودم . به دلیل تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار و دغدغه آن روزهای من برای ایجاد بستری مناسب با تکنولوژی نوین برای آموزش مجازی خط تحریری ، در سال 1388 اولین دوره هایی را به صورت مجازی و از طریق ایمیل شروع نمودم .

 

نوع اموزشهایی که ارائه میدهم با تکنولوژی امروزی هست و با استقبال خوبی نیز در بین علاقمندان مواجه شده است . در حال حاضر آموزشگاه خط و قلم با مدیریت بنده و با سابقه خوب خود در این عرصه به عنوان حرفه ای ترین آموزشگاه مجازی شناخته می شود .

 

موضوع طراحی های امضای شما که طرفداران زیادی پیدا کرده و هر روز نیز بر این تعداد اضافه میشود چیه؟

به شخصه اعنقادم براین بود که داشتن امضایی زیبا و خاص در بالا بردن شخصیت هر فرد کمک شایانی خواهد کرد و از زمانی که خاطرم هست در دوارن مدرسه و دانشگاه برای دوستان خود امضا طراحی میکردم . این موضوع با راه اندازی سایتم در سال 88 به شکل گسترده تری شروع شد و شاید باور اینکه تا این حد افراد از کارهای من استقبال کنند کمی سخت بود و خدا رو شاکرم که دراین اتفاق قشنگ توانسته ام در حال خوب بسیاری از افراد در مشاغل مختلف که امضا برایشان اهمیت زیادی دارد موثر باشم . و تا الان بالای 40 هزار نفر از افراد با طراحی امضایی که بر اساس سلیقشون انجام دادم از امضا ها استفاده می کنند و این حس خوب من قابل توصیف نیست .

 

دغدغه این روزهای شما ؟

خوب دغدغه های زیادی دارم که هر کدام در مسیری که برنامه ریزی کرده ام پیش میرود . هم دغدغه تهیه آلبوم ، و از طرفی درگیر انجام روش جدیدی در سایت آموزشگاه خوشنویسی خودم برای آموزشهای هر چه بهتر خوشنویسی با خودکار هستم . با همتی که از خود سراغ دارم و تلاشهای بی وقفه ام این نوید رو به همه خواهم داد که خط و قلم با حمایت و کمک انجمن خوشنویسان قزوین ( پاییتخت خوشنویسی ایران ) یکی از مراجع و منابع خوب آموزشی کشور در پرورش هر چه بهتر خوش خطی در افراد باشد .

 

حرف آخر؟

لازم میدونم تشکر صمیمانه داشته باشم از اساتید بزرگوار خودم ، مسولین فرهنگی استان قزوین ، خانواده خوبم و برادرعزیزم اسماعیل خانی و دوستان نازنین آقایان کامبیز اسدی و سعید مطلق و مخاطبین خاص خودم که همیشه مرا مورد لطف و عنایت خود قرار داده اند .از شما نیز بایت مصاحبه تشکر میکنم .امیدوارم با تفکراتی که در سر دارم و قدمهایی که بر میدارم بتوانم تاثیرات مثبتی در عرصه موسیقی و خوشنویسی برای تمامی علاقمندان داشته باشم .

 

جدیدترین مطالب سایت